Gå til innhold

Hva synes dere om tredeling av permisjonstid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Regjeringen innfører tredeling av permisjonen, der mor og far har 15 uker hver, og 16 uker kan disponeres som man vil. 
Hva synes dere? 

Anonymkode: a2d6c...ccf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen far bør ha krav på permisjon utover de første to ukene.

Anonymkode: a2e6d...d64

Skrevet
57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen far bør ha krav på permisjon utover de første to ukene.

Anonymkode: a2e6d...d64

Hvorfor ikke?

Har du lest statistikken på hvordan barn som har hatt fedre i permisjon klarer seg senere i livet? På alt fra utdannelse, mindre rusproblemer, mindre i fengsel, færre skilsmisser etc? De barna kommer bedre ut på alt! Spørs om du ikke setter dine egne interesser først her hvis du ikke vil dele permisjon. Høres ut som ren latskap faktisk. Er det så ille å være en nyttig skattebetalende samfunnsborger og i tillegg gjøre det beste for barnet sitt?

Tenk at hvis fellesperioden også deles likt, er det ingen fordel å ansette en mann kontra en kvinne heller. Ingen kvinner blir forbikjørt på grunn av at barn kommer til verden med permisjon som faktisk (men aldri uttalt) begrunnelse. Unner du heller ikke far til barnet ditt akkurat den kvalitetstiden du har med barnet i tidlig alder? Tror jeg våger meg på en kommentar i stil med ditt eget utsagn. Ingen kvinne med meninger som dine burde sette barn til verden. 

Anonymkode: 301c3...b72

Skrevet

Det jeg synes er mest irriterende er at en regjering som liksom står for frihet til å velge, at ingen skal sjefe over ditt liv og at regler ikke skal være så regide, ikke kan la familier ordne opp i dette best selv. De må inn i stua de og gjøre dette best 🙄 Jeg stoler på enkeltindividers vurdering og familiens styrke til å avgjøre dette best selv. Og jeg føler meg rimelig sikker på at arbeidsplasser som ikke følger opp sine ansattes ønsker på en god måte vil bli rapportert og undersøkt også. Frihet under ansvar og selvråderett er fine ord voksene bør klare håndtere 

Anonymkode: 8d231...e06

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det jeg synes er mest irriterende er at en regjering som liksom står for frihet til å velge, at ingen skal sjefe over ditt liv og at regler ikke skal være så regide, ikke kan la familier ordne opp i dette best selv. De må inn i stua de og gjøre dette best 🙄 Jeg stoler på enkeltindividers vurdering og familiens styrke til å avgjøre dette best selv. Og jeg føler meg rimelig sikker på at arbeidsplasser som ikke følger opp sine ansattes ønsker på en god måte vil bli rapportert og undersøkt også. Frihet under ansvar og selvråderett er fine ord voksene bør klare håndtere 

Det er jo nettopp det som er problemet! Ja det finnes noen familier som evner å styre dette selv, men i de aller fleste tilfeller tar mor alt, uansett grunn. Og da er det fint at noen tvinger far til å ta ansvar 

Anonymkode: 7bc96...537

Skrevet

Spiller ingen rolle for meg. Mannens jobb betaler meg god lønn for å overta mannens permisjon. Tar ulønnet permisjon fra min jobb de ukene det gjelder. Vet om mange som gjør det slik😊

Anonymkode: d5225...535

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spiller ingen rolle for meg. Mannens jobb betaler meg god lønn for å overta mannens permisjon. Tar ulønnet permisjon fra min jobb de ukene det gjelder. Vet om mange som gjør det slik😊

Hvilken bransje jobber mannen din i? Det er jo ikke bare useriøst, men ulovlig å gi deg penger under bordet for å ta mannens permisjon. Selvsagt ulovlig for dere å ta i mot også. At dere ikke vil at han skal ha den tiden hjemme er meg også en gåte, da penger ikke er alt. Jeg barnet mitt knyttet seg mye til meg i perimisjonstiden og den delen av fellesperioden jeg tok. Så du kjenner mange kriminelle? Stor smiley?  

Mann 40

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken bransje jobber mannen din i? Det er jo ikke bare useriøst, men ulovlig å gi deg penger under bordet for å ta mannens permisjon. Selvsagt ulovlig for dere å ta i mot også. At dere ikke vil at han skal ha den tiden hjemme er meg også en gåte, da penger ikke er alt. Jeg barnet mitt knyttet seg mye til meg i perimisjonstiden og den delen av fellesperioden jeg tok. Så du kjenner mange kriminelle? Stor smiley?  

Mann 40

De betaler det ut til ham som en bonus. Ikke ulovlig det😊 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

De betaler det ut til ham som en bonus. Ikke ulovlig det😊 

Selvfølgelig er det ulovlig. Det kan være vanskelig å avsløre, men ulovlig er det og du kan miste jobben om det blir oppdaget.

Anonymkode: fd840...1b7

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig er det ulovlig. Det kan være vanskelig å avsløre, men ulovlig er det og du kan miste jobben om det blir oppdaget.

Jobben min vet om det. De sier ingenting på det og jeg har fått ulønnet permisjon👍🏻😀

Skrevet

Det er ugunstig for oss. Mannen er selvstendig og kan ikke legge bort arbeidet slik. 

Anonymkode: bf450...621

Skrevet

Jeg er for at fedre også skal ha permisjon, men jeg mener det ikke bør gå på bekostning av den tiden mor har permisjon.

Det er kvinnene som tar belastningen med svangerskap og fødsel. Fysisk sett kan det ta et år for en kvinne å komme tilbake der hun var før fødsel mtp. hormoner og alle påvirkningene disse har på kroppens funksjoner. Videre er det mor som har hovedansvaret mtp. amming. Kvinner som må tidligere ut i jobb som fremdeles ammer vil dermed få enda større belastning. Det har lite med likestilling å gjøre - men mye med det å gjøre at vi ikke respekterer de fysiologiske forskjellene på far og mor som er der. I tillegg er det en del kvinner som får så kraftig bekkenløsning eller skader fra fødsel at de trenger et år på å komme seg igjen før de kan begynne å jobbe, men som fint kan fungere hjemme med barnet.

Anonymkode: 3b720...576

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

😂😂 man kan være så uenig man bare vil altså, men ulovlig er det jo ikke! Eller er det hjemlet i Kardemommebyloven kanskje?  Og selvfølgelig kan hun ikke miste jobben på grunn av det! Hun har jo faktisk lovbestemt rett på permisjon uten lønn etter foreldrepermisjon. 

Gud det finnes mange folk som prater om ting de ikke har greie på her inne altså!

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jobben min vet om det. De sier ingenting på det og jeg har fått ulønnet permisjon👍🏻😀

Anonymkode: cc05a...3e0

Skrevet

Supert og på tide :) far er like viktig

Anonymkode: 73bb2...c00

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så lenge jobben din vet det er det greit. De kan gi deg permisjon til hva som helst. Da er det helt lov så lenge ikke mannen din tar ut foreldrepnger samtidig som han er på jobb😊.

Skrevet

Ikke greit her. Far ønsker ikke ti uker en gang, så her blir det fem ekstra uker som bare blir ekstra styr. Altså, han vil ha barn, men noen har mer lyst på barn enn babyer, hvis dere skjønner. Så for å unngå tidlig barnehagestart, blir det en dag i uken til det som tilsvarer 15 uker, og ulønnet på meg i fem uker.

Anonymkode: db2f7...056

Skrevet

Jeg synes det er helt i orden. 

Mannen min og jeg har uansett praktisert en slags tredeling. Han kommer til å ha 16 uker permisjon og i tillegg bruke 5 uker ferie der han er alene med barnet mens jeg jobber. 

På det tidspunktet jeg begynner i jobb igjen ammer jeg barnet før jobb og når jeg kommer hjem og om kvelden. Ellers kan barnet få mat og flaske. Det funka fint med barn nummer en, og kommer til å gå bra med nummer to også. 

Jeg merker det er veldig mye i meg som egentlig vil være hjemme med ungen min til hun er blitt over året, men jeg synes det er så viktig at pappaen har denne tiden hjemme med barnet der hvor han har ansvar uten at jeg blander meg inn. Det gjør både han og barnet godt. 

Jeg synes arbeidsplasser som presser far til å ikke ta pappaperm er noe skikkelig svinerier. For et forvaklet syn på verden. Pappaer vil jo være sammen med barnet sitt de også! I alle fall er det sånn i min krets at pappaer vil tilbringe tid med ungen sin og prioriterer det. Men jeg lever kanskje i en alternativ virkelighet. 

Anonymkode: f9661...3bd

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo nettopp det som er problemet! Ja det finnes noen familier som evner å styre dette selv, men i de aller fleste tilfeller tar mor alt, uansett grunn. Og da er det fint at noen tvinger far til å ta ansvar 

Jeg synes ikke noe om det jeg da, for må far tvinges er det da endel som tyder på at hensynet til barnet bør gå først! Og denne bør ikke måtte tvinges sammen med noen som helst

Skrevet

Jeg er for! Nå er vi ferdig med permisjoner men far har hatt 14 uker i begge rundene. Det viser seg at det må statlige føringer til for at arbeidsgivere skal "godta" at pappaer tar den permisjonen de ønsker. Da den blåblå regjeringen gikk fra 14 til 10 uker gikk antall uker far tok permisjon ned også. 

Anonymkode: 29ca0...cb9

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du og din familie står fritt til å velge akkurat som det passer dere. Du må gjerne være hjemme i ett år ekstra også. Du kan bare ikke kreve at det offentlige til skal finansiere det. 

Helt ok at de som betaler gildet legger føringer. Betaler du selv, kan du velge fritt.

Anonymkode: 4b812...be6

Skrevet

Syns ikke noe om det. Det er anbefalt med amming til barnet er ett år og for mange arbeidsplasser er det i praksis vanskelig å legge til rette for ammefri selv om det er lovpålagt. Jobber selv som sykepleier og begynte på jobb da baby var 9 mnd. Far måtte ty til flaske da det er ofte jeg ikke har tid til å gå selv om jeg i teorien har rett på det. Synd at de skal ta vekk flere uker fra mor da det ofte fører til at ammingen blir kuttet ned/ut. 

Anonymkode: 33b59...a42

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Syns ikke noe om det. Det er anbefalt med amming til barnet er ett år og for mange arbeidsplasser er det i praksis vanskelig å legge til rette for ammefri selv om det er lovpålagt. Jobber selv som sykepleier og begynte på jobb da baby var 9 mnd. Far måtte ty til flaske da det er ofte jeg ikke har tid til å gå selv om jeg i teorien har rett på det. Synd at de skal ta vekk flere uker fra mor da det ofte fører til at ammingen blir kuttet ned/ut. 

Anonymkode: 33b59...a42

Men du kunne jo hatt ulønnet permisjon, så kunne far tatt ut sin etter at barnet var et år 

Skrevet

Jeg synes det er noe tull at regjeringen skal bestemme så mye. Her jobber mannen min i Nordsjøen og har rotasjon 2-4, dvs at han er hjemme 4 uker om gangen og får masse tid med babyen. Jeg skulle ønske jeg kunne fått de 10 ukene han hadde. Vi gjorde det slik at han tok permisjon i friperioden sin slik at han fikk både lønn fra arbeidsgiver og fra nav hver mnd. Også tok jeg ulønnet permisjon i 10 uker. Brukte da pengene han hadde fått fra nav og tjente på det siden han har høyere lønn enn meg

Anonymkode: a2bbf...c18

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du og din familie står fritt til å velge akkurat som det passer dere. Du må gjerne være hjemme i ett år ekstra også. Du kan bare ikke kreve at det offentlige til skal finansiere det. 

Helt ok at de som betaler gildet legger føringer. Betaler du selv, kan du velge fritt.

Og det er vel her skoen trykker for de fleste! De vil at staten skal betale. Tror ikke folk vet hvor heldig de er som bor i Norge med de ordningene vi har...

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så man altså at ved å tvinge familier med økonomiske sanksjoner, får barnet det bedre 👍 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...