Anonym bruker Skrevet 20. mars 2018 #1 Skrevet 20. mars 2018 De skiller 5 år. Og jeg er jo som mor veldig bekymret over dette. Vet ikke hva jeg skal gjøre rett og slett. De er forelsket i hverandre, og jeg tror ikke han er en som har mange jenter samtidig. Jeg tror han er oppriktig forelsket i henne. Men dette medfører jo en del ting jeg ikke trodde jeg trengte å tenke på enda. Noen tips å komme med? Andre som har vært i samme situasjon? Anonymkode: c9016...632
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2018 #2 Skrevet 20. mars 2018 Han hadde fått steng beskjed om å skygge banen frem til hun ble 16 år. En 19-åring har ingenting å gjøre sammen med en 14-åring, de er på helt forskjellige stadier. En 19-åring kjører bil, fester, er russ, og kan politianmeldes for å ha sex med en 14-åring. Er han forelsket og respekterer henne venter han på henne, hun kan ikke leve en som en 19-åring Jeg er mamma til to tenåringer selv, 14 og 17 år gamle. 14-åringen har mye strengere regler enn eldste, det skjer mye i kropp og sinn fra de går på ungdomsskolen til de går på videregående altså, og en 19-åring er voksen, det er ikke en 14-åring Anonymkode: 7429a...f2b
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2018 #3 Skrevet 20. mars 2018 Jeg vet. Det er derfor jeg er så stressa. De treffes jo, og det er forskjellige ting jeg har sagt må ventes med. Som å ha sex (noe som allerede kan ha skjedd), å gå på fest, osv osv. Jeg nekter og forklarer, og han forstår. Men hun synes dette er spennende, og pusher grensene merker jeg. Anonymkode: c9016...632
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2018 #4 Skrevet 20. mars 2018 Hadde tatt en tlf til hans foreldre. Jeg hadde vært ganske krass mot min 19åring om han gikk etter ungdomsskole elever. Anonymkode: 9927f...d31
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2018 #5 Skrevet 20. mars 2018 Jeg var sammen med en som var 9 år eldre når jeg var 15. Foreldrene mine likte det ikke, men det gjorde det enda mer spennende. De «godtok» han etter en stund, men han fikk klar beskjed om hvilke grenser som gjaldt. Anonymkode: c6e6f...49f
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2018 #6 Skrevet 20. mars 2018 Du må sette ned foten. En 14-åring er to år under den seksuelle lavalder. Hun er fremdeles et barn, og kan ikke forstå konsekvensene eller rekkevidden av de valg hun tar. Hun er heller ikke emosjonelt utviklet nok til å takle alle mulige konsekvenser som kan oppstå. Du kan godt sette en «halv» grense og si at de får være venner, men ikke være kjærester, eller de får være kjærester, men de får ikke ligge sammen, men det er bare naivt å forvente at de skal klare det, med all impulskontrollen 14-åringer har. Jeg hadde sagt at her ble det ikke noe forhold mellom de to. Hun kommer til å trenge tid til å justere seg til tanken, og det kan bli mye drama og hjertesorg, men etter hvert finner hun andre venner og ting å bruke tiden sin på. Og det er dere alle tjent med. Når det er sagt lurer jeg på hvordan vennekretsen hennes ser ut? Da jeg var tenåring var det bare de trøblete ungdommene som hang sammen, på tross av så stor aldersforskjell. Anonymkode: 75d65...716
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2018 #7 Skrevet 20. mars 2018 Vanskelig situasjon, absolutt! Ville nok gått for strenge innetider og telefontid (ikke tekste med han, eller andre, til langt på natt). Om hun vil treffe han på kiosken mellom skoleslutt og middagstid, så ville ikke jeg nektet henne det. Men at hun skal bruke hele ettermiddagen, kvelder eller helger på å være alene med en 19åring er helt uaktuelt. Ville heller ikke fått lov til å besøke han. Så om hun vil kalle det er forhold, så vær så god. Men hun er 14 og forholder seg til de regler jeg setter, og de reglene legger ikke til rette for et forhold med en 19åring. Og beklager at jeg sier det - men han kan vel ikke være helt oppegående? Hvilken 19åring går inn i et forhold med ei på 14?! De normale 19åringene jeg kjenner er ute og opplever verden, jobber, studerer og fester. Han kan da ikke være helt riktig bevart som ønsker å gå inn i et forhold med en ungdommskole jente som må legge seg kl. 22 fordi mamma sier det? Anonymkode: 64d2f...2a6
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2018 #8 Skrevet 20. mars 2018 Ta en prat med han og si at du kommer til å anmelde han om de har sex før hun er 16 år. Forklar også alle konsekvensene av det for han. Fengselsstraff, erstatning, mange yrker han ikke kan ha, innreiseforbud til USA m.m Anonymkode: 263a7...f59
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2018 #9 Skrevet 20. mars 2018 Så mange her som ALDRI har vært 14 år gamle. Hvis HI sier, "fy fy, nei det får du ikke lov til", så vil hennes datter snike seg ut av vinduet om natten for å treffe han og gjøre fy fy likevel. Løsningen er å være positiv og åpen for at hun treffer han. Men da treffer de jo hverandre og gjør fy fy? Nei, ikke hvis du sier at du vil treffe han som har kapret din datters hjerte og at de gjerne kan få treffes så mye de vil, hjemme i stuen. Da har du kontroll. Hun får lov. Noe som vil gjøre at interessen for han forsvinner ganske så fort. Anonymkode: 047d2...077
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2018 #10 Skrevet 20. mars 2018 Når jeg var 14-15 år møtte jeg, og ble kjæreste med en på 21. Han var utrolig snill og god, en sånn som man håper man skal finne når man er voksen og skjønner hva man bør ta vare på og ikke. Foreldrene mine gikk etter hvert med på forholdet, fordi de jo likte han å skjønte at intensjonene var gode. Ja, vi hadde sex. Men trygg sex, akkurat som jeg nok ville fått med en annen på min egen alder om vi først ønsket det. Han jeg var sammen med var veldig rolig, noe sjenert, drakk ikke, og var ingen råkjører - dette var nok med på å gjøre at foreldrene mine tenkte at dette var greit. Jeg lærte veldig mye (kun positivt) av å være sammen med ham, og selv om vi hadde muligheten til å "gjøre alt som var galt" betyr ikke det at vi gjorde det. Men her må man se an kjæresten til datteren din også! Anonymkode: 96da8...59a
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #11 Skrevet 21. mars 2018 ser ikke problemet med det.. la de være sammen Anonymkode: 2f1fe...934
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #12 Skrevet 21. mars 2018 Herlighet da! Han er 19 og VOKSEN. Din datter er 14 år og BARN! Det er faktisk ikke lov for en voksen å ha sex med et barn her i landet. Det er din plikt som mor å anmelde han, samt forhindre nye lovbrudd! *rister oppgitt på hodet* Anonymkode: beaf8...d1f
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #13 Skrevet 21. mars 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Herlighet da! Han er 19 og VOKSEN. Din datter er 14 år og BARN! Det er faktisk ikke lov for en voksen å ha sex med et barn her i landet. Det er din plikt som mor å anmelde han, samt forhindre nye lovbrudd! *rister oppgitt på hodet* Anonymkode: beaf8...d1f Å hjelpes....... Anonymkode: 96da8...59a
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #14 Skrevet 21. mars 2018 Han kan sammenlignes med Rune Øygard spør du meg. Det er per def. overgrep mot barn! Anonymkode: 76d4c...934
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #15 Skrevet 21. mars 2018 Kuer som har glemt at de var kalver ? Anonymkode: 8c108...0e8
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #16 Skrevet 21. mars 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kuer som har glemt at de var kalver ? Anonymkode: 8c108...0e8 Aldersforskjell på 5 år når barna (og den voksne) er 14 og 19 år var ikke ok da jeg var barn og er ikke ok for mine barn. En 19åring er voksen mens en 14åring er, uansett hvor voksen hun føler seg, fortsatt et barn i hodet. Datteren min kan bli så sur hun bare vil. En dag kommer hun til å forstå. Frem til da er det min jobb å ta valgene hun er for umoden til å ha forutsetninger for å ta selv. Anonymkode: 64d2f...2a6
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #17 Skrevet 21. mars 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Aldersforskjell på 5 år når barna (og den voksne) er 14 og 19 år var ikke ok da jeg var barn og er ikke ok for mine barn. En 19åring er voksen mens en 14åring er, uansett hvor voksen hun føler seg, fortsatt et barn i hodet. Datteren min kan bli så sur hun bare vil. En dag kommer hun til å forstå. Frem til da er det min jobb å ta valgene hun er for umoden til å ha forutsetninger for å ta selv. Anonymkode: 64d2f...2a6 DET er det mange 19 åringer som er også, og en flust av en moden 14 åring. Det er ikke alltid de årene imellom er så reell. Anonymkode: 96da8...59a
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #18 Skrevet 21. mars 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Aldersforskjell på 5 år når barna (og den voksne) er 14 og 19 år var ikke ok da jeg var barn og er ikke ok for mine barn. En 19åring er voksen mens en 14åring er, uansett hvor voksen hun føler seg, fortsatt et barn i hodet. Datteren min kan bli så sur hun bare vil. En dag kommer hun til å forstå. Frem til da er det min jobb å ta valgene hun er for umoden til å ha forutsetninger for å ta selv. Anonymkode: 64d2f...2a6 En dag kommer hun til å forstå.. Det pleide faren min å si også, men det gjorde jeg altså ikke. Han sa t.o.m at jeg kom til å takke han for at han skilte meg og min kjæreste . Den dagen kommer aldri til å skje. Er faktisk fortsatt sur når jeg tenker over det , på hvordan han taklet situasjonen. Anonymkode: 8c108...0e8
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #19 Skrevet 21. mars 2018 Nei, vet du hva. Dette er faktisk ikke akseptabelt. Hun er fremdeles et barn. Jeg ville sagt at etter at hun er 16 år så kan de få lov å treffes, men ikke før. Når man er i den alderen så er denne aldersforskjellen enorm. Forskjellen i modenhetsnivå er jo det viktigste her og det er en enorm forskjell på ei 14 år gammel jente og en 19 år gammel gutt. Min bror var faktisk sammen med ei på 14 år da han var 19. Han ble anmeldt av foreldrene hennes og dømt til å sone i 3 år. Han måtte sitte inne i 1 år og fikk to år betinget. SÅ straffbart er det! Må forresten si at jeg ikke bifalt det nevnte forholdet. Jeg tok klart avstand og har vært hardt på at han måtte ta konsekvensene av valget han tok da han "ble sammen med" henne. Selv hadde jeg forhold til langt eldre gutter på den alderen. I ettertid kan jeg ikke fatte og begripe hva som var interessant for menn i alderen 20 ++ med ei jente på 14! Anonymkode: 4eebc...fba
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #20 Skrevet 21. mars 2018 På 20.3.2018 den 19.46, Anonym bruker skrev: Så mange her som ALDRI har vært 14 år gamle. Hvis HI sier, "fy fy, nei det får du ikke lov til", så vil hennes datter snike seg ut av vinduet om natten for å treffe han og gjøre fy fy likevel. Løsningen er å være positiv og åpen for at hun treffer han. Men da treffer de jo hverandre og gjør fy fy? Nei, ikke hvis du sier at du vil treffe han som har kapret din datters hjerte og at de gjerne kan få treffes så mye de vil, hjemme i stuen. Da har du kontroll. Hun får lov. Noe som vil gjøre at interessen for han forsvinner ganske så fort. Anonymkode: 047d2...077 Å jo da. Da jeg var 14 hadde jeg eldre kjærester, og i dag tenker jeg at det foreldrene mine drev med da de ikke satt grenser, det var omsorgssvikt. Den analogien der, at hvis du bare lar dem få litt lov så stoler de på deg og så er dere liksom på lag, det er bare tull. Ungdommer som får drikke av foreldrene drikker mer, og ungdommer som får lov til å ha kjæreste har sex oftere. De gjør det de får lov til - og litt til. Det kan godt hende mange 14-åringer kan ha fine opplevelser med eldre menn eller gutter, og den opplevelsen skal de få ha, men det er straffbart av en grunn. Det er ingen åpning i lovverket for at 14-åringer kan ha «litt sex men noen de syns det er ålreit å ha det med». 14-åringer er ikke samtykkekompetente. Ikke en gang verdens mest fornuftige 14-åring er mer enn 14 år. Anonymkode: 75d65...716
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #21 Skrevet 21. mars 2018 Rune Øygard måtte sone 2 år i fengsel for akkurat det samme. Jenta var 14, han var voksen. Anonymkode: 76d4c...934
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #22 Skrevet 21. mars 2018 5 år er ikke stor aldersforskjell når man er 30 og han er 35. Men når hun er 14 og han er 19... Jeg vet at om det hadde vært min datter så hadde han fått beskjed om å komme tilbake når hun var fylt 16. Han hadde ikke fått lov til å ha omgang med henne engang, fordi som HI skriver - hun synes det er spennende og pusher grenser. Det er klart det er kult å ha en type som er gammel nok til absolutt alt. Det er ikke kult når hun har hatt sex og er gravid under seksuell lavalder. Det handler ikke om å ha glemt å være kalv heller. Min mor beskyttet meg veldig veldig lenge, og har gitt meg gode verdier og respekt for min egen kropp. Ikke minst hva sex innebærer og hvor verdifult det er. Det er for lett i dag. Sex er sex, det er nesten bare å gi det vekk til hvem som helst. Barn er tidligere ute nå, med alt...Derfor er det ikke feil å prøve å holde igjen så vi lar barna våres være barn, mens de ennå er barn under lovens øyne i alle fall. Jeg hadde som flere nevnt her snakket med gutten, og hans foreldre. Gjerne tatt alle inn til felles samtale. Det er veldig liten sjanse for at de holder sammen i 2 år og venter til hun er lovlig gammel nok til å teste ut hverandres kropper. Og om dette var min sønn... Gud hjelpe han.. Det hadde ikke kommet på tale. Jeg hadde selv snakket med familien til denne jenta, og bedt henne holde seg unna til hun var gammel nok. For jeg hadde ikke unnet min sønn en anmeldelse fra en mor som kun vil sin datter vel, når barna våres "kun" følger lyster i ren forelskelse. Det er loven. Jeg vil ikke se min sønn fengslet. Og forelskelse gjør blind. Jeg hadde gjort alt i min makt for å holde de unna hverandre, om jeg så måtte kontaktet politiet selv. Jeg husker når jeg var kalv så hadde vi faktisk en politi betjent på skolen som forklarete oss om dette...nettopp på grunn av en anmeldelse fra en mor til en jente i klassen... De var forelsket, hadde sex, hun ble gravid... Dere skjønner greia. Når skal vi våkne å la barna våres få være barn? Er de nødt til å bli så påvirket av media, gruppe press og alt det der? Har vi lagt våres ansvar som foreldre over på bgh, skole og snapchat? Anonymkode: 1a904...f45
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #23 Skrevet 21. mars 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei, vet du hva. Dette er faktisk ikke akseptabelt. Hun er fremdeles et barn. Jeg ville sagt at etter at hun er 16 år så kan de få lov å treffes, men ikke før. Når man er i den alderen så er denne aldersforskjellen enorm. Forskjellen i modenhetsnivå er jo det viktigste her og det er en enorm forskjell på ei 14 år gammel jente og en 19 år gammel gutt. Min bror var faktisk sammen med ei på 14 år da han var 19. Han ble anmeldt av foreldrene hennes og dømt til å sone i 3 år. Han måtte sitte inne i 1 år og fikk to år betinget. SÅ straffbart er det! Må forresten si at jeg ikke bifalt det nevnte forholdet. Jeg tok klart avstand og har vært hardt på at han måtte ta konsekvensene av valget han tok da han "ble sammen med" henne. Selv hadde jeg forhold til langt eldre gutter på den alderen. I ettertid kan jeg ikke fatte og begripe hva som var interessant for menn i alderen 20 ++ med ei jente på 14! Anonymkode: 4eebc...fba Det går et skille ved 14 år En jente på 15 år som samtykker til sex vil gi lavere straff fordi det "bare" er sex med mindreårig En jente på 14 år som samtykker til sex gir veldig streng straff fordi hun regnes som barn uten modenhet til å samtykke og da straffes det som voldtekt av mindreårig Anonymkode: 7429a...f2b
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #24 Skrevet 21. mars 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: En dag kommer hun til å forstå.. Det pleide faren min å si også, men det gjorde jeg altså ikke. Han sa t.o.m at jeg kom til å takke han for at han skilte meg og min kjæreste . Den dagen kommer aldri til å skje. Er faktisk fortsatt sur når jeg tenker over det , på hvordan han taklet situasjonen. Anonymkode: 8c108...0e8 Det betyr bare at du ikke har vokst opp ennå. Skjerp deg og godta at livet ditt ble som det ble. Makan til barnslig oppførsel. Anonymkode: 569b0...202
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #25 Skrevet 21. mars 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Å jo da. Da jeg var 14 hadde jeg eldre kjærester, og i dag tenker jeg at det foreldrene mine drev med da de ikke satt grenser, det var omsorgssvikt. Den analogien der, at hvis du bare lar dem få litt lov så stoler de på deg og så er dere liksom på lag, det er bare tull. Ungdommer som får drikke av foreldrene drikker mer, og ungdommer som får lov til å ha kjæreste har sex oftere. De gjør det de får lov til - og litt til. Det kan godt hende mange 14-åringer kan ha fine opplevelser med eldre menn eller gutter, og den opplevelsen skal de få ha, men det er straffbart av en grunn. Det er ingen åpning i lovverket for at 14-åringer kan ha «litt sex men noen de syns det er ålreit å ha det med». 14-åringer er ikke samtykkekompetente. Ikke en gang verdens mest fornuftige 14-åring er mer enn 14 år. Anonymkode: 75d65...716 Ikke enig med deg. Husker da jeg var ungdom, de som fikk lov til å drikke og ha kjærester oppførte seg ordentlig, drakk lite og hadde ikke sex hele tiden. De som ikke fikk lov til å drikke og ikke ha guttevenner var de verste. Anonymkode: 8c108...0e8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå