Gå til innhold

Synes du stemor burde feires på morsdag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde en diskusjon med en venninne om dette. Hun er stemor men har ikke barn selv, hun følte hun fortjener å feires med kake og gave på morsdag fordi hun gjør en mors jobb når barnet er hos dem.  Mannen hennes er ikke enig med henne om dette fordi hun har ikke barn og er dermed ikke mor.

Hva tenker dere? Burde stemor feires på lik linje med mor?

Anonymkode: 10e2d...aac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det syns jeg kommer litt an på hvordan stemor er... Og når barnet/barna er litt større syns jeg det burde være opp til dem. 

Anonymkode: 5abeb...5fa

Skrevet

Det er opp til barna om de vil feire stemor på en slik dag, ingen andre. Noen har godt forhold med stemor, kanskje de ser på henne som en morsperson, mens andre har dårlig forhold til sin stemor. Ingen barn før tvinges eller legges forventninger til hvem de ønsker å gi en oppmerksomhet til i dag. Barna har ikke fått velge sin egen stemor, de bør i det minste få velge om de vil feire henne eller ikke.

Jeg har en stefar som for meg er min pappa, han har alltid blitt feiret fordi det har vært viktig for meg. Han fortjener det, ikke fordi han gjør ting for meg, men fordi han elsker meg som sin egen uten forventninger om noe tilbake.

Anonymkode: 46585...292

Skrevet

Eg tenker at eg ikkje hadde blitt verande i ein familie som ikkje anerkjenner meg. Dei er vel i sin fulle rett til å velge kva for anerkjennelse stemor fortjener, men om eg la kjærleik og innsats inn i ein familie for så å oppleve at hverken mann eller barn finn meg verdig ei lita feiring, ville eg tenkt hardt på om dette i det heile tatt er familien min.

Dette med forbehold om at morsdag/farsdag er noko denne familien har eit forhold til. Eg er sjølv oppvokst utan det store oppstyret rundt desse dagane, og det er heilt greit for dei som har det slik. Sjølv om eg personleg aldri vil gå glipp av eit høve til å ete kake.

Skrevet

Stemor kan ikke kreve noe. Akkurat som en mor ikke kan kreve noe.

Om en mor får oppmerksomhet på morsdagen er det fordi barna/mannen ønsker å gjøre det for henne.

Anonymkode: f8e88...05a

Skrevet

Uansett om man er mamma eller stemor kan man ikke bestille oppmerksomhet på slike dager, den oppmerksomheten må komme fra de som er glad i deg og ønsker å gjøre stas på deg.

Jeg får hverken kake eller frokost på senga, men jeg får gode klemmer, gratulasjoner og gjerne noen tegninger. Det er helt supert synes, jeg det kommer fra barna på deres eget initiativ.

Så får jeg en gave av mannen, det får jeg fordi han vil vise hvor stor pris han setter på å ha meg som mamma til sine barn. Det hadde ikke helt blitt det samme om jeg måtte be om den gaven...

Jeg synes det er helt greit å feire stemor og vise at man setter pris å jobben hun gjør, men ikke fordi det er bestilt av stemor selv.

Anonymkode: 885fb...5dc

Skrevet

Jeg er voksen og sender alltid et hyggelig melding eller ringer til min stemor/stefar på morsdag/farsdag. Det er vel ingen fasit her på hva man bør og skal her, jeg gjør det fordi jeg har lyst og er glad i mine.  

Anonymkode: d32b0...041

Skrevet

Nå er ikke jeg stemor, men mannen min er stefar. Datteren min gir han oppmerksomhet på farsdagen. Det er opp til ungene 

Anonymkode: a5977...352

Skrevet

Men det stemmer jo at hun ikke er mor, hvorfor skal man feire henne da?

Anonymkode: 8feb1...4a1

Skrevet

Det kommer vel litt an på hvilke rolle hun har. Er biologisk mor ute av bildet eller omtrent ikke tilstedet og stemor er den som fungerer som mor i hverdagen, så synes jeg hun burde få en liten oppmerksomhet. 

Anonymkode: 5768c...011

Skrevet

Ja, det synes jeg! Barnet mitt har en stemor og jeg synes absolutt hun fortjener en ekstra oppmerksomhet denne dagen. Hun er jo en nær omsorgsperson for barnet mitt. Jeg tenker at det et de voksne som må legge føringen for dette, mange barn er for små til å ordne noe selv. Men en slik oppmerksomhet er jo bare positivt og kan bidra med at en stemor føler seg met inkludert og satt pris på, og dette påvirker jo også barnet i positiv forstand. Jeg skjønner ikke at det kan skade på noen som helst måte å gi en person som gjør en god jobb en liten oppmerksomhet én dag i året. :)

Anonymkode: 6f376...4f1

Skrevet

Here we go again... Kan dere ikke bare resirkulere fjorårets tråd om samme emne?! 

Og i samme slengen dytte opp tråden om hun som ble sur fordi mannen ville ha sex på morsdagen 😆

Anonymkode: d133b...8d4

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Here we go again... Kan dere ikke bare resirkulere fjorårets tråd om samme emne?! 

Og i samme slengen dytte opp tråden om hun som ble sur fordi mannen ville ha sex på morsdagen 😆

Anonymkode: d133b...8d4

Hvordan skulle jeg vite om en gammel tråd? Jeg bare lurte på hva andre mødre tenker om saken.

Skrevet

Jeg feiret (og sender fortsatt mld, selv om de skilte seg for mange år siden) min stemor hver morsdag. Hun stilte jo opp som en reservemor. Forventet det gjorde hun ikke, men det falt oss naturlig. Jeg var 8år når de giftet seg.

Anonymkode: f6d32...204

Skrevet

Ja, det synes jeg. Jeg er selv stemor og barnet ville bake kake til meg i dag. Jeg fikk også et kort med en fin tekst ifra barnet i dag tidlig :) jeg er stemor, og synes de burde bli feiret på lik linje som den biologiske moren. 

Anonymkode: d74ca...49b

Skrevet

Jeg har aldri tenkt tanken å feire stemoren min. Har heller aldri fått noe hint om at hun forventer det.

Hvis man har lyst er det selvsagt ikke noe galt i det. Men hvis ingen har tenkt tanken kan man ikke "kreve" å bli feiret. Det er jo ikke noe man gjør fordi man synes man må, men fordi man har lyst. 

Skrevet

Hvis en ikke kan feire en stemor regner jeg med at far og barn ikke forventer at stemor skal følge opp barna eller passe barna når far trenger hjelp.

Anonymkode: 477cf...675

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hadde en diskusjon med en venninne om dette. Hun er stemor men har ikke barn selv, hun følte hun fortjener å feires med kake og gave på morsdag fordi hun gjør en mors jobb når barnet er hos dem.  Mannen hennes er ikke enig med henne om dette fordi hun har ikke barn og er dermed ikke mor.

Hva tenker dere? Burde stemor feires på lik linje med mor?

Jeg tenker at dersom hun oppleves som en mor, så bør hun feires på morsdagen. Men det er ikke den som feires selv som bestemmer dette.

Anonymkode: 6dfe9...087

Skrevet

Jeg synes ikke det,men er helt greit når far betaler gaven og det står fra mine 2 + deres 3 felles :) men hadde ikke brukt penger på det nei

Anonymkode: 18c18...33e

Gjest Darwinia:-)
Skrevet (endret)

Det burde jo selvfølgelig være opp til ungene. De kan ikke tvinges til å feire stemor mot sin vilje. Men at far skal komme å stikke kjepper i hjulene mot feiring av en engasjert stemor, da reagerer jeg. Jeg regner med at alle dere som sier at stemor ikke kan kreve å bli feiret også mener at far ikke kan kreve at stemor bidrar med ungene. Noe annet ville vært fullstendig ulogisk.

Torsdag: du må jo tørke opp spy selv om du ikke er barnas mor!

Fredag: du må jo vaske ungenes klær selv om du ikke er barnas mor!

Lørdag: du må være hjemme med ungene mens jeg er ute med gutta, selv om du ikke er barnas mor!

Søndag: du får ikke oppmerksomhet for du er ikke barnas mor!

NO FUCKING WAY! Enten så er man en morsfigur, med alt det innebærer, eller så er man det ikke.

Endret av Darwinia:-)
Skrevet

Må en stemor feires på MORSDAG?

Kan de ikke sette pris på henne når hun har bursdag?

Ikke det at jeg som mor får så mye oppmerksomhet på mordagen heller. Har fått kort hos ungene og gode klemmer :) Så ordnet jeg god lunsj og skal lage god middag og har kjøpt inn dessert. Den beste gaven er de to flotte ungene jeg har fått.

Når jeg leser dette og hva en del av dere svarer er jeg glad ungene mine ikke har noen stemor.

Anonymkode: 97f54...fc9

Skrevet
1 minutt siden, Darwinia:-) skrev:

Jeg regner med at alle dere som sier at stemor ikke kan kreve å bli feiret også mener at far ikke kan kreve at stemor bidrar med ungene. Noe annet ville vært fullstendig ulogisk.

? Virkelig

Krever en far noe eller er det en del av å bo sammen med noen som har unger fra før.

Om det er slikt ett offer bør de velge partner uten unger.

Skrevet

Så han kan forvente at en samboer skal bidra når ungene er der. Stille opp og være tilstede som en mor. Men en blomsterkvast på morsdagen er for mye å forlange? Kjekt med en samboer som behandler ungene som sine egne så lenge man slippe å sette pris på det med andre ord? 

Anonymkode: bf60c...7a2

Gjest Darwinia:-)
Skrevet (endret)
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

? Virkelig

Krever en far noe eller er det en del av å bo sammen med noen som har unger fra før.

Om det er slikt ett offer bør de velge partner uten unger.

Du synes det er et så GRUSOMT URIMELIG krav å kjøpe ei kake til dama som fungerer som mor for ungene dine?  

Om far synes 150 kr for ei kjøpekake er et større offer enn å fungere som mor for en annens kvinne barn, så får han la være å få seg ny dame.

Endret av Darwinia:-)
Skrevet

Hvis en stemor ikke skal feires... men har egne barn kanskje. Er det sånn at barna hennes og hun skal kose seg med kake, så kan far og stebarn sitte og se på fordi hun ikke er deres mor? De har jo ikke noe å feire, men mor og hennes barn har det. Sånn satt på spissen.

jeg har aldri feiret meg selv som mor, men er alltid innom min mor med tulipaner. Jeg står ikke og baker kake for å feire meg selv hverken til morsdag eller bursdag. 

Anonymkode: 9b1a1...165

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...