Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #26 Skrevet 26. februar 2018 Synes du, HI skal søke opp litt fagstoff angående trygge, stabile relasjoner. Ditt system er en fantastisk metode hvis du ønsker barn som lyver og gjør opprør. All forskning viser at barn som kommer fra veldig strenge hjem (slik som du presenterer ditt barns hjemmemiljø) oftere utagerer enn de barna som kommer fra hjem der man lærer at alle (til og med du, mor) kan gjøre feil, og allikevel går ikke verden under. 2 mnd uten sosial kontakt på fritiden er ekstremt traumatisk for en tenåring som er i en fase i livet der vennskap, identitetsbygging, grensetesting og sosialisering med jevnaldrende er ekstremt viktig. Nevner også det faktum at hjernens evne til å fullt ut forstå handling og konsekvens ikke er ferdig utviklet før vi er 18-25 år gamle. Mvh. Sosialpedagog. Anonymkode: cf36f...8fd
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #27 Skrevet 26. februar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Joda, folk må bare være uenige med meg. Men dette var vårt hus, og begge jentene var innforståtte med at det var sånn. Jeg synes det er litt urettferdig at kun min datter skal få straff. Hi Anonymkode: 108dd...899 Dette må jo være et tulle-innlegg...ingen er SÅ blåst vel..?! Hvis ikke; En passende straff vil være å ikke la datteren deres være alene hjemme på en stund. Neste gang må hun være med på hytten selv om hun ikke har lyst. Hadde hun invitert til en heidundrane hjemme-alene fest eller hatt sex-orgie der hjemme, hadde jeg skjønt reaksjonen din, men for å ha en kompis på besøk hjemme?! Skulle tro du levde på 1800-tallet.... Anonymkode: faaf8...5e6
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #28 Skrevet 26. februar 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette må jo være et tulle-innlegg...ingen er SÅ blåst vel..?! Hvis ikke; En passende straff vil være å ikke la datteren deres være alene hjemme på en stund. Neste gang må hun være med på hytten selv om hun ikke har lyst. Hadde hun invitert til en heidundrane hjemme-alene fest eller hatt sex-orgie der hjemme, hadde jeg skjønt reaksjonen din, men for å ha en kompis på besøk hjemme?! Skulle tro du levde på 1800-tallet.... Anonymkode: faaf8...5e6 Jeg synes ikke det er greit å t unge med en tenåring på hytta h er helg heller. Da er det mer naturlig at foreldrene holder seg hjemme og passer på. Anonymkode: ea61c...046
tante grusom master of law Skrevet 26. februar 2018 #29 Skrevet 26. februar 2018 Du kommer til å ødelegge forholdet til din datter for enhver fremtid hvis du ikke tar deg sammen. Du virker rett og slett sinnsyk.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #30 Skrevet 26. februar 2018 Kua som glemte at hun var kalv. Foreslår kyskhetsbelte, GPS og en god dose Ave Maria. Hvis ikke det funker; Gulag i Sibir. Anonymkode: b3810...81b
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #31 Skrevet 26. februar 2018 Her var 13 og 15 åringen hjemme i helga. Vi hadde et par regler og morfar stakk innom et par ganger! Avtalen var at om de brøt reglene så fikk de ikke være hjemme alene neste gang. 15 åringen (gutt) hadde hatt besøk av ei venninne, og 13-åringen (gutt) av en kompis. Reglene våre gikk på antall folk i huset, når besøket skulle gå hjem og at de skulle sende litt SMS til oss så vi visste det var greit. vi stoler på guttene våre og de pleier følge de få reglene vi har. Det virker som om du ikke stoler på jenta di i det hele tatt. Å følge med påsosisle medier for å ta hun i å bryte regler blir bare dumt. Du kommer aldri til å få tillit fra datteren din. Ho kommer til å sjuke ting fra deg og du skyver henne langt fra deg. stakkars jente, 2 måneder utestengt fra det sosiale livet, vet du hva dette vil gjøre med jenta? Ho kommer ikke til å ha venner igjen. Anonymkode: 54788...0b7
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #32 Skrevet 26. februar 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hun har så rett, så rett, du tar jo helt av. Handlingen står overhodet ikke i forhold til straffen du vil gi. Jeg skjønner heller ikke hvorfor du tenker at den andre jenta skulle fått konsekvenser? Jeg skjønner heller ikke hvorfor du vil ta opp med mammaen at hun ikke er enig med deg, har ikke folk lov til å være uenig med deg? Anonymkode: a92b7...2d6 Dette. HI: Du høres ut til å kun bli fornøyd hvis jenta går i kloster.... Anonymkode: e5437...68c
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #33 Skrevet 26. februar 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Joda, folk må bare være uenige med meg. Men dette var vårt hus, og begge jentene var innforståtte med at det var sånn. Jeg synes det er litt urettferdig at kun min datter skal få straff. Hi Anonymkode: 108dd...899 Du får ta og gi den andre husarrest også 😂😂😂 og se hvor mye hun bryr seg! Du har helt crazy prioriteringer. Anonymkode: e5437...68c
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #34 Skrevet 26. februar 2018 Her er det bare en ting å gjøre; send henne på koranskole i Pakistan. De får nok skikk på datteren din 🙄 Anonymkode: 80fa6...91c
*Miss Marple* Skrevet 26. februar 2018 #35 Skrevet 26. februar 2018 Jøyemeg, det var da voldsomt. Straffen er altfor streng, og nei, du kan ikke blande deg i hva moren til venninnen velger å gjøre. Om du skal ha håp om å ha noe som helst forhold til datteren din når tenårene er ferdige bør du roe deg ned ca 100 hakk.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #36 Skrevet 26. februar 2018 Herregud hun andre moren har sikkert fått seg en latter 😱 årets mor eller? Om det er sex du er redd for, så har hun det nok andre plasser kjære.. har du ikke selv vert ung? Jeg hadde huset fult opp med gutter på rommet. Siste vi tenkte på var sex. Vi var VENNER ! Jenter kan no få vere venner med et hannkjønn uten folk skal tenke sex hele tiden.. Du ødlegger jo ungdomstiden hennes. Er denne tiden hun vil huske... stakkars jente 😌 Anonymkode: 81ed1...851
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #37 Skrevet 26. februar 2018 Stakkars ungen din! Enig at det på det verste bør strekke seg til at hun må opparbeide tillit igjen, men 2 måneder med husarrest!? For den lille gjerningen der?! Egentlig er det du som bør ha "straff" her, som egentlig bør vite bedre enn dette. Egentlig er det du som bør unnskylde deg for at du er så korttenkt og kontrollerende.. Hun hadde 2 venner på besøk!! That`s it! Tar du denne saken opp med moren til den andre jenta flauer du deg bare ut. Du har ingenting med hvordan de oppdrar sine barn. Mest sannsynlig har de et normalt syn på livet med dets stadier og handlinger. Hvor det å ha besøk av 2 venner ikke blir sett på som dødsstraff, men heller bare koselig at ungen HAR venner. Tankesettet til deg og mannen er rett og slett fæl! Håper du tar til deg kommentarene du har fått her og går litt inn i deg selv for å finne ut hvorfor du har så stort kontrollbehov ovenfor din stakkars uskyldige datter. Anonymkode: f0a3d...733
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #38 Skrevet 26. februar 2018 Er det graviditet du er redd for? Snakk med datteren din om sex, prevansjon og gi henne trygghet om å være åpen om dette temaet. Du kan ikke styre livet hennes, vil hun, får hun det til. Det du gjør nå er å skape avstand. Dere er altfor strenge. To måneder er altfor lenge. Om dette er noe du likevel vil straffe, får straffen bli at hun ikke får være alene hjemme neste gang. Og du kan ikke kreve at andre straffer sine barn. Mulig de ikke ser problemet med at gutten stakk innom i det hele tatt, det gjør ikke jeg. Jenta deres blir eldre, det må dere innse. Anonymkode: 8cbae...97d
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #39 Skrevet 26. februar 2018 Ingen gutter på besøk ? Haha. Det teiteste jeg har hørt i dag. Anonymkode: 47c9f...f7e
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #40 Skrevet 26. februar 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har en datter på 15 år, som har vært alene i helgen. Vi har vært på hytta og hun ville ikke være med. Hun fikk lov å ha besøk av venninna si hele helgen, mot at de skulle overholde en regel. Ingen gutter på besøk. Utpå kvelden på lørdagen så får jeg vite at de har fått besøk av en kompis ifra klassen sin. Jeg blir kjempesint. Hun har klart å bryte den ene regelen hun fikk. Jeg ringte henne og sa at dette ville få konsekvenser, og at denne gutten skulle gå umiddelbart! Hun ble selvsagt flau og det er bra. Nå lurer jeg og mannen min på hva slags straff dere ville gitt her? Vi tenker på husarrest i 2 måneder. Hun få ikke gå på ungdomsklubben i helgene i denne tiden, og får heller ikke være med venner på kveldstid. Moren til den andre jenta har også fått beskjed om hva som har skjedd. Men jeg tror ikke jenta der får noen konsekvenser. Kjenner jeg blir litt sint! Ifølge datteren min hadde moren sagt til sin datter at hun syntes dette var en overreaksjon, selv om reglene ikke skulle vært brutt. Har lyst til å ta dette opp med henne. Men hvordan hadde dere gått fram? Anonymkode: 108dd...899 Syns jenta di virker som en superungdom! Det kom en gutt på besøk. 1 gutt! Selvom man har en gutt i huset, betyr ikke at de har sex vettu. Var du redd for 3 kant eller hva? Vær glad for at barnet ditt ikke ba hele klassen på klassefest Du! Herregud Anonymkode: 47c9f...f7e
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #41 Skrevet 26. februar 2018 Og hi har flyktet fra tråden, likte ikke svarene skjønner jeg Anonymkode: a92b7...2d6
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #42 Skrevet 26. februar 2018 Hvorfor er du så rasende, har du tenkt på det? Hva er det som provoserer deg så veldig og går så inn på deg i denne situasjonen? Er det det at den lille jenta er i ferd med å bli stor, ønsker du ikke at hun skal ha et liv på egenhånd? Jeg skjønner virkelig ikke hva du reagerer sånn på? Hadde hun invitert hele klassen på hjemme alene fest og TV'en ble knust hadde jeg skjønt at du ble rasende, men at en jente på 15 får besøk av en gutt fra klassen? Jeg tror du må gå litt i deg selv her altså, det høres jo ut som du har en super jente som skikker seg godt, hvorfor ikke sette litt pris på det istedenfor å la dine issues ødelegge forholdet deres for godt.... Anonymkode: cb935...42d
Gjest Mari Y Skrevet 26. februar 2018 #43 Skrevet 26. februar 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har en datter på 15 år, som har vært alene i helgen. Vi har vært på hytta og hun ville ikke være med. Hun fikk lov å ha besøk av venninna si hele helgen, mot at de skulle overholde en regel. Ingen gutter på besøk. Utpå kvelden på lørdagen så får jeg vite at de har fått besøk av en kompis ifra klassen sin. Jeg blir kjempesint. Hun har klart å bryte den ene regelen hun fikk. Jeg ringte henne og sa at dette ville få konsekvenser, og at denne gutten skulle gå umiddelbart! Hun ble selvsagt flau og det er bra. Nå lurer jeg og mannen min på hva slags straff dere ville gitt her? Vi tenker på husarrest i 2 måneder. Hun få ikke gå på ungdomsklubben i helgene i denne tiden, og får heller ikke være med venner på kveldstid. Moren til den andre jenta har også fått beskjed om hva som har skjedd. Men jeg tror ikke jenta der får noen konsekvenser. Kjenner jeg blir litt sint! Ifølge datteren min hadde moren sagt til sin datter at hun syntes dette var en overreaksjon, selv om reglene ikke skulle vært brutt. Har lyst til å ta dette opp med henne. Men hvordan hadde dere gått fram? Anonymkode: 108dd...899 Hei, alle familier har sine ting. Men jeg tror det er lurere aa soeke raadgivning enn aa legge ut her. Fordi folk kan kjenne igjen hvem det er som skriver.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #44 Skrevet 27. februar 2018 Hvorfor er vennende ok, men ikke en gutt? Synes du skal begrunne reglen du laget. Synes det høres ut som tankegangen rundt kjønnsdelt internatskole. Gammeldags og ut datert. Er spent på svaret. Anonymkode: ce703...c7c
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #45 Skrevet 27. februar 2018 To måneder og inget sosialt liv? 60-tallet ringte og vil ha deg tilbake. En naturlig konsekvens er at hun ikke får være alene i helger på en god stund. Men jeg forstår virkelig ikke hvorfor ikke en kompis skal få komme på besøk. Fest hadde jeg sagt ikke vært lov. Anonymkode: cedcc...c93
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #46 Skrevet 27. februar 2018 stakkars jente Anonymkode: 78635...ab3
MammantilNurket Skrevet 27. februar 2018 #47 Skrevet 27. februar 2018 (endret) Jeg lurer bare på hva du har tenkt å gjøre hvis hun skulle gjøre noe _skikkelig_ galt? Ungommer gjør nemlig gale ting av og til ... Hvordan skal du toppe to måneders husarrest?? Katolsk pikeskole eller husarrest i et halvt år? Hjemmeskole? Vann og brød? Jeg lurer forøvrig litt på om du egentlig har lov, fra et rent juridisk perspektiv, å gi husarrest. Snakk med henne om tillit og avtaler, og at man må holde det man lover. Få i gang en dialog. Det er superviktig at du har en god relasjon til datteren din. Straffer du henne for dette, kan du risikere at hun begynner å skjule ting for deg. Ekstremt viktig i ungdomstiden. Hva skjedde da denne gutten var der, da? Tømte de barskapet? Hadde de en orgie? Ruset de seg på narkotika? Lagde de bål innendørs? Trashet huset? Kastet TV’n i svømmebassenget? For meg virker det som hun hadde besøk av to gode venner - hverken mer eller mindre. Endret 27. februar 2018 av MammantilNurket
sug lut Skrevet 27. februar 2018 #48 Skrevet 27. februar 2018 Alene hjemme i helga utgår selvsagt, hun har ikke vist seg den tilliten verdig om avtalen var ikke besøk, men utover det er det da ikke noe å tilte over. Og hvorfor skal venninnen og venninnens mor være noe du bryr deg om?
Himmel og hav Skrevet 27. februar 2018 #49 Skrevet 27. februar 2018 Det finnes noen internatskoler i Somalia som er helt på linje med din oppdragerfilosofi. Kunne det være noe? Ellers blir det lettere utover i tenåra om du og far setter opp regler som er rimelige, forståelige og fornuftige og i tillegg forklarer på forhånd hva som vil skje om de brytes. To måneder husarrest for å ha hatt en gutt innom er helt hinsides.
Yellow Brick Road Skrevet 27. februar 2018 #50 Skrevet 27. februar 2018 Dette er bare tull. Men om det mot formoding skulle være sant, så er en passende straff å bli plassert på en påle midt på nærmeste nærmeste torg med påskriften "Ingen er så dum som meg" Eh, at du plasseres der altså, ikke datteren din.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå