Gå til innhold

Mistrivsel på arbeidsplassen. Grunn til å BE om sykmelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ønsket meg andre oppgaver lenge, men får ikke. Jeg vet jeg er egnet. Nå har det toppet seg og jeg føler meg fysisk syk mot å møte opp der om 7 t og 20 min. Føler sånn for å melde avbud. Jeg er kvalm med tanken på å dra dit. Prøver og prøver å skaffe meg noe annet, men tydeligvis må jeg være idiot, for jeg greier ikke det en gang. Har så lyst til å be om en pause derifra for å fokusere på å finne meg annen jobb. Vet det går an å få en avtale om det med NAVs velsignelse. Jeg var på gråten når jeg dri fra jobb og her hjemme har jeg grått i hele ettermiddag og kveld. Nå får jeg ikke sove. Jeg har absolutt INGEN motivasjon for å møte opp en dag til der.

Anonymkode: daa97...5cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du skal ringe legekontoret med det samme det åpner i morgen (i dag) og be om en akuttime. Når du bare gråter etter jobb må du finne en løsning på situasjonen.

Manglende motivasjon og ønske om andre oppgaver er i seg selv ingen sykemeldingsgrunn, men hvis du blir så deprimert av jobben så kan du kunne sykemeldes pga. den psykiske reaksjonen du får.

:klem:

Anonymkode: dc3fd...dbc

Skrevet

Er det kun det at du ikke liker oppgavene dine som gjør at du mistrives? Er kollegene hyggelige og sjefen grei? I så fall så er ikke det noen grunn til å sykemeldes at du ikke blir flyttet/ forfremmet. Det er selvfølgelig ikke bra at du gråter og gruer deg, men trenger du så mye motivasjon for å gå på jobb altså? Er det ikke nok for en periode at du får lønn og kan forsørge deg selv mens du søker alt du kommer over av jobber? Jeg lurer også litt på hvilken ytelse det er du tenker at du skal ha fra NAV for å være fulltids arbeidssøker mens du egentlig har en jobb. 

Anonymkode: a869f...943

Skrevet

Akkurat nå er jeg helt ødelagt av situasjonen😔 greier ikke legge det fra meg. Det har jeg greid til nå.

Takk for svar. Blir nok egenmelding i morgen, så får jeg se resten av uka😔

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat nå er jeg helt ødelagt av situasjonen😔 greier ikke legge det fra meg. Det har jeg greid til nå.

Takk for svar. Blir nok egenmelding i morgen, så får jeg se resten av uka😔

Ikke vent med å oppsøke lege når du har det som du har det.

Men husk også at det som regel er langt enklere å finne seg en ny jobb når man er i jobb, enn om man har falt ut av jobb. Diskuter også dette med legen din.

Få ellers gjerne hjelp av en som er oppegående til å skreddersy din CV og søknader og se om det er noe du kan gjøre for å bedre sjansene dine for å få en ny jobb.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Er det kun det at du ikke liker oppgavene dine som gjør at du mistrives? Er kollegene hyggelige og sjefen grei? I så fall så er ikke det noen grunn til å sykemeldes at du ikke blir flyttet/ forfremmet. Det er selvfølgelig ikke bra at du gråter og gruer deg, men trenger du så mye motivasjon for å gå på jobb altså? Er det ikke nok for en periode at du får lønn og kan forsørge deg selv mens du søker alt du kommer over av jobber? Jeg lurer også litt på hvilken ytelse det er du tenker at du skal ha fra NAV for å være fulltids arbeidssøker mens du egentlig har en jobb. 

Anonymkode: a869f...943

Det er hele situasjonen. Sjefen er sikkert grei, kollegene fine. Er vel derfor jeg har holdt ut så lenge som jeg har. Det går an å være sykemeldt i 2-3 mnd i den hensikt å finne en annen jobb. Denne perioden min har vart i flere år. Har tatt videreutdanning for å forsøke å komme meg videre. Men det fører ikke frem noen steds. Nå har det bare toppet seg. Ser ingen fremtid på den plassen. Vanskelig å forklare situasjonen. 

Men velger å bli hjemme i morgen/i dag så får jeg vurdere hva jeg skal gjøre. Det jeg vet er at jeg kommer til å måtte gjøre noe med mine holdninger til arbeidsplassen, og det vil ikke gagne stedet. Jeg har stått på, svart på spørsmål, hjulpet kolleger med ting de ikke kan og vet. Mine kunnskaper er fra nå av MINE. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke vent med å oppsøke lege når du har det som du har det.

Men husk også at det som regel er langt enklere å finne seg en ny jobb når man er i jobb, enn om man har falt ut av jobb. Diskuter også dette med legen din.

Få ellers gjerne hjelp av en som er oppegående til å skreddersy din CV og søknader og se om det er noe du kan gjøre for å bedre sjansene dine for å få en ny jobb.

Ja, jeg vet, og derfor sitter det langt inne å be om sykmelding. Hadde uansett ikke tenkt å dryge ut en evt sm. Bare be om en pause.

Ja, tror jeg må ha massiv hjelp til søknadsskriving. CV’n min har standard utforming. Dvs jeg fyller ut skjema på nett.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er hele situasjonen. Sjefen er sikkert grei, kollegene fine. Er vel derfor jeg har holdt ut så lenge som jeg har. Det går an å være sykemeldt i 2-3 mnd i den hensikt å finne en annen jobb. Denne perioden min har vart i flere år. Har tatt videreutdanning for å forsøke å komme meg videre. Men det fører ikke frem noen steds. Nå har det bare toppet seg. Ser ingen fremtid på den plassen. Vanskelig å forklare situasjonen. 

Men velger å bli hjemme i morgen/i dag så får jeg vurdere hva jeg skal gjøre. Det jeg vet er at jeg kommer til å måtte gjøre noe med mine holdninger til arbeidsplassen, og det vil ikke gagne stedet. Jeg har stått på, svart på spørsmål, hjulpet kolleger med ting de ikke kan og vet. Mine kunnskaper er fra nå av MINE. 

Husk at du skal ha en referanse også, om du slutter å være imøtekommende og hjelpsom får du en dårligere referanse enn om du holder ut og gjør en like god jobb inntil du har fått en ny jobb.

Men det går an å ta opp med sjefen at du har tatt videreutdanning, og at hvis din kompetanse skal brukes i bedriften så må du også kompenseres for det i f.eks. økt lønn, at stillingsinstruksen din endres osv.

Vær smart fremover, ikke risiker at du blir din egen verste fiende i jakten på en ny jobb!

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Husk at du skal ha en referanse også, om du slutter å være imøtekommende og hjelpsom får du en dårligere referanse enn om du holder ut og gjør en like god jobb inntil du har fått en ny jobb.

Men det går an å ta opp med sjefen at du har tatt videreutdanning, og at hvis din kompetanse skal brukes i bedriften så må du også kompenseres for det i f.eks. økt lønn, at stillingsinstruksen din endres osv.

Vær smart fremover, ikke risiker at du blir din egen verste fiende i jakten på en ny jobb!

Jeg vet jeg får gode referanser. Det er jeg ikke redd for. Aldri i livet om jeg får høyere lønn for kompetansen min i nåværende stilling. Men den er nyttig.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet jeg får gode referanser. Det er jeg ikke redd for. Aldri i livet om jeg får høyere lønn for kompetansen min i nåværende stilling. Men den er nyttig.

Bare pass på at du ikke gjør et mer negativt inntrykk ved å tilbakeholde din kompetanse. Ikke gi den gratis heller hvis du ikke har fått lønnskompensasjon for din videreutdanning som jobben drar nytte av, men finn en balanse hvor du på en smart måte opprettholder det positive bildet de har av deg, uten å selge deg selv for billig.

Få hjelp av noen til å finpusse CV'en din og også til å skrive gode søknader. Ikke noe flaut å be om hjelp av venner/kjente til det, det kan gjøre at du lettere kommer til intervju.

En venninne av meg skrev forresten sin egen referanse da hun skulle slutte i jobben. Hun var saklig i beskrivelse, men likevel veldig positivt vinklet på alt det positive hun hadde gjort for arb.giver. Sjefen var enig i alt og syntes det var topp å slippe å skrive den selv, så han kopierte den og signerte ;)

Skrevet

Jeg vil si fra meg de kompetanseområder jeg liksom skal ha ansvar for. Blir ikke inkludert og involvert der om det skjer noe uansett. Jeg skal svare der jeg må, men vil heller ikke gi mer enn jeg må. Når andre, med mindre kompetanse får gå forbi meg fordi den som valgte dem ikke kjenner meg og hva flere i gruppa ønsket. Da får han faktisk ikke noe mer fra meg. De får sende avgårde andre på kurs. Jeg har ikke mer å gi den plassen.

kjenner jeg er... bitter.

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du snakker på en måte som gjør at jeg tror du er utbrent. Søk hjelp.

Anonymkode: b1a05...457

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vil si fra meg de kompetanseområder jeg liksom skal ha ansvar for. Blir ikke inkludert og involvert der om det skjer noe uansett. Jeg skal svare der jeg må, men vil heller ikke gi mer enn jeg må. Når andre, med mindre kompetanse får gå forbi meg fordi den som valgte dem ikke kjenner meg og hva flere i gruppa ønsket. Da får han faktisk ikke noe mer fra meg. De får sende avgårde andre på kurs. Jeg har ikke mer å gi den plassen.

kjenner jeg er... bitter.

Det er jo en form for mobbing du har opplevd, som nå har begynt å gå på helsa løs. Jeg kjenner meg igjen, har også blitt forbigått, men forventes å komme inn og redde kolleger med min spesialkompetanse (som jeg selv har betalt for å få!) 

Anonymkode: b1a05...457

Skrevet

Beklager at jeg er helt uenig med resten av gjengen, men du kan da ikke sykemelde deg fordi du ønsker deg andre arbeidsoppgaver! Tenk om alle som har lyst til nye oppgaver gjør dette. Jeg hadde forstått det hvis sjefen din var ufin og kollegaene ekle. Dette er heller ikke mobbing! Enten så har de ikke andre oppgaver å gi deg, eller så er du kanskje ikke kvalifisert. Her skal du søke andre jobber, ikke bli hjemme og la oss betale for at du ikke får de oppgavene du ønsker.

Anonymkode: 67c33...d7b

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Beklager at jeg er helt uenig med resten av gjengen, men du kan da ikke sykemelde deg fordi du ønsker deg andre arbeidsoppgaver! Tenk om alle som har lyst til nye oppgaver gjør dette. Jeg hadde forstått det hvis sjefen din var ufin og kollegaene ekle. Dette er heller ikke mobbing! Enten så har de ikke andre oppgaver å gi deg, eller så er du kanskje ikke kvalifisert. Her skal du søke andre jobber, ikke bli hjemme og la oss betale for at du ikke får de oppgavene du ønsker.

Akkurat nå gir jeg blanke i det. Jeg er kvalifisert, det er det ingen tvil om. Bedre kvalifisert. Men de skal få slippe å ha mer med meg å gjøre enn de må. Jeg gjør oppgavene mine, det bli mer trøbbel for flere som må gå en lengre runde for å be om hjelp. Men nå har vi en person i den rollen som skal kunne svarene fra i dag. Så da er det jo fint da. Jeg er bare en tosk i mengden. Ja, jeg ER sint. Bitter. Skuffa. Men det var heller ikke uventa.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat nå gir jeg blanke i det. Jeg er kvalifisert, det er det ingen tvil om. Bedre kvalifisert. Men de skal få slippe å ha mer med meg å gjøre enn de må. Jeg gjør oppgavene mine, det bli mer trøbbel for flere som må gå en lengre runde for å be om hjelp. Men nå har vi en person i den rollen som skal kunne svarene fra i dag. Så da er det jo fint da. Jeg er bare en tosk i mengden. Ja, jeg ER sint. Bitter. Skuffa. Men det var heller ikke uventa.

Det er ikke det jeg sier! Jeg sier at dette er gode grunner til å finne seg en ny jobb, ikke å bli sykemeldt! Sint og bitter er ikke er diagnose. Det er mange som ikke trives i jobben sin og jeg har vært der selv, men løsningen er en ny jobb.

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke det jeg sier! Jeg sier at dette er gode grunner til å finne seg en ny jobb, ikke å bli sykemeldt! Sint og bitter er ikke er diagnose. Det er mange som ikke trives i jobben sin og jeg har vært der selv, men løsningen er en ny jobb.

Det er ikke BARE å finne en ny jobb. Jeg har lett og søkt i flere ÅR. Nå hadde jeg muligheten til å få DEN jobben og blir forbigått. Dette handler ikke bare om å ikke trives. Det høres ut som jeg tenker at sykmelding er eneste løsning. Eneste løsning er en ny jobb. I går. Men jeg vet at jeg er stuck på den deittplassen til jeg dør. Og det ødelegger meg fullstendig. Ingen vil ha meg. De vil ikje prate med meg engang.

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke BARE å finne en ny jobb. Jeg har lett og søkt i flere ÅR. Nå hadde jeg muligheten til å få DEN jobben og blir forbigått. Dette handler ikke bare om å ikke trives. Det høres ut som jeg tenker at sykmelding er eneste løsning. Eneste løsning er en ny jobb. I går. Men jeg vet at jeg er stuck på den deittplassen til jeg dør. Og det ødelegger meg fullstendig. Ingen vil ha meg. De vil ikje prate med meg engang.

Nen hvus du ikke sier opp og søker ny jobb, er det slett ikke sikkert du får sykmelding. Vet om flere som har slitt pp jobb, og da har legen forventet at personen søker ny jobb for å få sykmelding. 

Det virker don du har sett lenge at dette er et problem, og da må du jo ra din del av ansvaret fir din situasjon. Hvorfor skal du prioriteres til ny stilling, hvis du trekker deg unna og nekter å involvere deg i prosesser. Du kan ikke vente at de bare skal gi deg tillit ut fra kompetanse på papiret, du må vise at du kan, og du må selge deg selv inn. Spør sjefen din hva som skal til for at du skal bli prioritert til en evt ny stilling. Hvis du er passiv, ramler ikke ting i fanget ditt. 

Anonymkode: 0d754...233

Skrevet

Du har rett på sykepenger om du er syk, ikke om du bare misliker jobben din eller krangler med sjefen.

Anonymkode: 3532e...603

Skrevet
36 minutes ago, Anonym bruker said:

Hvis det er så vanskelig å finne ny jobb så blir det enten en pause med sykemelding eller langtidssykemeldt?

Dette med sykemelding, særlig langvarig, er av interesse for ny arbeidsgiver. Med god grunn er det ikke noe problem, men det vil de færreste mene du har.

Start med jobbsøking i dag. Med ferie har du i beste fall ny jobb til sommeren.

Og ærlig talt, hvis du mener du blir syk av jobben så bør du vel ikke være så kresen på ny jobb?

Anonymkode: a9b04...23d

Skrevet

Leser det dere skriver. Og har tenkt og gjort alt. Vet alt om sykmelding og hvordan det stiller seg i søkingsprosess. Nei, jobber vokser ikke på trær. Jeg er ikke kvalifisert, ikke noe poeng i å søke. Eller jeg er overkvalifisert - ikke noe poeng i å søke.

Jeg kjenner meg selv såpass at jeg kommer ikke til å gå til legen. Men jeg kommer til å være særdeles lite effektiv og hjelpsom på en måte de ikke kan ta meg på. Utspekulert kan jeg være, og  det vil jeg være. Dette handler ikke lenger om mistrivsel. Men HAT. Gode referanser får jeg. Arbeidsplassen mister mye kompetanse. Synd for dem.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Leser det dere skriver. Og har tenkt og gjort alt. Vet alt om sykmelding og hvordan det stiller seg i søkingsprosess. Nei, jobber vokser ikke på trær. Jeg er ikke kvalifisert, ikke noe poeng i å søke. Eller jeg er overkvalifisert - ikke noe poeng i å søke.

Jeg kjenner meg selv såpass at jeg kommer ikke til å gå til legen. Men jeg kommer til å være særdeles lite effektiv og hjelpsom på en måte de ikke kan ta meg på. Utspekulert kan jeg være, og  det vil jeg være. Dette handler ikke lenger om mistrivsel. Men HAT. Gode referanser får jeg. Arbeidsplassen mister mye kompetanse. Synd for dem.

Er ikke sikkert referansene bli så gode, hvis det du skriver her stemmer... 

Anonymkode: 0d754...233

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å hjelpes meg det var litt av en holdning til arbeidsplassen din. At du er lei arbeidsoppgavene og mener du blir forbigått ved nye stillinger er mulig, men med den holdningen du viser nå så er det garantert du som taper i det lange løp. Jeg har vært i mange ansettelsesituasjoner da jeg har jobbet som leder gjennom mange år, og det er uten tvil mange som mener at de er best kvalifisert for jobben som ikke er det. Du må huske på at det er ikke kun kompetansen man ser på, men vel så mye om du glir godt inn i gruppen og har de personlige egenskapene som trengs. Slik du fremstiller deg selv i denne tråden hadde jeg aldri gitt deg en forfremmelse, og du ville nok også blitt fortalt at grunnen til at du ikke fikk forfremmelsen er din personlige egnethet som er for svak sett opp mot andre kandidater. 

Anonymkode: 1cf44...922

Skrevet

Sorry, altså, men det er jammen ikke rart du blir forbigått. Er det i det hele tatt noe som heter det? Egnethet i en stilling går ikke bare på kvalifikasjoner på papiret, men også på personlig egnethet. Fikk du ikke jobben, var du vel ikke den beste kandidaten. Sånn er det bare, jeg skjønner du er skuffet men du velger en veldig dårlig løsning. Sykemeldingsgrunn har du heller ikke.

Anonymkode: 266c3...651

Skrevet

Må bare le av det dere skriver. Jeg har sittet i mange saker ang forfremmelse, blablabla. Dere vet kun det jeg skriver her, og ingen av dere kjenner meg. Er ingen lederstilling dette er snakk om. Den som fikk stillinga er også flink. Er ikke det. Men jeg fortjente stillinga. Sånn er det. Dere kan ikke tilegne meg personlighet og si noe om hvordan jeg fremstår på jobb. Her skriver jeg, som anonym, hvordan jeg har opplevd det og hvordan jeg føler det. Hvilken støtte jeg har blant mine kolleger som kjenner meg.

Men slapp helt av, dere vet ikke hvem jeg er og jeg vet ikke hvem dere er, så om jeg møter dere i profesjonell sammenheng kan dere aldri gjette at det er jeg som har skrevet dette. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...