Pallebert Skrevet 6. april 2018 #1 Skrevet 6. april 2018 Hei. Jeg er i den situasjon jeg er blitt langtid sykemeldt å derfor tar grep om å få endret barnebidrag. Ringte til Nav om å få innsyn i hele saken. Løye å lese alle dokumenter.. Først ble bidraget fastsatt ut av det blå fra Nav i sin tid. Nå vet jeg hvorfor. Skjemaet hvor jeg skulle gjøre rede for økonomi og samvær hadde jeg aldri fått. Fordi det var i sin tid sendt til en 2 år gammel adresse. Derfor ble bidraget fastsatt bare på grunnlag av mammas sine opplysninger. Å det har jeg så betalt hver måned i 7.5 år til nå. Nå hvor jeg tar tak i saken er samværsklasse oppgitt til 2 til 4 dager pr måned. Men etter 8 år gammel forlik i tingretten har jeg 10 til 12 dager hvilket hele tiden har blitt fulgt. Nå viser det seg at på grunn av feil klasse med samvær. Å at bidraget ble fastsatt da mor gikk på skole å hadde bare lån å stipend fra Lånekassen å ikke blitt justert etter hu fikk jobb. så betaler jeg mer i bidrag end etterberegninger tillsier. Attpåtil Hvert år er det blitt regulert etter prisvekst. Med andre ord bare større å større. Faktisk betaler jeg hver måned 2400 kr mer end Nav selv beregner. På 7.5 år blir det 218.000 kr to hundre å atten tusen. Før mye betalt bidrag... Hva er deres mening om slikt. Spesielt når jeg forteller at jeg ved et par anledninger har tatt emnet opp med mor om at jeg syns bidraget er høyt. Å gir til svar at hu jo er utdannet sosionom. Å da så forteller meg at bidraget rett da nav henter selvangivelsen hvert å beregner slikt automatisk. Hu vet slikt fordi jobbet selv i Nav 3 år etter utdannelsen. Sier hu. Jeg er sikkert dum fordi jeg ikke har tatt tak i dette før nå... men var vel egentlig bare interessert i å ha et godt samarbeid om sønnen... men mener det nå har gått litt for langt. Hilsen fattig å fortvilet barnefar
Anonym bruker Skrevet 6. april 2018 #2 Skrevet 6. april 2018 Her ville jeg krevd et møte med NAV, det er straffbart å gi uriktige opplysninger som mor har gjor her. Jeg hadde krevd tilbakebetaling. Ta med alle papirer du har til NAV, særlig forliket fra tingretten. Anonymkode: 58c61...d3b
Anonym bruker Skrevet 6. april 2018 #3 Skrevet 6. april 2018 Bidrag må du selv sende søknad om endring. Ingenting skjer automatisk( blir helt paff av ansvarsfraskrivelsen til folk) , at bidraget er feil beregnet må du jo selv passe på. Herrefred. Det at brevene ble sendt feil i første omgang er vel fordi du ikke oppdaterte adressen din til folkeregisteret. Du bør snakke med mor om en ny samværsavtale. For den andre som er lagt til grunn er gjeldende ved mindre dere begge sier at den ikke gjelder. Er dere uenige vil minste felles oppgitte samværet legges til grunn. Anonymkode: 4e9f6...c17
Pallebert Skrevet 6. april 2018 Forfatter #4 Skrevet 6. april 2018 Brev ble sendt til adressen mor oppga på søknad om fastsettelse av bidrag. Etter hun hadde vært på besøk å "godkjent" boforhold. Ikke engang kommunen var samme som tidligere adresse. Ble faktisk meldt folkeregister adresse endring før vi flyttet inn fysisk. At jeg for fredens skyld valgte å stole på info hun gav meg "i sin egenskap som sosionom" faller nok før det meste på meg. Men fratar det mor sin opplysningsplikt med hensyn til samvær å inntekt. Om jeg plutselig tjener 200.000 mer i året kan mor kreve etterbetalt fordi jeg tjener mer. Er det slik at mor sin inntekt stiger 270.000 det betyder ingenting. Skal bidraget fortsette med samme beløp uansett hva mor tjener. Når mitt bidrag blir regulert ut fra lønnsøkning å prisvekst. Føler veldig at dere kvinder er ute etter å ta oss men... jeg har betalt mitt bidrag når jeg skulle. Hatt sønnen min etter fastsatt skjema. Å aldri sakt nei når mor har hatt bruk for at han skulle være hos meg litt ekstra. Spurt ofte om jeg kunne ha han en dag å 2 mer fordi der var sammenkomst i familien eller bursdag å likn. Syns det virker feil å skyve alt ansvar for rett bidrag over på far... Spesielt når mor har bevist gitt feil info til både Nav og far i denne saken. Uansett blir det meg som blir den tapende part har betalt 218000 for mye på 7.5 år Regner ikke å få de igjen
Pallebert Skrevet 6. april 2018 Forfatter #5 Skrevet 6. april 2018 Jeg har selv ansvar for å få beregnet nytt bidrag... ok SÅ Fordi om det er mitt ansvar å få beregnet nytt bidrag...."Så kan alle kvinner glemme å be om få det beregnet på nytt vel... siden det er mannens ansvar..." blir litt feil Sant? UANSETT Mener jeg mor plikter å gi beskjed om rett samvær... Å gi beskjed at hun er ferdige på skole å begynt i jobb å faktisk tjener god lønn.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2018 #6 Skrevet 6. april 2018 Det beste du kan gjøre er som en over her skrev, avtal et møte med Nav. Ta med absolutt alle papirer du måtte ha fra disse årene, og ta spesielt opp det med at mor har gitt uriktig informasjon etter at hun var ferdig utdannet og begynte å jobbe, samt at opprinnelig samværssamtale ble utvidet og at bidraget da burde blitt nedjustert tilsvarende. Om du kommer noen vei, det vet jeg ikke. Men du bør absolutt forsøke, å oppgi feil opplysninger er jo ikke lov. Så av prinsipp bør du ta denne saken. Om du ikke får igjen pengene, ta det som en altfor dyr lærdom, at når det kommer til økonomi så kan du dessverre ikke stole på noen, men du må følge med og dobbelsjekke alt selv. Håper du vinner frem, for det virker jo som om barnets mor bevisst har utnyttet det at du har stolt på henne. Anonymkode: 7322e...0c0
Anonym bruker Skrevet 6. april 2018 #7 Skrevet 6. april 2018 Da jeg søkte bidrag for første gang i 2008 så studerte jeg mens jeg jobbet 50%. Da sa nav at de måtte beregne inntekt som at jeg jobbet 80%, fordi jeg i teorien kunne jobbet 100%, så at jeg var student hadde ikke noe å si... Noen år senere var jeg i kontakt med de igjen pga bidrag og de brukte helt sinnsykt lang tid på søknaden. Jeg sa at det var helt håpløst fordi jeg kunne jo risikert å gå opp i lønn før de var ferdig og da måtte jeg søkt på nytt. Dama på nav sa «vi har ikke anledning til å undersøke alle som får bidrag så du trenger ikke si fra». Så å svindle far for penger hadde vært det minste problemet. Så jo, du MÅ følge med og gi beskjed selv. De ordner ingenting for deg! Men ikke bruk tid på penger som er brukt. De er forhåpentligvis gått med til å gi barnet ditt en bra hverdag! søk om bidrag selv og legg ved de opplysningene du sitter på, så blir det opp til mor å motbevise det Anonymkode: 4cd67...d96
Anonym bruker Skrevet 7. april 2018 #8 Skrevet 7. april 2018 Dette kommer du ingen vei med Hun har kanskje lurt deg, og det er dårlig gjort, men du har et ansvar selv. Da bidraget ble beregnet første gang og du ikke fikk noe brev i posten skulle du etterlyst opplysningene Da hun begynte jobbe skulle du tatt kontakt med nav og bedt om ny beregning fordi hennes inntekt var vesentlig endret. Hun var en drittsekk som lurte deg, men du kan ikke bevise at hun gjorde det bevisst så ingen kan dømme henne til å betale tilbake Du må riste det av deg og la det fare, å dvele ved dette og tenke på hvor mye penger det er vil "spise deg opp" på en negativ måte. Prøv å tenke at du ihvertfall har bidratt godt økonomisk i barnets oppveks (husk at mange fedre betaler mer bidrag enn de må helt frivillig fordi de ønsker at barnet skal ha det trygt og godt økonomisk hos mor), også søker du hos nav om en ny beregning nå Anonymkode: 37529...378
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå