Gå til innhold

Hva slags straff ville dere gitt her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på 15 år, som har vært alene i helgen. Vi har vært på hytta og hun ville ikke være med. Hun fikk lov å ha besøk av venninna si hele helgen, mot at de skulle overholde en regel. Ingen gutter på besøk.

Utpå kvelden på lørdagen så får jeg vite at de har fått besøk av en kompis ifra klassen sin. Jeg blir kjempesint. Hun har klart å bryte den ene regelen hun fikk. Jeg ringte henne og sa at dette ville få konsekvenser, og at denne gutten skulle gå umiddelbart! Hun ble selvsagt flau og det er bra. Nå lurer jeg og mannen min på hva slags straff dere ville gitt her? Vi tenker på husarrest i 2 måneder. Hun få ikke gå på ungdomsklubben i helgene i denne tiden, og får heller ikke være med venner på kveldstid.

Moren til den andre jenta har også fått beskjed om hva som har skjedd. Men jeg tror ikke jenta der får noen konsekvenser. Kjenner jeg blir litt sint! Ifølge datteren min hadde moren sagt til sin datter at hun syntes dette var en overreaksjon, selv om reglene ikke skulle vært brutt. Har lyst til å ta dette opp med henne. Men hvordan hadde dere gått fram?

Anonymkode: 108dd...899

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Naturlig konsekvens: Får ikke lov til å være alene hjemme inntil tilliten er tilbake 

Anonymkode: 8f635...197

Skrevet

ps. Husarrest i 2 måneder er voldsomt. 

Anonymkode: 8f635...197

Skrevet

Hvilket århundre lever du i da?

Man straffer vel ikke en 15-åring fordi en klassekamerat kommer på besøk? Forstår det som at de da var tre stykker i stua, to jenter og en gutt fra klassen?

Det hadde jeg ikke reagert på altså.

Hadde det vært 20 stykker, full fest, drikking osv hadde jeg skjønt reaksjonen din, men at en gutt kommer innom på besøk?

2 mnd husarrest for dette? Hva tenker du reaksjonen skal være den dagen hun virkelig finner på noe tøys, halshugging?

Anonymkode: cb935...42d

Skrevet

Husarrest i 2 mnd? Da ville jeg hatet dere lenge. Veldig lenge. Mest sannsynlig ville dere fått problemer med meg resten av tiden jeg bodde hjemme. Hadde flyttet så fort jeg hadde hatt muligheten. 

Anonymkode: cac74...79a

Skrevet

Det var da voldsomt til overreaksjon. 2 mnd husarrest for dette?

Anonymkode: a92b7...2d6

Skrevet

Er det første tenåringen din? Synes også dette var en overreaksjon. Du bør være glad for at de kommer på besøk :-) Som sagt, hadde det vært en hel haug, så hadde jeg skjønt det. Men dette.....nei, det noe voldsomt.

Og jeg hadde ikke tatt dette med moren til den andre jenta. Hun har helt rett, dette er å overreagere.

Skrevet

Hjelpe meg.lykke til.2 mnd husarrest for at en kompis stikker innom🙈

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvilket århundre lever du i da?

Man straffer vel ikke en 15-åring fordi en klassekamerat kommer på besøk? Forstår det som at de da var tre stykker i stua, to jenter og en gutt fra klassen?

Det hadde jeg ikke reagert på altså.

Hadde det vært 20 stykker, full fest, drikking osv hadde jeg skjønt reaksjonen din, men at en gutt kommer innom på besøk?

2 mnd husarrest for dette? Hva tenker du reaksjonen skal være den dagen hun virkelig finner på noe tøys, halshugging?

Jeg har forresten en 14 åring og en 16 (snart 17) åring selv, og har ikke som vane å straffe dem. Bryter de regler eller ødelegger tillit får det selvfølgelig konsekvenser, og i ditt tilfelle ville "straffen" vært at det ble lenge til hun fikk være alene hjemme igjen. Neste gang måtte hun altså blitt med på hytta.....

Jeg ville ikke straffet sånn pga et besøk da, jeg har aldri nektet ungdommene mine besøk og de har vennegjenger med begge kjønn. 

Skrevet

Neinei. 2 måneder husarrest er alt for ille. Sett dere ned med jenta og forklar at hun har brutt tilliten, og at det tar en stund før den er tilbake. Dere kan selvfølgelig nekte henne å være alene hjemme en helg igjen før hun skjønner alvoret i å ha trosset foreldrene sine regler. 

Anonymkode: b6546...362

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Moren til den andre jenta har også fått beskjed om hva som har skjedd. Men jeg tror ikke jenta der får noen konsekvenser. Kjenner jeg blir litt sint! Ifølge datteren min hadde moren sagt til sin datter at hun syntes dette var en overreaksjon, selv om reglene ikke skulle vært brutt. Har lyst til å ta dette opp med henne. Men hvordan hadde dere gått fram?

Hun har så rett, så rett, du tar jo helt av. Handlingen står overhodet ikke i forhold til straffen du vil gi. Jeg skjønner heller ikke hvorfor du tenker at den andre jenta skulle fått konsekvenser? Jeg skjønner heller ikke hvorfor du vil ta opp med mammaen at hun ikke er enig med deg, har ikke folk lov til å være uenig med deg?

Skrevet

2 måneder for å få 1 ekstra venn på besøk ??? Drakk de? Røyka de hasj? Kom det flere?

Du overreagerer voldsomt og straffen passer ikke til dåden.

tillitsbrudd er greit nok, og sagt at d tar tid å bygge tillitt. Men 2 måneder? Seriøst?

Anonymkode: 55ffb...32a

Skrevet

Joda, folk må bare være uenige med meg. Men dette var vårt hus, og begge jentene var innforståtte med at det var sånn. Jeg synes det er litt urettferdig at kun min datter skal få straff.

Hi

Skrevet

Joda, folk må bare være uenige med meg. Men dette var vårt hus, og begge jentene var innforståtte med at det var sånn. Jeg synes det er litt urettferdig at kun min datter skal få straff.

Hi

Men du er jo du som er helt på bærtur her

Skrevet

Hvordan fikk du egentlig vite det?

Hvis dette er viktig for deg vil jeg si en naturlig konsekvens ens vil være at hun ikke får være alene hjemme eller overnatte hos venner der foreldrene er borte i en periode. 

Anonymkode: ea61c...046

Skrevet

Hi

Dette må være et tulleinnlegg?

Uansett, om det ikke er det og du er tidenes strengeste mamma (og må regne med litt av et opprør etterhvert) kan du jo ikke forlange eller forvente at andre foreldre skal straffe sine barn etter dine standarder.

Ingen normale oppegående tenåringsforeldre gir ungdommen straff for å ha tatt imot en klassekamerat på besøk, og ihvertfall ikke 2 mnd husarrest. Du kan ikke mene at andre skal straffe barna sine fordi du mener det er urettferdig at det bare er ditt barn som har så strenge foreldre, kanskje du heller skal tilpasse deg århundret du lever i og droppe den straffen....

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan fikk du egentlig vite det?

Hvis dette er viktig for deg vil jeg si en naturlig konsekvens ens vil være at hun ikke får være alene hjemme eller overnatte hos venner der foreldrene er borte i en periode.

Anonymkode: ea61c...046

De fikk avslørt seg via sosiale medier..

¨HI

Skrevet

Hi

Eehh trur nesten du er et Troll.. hadde aldri i verden gitt en slik straff som 2 mnd husarrest for den lille tingen. Uansett hva andres mødre måtte finne på å gi i straff til sine. Her hadde de fått tilsnakk om at når avtalen sa 1 venn, så er det ikke greit med 2 uten å spørre.

Du er særdeles urimelig. Her hadde det blitt tilsnakk og at neste gang måtte de ha barnevakt(bare d er jo flaut)

Anonymkode: 55ffb...32a

Skrevet

Wow, der vant du årets VM i å overreagere.

Starten av overreaksjonen kom da de ikke kunne ha en klassevenn på besøk fordi det var galt kjønn. På tide å lære seg at gutter og jenter faktisk kan være venner og de har ikke automatisk sex så fort de er sammen i et rom.

Anonymkode: 84c5a...9c1

Skrevet

Du er jo vanvittig. 

Håper virkelig dette er tull. For du virker direkte sinnsyk. 

Hun hadde to venner på besøk. So what? Hvorfor var det ikke lov å ha en gutt der? Er du så prippen at du ikke tror gutter og jenter kan være venner uten at det skjer noe? 

Du overdriver med 100 mil. Datteren din har faktisk ikke gjort noe grenseoverskridende galt. Du derimot? Du er riv ruskende gal.

Anonymkode: fc783...d59

Skrevet

Synes det beste her er å gi husarrest i 6 mnd med brev og besøksforbud! Gi ungdommen et fengsel, så hun ikke kommer tilbake når hun flytter ut!

Anonymkode: 7163a...693

Skrevet

Når tuller du vel? Husarrest? For det første trodde jeg man var ferdig med det i forrige årtusen. Og for det andre - i to måneder? Jeg håper virkelig du tuller, hvis ikke blir jeg skremt. 

Jeg ville sagt at det var siste gang hun får være alene hjemme før hun beviser og dere føler at dere kan stole på at hun følger reglene igjen. Punktum. Ikke noe mer drama. 

Anonymkode: 7334f...c61

Skrevet

Ser jo nå at det var snakk om en gutt, og ikke flere som jeg trodde først. Da lurer jeg virkelig på hva du tenker med. Hun hadde besøk av to venner, som tilfeldigvis var en jente og en gutt. Så lenge du sier de var tre stykker sammen regner jeg med dette bare er en kompis. 

Er du medlem en eller annen sekt?  JV? Dette høres jo ikke bra ut. Denne jenta fortjener ikke en straff, men en unnskyldning for at du kom med urimelige krav i det hele og store. 

Anonymkode: 7334f...c61

Skrevet

Stakkars jente som har verdens strengeste foreldre.

Da eg var 14 år (for 20 år siden) var eg heime aleine mens foreldra mine var på hyttetur. Første gang eg fekk være heime aleine. Hadde fest med ca 20 deltakere og festen varte fra fredag til søndag. Var voksne gutter der (10 år eldre enn meg), og naboen som kom for å jage festdeltakerne blei skremt vekk av noen av festdeltakerne.

Var selvfølgelig dritflau overfor foreldra mine og måtte erstatte ting som blei ødelagt. Men ingen husarrest. Gjorde det aldri igjen da.

Anonymkode: 037e2...b92

Skrevet

Jeg synes kravene dere stilte var veldig urimelige. 

Høres ut som de inviterte inn 50 gjester som raserte huset. 

Ingen straff, ville jeg si. Kanskje en innrømmelse fra dere om at dere vurderte feil. 

Anonymkode: 378dc...d74

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...