Gå til innhold

Mistrivsel på arbeidsplassen. Grunn til å BE om sykmelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bestemt meg for å bli hjemme resten av uka. Så nå blir det en lang og god påskeferie.

Anonymkode: daa97...5cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Må bare le av det dere skriver. Jeg har sittet i mange saker ang forfremmelse, blablabla. Dere vet kun det jeg skriver her, og ingen av dere kjenner meg. Er ingen lederstilling dette er snakk om. Den som fikk stillinga er også flink. Er ikke det. Men jeg fortjente stillinga. Sånn er det. Dere kan ikke tilegne meg personlighet og si noe om hvordan jeg fremstår på jobb. Her skriver jeg, som anonym, hvordan jeg har opplevd det og hvordan jeg føler det. Hvilken støtte jeg har blant mine kolleger som kjenner meg.

Men slapp helt av, dere vet ikke hvem jeg er og jeg vet ikke hvem dere er, så om jeg møter dere i profesjonell sammenheng kan dere aldri gjette at det er jeg som har skrevet dette. 

Men hvorfor fortjente du stillingen og ikke den som fikk den? Hvordan kan du vurdere din personlige egnethet opp mot den andre kandidatens personlige egnethet? Og den vurderingen kan ikke være basert på din egen vurdering, men basert på vurdering fra den som faktisk satt som rekrutterer? Hvordan vet du alle kvalifikasjoner som bedriften ønsker seg både faglig og personlig? Hvordan kan du vite at du passer bedre inn i den overordnede sammensettingen av bedriftens ansatte, og ikke den andre som fikk stillingen?

Anonymkode: 1cf44...922

Skrevet

Altså: du har videreutdannet deg i håp om å kunne klatre på karrierestigen og når det ikke lar seg gjøre, så mistrives du og vil sykmelde deg? 

Hvis det stemmer, så tenker jeg litt «er det mulig!?» håper det ikke stemmer!

Anonymkode: c1141...bf3

Skrevet

Har ikke sagt at den som fikk stillingen ikke kommer til å gjøre jobben sin. Men jeg har mere kursing, utdannelsen er like relevant, men med noe andre innfallsvinkler. Jeg har jobber der betydelig lengre. Bare gode tilbakemeldinger fra kolleger og ofte den de kommer til for å be om hjelp og støtte, fordi jeg tar meg tid. Jeg har erfaring på de aktuelle oppgaven i større grad enn den andre. Trynefaktor er stikkordet.

Har videreutdannet meg for å kvalifisere til andre oppgaver, ja! Er det en rar ting å gjøre? Selvsagt blir jeg sur når jeg blir forbigått sånn. Er det ikke lov å si at man faktisk er flink til noe?

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke sagt at den som fikk stillingen ikke kommer til å gjøre jobben sin. Men jeg har mere kursing, utdannelsen er like relevant, men med noe andre innfallsvinkler. Jeg har jobber der betydelig lengre. Bare gode tilbakemeldinger fra kolleger og ofte den de kommer til for å be om hjelp og støtte, fordi jeg tar meg tid. Jeg har erfaring på de aktuelle oppgaven i større grad enn den andre. Trynefaktor er stikkordet.

Har videreutdannet meg for å kvalifisere til andre oppgaver, ja! Er det en rar ting å gjøre? Selvsagt blir jeg sur når jeg blir forbigått sånn. Er det ikke lov å si at man faktisk er flink til noe?

Det er lov å mene at man er flink, men det er lov å se at noen er flinkere også. 

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er lov å mene at man er flink, men det er lov å se at noen er flinkere også. 

🙄

Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må gjerne være snurt fordi du ikke fikk jobben, men så lenge det ikke finnes noen kø man står i for å bli forfremmet, så er du ikke forbigått. Det å ha vært et sted lenge og ha erfaring på bestemte områder, være likt blant kolleger gjør ikke at man er nestemann til å få opprykk. Om ledelsen ser etter en som har andre kvaliteter enn deg, så kan de ansette vedkommende som de vil. Det betyr ikke at de ikke setter pris på deg eller anerkjenner dine kvalifikasjoner, men at de i den rollen de skulle ha noen inn i ønsker seg noe annet. Spør gjerne hvorfor du ikke ble valgt, og ta tilbakemeldingene for det de er, og så fortsetter du å søke jobber andre steder, også de stedene der du er overkvalifisert eller  litt underkvalifisert. Jeg kjenner flere som har vært på intervju for en stilling i et firma, og har endt opp med å bli tilbudt en helt annen stilling pga de kvalitetene og kvalifikasjonene de har. 

Anonymkode: a869f...943

Skrevet

Jeg er ikke snurt, jeg er sur. For dette er kun urettferdig. «Dessverre» fått mange tilbakemeldinger på det.

Skrevet

Kanskje du ikke er så kompetent og godt likt som du tror? Det er mange av dem. 

Anonymkode: 8ed95...554

Skrevet

jeg har nesten vært i din situasjon, HI.  jobbet døgnet rundt, siden det var bare meg som kunne greiene. ble kronisk syk av arbeidspreset og total mangel på fritid.  selv da satte arbeidsgiver ingen grenser for hva som var greit å sette meg til.

søkte på masse jobber, og kom til intervju på samtlige. men fikk ingen tibud.

sist høst hadde jeg fri 4 helger, mellom august og desember og møtte veggen så det smalt.  hadde møte med sjefen min og sjefen hans og fikk vite at min situasjon skyltes min høye arbeidsmoral. ikke det at jeg satt alene med alt, som jeg trodde. så jeg kunne jo bare skylde megselv, om jeg ikke hadde hatt mulighet til å følge opp familien min de siste 5 årene.
jeg ba om å bli løftet opp i stilling, slik at ansvaret jeg hadde kunne formaliseres og jeg da kunne oppnå den forutsigbarhetetn og begrensingen av oppgaver som jeg måtte ha for å får døgnet til å gå rundt.  at jeg kunne være så frekk å se sånn på megselv, ble møte med himling av øyne.  så jeg ble sykemeldt og brukte første måneden på å sove.

så søkte jeg jobb. drømmejobben.  kom på intervju, tok tester, kom på neste intervju og ble tilbudt jobben. 
da gikk det opp for meg hva som hadde vært issue på tidligere intervju. jeg hadde kommet der, så oppstresset og i 300 at jeg vikret jo bare manisk.  fokus og ro, var tingen.

jeg sa opp, og tenkte jeg måtte komme meg tilbake på jobb i alle fall 20% slik at jeg kunne overlevere til noen.
likevel ble jeg satt inn i helg etter helg, med spørsmål fra sjefen min om hvorfor jeg ikke bare kunne jobbe overtid, da.
så.. det mannen mente jeg skulle skylde meg selv for, skulle jeg altså gjøre mer av - og det atter en gang i sykemelding.

ut fra at min sjef ikke har ide om oppføging av sykemeldte eller hva personalansvar vil si, er jeg nå sykemeldt ut oppsigelsen uten å ha arbeidsplikt.  referanse fra ham trenger jeg nok aldri - og en attest bør han produsere om han ikke ønsker møte meg i retten over saken.

masse lykke til, HI. hvordan du har det på jobben påvirker hele tilværelsen.

Anonymkode: 20a4c...78c

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

jeg har nesten vært i din situasjon, HI.  jobbet døgnet rundt, siden det var bare meg som kunne greiene. ble kronisk syk av arbeidspreset og total mangel på fritid.  selv da satte arbeidsgiver ingen grenser for hva som var greit å sette meg til.

søkte på masse jobber, og kom til intervju på samtlige. men fikk ingen tibud.

sist høst hadde jeg fri 4 helger, mellom august og desember og møtte veggen så det smalt.  hadde møte med sjefen min og sjefen hans og fikk vite at min situasjon skyltes min høye arbeidsmoral. ikke det at jeg satt alene med alt, som jeg trodde. så jeg kunne jo bare skylde megselv, om jeg ikke hadde hatt mulighet til å følge opp familien min de siste 5 årene.
jeg ba om å bli løftet opp i stilling, slik at ansvaret jeg hadde kunne formaliseres og jeg da kunne oppnå den forutsigbarhetetn og begrensingen av oppgaver som jeg måtte ha for å får døgnet til å gå rundt.  at jeg kunne være så frekk å se sånn på megselv, ble møte med himling av øyne.  så jeg ble sykemeldt og brukte første måneden på å sove.

så søkte jeg jobb. drømmejobben.  kom på intervju, tok tester, kom på neste intervju og ble tilbudt jobben. 
da gikk det opp for meg hva som hadde vært issue på tidligere intervju. jeg hadde kommet der, så oppstresset og i 300 at jeg vikret jo bare manisk.  fokus og ro, var tingen.

jeg sa opp, og tenkte jeg måtte komme meg tilbake på jobb i alle fall 20% slik at jeg kunne overlevere til noen.
likevel ble jeg satt inn i helg etter helg, med spørsmål fra sjefen min om hvorfor jeg ikke bare kunne jobbe overtid, da.
så.. det mannen mente jeg skulle skylde meg selv for, skulle jeg altså gjøre mer av - og det atter en gang i sykemelding.

ut fra at min sjef ikke har ide om oppføging av sykemeldte eller hva personalansvar vil si, er jeg nå sykemeldt ut oppsigelsen uten å ha arbeidsplikt.  referanse fra ham trenger jeg nok aldri - og en attest bør han produsere om han ikke ønsker møte meg i retten over saken.

masse lykke til, HI. hvordan du har det på jobben påvirker hele tilværelsen.

Hvis du fant ut at fokus og er er tingen, så hvorfor skriver du som om du er i ferd med å ta av? Stor bokstav og litt mindre forrvirring kan anbefales!

Anonymkode: 67c33...d7b

Skrevet

Hi, arbeidslivet er ofte ikke rettferdig. Det er folk som blir forbigått, både på lovlig og ulovlig måte. Det er mange steder trynefaktor og smisking som er avgjørende for hvem som får jobb. Det bør selvfølgelig ikke være slik, men det er det mange steder.

Jeg tror du skal ta til deg en del av det som står i denne tråden. De holdningene som du gir uttrykk for her har lett for å skinne gjennom på jobb, spesielt nå når du føler så sterkt for dette at du må skrive "HAT" med store bokstaver.

Du velger å løse problemet med å slutte å ikke søke hjelp for problemene dette gir deg, men du tar deg bare en egenmelding ut uka (for du har vel ikke bedt deg om fri denne uken?). Dette sier også noe om dine holdninger - du mener at du fortjener langt mer enn du får på jobben, og når du ikke får det, da tar du det, nå i form av flere fridager.

Du virker deprimert på en del av det du har skrevet i tråden, og likevel så sier du at hvis du kjenner deg selv rett så kommer du ikke til å gå til legen. Dette sier også at du ikke tar ansvar for din egen helse.

Du sier at du har søkt jobber i flere ÅR (store bokstaver igjen hos deg), og likevel innrømmet du at du var fullstendig klar over at din CV og søknader ikke har vært gode nok. Hvordan tror du at en ny arbeidsgiver skal fatte interesse for deg når du leverer en CV som du selv mener ikke er god nok? Fordi det ikke er rettferdig om du ikke får jobben, på samme måte som det ikke er rettferdig at du ikke fikk den nye jobben der du er nå?

For all del, det er fullt mulig at du jobber et sted som er akkurat så dårlig når det kommer til å ta vare på sine ansatte. Og uansett er det forferdelig tøft å stå i det. Men måten du argumenterer her gir inntrykk av at du nærmer deg å være utbrent og/eller deprimert, du argumenterer på en måte som viser at du bærer på et enormt sinne. Tro meg, dette er ikke noe du vil greie å skjule på jobb. Jeg tror heller ikke dette er noe du greier å skjule i en jobbsøkeprosess.

Ta ansvar for egen helse og egen jobb - enten går du til legen, eller så kommer du deg på jobb. Ellers er det bare furting du driver med, og du kan virkelig ikke forvente at arbeidsgiveren din betaler for ekstra fri hvis du ikke er syk!

Anonymkode: dc3fd...dbc

Skrevet

Jeg har lest alle svarene. Begrunnelsen til at jeg ikke fikk stillingen var rar og faktisk feil. Lurer egentlig på om vi var på samme intervju. Men allerede der fikk jeg mistanke om at dette ikke kom til å gå min vei, pga spørsmål som ble stilt meg, som var helt irrelevant.

Jeg er ikke deprimert. At søknadene åpenbart ikke har vært gode nok betyr jo ikke at jeg ikke har forsøkt å forandre dem/ forbedre underveis. CV har standard utforming som jeg forholder meg til. Jeg har ingen hull. Greit nok, å bli hjemme fra jobb er ikke særlig profesjonelt av meg. Men etter å ha ytet og ytet, og for så å bli  avvist på så totalt merkelig grunnlag gjør at jeg ikke er noen god kollega nå.

Skrevet
På 20.3.2018 den 12.11, Anonym bruker skrev:

Kanskje du ikke er så kompetent og godt likt som du tror? Det er mange av dem. 

Anonymkode: 8ed95...554

Jo, jeg er absolutt kompetent. Jeg er ikke proppfull sv selvtillit og høy på meg selv. Men det er oppgaver jeg faktisk er flink på.

Skrevet
På 20.3.2018 den 14.13, Anonym bruker skrev:

Hvis du fant ut at fokus og er er tingen, så hvorfor skriver du som om du er i ferd med å ta av? Stor bokstav og litt mindre forrvirring kan anbefales!

nei, jeg vet ikke, kjære nedlatende menneske. 

men om jeg skal tro noe, så antar jeg det kan skyldes at det tar år å komme seg helt, etter å ha hatt et så høy nivå av overbelastning i mange år.  

jeg er veldig glad jeg ikke er falt helt ut av arbeidslivet grunnet det jeg, så forvirrende for deg, beskrev - og måtte leve på dine skattepenger frem til pensjonsalder  

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

nei, jeg vet ikke, kjære nedlatende menneske. 

men om jeg skal tro noe, så antar jeg det kan skyldes at det tar år å komme seg helt, etter å ha hatt et så høy nivå av overbelastning i mange år.  

jeg er veldig glad jeg ikke er falt helt ut av arbeidslivet grunnet det jeg, så forvirrende for deg, beskrev - og måtte leve på dine skattepenger frem til pensjonsalder  

Det var ikke for å være nedlatene, jeg ville påpeke hva som kan være årsaken til at det ble som det ble. Du lærte at du skulle roe ned og tenke, og fortsetter du i samme duren. Innlegget ditt er vanskelig å forstå for det er all over the place. Hvordan du i det hele tatt har fått en ny jobb er jo et under, du bruker ikke stor bokstav overhodet. Den søknaden hadde gått rett i søpla her - 

Skrevet
På 20.3.2018 den 10.53, Anonym bruker skrev:

Og dette vil du sykmelde deg for? Sykmelde deg for at du er sur? Og nå skal du være hjemme resten av uka  fordi du er sur, skikkelig stjerneansatt med andre ord.

Anonymkode: b3698...58a

Skrevet
På 20.3.2018 den 7.54, Anonym bruker skrev:

Akkurat nå gir jeg blanke i det. Jeg er kvalifisert, det er det ingen tvil om. Bedre kvalifisert. Men de skal få slippe å ha mer med meg å gjøre enn de må. Jeg gjør oppgavene mine, det bli mer trøbbel for flere som må gå en lengre runde for å be om hjelp. Men nå har vi en person i den rollen som skal kunne svarene fra i dag. Så da er det jo fint da. Jeg er bare en tosk i mengden. Ja, jeg ER sint. Bitter. Skuffa. Men det var heller ikke uventa.

Men har du gjort tilstrekkelige fremstøt for å bli forfremmet eller få nye oppgaver da? Eller sitter du pent og venter på å få tilbudet? Ikke det at jeg på noen måte synes det er riktig, men det er dessverre slik at det er de med albuer og en viss frekkhet som kommer seg opp og frem her i livet. Tror faktisk det kan ha mer å si i enkelte sammenhenger, enn faktisk formell kompetanse.

Forstår deg godt, ikke misforstå, men det kan hende du må brette opp ermene og bli tøffere. Kreve det som er ditt, ikke sitte stille og vente. Du har sikkert sendt søknader, men må kanskje ta kontakt med sjefen og argumentere for jobben, at du har både de formelle kvalifikasjonene og de personlige egenskapene som kreves.

Anonymkode: 1ac2e...08a

Skrevet

Jeg synes du skal få deg en lang sykemelding med god samvittighet og få tid til å tenke deg om hva DU vil holde på med, kanskje se på noe helt annet?

Våre folkevalgte får jo flere måneders sykemelding når de har gjort noe dumt så at du får 1-2 måneder er helt innenfor. Lykke til. 

Anonymkode: 4f028...f34

Skrevet
På 20.3.2018 den 7.54, Anonym bruker skrev:

Akkurat nå gir jeg blanke i det. Jeg er kvalifisert, det er det ingen tvil om. Bedre kvalifisert. Men de skal få slippe å ha mer med meg å gjøre enn de må. Jeg gjør oppgavene mine, det bli mer trøbbel for flere som må gå en lengre runde for å be om hjelp. Men nå har vi en person i den rollen som skal kunne svarene fra i dag. Så da er det jo fint da. Jeg er bare en tosk i mengden. Ja, jeg ER sint. Bitter. Skuffa. Men det var heller ikke uventa.

Hvis dette er reaksjonen din på at du ikke blir forfremmet, så tenker jeg de har gjort et korrekt valg med å ikke forfremme deg jeg. 

Skrevet

Det er lett å si at mistrivsel ikke er grunn til sykemelding. 

Jeg opplevde å bli fratatt nesten alle oppgaver og ansvar i forrige jobb. Det hadde som konsekvens at jeg møtte på jobb uten å ha noe å gjøre. Jeg skal love dere at det tar helt knekken på psyken og jeg har i ettertid skjønt at det var sjefens måte å mobbe meg ut av stillingen. Så vil jo enkelte si at jeg sikkert ikke var så flink. Jeg er flink og da jeg søkte fikk jeg umiddelbart ny jobb. Jeg har alltid fått gode skussmål og er dyktig i faget mitt. 

Jeg har sjelden følt meg så verdiløs som jeg gjorde da jeg ble presset ut at forrige jobb på en ufin måte. Heldigvis hadde jeg gid støtte rundt meg slik at jeg kom meg gjennom og vekk fra situasjonen før det ødela meg helt. 

Anonymkode: 2d280...40f

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er lett å si at mistrivsel ikke er grunn til sykemelding. 

Jeg opplevde å bli fratatt nesten alle oppgaver og ansvar i forrige jobb. Det hadde som konsekvens at jeg møtte på jobb uten å ha noe å gjøre. Jeg skal love dere at det tar helt knekken på psyken og jeg har i ettertid skjønt at det var sjefens måte å mobbe meg ut av stillingen. Så vil jo enkelte si at jeg sikkert ikke var så flink. Jeg er flink og da jeg søkte fikk jeg umiddelbart ny jobb. Jeg har alltid fått gode skussmål og er dyktig i faget mitt. 

Jeg har sjelden følt meg så verdiløs som jeg gjorde da jeg ble presset ut at forrige jobb på en ufin måte. Heldigvis hadde jeg gid støtte rundt meg slik at jeg kom meg gjennom og vekk fra situasjonen før det ødela meg helt. 

Anonymkode: 2d280...40f

Det er ingen her som skriver at mistrivsel ikke er grunn til sykemelding. Situasjonen du var i er annerleders og vi har forståelse for at dette kan føre til sykemelding. Men i dette tilfellet ble ikke HI mobbet eller trakassert. Hun er sur fordi hun ikke ble forfremmet. Hun viser også frem sider som gjør at vi kan forstå hvorfor hun ble forbigått.

Skrevet
På 20. mars 2018 den 14.13, Anonym bruker skrev:

Vel, DU har i alle fall feil fokus...

Anonymkode: b1a05...457

Skrevet
På 21. mars 2018 den 16.15, Anonym bruker skrev:

Jeg har lest alle svarene. Begrunnelsen til at jeg ikke fikk stillingen var rar og faktisk feil. Lurer egentlig på om vi var på samme intervju. Men allerede der fikk jeg mistanke om at dette ikke kom til å gå min vei, pga spørsmål som ble stilt meg, som var helt irrelevant.

Jeg er ikke deprimert. At søknadene åpenbart ikke har vært gode nok betyr jo ikke at jeg ikke har forsøkt å forandre dem/ forbedre underveis. CV har standard utforming som jeg forholder meg til. Jeg har ingen hull. Greit nok, å bli hjemme fra jobb er ikke særlig profesjonelt av meg. Men etter å ha ytet og ytet, og for så å bli  avvist på så totalt merkelig grunnlag gjør at jeg ikke er noen god kollega nå.

Husk at en god del ansettelser og forfremmelser er taktiske. Jeg syns veldig ofte man ser at et lederteam er livredde for å ansette noen som er dyktigere enn dem selv, eller noen som virker for kreative/visjonære etc. Det oppleves som en trussel.

Anonymkode: b1a05...457

Skrevet

Ser det er ulike tolkninger av innlegget mitt. Skal etterspørre en god begrunnelse for avslaget når jeg skal på jobb. Sannsynligvis drar jeg i morgen. Dere må bare tenke, tro og men hva dere vil om meg takker for innspill. Kjenner meg igjen i noe av det som er skrevet.

Jeg er hverken ufin, lat, frekk eller noe sånt. Jeg er utslitt og demotivert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...