Gå til innhold

Sultent barn etter middagsbesøk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere når dere har hentet barnet deres og avtalen var at det skulle spise middag der det var på besøk, men er sulten når det blir hentet? Og grunnen er at barnet ikke ville spise tilbehør, men kun hovedrett, feks bare lasagne, men ikke brød og salat, eller bare kjøttkaker, men ikke poteter og grønnsaker. Sier dere ifra til besøket om at det er dårlig, eller er ikke det innafor?

Anonymkode: aff46...8e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ni, det ville jeg ikke sagt noe om. De har sine regler, jeg har mine

Anonymkode: 61e39...823

Skrevet

Jeg hadde ikke sagt noe. Det å være sulten, er en konsekvens barnet må ta når h*n ikke er fornøyd med maten.

Anonymkode: 0c97b...917

Skrevet

Hvorfor skal man si ifra om det?

Anonymkode: 30843...1e8

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal man si ifra om det?

Når avtalen var at det skulle spises middag der, men barnet er sultent? 

Skrevet

Det er jo barnet som må velge å enten spise det som blir servert eller bli sulten fordi det lar være.

Hva mener du at du skal si?

Anonymkode: 1290f...a03

Skrevet

Barnet har fått skikkelig mat men har nektet å spise det som ble servert. Jeg hadde vært for flau til å ta det opp. Og så hadde jeg tatt en snakk med barnet om hvordan man oppfører seg på besøk. Jeg hadde i alle fall ikke forventet at vertene skulle snu opp-ned på alt fordi barnet mitt var kresen. 

Nå går jeg ut fra at barnet ikke er 3 år og ikke har allergiproblematikk. 

Og så ville det være samme regler som her hjemme. Likte du ikke middagen er neste måltid kveldsmaten.

Anonymkode: 60cb0...41e

Skrevet

Jeg hadde selvsagt tatt det opp med barnet mitt. Enten spiser man det som blir servert ellers så får man bare være sulten 

Anonymkode: da7af...26a

Skrevet

Hva tenker du eventuelt å oppmå ved å si i fra at barnet ditt er sulten?

Er barnet ditt aldri sulten selv etter kort tid siden h*n har spist hjemme f.eks? 

Anonymkode: 18c83...5d8

Skrevet

Jeg forsto ikke helt..

Barnet ville ikke spise opp maten, ble ikke mett og det skal vertskapet få skylda for?

Anonymkode: c9716...2d4

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men barnet har blitt tilbudt middag så avtalen er ikke brutt. Hvis barnet ikke vil spise så er jo det opp til barnet 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men barnet ble jo tilbudt mat

Anonymkode: 61e39...823

Skrevet

Hadde aldri sagt noe. Det er jo mitt barn som ikke har spist det som ble servert. Og da er det jo barnet mitt sin egen feil at hun/ han er sulten. Det er også ytterst skjelden normale barn omkommer av sult hvis de spiser litt lite til et måltid.

Anonymkode: 1d00e...be4

Skrevet

Så de skulle ha tvangsforet barnet ditt, tenker du? 

Anonymkode: 18c83...5d8

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du skjemmer bort ungene på en måte som gjør at de ikke kan spise middag hos fremmede uten å dumme seg ut, da har du feilet som mor. Unntagen hvis barnet er fra fire år og nedover, da er det vel bare ikke gammelt nok til å dra på middag.

Anonymkode: b9ade...b13

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg forsto ikke helt..

Barnet ville ikke spise opp maten, ble ikke mett og det skal vertskapet få skylda for?

Anonymkode: c9716...2d4

Sikkert en mor som mener at dersom barnet kun vil ha dessert så kan ingen forlange at det først spiser hovedrett.

Skrevet

Er greia at barnet da ikke fikk kjøttkaker i det hele tatt, fordi han ikke ville spise poteter og grønnsaker til, eller var det sånn at han ikke fikk spise ekstra kjøttkaker for å kunne spise seg mett på bare det?

Jeg hadde vegret meg for å ta det opp uansett, men om det er det første så ville jeg på en eller annen måte forsikret meg om at barnet fikk mat hvis han skulle være der lenge igjen. F.eks. sendt med matpakke eller noe. Om det er det siste så er det noe jeg fint kan leve med, barnet tåler å være litt sulten og forhåpentligvis på sikt lære at det er lurt å spise tilbehør.

Anonymkode: 21b28...190

Skrevet

Hva vi har hatt barn på middagsbesøk som ikje har villet spise, evt har spist veldig lite, har jeg pleid å si ifra til foreldrene når de har hentet. Bare som en ren informasjon.

Å forklare at lille per ikke ville ha poteter og grønnsaker, eller at Lise plutselig ikke liker kjøttkaker gidder jeg ikke......

Anonymkode: 13984...705

Skrevet

Om jeg har beregnet et visst antall til hver av feks kjøttkaker så sier jeg fra om det. Og om vi avtaler middag så spør jeg alltid hva de spiser og ikke. Sier ikke foreldrene at de ikke spiser grønnsaker så forventer jeg at de spiser det. 

Anonymkode: fe7be...185

Skrevet

Flaut hvis du sier i fra . Barnet ditt har fått mat. Kan vel spise mere hjemme. 

Hva med mine foreldre.. 

Jeg følte meg så til bry da jeg var liten. Spiste aldri borte. Vertskapet var helt fantastisk. Snille og gode folk. Ikke deres feil at jeg ikke spiste. 

Anonymkode: 87d8c...b86

Skrevet

Jeg forstår ikke.. Fikk ikke barnet mat fordi den takket nei til tilbehøret? Eller fikk den ikke noe mer mat fordi den ikke spiste opp tilbehøret?

Hadde uansett ikke tatt det opp med foreldrene, men heller tatt en prat med mitt eget barn om hva som skjer dersom man ikke spiser seg mett på det som serveres. Er ikke alle husstander som har råd til å kaste mat fordi ditt barn er kresent. Et annet alternativ er jo å høre om ungen din kan få brødskive med pålegg du vet han liker neste gang han skal bort, dersom han ikke klarer å spise det som serveres? Evt sende med matpakke som du vet han spiser.. Men jeg tror jeg heller ville ha jobbet med toleransen for hva ungen min spiser og ikke spiser hjemme, gitt at ungen ikke har allergier, påvist spisevegring eller lignende.

Anonymkode: 1424a...130

Skrevet

Hi her. Minstegutten på 11 år hadde besøk i dag av en vi ikke har hatt besøk av før. Vi hadde kjøttkaker med poteter og kokte grønnsaker OG ertestuing til siden jeg tenkte på at gjesten må like noe. Han sa at han ikke pleier å spise annet enn kjøttkaker hjemme, aldri grønnsaker. Jeg sa at det var dumt, vi er en familie på fem og med besøk regnet jeg med middag til seks personer, og at han i det minste fikk spise ei potet og ikke bare kjøttkaker hvis vi andre også skal få en fullverdig middag. Han nektet, men spiste fire kjøttkaker med saus.

Da moren kom klaget han over hvor sulten han var og jeg sa det som det var til moren og regnet med at hun forstod. Men neida: hun sa at om det skulle være sånn at man tvangsfóret barn med det de ikke liker, og nekte barn å gå mette fra bordet, skulle ikke han dra på besøk her igjen. Jeg svarte bare at det var deres valg, men hadde virkelig lyst til å si min mening! Ville bare høre om jeg var helt bak mål her, ble virkelig satt ut av reaksjonen hennes.

Skrevet

Han hadde ALDRI fått 4 kjøttkaker med saus hos meg... (Og for øvrig skjønner jeg ikke hvordan han da fortsatt kunne være sulten? Det er da ganske mye mat?) 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi her. Minstegutten på 11 år hadde besøk i dag av en vi ikke har hatt besøk av før. Vi hadde kjøttkaker med poteter og kokte grønnsaker OG ertestuing til siden jeg tenkte på at gjesten må like noe. Han sa at han ikke pleier å spise annet enn kjøttkaker hjemme, aldri grønnsaker. Jeg sa at det var dumt, vi er en familie på fem og med besøk regnet jeg med middag til seks personer, og at han i det minste fikk spise ei potet og ikke bare kjøttkaker hvis vi andre også skal få en fullverdig middag. Han nektet, men spiste fire kjøttkaker med saus.

Da moren kom klaget han over hvor sulten han var og jeg sa det som det var til moren og regnet med at hun forstod. Men neida: hun sa at om det skulle være sånn at man tvangsfóret barn med det de ikke liker, og nekte barn å gå mette fra bordet, skulle ikke han dra på besøk her igjen. Jeg svarte bare at det var deres valg, men hadde virkelig lyst til å si min mening! Ville bare høre om jeg var helt bak mål her, ble virkelig satt ut av reaksjonen hennes.

Tenker at når man er 11 år så er det på høy tid å lære seg sosiale normer og regler. Her synes jeg det var moren som var ufin. Du skulle bedt henne sende med ekstra penger til å handle inn kjøttkaker neste gang dersom han bare skal spise det. En 11-åring kan spise mer enn en voksen, og det blir en veldig dyr middag dersom en person skal legge beslag på alt kjøttet fordi vedkommende ikke vil spise noe annet som er servert med bordet. Flaut på den moren sine vegne altså :o 

Anonymkode: 1424a...130

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Han hadde ALDRI fått 4 kjøttkaker med saus hos meg... (Og for øvrig skjønner jeg ikke hvordan han da fortsatt kunne være sulten? Det er da ganske mye mat?) 

Han fikk først tre, før jeg visste at han kun spiste kjøttkaker. Så fikk han en til når de andre hadde forsynt seg en liten omgang til. Og jeg tror ikke han var sulten, bare ikke stappmett og måtte gjøre et nummer ut av det. HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...