Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #26 Skrevet 1. mars 2018 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er et levende vesen, men en voksen mann har aller først et ansvar for de levende vesnene han selv har vært med på å skape. Vær så glad du vil i bikkja, men om du ikke greier å se forskjell på den og barna dine, er du avstumpet i følelseslivet. Det er hos barna prioriteringene må ligge. En hundegård er et billig kompromiss. Anonymkode: 3311e...afb Igjen, hvorfor skal han måtte velge? Det er mange som har hund og barn samtidig og det fungerer utmerket. At kona truer med å flytte ut og ta med barna dersom han ikke kvitter seg med hunden er rimelig drøyt når det ikke dreier seg om allergi. Hvorfor er det greit med slik kontrollerende atferd ovenfor partneren sin? En hund hører ikke hjemme i en hundegård, de er sosiale vesener som trenger å føle seg som endel av flokken, så er det det eneste alternativet så er det bedre for hunden å bli omplassert. Selvsagt er man mer glad i barna sine enn hunden, men det burde ikke være nødvendig å velge når ungene ikke er allergisk og hunden er snill med barna, bare fordi kona krever det! Anonymkode: 7aa52...751
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #27 Skrevet 1. mars 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Bra du fremdeles går i terapi for alkoholmisbruket ditt! Jeg tror imidlertid at du må innse at selv om dere tilsynelatende har ryddet opp i problemene det medførte, så skal det svært lite til før du med egoistisk oppførsel trigger din kones traumer fra den tiden. Hvis du ikke innser at dere fremdeles ikke er ferdige med det du påførte familien med ditt alkoholmisbruk og alt det medførte, da forstår du fremdeles for lite av hvordan samspillet fungerer, tror jeg. Ta opp denne problemstillingen med terapeuten du går til, for jeg er temmelig sikker på at du vil få det bekreftet der. Jeg mener ellers at det burde være mulig å beholde hunden, men da må DU vise at DU tar ansvar, og at ansvaret for hunden heller ikke går utover familien. Hvorfor skal din kone - som har tålt altfor mye fra deg tidligere - ta ansvar for å støvsuge og vaske opp etter hunden når du ikke gidder det? Hvorfor er det så vanskelig å inngå et kompromiss hvor dere har som hovedregel at hunden ligger i sin seng i stuen fremfor i sofaen? Anonymkode: 9b00e...569 Ser poenget ditt og jeg får ta i et tak! Bare for å ha det sagt så ligger ikke bikkja i sofaen, bikkja har egen seng i stua, blir jo sikkert litt hår når hun går over gulvet, ellers så får bikkja lov til å ligge på puter og pledd. Men skal ta det til meg og begrense området hvor bikkja ferdes Anonymkode: 40735...5b7
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #28 Skrevet 1. mars 2018 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kunne jo selvsagt ha gått for en langhåret jakthund da men det er litt for sent nå..har knyttet sterke bånd med bikkja og er jo ikke aktuelt og skulle bytte den ut med en annen langhåret bikkje..er verdens beste gemytt på denne bikkja..utrolig lydig og snill bikkje! Anonymkode: 40735...5b7 Ja, for båndene til barna er nok litt mer skrøpelige. Grow up og ta ansvar for det du selv har skapt! Anonymkode: 3311e...afb
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #29 Skrevet 1. mars 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Igjen, hvorfor skal han måtte velge? Det er mange som har hund og barn samtidig og det fungerer utmerket. At kona truer med å flytte ut og ta med barna dersom han ikke kvitter seg med hunden er rimelig drøyt når det ikke dreier seg om allergi. Hvorfor er det greit med slik kontrollerende atferd ovenfor partneren sin? En hund hører ikke hjemme i en hundegård, de er sosiale vesener som trenger å føle seg som endel av flokken, så er det det eneste alternativet så er det bedre for hunden å bli omplassert. Selvsagt er man mer glad i barna sine enn hunden, men det burde ikke være nødvendig å velge når ungene ikke er allergisk og hunden er snill med barna, bare fordi kona krever det! Anonymkode: 7aa52...751 Fordi alle i en familie MÅ være enige hvis man skal ha husdyr. Anonymkode: 3311e...afb
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #30 Skrevet 1. mars 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Fordi alle i en familie MÅ være enige hvis man skal ha husdyr. Anonymkode: 3311e...afb Hun flyttet jo inn igjen med han etter han skaffet hunden. Hvis det var et så stort problem så kunne hun vel latt være! Hvis det førte til at familien virkelig ble splittet opp hadde jeg kvittet meg med hunden, men jeg hadde ikke hatt mye kjærlighet og respekt til overs for partneren min etter det. Det handler også om å unne partneren sin noe godt, han har alltid hatt lyst på hund og er glad i hunden og da synes jeg det er hjerterått å be han om å kvitte seg med den kun fordi hun ikke liker hunder. Hadde det vært allergi eller andre ting i bildet hadde det vært annerledes. Anonymkode: 7aa52...751
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #31 Skrevet 1. mars 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ser poenget ditt og jeg får ta i et tak! Bare for å ha det sagt så ligger ikke bikkja i sofaen, bikkja har egen seng i stua, blir jo sikkert litt hår når hun går over gulvet, ellers så får bikkja lov til å ligge på puter og pledd. Men skal ta det til meg og begrense området hvor bikkja ferdes Anonymkode: 40735...5b7 Bra Men foreslå at dere går sammen til parterapi. Ring familievernkontoret og avtal time der allerede i morgen, da er dere i gang. Du trenger ikke vinkle det dit at hunden er årsaken (for det er den nok ikke), men at dere kan bli enda bedre på å snakke sammen slik at dere kan få forholdet til å fungere bedre igjen slik at ungene deres slipper enda en opprivende skillsmisse. Fokuser på det positive dere kan få ut av det, lære å kommunisere bedre. Men ta også selvkritikk mtp. at du ikke har tatt din del av ansvaret for ekstraarbeidet med hunden, og vis gjennom handling (over tid, ikke bare kort tid) at du tar ansvar. Se også på annen arbeidsfordeling i hjemmet, om dere deler noenlunde likt på det også. For en ting er sikkert, hvis kona di nå føler at hun står med alt eller det meste av husarbeidet og det i tillegg har blitt mer av det enn det var tidligere, da vil hun føle at du tar henne for gitt og at du heller ikke nå tar ansvar... og da vil hun følelsesmessig trolig gå rett inn i de følelsene hun hadde mens du fremdeles drakk. Da er det lettere å gjøre hunden alene til et problem enn å ta tak i de faktiske problemene dere har. Du sier dere har ryddet opp i problemene alkoholmisbruket ditt medførte, men det kan være at det kommer og biter dere i baken mange ganger i årene fremover. Da er det bare å brette opp ermene, skaffe dere hjelp til å kommunisere også det med hverandre, gjerne med parterapi, og så komme dere gjennom det - også med hunden som en del av familien. Hunden betyr sikkert mye for deg fordi den sikkert også på sitt vis hjalp deg gjennom tiden etter du kuttet ut alkoholen. I tillegg er den tydeligvis viktig for deg mtp. jakt. Et tips ang. jakten - pass på at hunden blir en positiv del av familien, og ta din del av husarbeid, for hvis ikke risikerer du at hunden igjen blir "synderen" når jakta begynner, når problemet kanskje egentlig er at kona føler du prioriterer egne interesser og overlater alt hjemme til henne. Skal hun være positiv til en så tidkrevende hobby så må du også vise at du setter pris på henne ellers i året. Snakk med henne, gå i parterapi sammen, og ta også opp dette problemet med terapeuten du går til. Og ta din del av husarbeid og bruk nok tid på familien. Lykke til videre! Anonymkode: 9b00e...569
gale damen Skrevet 1. mars 2018 #32 Skrevet 1. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg orket ikke skrive langt angående alkoholproblemet jeg hadde. Men er fullstendig klar over alle problemene det medførte. Har gått i terapi for problemet og går enda til terapi. Vi har ryddet opp i problemene som dette medførte og jeg kjenner meg ikke igjenn i din beskrivelse. Jeg synes det er urimelig av kjerringa/kjeresten å skal ha meg til å måtte velge! Jeg er ikke så flink til å støvsuge eller vaske opp etter bikkja det skal nok sant sies..men å kvitte meg med den er uaktuelt i mine øyne, jeg kan heller ikke bare skyve den til sides ut i en hundegård da dette er en bikkje som overhodet ikke tåler kulde. Anonymkode: 40735...5b7 Du vil at kona skal vaske og rydde og ta alt ekstraarbeidet med en hund hun ikke vil ha, hun skal dekke opp for den tiden du bruker på hund i stedet for barna, og hun skal selv godta å bli nedprioritert, og så er det DEG det er synd på. Selvsagt..
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #33 Skrevet 1. mars 2018 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun flyttet jo inn igjen med han etter han skaffet hunden. Hvis det var et så stort problem så kunne hun vel latt være! Hvis det førte til at familien virkelig ble splittet opp hadde jeg kvittet meg med hunden, men jeg hadde ikke hatt mye kjærlighet og respekt til overs for partneren min etter det. Det handler også om å unne partneren sin noe godt, han har alltid hatt lyst på hund og er glad i hunden og da synes jeg det er hjerterått å be han om å kvitte seg med den kun fordi hun ikke liker hunder. Hadde det vært allergi eller andre ting i bildet hadde det vært annerledes. Anonymkode: 7aa52...751 Hun tenkte vel OGSÅ på hva som er fint og bra for barna da hun flyttet inn igjen? Er det bare hun som skal ofre seg for å få det til å funke - etter å ha ofra seg gjennom flere år med drikking? Anonymkode: 3311e...afb
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #34 Skrevet 1. mars 2018 4 minutter siden, gale damen skrev: Du vil at kona skal vaske og rydde og ta alt ekstraarbeidet med en hund hun ikke vil ha, hun skal dekke opp for den tiden du bruker på hund i stedet for barna, og hun skal selv godta å bli nedprioritert, og så er det DEG det er synd på. Selvsagt.. Ja, ikke sant? Mannfolk i et nøtteskall... Anonymkode: 3311e...afb
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #35 Skrevet 1. mars 2018 Jeg kjente meg plutselig veldig tilfreds med min egen tilværelse etter å ha lest denne tråden Anonymkode: 57a5e...475
Gjest Mari Y Skrevet 1. mars 2018 #36 Skrevet 1. mars 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg orket ikke skrive langt angående alkoholproblemet jeg hadde. Men er fullstendig klar over alle problemene det medførte. Har gått i terapi for problemet og går enda til terapi. Vi har ryddet opp i problemene som dette medførte og jeg kjenner meg ikke igjenn i din beskrivelse. Jeg synes det er urimelig av kjerringa/kjeresten å skal ha meg til å måtte velge! Jeg er ikke så flink til å støvsuge eller vaske opp etter bikkja det skal nok sant sies..men å kvitte meg med den er uaktuelt i mine øyne, jeg kan heller ikke bare skyve den til sides ut i en hundegård da dette er en bikkje som overhodet ikke tåler kulde. Anonymkode: 40735...5b7 Hvis den royter mye så boer man rydde. Jeg lurer likevel på om royting kommer av at hunden har lett for aa mistre haar. Det er kjedelig å maatte velge mellom kjaeresten og hunden. Har heldigvis ikke hatt det problemet med mine foreldre, for begge vil jo ha hund og begge tar ansvar. Tenker som så at hund er delt ansvar. Begge må vaere med på at de vil ha dyr. Hvis man deler ansvaret eller skaffer hundepasser er det sikkert mindre å passe på
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #37 Skrevet 1. mars 2018 1 minutt siden, Mari Y skrev: Hvis den royter mye så boer man rydde. Jeg lurer likevel på om royting kommer av at hunden har lett for aa mistre haar. Det er kjedelig å maatte velge mellom kjaeresten og hunden. Har heldigvis ikke hatt det problemet med mine foreldre, for begge vil jo ha hund og begge tar ansvar. Tenker som så at hund er delt ansvar. Begge må vaere med på at de vil ha dyr. Hvis man deler ansvaret eller skaffer hundepasser er det sikkert mindre å passe på 😂😂🤣😁🤣😂 Fremdeles trøbbel med tastaturet som ikke klarer å bestemme seg for om det har 26 eller 29 bokstaver? Anonymkode: 9ccd6...cc5
Gjest Mari Y Skrevet 1. mars 2018 #38 Skrevet 1. mars 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: 😂😂🤣😁🤣😂 Fremdeles trøbbel med tastaturet som ikke klarer å bestemme seg for om det har 26 eller 29 bokstaver? Anonymkode: 9ccd6...cc5 Et forslag er å ikke henge seg opp i det, og det er derfor jeg ikke gidder å svare.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #39 Skrevet 1. mars 2018 3 minutter siden, Mari Y skrev: Et forslag er å ikke henge seg opp i det, og det er derfor jeg ikke gidder å svare. Blir litt dumt å (eller aa, om du foretrekker det) skrive et svar om at du ikke gidder å svare, synes du ikke? Anonymkode: 9ccd6...cc5
Gjest Mari Y Skrevet 1. mars 2018 #40 Skrevet 1. mars 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Blir litt dumt å (eller aa, om du foretrekker det) skrive et svar om at du ikke gidder å svare, synes du ikke? Anonymkode: 9ccd6...cc5 Jeg har latt vaere aa svare så langt men jeg tenker du boer ta et hint når jeg ignorer det.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #41 Skrevet 1. mars 2018 1 time siden, Mari Y skrev: Jeg har latt vaere aa svare så langt men jeg tenker du boer ta et hint når jeg ignorer det. Gleder meg til du begynner å ignorere det! Anonymkode: 3311e...afb
Gjest Mari Y Skrevet 1. mars 2018 #42 Skrevet 1. mars 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Gleder meg til du begynner å ignorere det! Anonymkode: 3311e...afb Jeg har ignorert disse meldingene ganske lenge.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #43 Skrevet 2. mars 2018 1 time siden, Mari Y skrev: Jeg har ignorert disse meldingene ganske lenge. Nei, du svarer jo på hver eneste én. Når sover du egentlig...? Anonymkode: 3311e...afb
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #44 Skrevet 2. mars 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, du svarer jo på hver eneste én. Når sover du egentlig...? Anonymkode: 3311e...afb Ikke ødelegg tråden til andre med krangling er du grei. Skulle gjerne ha sagt det til den andre og, men det vil bare utløse et skred av meldinger. Anonymkode: 7d09b...dd9
Gjest Mari Y Skrevet 2. mars 2018 #45 Skrevet 2. mars 2018 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, du svarer jo på hver eneste én. Når sover du egentlig...? Anonymkode: 3311e...afb Akkurat disse meldingene med alfabetet, jo.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #46 Skrevet 2. mars 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke ødelegg tråden til andre med krangling er du grei. Skulle gjerne ha sagt det til den andre og, men det vil bare utløse et skred av meldinger. Anonymkode: 7d09b...dd9 Det verste er at det begynner å more meg. Anonymkode: 3311e...afb
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #47 Skrevet 2. mars 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det verste er at det begynner å more meg. Anonymkode: 3311e...afb Ser jo det, men ikke gjør det i andres tråder. Det er ganske kjedelig å få tråden spammet ned av krangling Anonymkode: 7d09b...dd9
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #48 Skrevet 2. mars 2018 Hr. mann - HI: Nå får du jammen meg ta deg sammen! Du skaffet en hund så da får du ta skikkelig ansvar med å ta ALT av husarbeid som kommer ut av det å ha hund. Om du ikke klarer dette så får du se på en omplassering av hunden. I dette stadiet av livet burde du faktisk prioritere kone og barn slik at de ikke drar fra deg igjen. Skjønner meget godt at kona setter ultimatum snart. Først har hun og barna måtte holde ut med alkoholismen din og deretter at du er besatt av en hund. Du setter virkelig ikke familien spesielt høyt her... Kona di har helt rett, og om verken kone eller barn vil bli tilsidesatt av en hund så får du ta dette til deg! Min ekssamboer vurderte faktisk lenge om han ville beholde kjæledyret eller ha samboer og baby (allergi inne i bildet). Et menneske er faktisk mer verdt enn et dyr. Om man neglisjerer familien pga et dyr så har man virkelig et problem. Helt fint i familier hvor mange eller flere tar ansvar, men det skal ikke gå på bekostning av familien. Omplasser eller ta alt av arbeidet. Om det ikke hjelper med at du tar dette arbeidet så er omplassering riktig vei. Anonymkode: 0266c...df8
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #49 Skrevet 2. mars 2018 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Hun flyttet jo inn igjen med han etter han skaffet hunden. Hvis det var et så stort problem så kunne hun vel latt være! Hvis det førte til at familien virkelig ble splittet opp hadde jeg kvittet meg med hunden, men jeg hadde ikke hatt mye kjærlighet og respekt til overs for partneren min etter det. Det handler også om å unne partneren sin noe godt, han har alltid hatt lyst på hund og er glad i hunden og da synes jeg det er hjerterått å be han om å kvitte seg med den kun fordi hun ikke liker hunder. Hadde det vært allergi eller andre ting i bildet hadde det vært annerledes. Anonymkode: 7aa52...751 Det er sannsynligvis ikke et stort problem at han hadde hund når hun flyttet inn igjen, men slik hi fremstiller dette så tar ikke akkurat han ansvaret for hunden. Så lenge det er han som skaffet seg hund og som ønsker å beholde den så må han gjøre alt med hunden i tillegg til de vanlige pliktene en far og ektemann har som å følge opp ungene, holde orden i huset mm. Man kan ikke forvente at en partner som opprinnelig ikke ønsket hund skal ta den største byrden ved å ha hunden. Man kan også snu din argumentasjon på hodet og si at hvis hi virkelig ønsket seg familien tilbake så burde han gjort en innsats i forhold til å skjerme sin kone for merarbeidet ved å ha hund, men det gjør han ikke. Jeg har selv hund og er veldig glad i hunden min, men hvis jeg hadde vært konen til hi så hadde mine følelser for han forsvunnet så fort jeg hadde forstått hans holdning til hundehold og fordeling av arbeid i hjemmet. Hi vil ha i pose og sekk, og slik fungerer rett og slett ikke livet. Anonymkode: 3bb88...fc4
Love my kidz Skrevet 2. mars 2018 #50 Skrevet 2. mars 2018 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg orket ikke skrive langt angående alkoholproblemet jeg hadde. Men er fullstendig klar over alle problemene det medførte. Har gått i terapi for problemet og går enda til terapi. Vi har ryddet opp i problemene som dette medførte og jeg kjenner meg ikke igjenn i din beskrivelse. Jeg synes det er urimelig av kjerringa/kjeresten å skal ha meg til å måtte velge! Jeg er ikke så flink til å støvsuge eller vaske opp etter bikkja det skal nok sant sies..men å kvitte meg med den er uaktuelt i mine øyne, jeg kan heller ikke bare skyve den til sides ut i en hundegård da dette er en bikkje som overhodet ikke tåler kulde. Anonymkode: 40735...5b7 Jeg syns det er uhørt at du ikke bidrar mer med støvsuging når du vet hunden røyter mye. Du får gleden og kosen med hunden mens kona di får oppvasken. Det er urettferdig syns du ikke? Hadde jeg vært deg hadde jeg inngått en rekke kompromisser: 1. Du som hundeeier tar 90% av støvsuging 2. Du kjøper inn en kurv eller et teppe hunden kan ligge på og oppdrar hunden til å IKKE ligge i sofa, senger og stoler. 3. Du MÅ finne tid til å være med familien din. Ta kortere turer, spill eller lek med barna. At du skal ha hunden ute er ikke løsningen, men skal den være inne må du nok gjøre som i lista mi over.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå