Gå til innhold

Hva er greia med godteposer i barnebursdager??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva var nedlatende i hennes holdninger?

Og hvorfor i alle dager skal vertskapet gi gaver til gjestene?!

Anonymkode: 55d10...ca5

Du synes ikke det er nedlatende å si at folk som gir godteposer i bursdag gjør det fordi de er ignorante og kunnskapsløse? 

Anonymkode: b3248...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du synes ikke det er nedlatende å si at folk som gir godteposer i bursdag gjør det fordi de er ignorante og kunnskapsløse? 

Anonymkode: b3248...3fb

Hvis hun hadde sagt det så. Men det sa hun ikke.

Anonymkode: 55d10...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hysteriske er dere! Klart ungene skal ha godtepose i bursdagsselskap.

Hva er greia med bursdagskake? Blir litt detsamme. Jeg fikk godtepose i bursdager når jeg var liten. Det har vært en tradisjon lenge og for dagens unger hører vel det selvsagt til i barnebursdag.

Lykke til med å ha barnebursdag uten godtepose😁.

Heldigvis ingen hysteriske mødre heromkring. Gutten min kommer alltid hjem med godtepose etter bursdager.

Og som om  sukkerhysteri ikke er nok, «ikke miljøvennlig» med godtepose!? Er dere helt gærne ?

Anonymkode: c4a10...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis hun hadde sagt det så. Men det sa hun ikke.

Anonymkode: 55d10...ca5

Det er ikke alt man trenger å stave ut for at det skal skinne gjennom i det man sier. Og så er det ofte lurt å sette ting i sammenheng med det hun kommenterte... 

Anonymkode: b3248...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke alt man trenger å stave ut for at det skal skinne gjennom i det man sier. Og så er det ofte lurt å sette ting i sammenheng med det hun kommenterte... 

Anonymkode: b3248...3fb

Du kan jo lese hvem du vil som Fanden leser bibelen, og deretter være lettkrenkt over det du syns du fant mellom linjene. Men husk at du ikke ville klare å føle deg truffet hvis du ikke selv gikk rundt med noen følelser omkring dette. Skam, for eksempel? Tråder om sukker ender alltid med rablende raseri over at andre er så kjepphøye fordi de ønsker å redusere sukkerforbruket. Hvis du bruker akkurat så mye sukker som du selv syns du kan forsvare, hvorfor leser du inn en masse angrep i en tekst mot sukker? Da gjelder den jo ikke deg? 

Anonymkode: 55d10...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hysteriske er dere! Klart ungene skal ha godtepose i bursdagsselskap.

Hva er greia med bursdagskake? Blir litt detsamme. Jeg fikk godtepose i bursdager når jeg var liten. Det har vært en tradisjon lenge og for dagens unger hører vel det selvsagt til i barnebursdag.

Lykke til med å ha barnebursdag uten godtepose😁.

Heldigvis ingen hysteriske mødre heromkring. Gutten min kommer alltid hjem med godtepose etter bursdager.

Og som om  sukkerhysteri ikke er nok, «ikke miljøvennlig» med godtepose!? Er dere helt gærne ?

Anonymkode: c4a10...2e1

Jeg har aldri fått godtepose som barn, ingen som drev med det. Og har heller aldri delt ut poser. Gjestene får spise alt de orker av alt som står framme mens de er hos oss, det funker gulle godt.

Anonymkode: 55d10...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan jo lese hvem du vil som Fanden leser bibelen, og deretter være lettkrenkt over det du syns du fant mellom linjene. Men husk at du ikke ville klare å føle deg truffet hvis du ikke selv gikk rundt med noen følelser omkring dette. Skam, for eksempel? Tråder om sukker ender alltid med rablende raseri over at andre er så kjepphøye fordi de ønsker å redusere sukkerforbruket. Hvis du bruker akkurat så mye sukker som du selv syns du kan forsvare, hvorfor leser du inn en masse angrep i en tekst mot sukker? Da gjelder den jo ikke deg? 

Anonymkode: 55d10...ca5

Jeg føler meg verken krenket eller truffet. Og vær så vennlig å drit i de hersketeknikkene, det er svært usjarmerende. 

Anonymkode: b3248...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor får de godteposene når de skal hjem, og ikke i selskapet? Ingen som kan svare på det?

Anonymkode: f46dd...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor får de godteposene når de skal hjem, og ikke i selskapet? Ingen som kan svare på det?

Anonymkode: f46dd...f48

Det er blitt svart på flere ganger i tråden: Bl.a. TRADISJON! Må man ha en mer vektig grunn enn det? 

Anonymkode: b3248...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er blitt svart på flere ganger i tråden: Bl.a. TRADISJON! Må man ha en mer vektig grunn enn det? 

Anonymkode: b3248...3fb

Neida, jeg blir bare litt nysgjerrig på det. For meg er det naturlig å få det i selskapet

Anonymkode: f46dd...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen godtepose her i gården. De får det de vil ha, når de er her. Tenker kanskje det er et triks for å få barna til å bli mer velvillig til å dra hjem:-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hysteriske er dere! Klart ungene skal ha godtepose i bursdagsselskap.

Hva er greia med bursdagskake? Blir litt detsamme. Jeg fikk godtepose i bursdager når jeg var liten. Det har vært en tradisjon lenge og for dagens unger hører vel det selvsagt til i barnebursdag.

Lykke til med å ha barnebursdag uten godtepose😁.

Heldigvis ingen hysteriske mødre heromkring. Gutten min kommer alltid hjem med godtepose etter bursdager.

Og som om  sukkerhysteri ikke er nok, «ikke miljøvennlig» med godtepose!? Er dere helt gærne ?

Anonymkode: c4a10...2e1

Hvorfor skal de det? Jeg setter frem godteri, mens de er her. Jeg er vokst opp på 80/90 tallet og ingen tradisjon med godtepose. Kan forstå at ungene kan få godtepose etter for eks lekeland, hvor de ikke har fått noe under selskapet. Men etter å hatt fri tilgang på godteri i over 2 timer, så ser jeg virkelig ikke behovet for å ta med hjem i tillegg. Vi pleide ofte å få med oss ballonger hjem, når vi var små vi da:-) 

Det er vi foreldre som legger presset. Barna forventer ikke noe mer, enn det de er vant til. Synes det er en uting å sette lista så høyt. Hva skjedde med en enkel og helt vanlig bursdag, uten kjøpspress og konkurranse om å ha den beste bursdagen og gi mest? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg føler meg verken krenket eller truffet. Og vær så vennlig å drit i de hersketeknikkene, det er svært usjarmerende. 

Anonymkode: b3248...3fb

Å gjennomskue noen er ikke en hersketeknikk, vettu.

Anonymkode: 55d10...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er blitt svart på flere ganger i tråden: Bl.a. TRADISJON! Må man ha en mer vektig grunn enn det? 

Anonymkode: b3248...3fb

Det er jo ikke tradisjon. Noen gjør slik og andre sånn. Juletre er tradisjon. Men hvilken julemat man spiser er ulikt fra hus til hus. Samme med godteposer: det er tradisjon å servere litt ekstra godt i bursdag. Men det vil være ulike praksiser i hva og hvordan.

Anonymkode: 55d10...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke hatt det i noen bursdager her, og kommer heller ikke til å dele ut godteriposer i fremtiden heller.

Ser helt ærlig ikke pointet med det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Matthea skrev:

Hvorfor skal de det? Jeg setter frem godteri, mens de er her. Jeg er vokst opp på 80/90 tallet og ingen tradisjon med godtepose. Kan forstå at ungene kan få godtepose etter for eks lekeland, hvor de ikke har fått noe under selskapet. Men etter å hatt fri tilgang på godteri i over 2 timer, så ser jeg virkelig ikke behovet for å ta med hjem i tillegg. Vi pleide ofte å få med oss ballonger hjem, når vi var små vi da:-) 

Det er vi foreldre som legger presset. Barna forventer ikke noe mer, enn det de er vant til. Synes det er en uting å sette lista så høyt. Hva skjedde med en enkel og helt vanlig bursdag, uten kjøpspress og konkurranse om å ha den beste bursdagen og gi mest? 

Her jeg bor har det som sagt vært vanlig helt siden jeg var liten med godteposer i selskap og jeg tror det hadde blitt stor oppstandelse om det plutselig ble slutt. Mange barn spør om når man skal fiske og de har helt klart en forventning om denne fantastiske posen. 

Så mange bursdager er det tross alt ikke i et år at den lille posen påvirker hverken det ene eller det andre helsemessig. Det er heller ikke snakk om å gi mest, det er max 4-5 småting som gullpeng, Fox, slikkepinne osv og en utgift som hører med i et barneselskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Å gjennomskue noen er ikke en hersketeknikk, vettu.

Anonymkode: 55d10...ca5

🤣 Og nøyaktig hva har du «gjennomskuet» meg i? 

Anonymkode: b3248...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke tradisjon. Noen gjør slik og andre sånn. Juletre er tradisjon. Men hvilken julemat man spiser er ulikt fra hus til hus. Samme med godteposer: det er tradisjon å servere litt ekstra godt i bursdag. Men det vil være ulike praksiser i hva og hvordan.

Anonymkode: 55d10...ca5

Det at det ikke er tradisjon for deg betyr ikke at det ikke er tradisjon for andre, eller andre steder i landet enn der du bor. På samme måte som det er høyst tradisjonsbundet i den enkelte familie/landsdel hvilken mat man spiser på julaften. Og folk flytter på seg nå til dags, og tar tradisjonene sine med seg. 

Anonymkode: b3248...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

🤣 Og nøyaktig hva har du «gjennomskuet» meg i? 

Anonymkode: b3248...3fb

At du ble hårsår fordi en bruker traff deg der det gjorde vondt. Ingen har f eks sagt at "de som gir godteposer er ignorante og kunnskapsløse". Du selv tolket det dithen og tilla henne meninger hun aldri uttrykte. Hvorfor det, tro? 

Deretter prøvde du å tillegge meg "hersketeknikker", fordi jeg sa at hvis du selv ikke har noen komplekser omkring sukkerforbruket ditt, så ville du ikke ha noen grunn til å føle deg truffet. (Til din opplysning; hersketeknikker fins i 5 hovedgrupper: usynliggjøring, latterliggjøring, dobbeltstraffing, påføring av skyld og skam og tilbakeholdelse av informasjon.) 

At du selv føler en debatt bli ukomfortabel fordi noen tar deg på kornet, er ikke en hersketeknikk. At du selv leser inn fornærmelser og "nedlatende holdninger" der de ikke fins, er heller ikke en hersketeknikk.

Anonymkode: 55d10...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker dette som et skikkelig høydepunkt når jeg var barn.  Det var gjerne lagt opp till en lek rundt det at vi fikk dem.  Gjemmelek, fiskelek, eller annet.  Kjempestas!!! Om jeg fikk med hjem og mine søsken ble misunnelige så lærte de vel av det.  Neste gang var det de som var i bursdag hvor jeg ikke fikk.  Søsken har ikke vondt av å oppleve slikt. Kjedelig for foreldrene riktignok å måtte stå i en liten mulig konflikt men, men.  At barnet ikke får iv seg ordentlig mat den dagen er ingen krise.  Det er hva barnet får i seg de 100- vis av andre måltider året igjennom som betyr noe.  

Anonymkode: 36b09...d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor får de godteposene når de skal hjem, og ikke i selskapet? Ingen som kan svare på det?

Anonymkode: f46dd...f48

Hvem vet? Kan du ikke heller spørre de som gjør det når du henter ungen din?

De store problemene man skal takle i livet......:-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Kari Mari skrev:

Hvem vet? Kan du ikke heller spørre de som gjør det når du henter ungen din?

De store problemene man skal takle i livet......:-P

Men i jøssenavn navn da. De var bare et spørsmål fordi jeg lurte

Anonymkode: f46dd...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men i jøssenavn navn da. De var bare et spørsmål fordi jeg lurte

Anonymkode: f46dd...f48

Jammen, du har jo fått flere svar her. Holder ikke de, så må du jo spørre de som praktiserer dette i bursdagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kari Mari skrev:

Jammen, du har jo fått flere svar her. Holder ikke de, så må du jo spørre de som praktiserer dette i bursdagene.

Omg

Anonymkode: f46dd...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kari Mari skrev:

Jammen, du har jo fått flere svar her. Holder ikke de, så må du jo spørre de som praktiserer dette i bursdagene.

Jeg er ikke hi. Og det må da for pokker være lov å spørre uten at snurpekjerringer skal grine på nesa av det

Anonymkode: f46dd...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...