Gå til innhold

Hva synes dere om tredeling av permisjonstid?

Anbefalte innlegg

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men du kunne jo hatt ulønnet permisjon, så kunne far tatt ut sin etter at barnet var et år 

Anonymkode: 7bc96...537

Mener du virkelig at mor som er den som fysiologisk kan gi barnet det det trenger (melk) skal måtte ta ut ulønnet permisjon for å ta vare på barnet, mens far, som ikke har samme fysiologiske forutsetningene, skal få lønnet permisjon? Er ikke slik at alle familier har råd til å ta ut ulønnet permisjon, og da er det meningsløst å betale den som fysiologisk ikke kan gi barnet alt det trenger for å ta permisjon.

Anonymkode: 3b720...576

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hadde vært krise for oss med nr 1, da tjente far så dårlig (han mistet jobben da jeg var 4 mnd på vei) så vi hadde ikke råd til at han tok ut permisjon. Mini måtte i bhg da hun var 10 mnd. Nå rakk vi få nr 2 før dette ble innført heldigvis. Han vil gjerne være hjemme, men økonomisk taper vi mye på det siden han tjener variabelt og permisjonen ville truffet høysesong. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Mener du virkelig at mor som er den som fysiologisk kan gi barnet det det trenger (melk) skal måtte ta ut ulønnet permisjon for å ta vare på barnet, mens far, som ikke har samme fysiologiske forutsetningene, skal få lønnet permisjon? Er ikke slik at alle familier har råd til å ta ut ulønnet permisjon, og da er det meningsløst å betale den som fysiologisk ikke kan gi barnet alt det trenger for å ta permisjon.

Anonymkode: 3b720...576

Hvor mange 9 mnd gamle barn MÅ ha melk fra brystet hver 3. time? Det finnes fryktelig mange måter å løse det på hvis man bare vil 

Skrevet

Det hadde ikke fungert hos oss. Mitt barn var avhengig av hyppig amming, da han ikke tok flaske, og avviste/spyttet ut det meste av mat. 

Nen regner med at lege og ernæringsfysiolog hadde kunnet dokumentere at barnet trenger maten sin i nærheten om vi skulle hatt permisjon nå, og det hadde gått an å få unntak?

Anonymkode: 97ce2...4fc

Skrevet

Så lenge enkelte mødre mener seg så forbanna uerstattelige hjemme og menn mener seg så uerstattelige på jobb må tvang til. Og ikke minst, før det blir like stor aksept for permisjon fra menns arbeidsgivere som fra kvinners arbeidsgivere, er det nødvendig. 

Anonymkode: f3edb...309

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så lenge enkelte mødre mener seg så forbanna uerstattelige hjemme og menn mener seg så uerstattelige på jobb må tvang til. Og ikke minst, før det blir like stor aksept for permisjon fra menns arbeidsgivere som fra kvinners arbeidsgivere, er det nødvendig. 

Dette! 👆👆

Menn som mener de er så inderlig uerstattelige på jobb og som ikke vil nyte tiden med barna sine, bør la være å bli fedre, ev vente til de forstår verdien av å være sammen med egne barn. Ellers må det altså tvang til. Tvang synes jeg forøvrig er helt greit i denne situasjonen, den som betaler må jo ha mulighet til å legge litt føringer.  

Kvinner som innbiller seg at de er de eneste som kan passe og ta vare på et barn må også selvfølgelig tvinges. Det er dumt å få barn med menn som ikke vil eller evner å ta vare på barna sine. En slik mann ville jeg droppa å få barn med. En ordentlig far har null problem med å ta vare barnet sitt. Morsmelk fra pupp er ikke livsnødvendig, morsmelk kan gis fra flaske, og for 99 % av barna holder det også med amming før og etter mors arbeidstid.

Når folk ikke evner å fatte hvor vanvittig gode velferdsordninger vi har i dette landet, og i stedet bare klager og syter over at det ikke er bra nok, så tenker jeg at det er fritt fram for å finne seg et land med bedre løsninger. 

Men problemet er jo at det landet nok ikke finnes. Nei vel, men da får de enten forholde seg til regelverket, da, eller gi beng i hele den betalte permisjonen. Tar man ulønnet permisjon, så gjør man selvfølgelig akkurat som man vil. 

Anonymkode: 7d8b4...128

Skrevet

Jeg hadde ikke vært i fysisk eller psykisk form til min jobb etter så kort tid. Ikke hadde det fungert med amming heller pga manglende muligheter for tilrettelegging og fordi jeg rett og slett ikke klarer å få pumpet ut noe særlig melk. Jeg synes det er latterlig at regjeringen skal styre hvordan privatpersoner fordeler sin permisjon. Og uansett hvor mye vi ønsker at far er like bra så har ikke far melk i brystene, ei heller har han gått gravid og født et barn med alt det fører med seg. Det blir for dumt å si: drit i biologien, her skal vi være like bra selv om kvinnen må gå gravid, føde og amme. 

Anonymkode: 884fb...9af

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde ikke vært i fysisk eller psykisk form til min jobb etter så kort tid. Ikke hadde det fungert med amming heller pga manglende muligheter for tilrettelegging og fordi jeg rett og slett ikke klarer å få pumpet ut noe særlig melk. Jeg synes det er latterlig at regjeringen skal styre hvordan privatpersoner fordeler sin permisjon. Og uansett hvor mye vi ønsker at far er like bra så har ikke far melk i brystene, ei heller har han gått gravid og født et barn med alt det fører med seg. Det blir for dumt å si: drit i biologien, her skal vi være like bra selv om kvinnen må gå gravid, føde og amme. 

Så kort tid? Åtte måneder!

Ta og sjekk hvor lang foreldrepermisjonen er i land Norge pleier å sammenligne seg med.

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Regjeringen innfører tredeling av permisjonen, der mor og far har 15 uker hver, og 16 uker kan disponeres som man vil. 
Hva synes dere? 

Anonymkode: a2d6c...ccf

Kjempefint 🤗

Anonymkode: a8d42...a73

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så kort tid? Åtte måneder!

Ta og sjekk hvor lang foreldrepermisjonen er i land Norge pleier å sammenligne seg med.

Har du lest hva tråden handler om? Kortere permisjon på mor. Første fødselen min gjorde det umulig å jobbe i åtte måneder, neste i seks måneder. Sliter fremdeles med bekken og diverse etter to svangerskap et år senere. 

Skrevet

Valgfrihet er bra!

Her hadde faren full pappaperm og takla det ikke! Holdt på å gå på veggen!  Jeg fikk doppelt opp av alt. Måtte både passe full jobb og være på 120% når jeg kom hjem. Mannen bare hev ungen i armene på meg og stakk ut. Han var så frustrert og lei at han ikke var snakkendes til. Ikke ryddet han, ikke vasket han, ikke taklet han noe særlig å handle når han hadde med barnet osv. Så alt faldt på meg. I tillegg var barnet mye våkent på natten. Det var den værste periode i familien vår!

Med nr to ble realiteten at han kom tidligere i barnehage enn nr en fordi faren nektet å ta så mye permisjon, og jeg hadde jo ikke mulighet for å ta ulønnet permisjon på det tidspunktet. 

Tvangspermisjon er ikke nødvendigvis et gode for hverken barnet eller familien.

De kan gjerne legge føringer, men å påstå at det er til barnets beste er løgn! Det er i den hellige likestillingens navn. Intet annet!

Anonymkode: c048c...406

Skrevet
50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Valgfrihet er bra!

Her hadde faren full pappaperm og takla det ikke! Holdt på å gå på veggen!  Jeg fikk doppelt opp av alt. Måtte både passe full jobb og være på 120% når jeg kom hjem. Mannen bare hev ungen i armene på meg og stakk ut. Han var så frustrert og lei at han ikke var snakkendes til. Ikke ryddet han, ikke vasket han, ikke taklet han noe særlig å handle når han hadde med barnet osv. Så alt faldt på meg. I tillegg var barnet mye våkent på natten. Det var den værste periode i familien vår!

Med nr to ble realiteten at han kom tidligere i barnehage enn nr en fordi faren nektet å ta så mye permisjon, og jeg hadde jo ikke mulighet for å ta ulønnet permisjon på det tidspunktet. 

De kan gjerne legge føringer, men å påstå at det er til barnets beste er løgn! Det er i den hellige likestillingens navn. Intet annet!

Men hvorfor i alle dager valgte du å få barn med en så tafatt mann??

Skrevet

Er det fra første juli det nye lovverket trer i kraft? 

Har termin 1.juli og får ha masse sex og diverse i juni, så ungen kommer ut😇

Anonymkode: 9db79...bb3

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Valgfrihet er bra!

Hvorfor i huleste få unger med menn som ikke kan oppføre seg som menn? 

Skrevet

Jeg er for. Det mest fornuftige for oss ville vært at mannen tok all permisjon. Jeg er veldig glad for at jeg ikke hadde noe valg de første ukene slik at jeg fikk den tiden.

Får tok over permisjonen da barnet var 6 uker. Det  fungerte fint. Jeg fikk noen uker på slutten igjen.

Jeg tror de aller fleste vokser og utvikler seg som foreldre på å ha eneansvaret på dagtid en periode mens barnet er helt lite. Det tror jeg betyr mye for ansvarsfordeli gen og nærheten videre i oppveksten også.

Anonymkode: fd840...1b7

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har du lest hva tråden handler om? Kortere permisjon på mor. Første fødselen min gjorde det umulig å jobbe i åtte måneder, neste i seks måneder. Sliter fremdeles med bekken og diverse etter to svangerskap et år senere. 

Det er ikke kortere permisjon på mor. Før hadde mor kun 9 uker fastsatt permisjon pg denne er nå endelig på lik lengde som far. 

Anonymkode: c0df7...21e

Skrevet

Har ventet på dette så utrulig lenge, endelig! Etter å ha studert mye om barns utvikling, så er jeg så utrulig glad for at muligheten for at far skal få være like mye hjemme (eller mer) som mor er fantastisk! Både slik at hvis mor ønsker å jobbe igjen tidligere, akn får få litt ekstra tid hjemme med barnet, eller omvendt.

Anonymkode: 1c8c6...1c4

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor i alle dager valgte du å få barn med en så tafatt mann??

Det stod ikke akkurat skrevet i pannen på ham, vel? Tror ikke han selv skjønte det før han stod i situasjonen.

Og da ungene ble eldre trivdes han mye bedre med dem, tok dem med på tur alene og var den store helten deres. Men han taklet ikke situasjonen med å stå alene med babyen hele dagen på en god måte.

Alle foreldre har sterke og svake sider. Folk er forskjellige. 

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor i huleste få unger med menn som ikke kan oppføre seg som menn? 

Se svaret her over.

Og forsøk å tenke litt lengre enn at det eneste som skaper en mann er evnen til å trives alene med en baby hele dagen.

Kjenner flere kvinner som ikke trivdes med permisjonstiden med baby og gledet seg til å komme tilbake på jobb. Er de ikke riktige kvinner de heller da?

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Se svaret her over.

Og forsøk å tenke litt lengre enn at det eneste som skaper en mann er evnen til å trives alene med en baby hele dagen.

Kjenner flere kvinner som ikke trivdes med permisjonstiden med baby og gledet seg til å komme tilbake på jobb. Er de ikke riktige kvinner de heller da?

Det er jo forskjell på å ikke trives og å ikke fungere. Jeg mislikte permisjon, men jeg fikk da gjort det som måtte til åkke som.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo forskjell på å ikke trives og å ikke fungere. Jeg mislikte permisjon, men jeg fikk da gjort det som måtte til åkke som.

Hvorfor er det så farlig at familier har forskjellig behov?

Faktum er at de nye permisjonsregler er styrt av ønsket om likestilling på arbeidsmarkedet. Det er det de virker for. Det er virkelig mange familier hvor de nye regler IKKE betyr bedre forhold for barnet. Når reglene blir så rigide vil de slå voldsommere ut. Man kan like det eller ikke men det dreier seg om likestilling av prinsipp, ikke barnets beste eller en pragmatisk løsning på et problem.

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er det så farlig at familier har forskjellig behov?

Faktum er at de nye permisjonsregler er styrt av ønsket om likestilling på arbeidsmarkedet. Det er det de virker for. Det er virkelig mange familier hvor de nye regler IKKE betyr bedre forhold for barnet. Når reglene blir så rigide vil de slå voldsommere ut. Man kan like det eller ikke men det dreier seg om likestilling av prinsipp, ikke barnets beste eller en pragmatisk løsning på et problem.

Jeg lar meg ærlig talt ikke overraske av at de som utbetaler hundretusenvis kroner til folk "bare" fordi folkene har fått barn, vil ha et lite ord med i laget om hvordan pengene skal fordeles. Passer ikke det deg, så får du ta ulønnet permisjon. 

Skrevet

Her har mannen en tredjedel av permisjonen uansett, fordi det passet best med min jobb. Likevel er det jeg som tar natt for hvis ikke skriker babyen så mye at det ikke blir søvn for noen, inkludert eldre søsken. Det er ikke ideelt men det går på et vis. Jeg ser begge sider men synes at ti uker obligatorisk burde holde. Det er mange som får det vanskeligere enn nødvendig med lenger pappapermisjon.

Anonymkode: 441ab...693

Skrevet
Akkurat nå, Petra Prøvedukke skrev:

Jeg lar meg ærlig talt ikke overraske av at de som utbetaler hundretusenvis kroner til folk "bare" fordi folkene har fått barn, vil ha et lite ord med i laget om hvordan pengene skal fordeles. Passer ikke det deg, så får du ta ulønnet permisjon. 

Har ikke sagt at jeg forventer særbehandling men jeg setter pris på ærlighet. Det er et tiltak for bedret likestilling ikke et effektivt tiltak for å bedre forholdene for babyer og deres familier. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke sagt at jeg forventer særbehandling men jeg setter pris på ærlighet. Det er et tiltak for bedret likestilling ikke et effektivt tiltak for å bedre forholdene for babyer og deres familier. 

Bedret likestilling er bra for alle, både små og store. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...