Gå til innhold

Shit, jeg er en dårlig husmor!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenk på alt det støvet, soten og fettet som er i de gardinene som ikke har blitt vaska på flere år. Jeg har ikke støv på hjernen, men gardinene byttes et par ganger i året og vaskes da. Ellers får de seg en omgang med støvsugeren på toppen der det samler seg støv og kingelvev i ny og ne. Kjøkkengardinene må da være helt seige om de ikke har vært vasket på 2-3 år?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Tenk på alt det støvet, soten og fettet som er i de gardinene som ikke har blitt vaska på flere år. Jeg har ikke støv på hjernen, men gardinene byttes et par ganger i året og vaskes da. Ellers får de seg en omgang med støvsugeren på toppen der det samler seg støv og kingelvev i ny og ne. Kjøkkengardinene må da være helt seige om de ikke har vært vasket på 2-3 år?

Det er ikke kjøkkengardinene det er snakk om for min del, der har jeg heldigvis ikke gardiner.

Det er stuegardinene jeg ikke har vasket på 2 år, og det er heldigvis det eneste stedet i huset vi har gardiner 😂

Anonymkode: ba2c2...1b2

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Wow. Jeg er ikke en husmor med støv på hjernen, men å ikke vaske gardiner på flere år er faktisk litt nasty😝 jeg bytter gardinene på kjøkkenet til vår og høst, og vasker de da. Andre gardiner i huset får seg stort sett en årlig vask. 

Iallefall litt artig hvordan man ikke vet årsaken til all allergien og astmaen som har dukket opp de siste årene, jeg har en mistanke..🙈

Anonymkode: 6fef3...3e3

Det sier jeg og. Jeg er overhodet ingen husmor, og det er ikke en sjel som vil tro at jeg har et eneste fnugg av ocd etter hvordan jeg har det hjemme. Men gardinene blir vasket gjerne 2 ganger i året alikevel. Jeg har katt som sitter i vinduskarmene bak gardinene, så de må vaskes i blant

Anonymkode: 4ced1...b1d

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet ikke helt om jeg skal le nå, eller å skamme meg litt...

Sitter her og ser på gardinene, og tenker at de er det sikkert lurt å vaske nå som det er vår. Også går det opp for meg at det er to (2!!) år siden jeg sist tok de ned og vasket dem... Må legge til at de faktisk ser veldig rene og pene ut da 😂

Noen andre som er like håpløse, eller er det bare meg som er et stort rotehode? Og ja, jeg fisker etter moralsk støtte nå 😆

Anonymkode: ba2c2...1b2

Husker ikke sist jeg vasket gardinene. Sikker minst 7 år siden.

Anonymkode: f6138...2b2

Skrevet
2 timer siden, Himmel og hav skrev:

Men hvor mener du at dette sotet og fettet smitter av, da? Hvem blir plaget av at det fins der? 

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvor mener du at dette sotet og fettet smitter av, da? Hvem blir plaget av at det fins der? 

Med den innstillingen så trenger man jo egentlig ikke å vaske noe som helst

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det smitter kanskje ikke av, med mindre du tar i gardinene, men det gjør jo noe med inneklimaet, og det virvles opp når du tar i de eller lufter. Rist ei av gardinene dine i skarpt sollys, så skjønner du kanskje hva jeg mener, eller legg den i ei balje med såpevann og sjekk fargen på vannet etter en stund. 

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Wow. Jeg er ikke en husmor med støv på hjernen, men å ikke vaske gardiner på flere år er faktisk litt nasty😝 jeg bytter gardinene på kjøkkenet til vår og høst, og vasker de da. Andre gardiner i huset får seg stort sett en årlig vask. 

Iallefall litt artig hvordan man ikke vet årsaken til all allergien og astmaen som har dukket opp de siste årene, jeg har en mistanke..🙈

Anonymkode: 6fef3...3e3

hehe...du er på bærtur, det er FOR MYE vask som har ført til astma og allergi. For rene hus barn vokser opp i, så blir de ikke "motstandsdyktige" mot normal skitt. ETTER man er fått dette, er det selvsagt ikke bra med FOR mye støv da.

Anonymkode: 3d58d...83f

Skrevet
8 timer siden, Himmel og hav skrev:

Sot? Og fett? Hvor får du det fra da? Vi bruker sjelden stearinlys og har selvfølgelig ikke gardiner på kjøkken og bad.

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hehe...du er på bærtur, det er FOR MYE vask som har ført til astma og allergi. For rene hus barn vokser opp i, så blir de ikke "motstandsdyktige" mot normal skitt. ETTER man er fått dette, er det selvsagt ikke bra med FOR mye støv da.

Her er det nok du selv som er på bærtur! Det er oss selv vi vasker for mye, med daglig dusjing og all verdens såper og kremer, mens inneklimaet er blitt betydelig forverret de siste 100 år! Dels skyldes sistnevnte tettere hus, men også det faktum at vi er blitt elendige på renhold, er en årsak til oppblomstringen av astma og allergi. 

Når jeg leser her at man ikke vasker gardinene på flere år, blir jeg ganske forferdet! Prøv å rist på en gardin som har hengt over 1 år! Og så ikke forstå at dette er både uhygienisk og helseskadelig....

Tenker at helsemyndighetene snart bør komme på banen med slike helseopplysningskampanjer som var vanlig etter krigen!

Anonymkode: ee466...0ef

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her er det nok du selv som er på bærtur! Det er oss selv vi vasker for mye, med daglig dusjing og all verdens såper og kremer, mens inneklimaet er blitt betydelig forverret de siste 100 år! Dels skyldes sistnevnte tettere hus, men også det faktum at vi er blitt elendige på renhold, er en årsak til oppblomstringen av astma og allergi. 

Når jeg leser her at man ikke vasker gardinene på flere år, blir jeg ganske forferdet! Prøv å rist på en gardin som har hengt over 1 år! Og så ikke forstå at dette er både uhygienisk og helseskadelig....

Tenker at helsemyndighetene snart bør komme på banen med slike helseopplysningskampanjer som var vanlig etter krigen!

Anonymkode: ee466...0ef

nei og nei, les deg opp litt, er en link i denne tråden, begynn der...

Skrevet

Vel, jeg har bodd i dette huset i 13 år og aldri vasket tak eller vegger.. (sånn typisk nedvask som gjøres til jul) Og vasker kanskje vinduene sånn ca 1 gang i året.. Og klesskapene tror jeg heller aldri har blitt vasket innvendig..🙈

Anonymkode: abf85...8fb

Skrevet

Synes du skal klappe deg selv på skulderen for å ha kjøpt gardiner som ikke ser møkkete ut. :-) Om jeg ikke skal bytte gardiner så tar det lang tid før de blir vasket her i huset. 

Anonymkode: 6daf3...0c5

Skrevet

Jeg vasker og bytter gardiner sjelden. Gjerne noen år mellom hver gang. Svigermor (har vært sammen med samboer i snart 2 år) synes nok jeg er treg for hun kjøper gardiner til oss hun! Hun kjøper, vasker og leverer (hun henger de helst opp også) i den intervallen hun mener vi burde bytte gardiner (flere ganger i året). Dette er også på soverommet. Vi har bedt henne slutte. Hjelper ikke. Det hun derimot gjør er å snakke om disse jævla gardinene flere uker før hun kjøper de (hun får streng beskjed om at dette ordner vi selv), mange telefoner i uka. Så en dag er det beskjed om at hun fant gardiner, har lagt dem opp og tar de med når de kommer på besøk. Jeg HATER det. Har fremdeles ikke fått kjøpt og hengt opp egne gardiner her vi bor... 

Anonymkode: 210dd...167

Skrevet

Gjør som dere vil, men selv jeg som overhodet ikke er spesielt huslig syns det er ille hvis det går mer enn to år mellom hver gang gardinene blir vasket. Og tenker at å vise til forskning om at det er bra med litt støv og skitt, er mest en unnskyldning for å ikke å føle seg dårlig.

Anonymkode: fb942...2b6

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mener du virkelig at å vaske gardiner oftere enn med flere års mellomrom er for ofte, og at det er det som fører til astma og allergi?

Skrevet

Jeg er virkelig en elendig husmor, men gardiner og putetrekk på sofaputene vasker jeg en gang i året. 

Vaske vinduer gjør jeg sjelden, jeg er tilhenger av flekkfjerningsmetoden. 😊

Overrasket over hvor mange som aldri har vasket gardiner her inne. Jeg er åpenbart litt prippen da. 😱

Anonymkode: 6865b...cb0

Gjest KenCreek
Skrevet

Vasker gardinene til jul, mens jeg har oppe julegardinene. Ikke fordi jeg ser behovet, men siden de likevel er nede, hiver jeg dem på vask. 

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Med den innstillingen så trenger man jo egentlig ikke å vaske noe som helst

Jo, alt. Bare ikke gardinene. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Gjør som dere vil, men selv jeg som overhodet ikke er spesielt huslig syns det er ille hvis det går mer enn to år mellom hver gang gardinene blir vasket. Og tenker at å vise til forskning om at det er bra med litt støv og skitt, er mest en unnskyldning for å ikke å føle seg dårlig.

Anonymkode: fb942...2b6

Men det er jo like tåpelig å prøve å skremme andre til renslighet ved å si at støvet gir allergi, hvis det motsatte er bevist...

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mener du virkelig at å vaske gardiner oftere enn med flere års mellomrom er for ofte, og at det er det som fører til astma og allergi?

Hæ? Ikke vask av for mye vask av gardiner spesifikt, men å ha det for sterilt, ikke ha støv og skitt i huset. DET er ikke bra. Å ha omtrent sterilie hus er noe nytt, og derav denne oppblomstringen av luftveisproblemer. Bla.

Skrevet
7 timer siden, Himmel og hav skrev:

Det smitter kanskje ikke av, med mindre du tar i gardinene, men det gjør jo noe med inneklimaet, og det virvles opp når du tar i de eller lufter. Rist ei av gardinene dine i skarpt sollys, så skjønner du kanskje hva jeg mener, eller legg den i ei balje med såpevann og sjekk fargen på vannet etter en stund. 

Jeg rister ikke gardinene. Derfor støver de ikke heller...

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Skal man vaske gardiner, altså?😂

Skrevet

Er det vanlig å vaske gardiner? Aldri gjort.

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vasker og bytter gardiner sjelden. Gjerne noen år mellom hver gang. Svigermor (har vært sammen med samboer i snart 2 år) synes nok jeg er treg for hun kjøper gardiner til oss hun! Hun kjøper, vasker og leverer (hun henger de helst opp også) i den intervallen hun mener vi burde bytte gardiner (flere ganger i året). Dette er også på soverommet. Vi har bedt henne slutte. Hjelper ikke. Det hun derimot gjør er å snakke om disse jævla gardinene flere uker før hun kjøper de (hun får streng beskjed om at dette ordner vi selv), mange telefoner i uka. Så en dag er det beskjed om at hun fant gardiner, har lagt dem opp og tar de med når de kommer på besøk. Jeg HATER det. Har fremdeles ikke fått kjøpt og hengt opp egne gardiner her vi bor... 

Anonymkode: 210dd...167

Gud fri og bevares! Det der er da vitterlig ikke normalt. Stakkars dere, det hørtes slitsomt ut! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...