Anonym bruker Skrevet 4. mars 2018 #26 Skrevet 4. mars 2018 De har absolutt ingenting å klage over. Jeg har et kresent barn selv, men hadde heller beklaget oppførselen hans enn å kjefte på deg i denne situasjonen. Det "verste" jeg har opplevd i den forbindelse er at han fikk kanelbolle i stedet for middag fordi han ikke likte maten. Ikke den erstatningen jeg ville valgt, men det kunne ikke falle meg inn å klage på det. Har man et kresent barn så vet man om det, og da vet man at måltidene gjerne blir litt amputert når barnet er på besøk fordi man ikke kan forvente at andre tilrettelegger for det. Anonymkode: 21b28...190
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2018 #27 Skrevet 4. mars 2018 Skjønner ikke helt problemet ditt? Du kan jo ikke diktere hva barnet skal spise. Han ville ha kjøttkaker og saus, so what? Det er ikke ditt barn å oppdra i forholde til grønnsaker. Jeg har ofte barn på besøk, og de spiser gjerne sammen med oss, men jeg forteller dem ikke hvilket tilbehør de skal ha. Det velger de selv. Anonymkode: 9c7df...3a1
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2018 #28 Skrevet 4. mars 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skjønner ikke helt problemet ditt? Du kan jo ikke diktere hva barnet skal spise. Han ville ha kjøttkaker og saus, so what? Det er ikke ditt barn å oppdra i forholde til grønnsaker. Jeg har ofte barn på besøk, og de spiser gjerne sammen med oss, men jeg forteller dem ikke hvilket tilbehør de skal ha. Det velger de selv. Anonymkode: 9c7df...3a1 Så HI skulle tilbudt han 7-8 kjøttkaker? Anonymkode: 18c83...5d8
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2018 #29 Skrevet 4. mars 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skjønner ikke helt problemet ditt? Du kan jo ikke diktere hva barnet skal spise. Han ville ha kjøttkaker og saus, so what? Det er ikke ditt barn å oppdra i forholde til grønnsaker. Jeg har ofte barn på besøk, og de spiser gjerne sammen med oss, men jeg forteller dem ikke hvilket tilbehør de skal ha. Det velger de selv. Anonymkode: 9c7df...3a1 Så da kan det barnet spise halvparten av kjøttkakene da, så får de andre dele på resten. Er det det du mener? Anonymkode: 61e39...823
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2018 #30 Skrevet 4. mars 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skjønner ikke helt problemet ditt? Du kan jo ikke diktere hva barnet skal spise. Han ville ha kjøttkaker og saus, so what? Det er ikke ditt barn å oppdra i forholde til grønnsaker. Jeg har ofte barn på besøk, og de spiser gjerne sammen med oss, men jeg forteller dem ikke hvilket tilbehør de skal ha. Det velger de selv. Anonymkode: 9c7df...3a1 Her var vel heller problemet at barnet ikke spiste tilbehør, og dermed ikke ble mett, er jo ikke snakk om å oppdra ungen. Han kunne jo ikke få spise alle kjøttkakene, slik at de andre ikke fikk "sin posjon". Anonymkode: 1dbde...c99
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2018 #31 Skrevet 4. mars 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Skjønner ikke helt problemet ditt? Du kan jo ikke diktere hva barnet skal spise. Han ville ha kjøttkaker og saus, so what? Det er ikke ditt barn å oppdra i forholde til grønnsaker. Jeg har ofte barn på besøk, og de spiser gjerne sammen med oss, men jeg forteller dem ikke hvilket tilbehør de skal ha. Det velger de selv. Anonymkode: 9c7df...3a1 Så du syns det er helt greit om et barn på besøk vil spise 6—7—8 kjøttkaker til middag? Hva om alle skulle tenkt slik? Anonymkode: dd446...8f7
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2018 #32 Skrevet 4. mars 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skjønner ikke helt problemet ditt? Du kan jo ikke diktere hva barnet skal spise. Han ville ha kjøttkaker og saus, so what? Det er ikke ditt barn å oppdra i forholde til grønnsaker. Jeg har ofte barn på besøk, og de spiser gjerne sammen med oss, men jeg forteller dem ikke hvilket tilbehør de skal ha. Det velger de selv. Anonymkode: 9c7df...3a1 Jeg oppdrar ikke, men han fikk valget å spise tilbehør, eller sin «del» kjøttkaker og ikke noe mer. Jeg fortalte han ikke hva han skal spise, men sa at det er ikke rettferdig at han skal spise kun kjøttkaker, mens mine barn skal spise bare grønnsaker og ei kjøttkake pga hans holdninger? Du er jo akkurat som moren hans. Og nei, jeg kan ikke beregne 8 kjøttkaker til alle, og nei, jeg har aldri opplevd et SÅ kresent og ufordragelig barn før, men forstod hvorfor da jeg møtte moren. Barna går ikke på samme skole, men møttes gjennom fritidsaktiviter. HI Anonymkode: aff46...8e2
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2018 #33 Skrevet 4. mars 2018 Veldig merkelig reaksjon. Jeg har fire barn selv, og på tross av lik oppdragelse og likt kosthold har det ene barnet mitt blitt veldig kresent (til min store frustrasjon, men sånn er det nå engang). Hun er 10 år og jeg har sagt til foredrene til hennes venninner at hverken jeg eller hun selv forventer noen stor særbehandling, om hun ikke liker middagen får hun få en skive. Anonymkode: 6a013...919
frk Nilsen Skrevet 4. mars 2018 #34 Skrevet 4. mars 2018 Ingen som får spise seg mette på kun kjøtt eller fisk her i huset. Jeg hadde blitt flau om mine barn oppførte seg sånn. En 4-5 åring ja, det kan jeg godta til en viss grad, men en 11åring? På tide å lære seg bordskikk. Hi, på tide med voksenopplæring til foreldrene til denne gutten
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2018 #35 Skrevet 4. mars 2018 Jøss, morens reaksjon gjør at jeg ville vært bekymret for denne gutten. Han blir jo sosialt handikappet og det virker som om moren gjør ham det. Bekymringsfullt. Anonymkode: 91029...d4a
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2018 #36 Skrevet 4. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Så HI skulle tilbudt han 7-8 kjøttkaker? Anonymkode: 18c83...5d8 Jeg hadde gjort det 😊ser virkelig ikke problemet. Anonymkode: 87d8c...b86
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2018 #37 Skrevet 4. mars 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg hadde gjort det 😊ser virkelig ikke problemet. Anonymkode: 87d8c...b86 Selv om det betydde at de andre bare fikk 1 kjøttkake hver? Anonymkode: 61e39...823
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2018 #38 Skrevet 4. mars 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg hadde gjort det 😊ser virkelig ikke problemet. Anonymkode: 87d8c...b86 Du ville ikke seriøst gjort det, hvis det resulterte i at alle andre rundt bordet måtte spise seg mett på potet og grønnsaker? Anonymkode: 1dbde...c99
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2018 #39 Skrevet 4. mars 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg hadde gjort det 😊ser virkelig ikke problemet. Anonymkode: 87d8c...b86 Kanskje at det rett og slett ikke er nok kjøttkaker? Jeg beregner hvertfall ikk 7-8 kjøttkaker til hver person. Anonymkode: 53fbd...d61
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2018 #40 Skrevet 4. mars 2018 Det er vel ikke så mye å si, hvis barnet har fått tilbud om mat så har det fått mat, men ikke spist maten. Du får gi barnet noe å spise når det kommer hjem, det går jo bra. Jeg er ganske lite streng når vi har barn på besøk her, tenker at det viktigste er at de har det hyggelig og får i seg noe og henger meg ikke opp i hva de ikke liker, spising av grønnsaker osv. Har vi barn på besøk som ikke liker middagen vi har så får de gjerne en brødskive isteden hos meg, tenker at det er ikke min sak å bestemme hva barnet må smake på og oppdragelse rundt dette får foreldre ta del. Men skjønner at ikke alle andre tenker sånn og at mitt barn får ta i mot det tilbudet som er der hun er på besøk. Anonymkode: 314a1...6ed
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2018 #41 Skrevet 4. mars 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Når avtalen var at det skulle spises middag der, men barnet er sultent? Anonymkode: aff46...8e2 Man spiser det man får, eller så går man sulten. Så vrang over vanlig, norsk mat er det ikke lov å være altså. Man kan ikke klage på at man er sulten når man faktisk fikk mat. Anonymkode: eeea4...8ab
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2018 #42 Skrevet 4. mars 2018 58 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg hadde gjort det 😊ser virkelig ikke problemet. Anonymkode: 87d8c...b86 Men vanligvis har man ikke 7-8 kjøttkaker pr. PERSON. Det begriper vel du også. Det er verken sunt eller god bordskikk å stappe i seg kun kjøtt og saus, det sier seg selv. INGEN her i huset får spise kun kjøtt, det er uaktuelt. Selv om min på 8 prøver seg med at han er mett etter f.eks to kjøttkaker nekter jeg ham å gå fra bordet før han har spist minst en potet eller et par gulrøtter. Fordi det er det man gjør som foreldre, man oppdrar barna sine til å spise sunt, variert og ikke være bortskjemte drittunger på besøk hos andre. Anonymkode: eeea4...8ab
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2018 #43 Skrevet 4. mars 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men vanligvis har man ikke 7-8 kjøttkaker pr. PERSON. Det begriper vel du også. Det er verken sunt eller god bordskikk å stappe i seg kun kjøtt og saus, det sier seg selv. INGEN her i huset får spise kun kjøtt, det er uaktuelt. Selv om min på 8 prøver seg med at han er mett etter f.eks to kjøttkaker nekter jeg ham å gå fra bordet før han har spist minst en potet eller et par gulrøtter. Fordi det er det man gjør som foreldre, man oppdrar barna sine til å spise sunt, variert og ikke være bortskjemte drittunger på besøk hos andre. Anonymkode: eeea4...8ab Nei normale foreldre tvinger ikke barnet til å sitte med bordet til han har spist poteter og gulerøtter! Det er vanlig å oppfordre til å spise potet og gulerøtter også,men tvang av mat blir helt feil! Vi hadde en periode der småen nekter å spise potet eller annet tilbehør til kjøttkaker.Vi gjorde ikke noe stort nummer ut av det men han fikk ikke mer enn å kjøttkake hvis han ikke spiste tilbehør til.Da fikk han heller gå sulten fra bordet. Han lærte seg etter hvert at det var lurt å spise litt poteter til sånn at han også fikk flere kjøttkaker,å så spiser han alt sammen som største selvfølge.Tvang fører kun til spisevegring å gjør måltidet til noe negativt,noe som blir helt feil! Anonymkode: 53fbd...d61
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2018 #44 Skrevet 4. mars 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei normale foreldre tvinger ikke barnet til å sitte med bordet til han har spist poteter og gulerøtter! Det er vanlig å oppfordre til å spise potet og gulerøtter også,men tvang av mat blir helt feil! Vi hadde en periode der småen nekter å spise potet eller annet tilbehør til kjøttkaker.Vi gjorde ikke noe stort nummer ut av det men han fikk ikke mer enn å kjøttkake hvis han ikke spiste tilbehør til.Da fikk han heller gå sulten fra bordet. Han lærte seg etter hvert at det var lurt å spise litt poteter til sånn at han også fikk flere kjøttkaker,å så spiser han alt sammen som største selvfølge.Tvang fører kun til spisevegring å gjør måltidet til noe negativt,noe som blir helt feil! Anonymkode: 53fbd...d61 Eh. Jo, normale foreldre lærer ungene å spise litt av alt. Det er ikke tvang, det er sunn fornuft. Anonymkode: b9ade...b13
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #45 Skrevet 5. mars 2018 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei normale foreldre tvinger ikke barnet til å sitte med bordet til han har spist poteter og gulerøtter! Det er vanlig å oppfordre til å spise potet og gulerøtter også,men tvang av mat blir helt feil! Vi hadde en periode der småen nekter å spise potet eller annet tilbehør til kjøttkaker.Vi gjorde ikke noe stort nummer ut av det men han fikk ikke mer enn å kjøttkake hvis han ikke spiste tilbehør til.Da fikk han heller gå sulten fra bordet. Han lærte seg etter hvert at det var lurt å spise litt poteter til sånn at han også fikk flere kjøttkaker,å så spiser han alt sammen som største selvfølge.Tvang fører kun til spisevegring å gjør måltidet til noe negativt,noe som blir helt feil! Anonymkode: 53fbd...d61 For noe tull. Ungene mine LIKER potet, de bare liker kjøttkaker bedre. Så prøver de seg selvfølgelig, men når det ikke nytter slutter de ganske kjapt med tullet. Jeg ser fort på dem om de prøver noe de synes er pyton eller om det går greit å spise, man trenger ikke elske ALT man trøkker i seg. Av og til spiser man fordi man trenger mat, og så lenge man ikke brekker seg av maten går det helt fint å spise noen biter. Anonymkode: eeea4...8ab
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #46 Skrevet 5. mars 2018 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Kanskje at det rett og slett ikke er nok kjøttkaker? Jeg beregner hvertfall ikk 7-8 kjøttkaker til hver person. Anonymkode: 53fbd...d61 Hvid det var nok så hadde jeg det. Men alle er vel enige om en folkeskikk i bunn, også tilpasser man litt. Anonymkode: 87d8c...b86
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #47 Skrevet 5. mars 2018 Flaut av moren.. Ikke rart barnet er blitt en bortskjemt drittunge. og når jeg leser endel av svarene du får, skjønner jeg hvorfor det finnes så mange prinser og prinsesser i dette landet. Det er en del rart innom på besøk.. Barn som høylytt forteller alt de ikke liker (og det er ikke lite..), barn som nekter å spise ved middagsbordet, men kun vil ha mat om de får spise på rommet/ kjellerstua osv osv. Heldigvis finnes det også høflige, fine unger, men noen foreldre har rett og slett bommet på oppdragelsen altså. Virker som noen misforstår alt det som står i aviser om hvordan man oppdrar. Tror de at man bare skal puse med ungene og for hver gang man setter foten ned så ødelegger man ungene psykisk? Unger er ikke laget av glass, og om dere ikke allerde har skjønt det: barn blir mer ødelagt av å alltid få det som de vil, enn av å bli irettesatt. Anonymkode: 6b966...c97
Mostly Harmless Skrevet 5. mars 2018 #48 Skrevet 5. mars 2018 Haha, stakkars lille sakesløse elleveåring som holder på å krepere av sult med bare fire kjøttkaker i kroppen å overleve på til kvelds. Barn kan være kresne, la gå, men på ett eller annet sted i oppdragelsen er det på sin plass å lære poden å dele på godene. Det gjør man ikke ved å skjelle ut kameratens mor for ikke gi alle kjøttkakene til lille gullet, som tross alt ikke elsker grønnsaker. Så nå skal gutten, i følge mor, aldri få komme på middagsbesøk til dere igjen? Høres ut som vinn-vinn i mine ører, HI. Bortsett fra for gutten selv, så klart, som må lære seg folkeskikk helt på egen hånd.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #49 Skrevet 5. mars 2018 18 timer siden, Anonym bruker skrev: Hva tenker dere når dere har hentet barnet deres og avtalen var at det skulle spise middag der det var på besøk, men er sulten når det blir hentet? Og grunnen er at barnet ikke ville spise tilbehør, men kun hovedrett, feks bare lasagne, men ikke brød og salat, eller bare kjøttkaker, men ikke poteter og grønnsaker. Sier dere ifra til besøket om at det er dårlig, eller er ikke det innafor? Anonymkode: aff46...8e2 Nei, ærlig talt, barnet må spise det det blir servert. Alle kan ikke bare spise kjøtt. Som regel har jeg beregnet en mengde mat som forutsetter at alle spiser av alt. De andre kan jo ikke gå sultne fordi ditt barn kun vil spise kjøttkaker. Anonymkode: a093a...816
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #50 Skrevet 5. mars 2018 17 timer siden, Anonym bruker skrev: Skjønner ikke helt problemet ditt? Du kan jo ikke diktere hva barnet skal spise. Han ville ha kjøttkaker og saus, so what? Det er ikke ditt barn å oppdra i forholde til grønnsaker. Jeg har ofte barn på besøk, og de spiser gjerne sammen med oss, men jeg forteller dem ikke hvilket tilbehør de skal ha. Det velger de selv. Anonymkode: 9c7df...3a1 Nå tror jeg de fleste barn, og voksne for den del, liker bedre kjøttkaker enn potet og tilbehør. Det betyr likevel ikke at man kan spise seg mett på kun kjøttkaker. Hvor store kjøttkakegryter måtte man koke da? 8 kjøttkaker pr barn, 15 pr voksen mann, eller....? Anonymkode: b3383...bb1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå