Gå til innhold

Døpe barna eller ei - den ene forelderen vil, den andre ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor man døper barn. Med mindre man oppriktig tror at barn som ikke døpes kommer til helvete, så finnes er heller ingen grunn til å døpe barn. Jeg er ikke kristen og finner det vaaaanskelig å stå i en kirke og love noen at jeg skal oppdra barnet i kristen tro osv. Jeg ser bare ikke grunnen til at man skal døpe barn. Og jeg har vanskelig for å forstå hvorfor mange gjør det, med argument om at «det er tradisjon». DET holder ikke for meg. Jeg legger meg ikke opp i andres valg, altså. Men for meg og mitt liv og da mine barn, no no. Men så er det dette med å være et fellesskap da. Min mann, som jeg elsker og respekterer, vil gjerne døpe. Av den (etter mitt skjønn fjollete) grunnen at det er tradisjon. Og i hans familie er det det. Tradisjon. Alle gjør det. Om min mann er kristen og lever kristent? Nei. Derfor blir det hele bare blasfemisk for meg. Men jeg vil jo så gjerne respektere ham. Og tenker at siden det er viktig for ham, bør det bli dåp, og jeg bør for all den brenne inne med all min eder og personlige meninger om dåp som en ytterst tåpelig ting å drive med, med mindre du da altså er kristen og tror på dåpshandlingen og da det som skjer om man ikke døper barn.

Skyt løs med tanker! 

Ps: hans familie er super! Og ja, betyr det noe for dem, så betyr det jo noe for meg osv. Det er bare denne tanken innvending om at jeg sliter med å respektere folk som døper barn fordi «de andre gjør det» 😶. Er folk så saueflokk? Hva skjer med selvrefleksjon og å ta egne valg basert på gjennomtenkte beslutninger? Å vandre opp kirkegulvet med barnet i en lang, hvit kjole og ta vann på hodet og live å oppdra det innenfor er regime du bare ikke står for og lever etter i hverdagen. Hvorfor driver så mange folk med dette ritet? Kan noen argumentere med noe bedre enn at «fordi andre gjør det og det er tradisjon», «for å ikke såre mamma og farmor» og den verste «da slipper barna å døpes hvis de vil konfirmeres»? 😶

Anonymkode: b21a1...67c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ohoi! Du hadde jammen mye følelser rundt dette! Jeg hadde tatt en for laget, og arrangert en hyggelig barnedåp uten sure miner. 

Anonymkode: 5d8bc...8cf

Skrevet

Helt enig med deg, HI. Skjønner ikke vitsen med mindre man er kristen og vil oppdra barnet i kristen tro. 

Anonymkode: f03aa...4fe

Skrevet

Selv ser jeg på meg selv som hverdagskristen. Jeg går sjelden i kirka utenom dåp, bryllup og konfirmasjon. Vi har døpt våre barn i kirka litt pga tradisjon, men også fordi jeg ønsker at mine barn skal være medlem av et kirkesamfunn. Jeg mener ikke at vi trenger å lære barna om kirke og kristendom, dette lærer de på skolen, men jeg støtter opp om kristendommen, og argumenterer ikke mot den. Jeg støtter barna mine når de vil gå på speider eller delta i andre aktiviteter i regi av kirken. Jeg har aldri sagt et negativt ord til barna om kristendommen eller kirken, og forteller mannen ganske klart når han har gjort det at når han har valgt å døpe barna i kirken- det er ikke kun mitt valg, så får han også følge opp dette, og ikke snakke negativt om kristendommen og kirka. Vi har også valgt å gifte oss i kirka.

Jeg mener det at dersom du ikke kan stå for at du døper barnet  kirka, og gi en viss oppfølging, så skal du ikke gjøre det. Men det er min mening

Anonymkode: c2195...de5

Skrevet

Hadde selvsagt latt den det angår, altså barnet, velge selv når han/hun er stor nok. Å innmelde noen uten samtykke inn en religion er en uting

Anonymkode: f9014...178

Skrevet

Tradisjonsdøping, tradisjonskirkebryllup og tradisjonskonfirmasjon er like smakløse og vulgære. Stå på ditt. Hadde min mann insistert på dåp hadde jeg ikke møtt opp.

Skrevet

Så lenge du ikke tror på noen Gud forstår jeg ikke hvorfor du skulle ha så mye mot at barnet blir døpt. Du trenger ikke love noe hvis du ikke vil. Det kan du overlate til fadderne.

Anonymkode: 8d8c8...f0a

Skrevet

Vi hadde det som dere (jeg ateist, mannen medlem i kirken, men ikke personlig kristen). Vi valgte selvsagt å ikke døpe barna våre. 

Jeg er motstander av alle typer religioner.

Dåp uten tro er feil. Fra den personlige siden er det hyklersk. Fra samfunnets side er det med på å opprettholde et gammeldags, undertrykkende levesett. 

Anonymkode: ae0c1...484

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så lenge du ikke tror på noen Gud forstår jeg ikke hvorfor du skulle ha så mye mot at barnet blir døpt. Du trenger ikke love noe hvis du ikke vil. Det kan du overlate til fadderne.

Det må vel være den største selvmotsigelsen som eksisterer...

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ohoi! Du hadde jammen mye følelser rundt dette! Jeg hadde tatt en for laget, og arrangert en hyggelig barnedåp uten sure miner. 

Anonymkode: 5d8bc...8cf

Klart hun har mye følelser rundt dette. Hun fremstår som et reflektert og oppegående menneske.

Hi; stått i noe av det samme, men annerledes kontekst: Min familie er kristne, og jeg vet det hadde betydd mye for dem med dåp. Jeg er agnostiker, og tenkte på den ene siden: ‘kanskje vi bare skal døpe for å ikke såre familien min’, og på den andre siden alle de argumentene mot dåp som du lister opp, Mannen er prinsipielt imot dåp, og vi bestemte oss for ikke å døpe. Er glad for det nå. Hadde følt meg som en hykler om jeg hadde døpt, utelukkende pga ‘tradisjon’.

Anonymkode: 35725...e36

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det må vel være den største selvmotsigelsen som eksisterer...

Hvilken skade gjør dåpen mener du?

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken skade gjør dåpen mener du?

Du mener det er greit å melde barna sine inn i religioner uten deres samtykke? Å oppdra de til å tro at de er kristne når man selv mener at de ikke er det? Å hykle? Å velge å ikke stå for det man mener? Å støtte en kontrollerende samfunnsform man forakter?

Skrevet

Hadde det vært omvendt hvor mor ville døpe og far ikke så hadde mor fått all støtte... 

Så døp ungen... Det er flaut å bli døpt som 14-15åring hvis ungen selv velger kirkelig komfirmasjon...

Anonymkode: f613a...31c

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du mener det er greit å melde barna sine inn i religioner uten deres samtykke? Å oppdra de til å tro at de er kristne når man selv mener at de ikke er det? Å hykle? Å velge å ikke stå for det man mener? Å støtte en kontrollerende samfunnsform man forakter?

Argumentet om at barn ikke skal meldes inn i et kirkesamfunn faller på sin egen urimelighet. Barna blir jo ikke spurt om de virkelig ønsker å komme til verden. Som er en mye større beslutning.

Apropos å ta store avgjørelser på vegne av barn....

Anonymkode: 8df2d...0a2

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde det vært omvendt hvor mor ville døpe og far ikke så hadde mor fått all støtte... 

Så døp ungen... Det er flaut å bli døpt som 14-15åring hvis ungen selv velger kirkelig komfirmasjon...

Seriøst? Vil konfirmerast i kyrkja, men det stikk ikkje djupare enn at dåp er flaut? Om eg hadde ungar med så total mangel på ryggrad hadde eg skamma meg djupt!

Og det er naturleg å la barnet ta eit informert valg om dåp sjølv når det er modent nok, både reint generelt og spesielt der foreldra ikkje er på linje i spørsmålet.

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Argumentet om at barn ikke skal meldes inn i et kirkesamfunn faller på sin egen urimelighet. Barna blir jo ikke spurt om de virkelig ønsker å komme til verden. Som er en mye større beslutning.

Apropos å ta store avgjørelser på vegne av barn....

Anonymkode: 8df2d...0a2

Dagens!!! 😂😂😂

Skrevet

Jeg tror - og det gjør heldigvis mannen min også, så hos oss kom heldigvis ikke dette dilemmaet opp.

Min bror er gift og de har to barn. Konen til min bror er humanetiker. Der betydde det såpass mye for henne at barnet ikke ble døpt at de valgte navnefest. 

En av venninnene mine som er humanetiker er gift med en katolikk og de har barn. Der er vel alle katolske på papiret nå.

Jeg forstår at dette er et vanskelig valg, men det er bare dere som kan finne ut av det sammen. Velger dere navnefest så kan jo barna døpes senere hvis de ønsker det. Eller at troen betyr så mye for mannen din at dere går for barnedåp. Jeg tror det er viktig at dere diskuterer og at ingen av dere trumfer gjennom en vilje.

Jeg kjenner forresten ingen kristne som tror en kommer til helvete fordi en ikke velger å døpe. En tror på et liv etter døden. 

Jeg har snakket en del med de av mine venner som er humanetikere om hvorfor det er så mange humanetikere som hater kristendommen så sterkt og som har så gal oppfatning i hva troen faktisk er og tror den er som den var i middelalderen. 

De fleste sier at de gjerne ikke har satt seg inn i tro slik den er i dag og tror at de kristne lever etter gamle testamentet. De fleste synes det kristne er en fin greie, men at de bare ikke tror på at det finnes et liv etter døden eller Gud og Jesus.

Jeg synes personlig det er rart at de av oss som tror blir av mange sett på som uvitende. Veldig mange mener at det virker usannsynlig at det ikke finnes liv på andre planeter. De tror at vi ikke kan være alene. Det å tro på utenomjordisk liv er mye mer innafor virker det som. De blir iallefall ikke betegnet som uvitende.

Anonymkode: b1837...551

Skrevet

Hos oss er det motsatt. Mannen min og hans familie har i generasjoner konfirmert og giftet seg borgelig.

Mine besteforeldre og til en viss grad mine foreldre er kristne. Jeg er ikk særlig kristen.

Vi giftet oss i kirken fordi borgerlig bryllup ville vært et slag i trynet på min familie.

Men våre barn blir ikke døpt i kirken. Det synes jeg at jeg skylder han. Hvis de vil konfirmere seg i kirken får de døpe seg før det.

Anonymkode: 5401a...61d

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror - og det gjør heldigvis mannen min også, så hos oss kom heldigvis ikke dette dilemmaet opp.

Min bror er gift og de har to barn. Konen til min bror er humanetiker. Der betydde det såpass mye for henne at barnet ikke ble døpt at de valgte navnefest. 

En av venninnene mine som er humanetiker er gift med en katolikk og de har barn. Der er vel alle katolske på papiret nå.

Jeg forstår at dette er et vanskelig valg, men det er bare dere som kan finne ut av det sammen. Velger dere navnefest så kan jo barna døpes senere hvis de ønsker det. Eller at troen betyr så mye for mannen din at dere går for barnedåp. Jeg tror det er viktig at dere diskuterer og at ingen av dere trumfer gjennom en vilje.

Jeg kjenner forresten ingen kristne som tror en kommer til helvete fordi en ikke velger å døpe. En tror på et liv etter døden. 

Jeg har snakket en del med de av mine venner som er humanetikere om hvorfor det er så mange humanetikere som hater kristendommen så sterkt og som har så gal oppfatning i hva troen faktisk er og tror den er som den var i middelalderen. 

De fleste sier at de gjerne ikke har satt seg inn i tro slik den er i dag og tror at de kristne lever etter gamle testamentet. De fleste synes det kristne er en fin greie, men at de bare ikke tror på at det finnes et liv etter døden eller Gud og Jesus.

Jeg synes personlig det er rart at de av oss som tror blir av mange sett på som uvitende. Veldig mange mener at det virker usannsynlig at det ikke finnes liv på andre planeter. De tror at vi ikke kan være alene. Det å tro på utenomjordisk liv er mye mer innafor virker det som. De blir iallefall ikke betegnet som uvitende.

Anonymkode: b1837...551

Det å tro at universet, som er vanvittig stort, kan inneholde flere former for liv enn det vi har på denne ene planeten er mye mindre far fetched enn å tro på og basere deler av livet sitt på en religion som mest sannsynligvis er menneskeskapt. I menneskets historie har det eksistert utallige religioner, og varianter av disse, jeg vil aldri helt skjønne den overbevisningen religiøse har om at denne ene tolkningen av så mange, er den riktige.

Religioner er såpass definert at hvis man tror på en Gud, mener man at man vet veldig mye om denne guden og hva slags intensjoner den har, dens historie, hva som skjer etter døden, hvilke regler guden ønsker vi skal følge osv. Men en generell tro på andre livsformer kan jo være alt fra mikroorganismer til intelligent liv. Hvis det kan skje på jorda, hvorfor ikke andre steder?

Når det kommer til dåp tenker jeg at hvis den ene forelderen ikke vil, så gjør man det ikke. Barnet kan velge selv når det er større og da bør selvfølgelig foreldrene støtte det valget selv om de selv ikke er troende.

Anonymkode: 04ef5...707

Skrevet

Jeg tenker på samme måte som deg HI og hadde aldri i livet «tatt en for laget» og døpt mine barn. Heldigvis fant jeg og mannen en mellomting vi begge kunne trives med; «velkommen til verden fest». Vi hadde det hjemme, serverte god mat og kaker og inviterte hele slekta. 

Anonymkode: f86ea...589

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville konfirmere meg i kirken og måtte derfor døpe meg da jeg var 11 siden mine foreldre valgte å ikke døpe meg da jeg var baby fordi de ville jeg skulle få velge selv. Jeg synes overhodet ikke det var flaut. Min eldre søster døpte seg samtidig, hun var da 14. Ikke noe flaut over det for noen av oss. Tvert imot en hyggelig opplevelse for oss alle, og det føltes fint å få velge selv. 

Skrevet

Herlighet! Vi tar da valg på vegne av barne våre hver dag. Hvilken barnehage de skal gå i, hvilken skole de skal gå på, hva de får spise, hvem de kan leke med hjemme osv osv. Hvorfor er det så krise å melde baret inn i kirken og så melde det ut igjen og ha denne dåpen som ingen uansett følger opp? Det samme er det å gifte seg i korken. Man lover evig troskap og alt der der «til døden skiller dere», men de færreste overholder det. Alenløfter man gir i kirken er eller blir en flopp uansett, så hvorfor ikke? 

Anonymkode: adfdb...39e

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Herlighet! Vi tar da valg på vegne av barne våre hver dag. Hvilken barnehage de skal gå i, hvilken skole de skal gå på, hva de får spise, hvem de kan leke med hjemme osv osv. Hvorfor er det så krise å melde baret inn i kirken og så melde det ut igjen og ha denne dåpen som ingen uansett følger opp? Det samme er det å gifte seg i korken. Man lover evig troskap og alt der der «til døden skiller dere», men de færreste overholder det. Alenløfter man gir i kirken er eller blir en flopp uansett, så hvorfor ikke? 

Du mener at religion (som tar titusenvis av liv hvert år, bare for å nevne noe) er det samme som å gi barnet en tomat... Ja ja, ikke helt godt å vite hva man skal svare på sånt...

Skrevet

Min eks er kristen..jeg er ikke. Vi døpte første da dette var så utrolig viktig for han og hans familie. Jeg tenkte at det ikke var så viktig for meg...litt vann på ungens hode, og vipps så blir alle glade. Men da jeg stod der i kirka med ungen i full dåpsmundur og blodkristne ekssvigers som var i knefall over at ungen nå endelig unngikk helvete...da gikk det opp for meg hvor feil det hele var og hvor ukomfortabel jeg var med hele situasjonen. 

Rett i etterkant ble eksen og jeg enige om følgende: ingen søndagsskole eller oppdragelse i kristen tro. I tillegg fikk ikke hans foreldre tillatelse til å drive misjonering overfor barnet (noe de ikkebrespekterte...ungen var jo  døpt...)

ungdommen konfirmerte seg borgerlig i fjor, jeg var så stolt over hvor reflektert h*n er blitt. Mitt råd til deg HI, ikke gi deg, det er negasjonen som må vinne om en av to parter ikke vil det samme. Jeg tror at i vårt tilfelle ville mine ekssvigers respektert meg langt mer om de ikke fikk overkjørt meg angående dåp.

Anonymkode: 648b3...680

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du mener at religion (som tar titusenvis av liv hvert år, bare for å nevne noe) er det samme som å gi barnet en tomat... Ja ja, ikke helt godt å vite hva man skal svare på sånt...

Ikke-religiøse tar også ganske mange liv hvert år

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...