Gå til innhold

Viser seg at kjæresten min har

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du lar ham kjøpe seg inn er du MINST like økonomisk uansvarlig som har er. Faktisk enda verre, for du har barn. La ham leie i starten, hvis du er så fast bestemt på at dette er den store kjærligheten at du bare MÅ eie med ham kan du evt si at innbetalt husleie går til andel i hus etter et års tid. Dette kan du evt kontraktsfeste. Men ikke la ham kjøpe seg inn med en gang. 

Du snakker om at du ikke blir husløs om det går skeisen,  uansett, men dette handler om at du skal forvalte dine og dine barns verdier på best mulig måte.  Du har først og fremst ansvar for barna dine.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det har allerede stoppet, han driver å betaler ned dette nå. 

Og ja, helt enig, det er veldig mye gjeld for kun dumskap. 

Hi

Anonymkode: 00090...178

Ting du burde ha oversikt over før du vurderer dette er

1. Hva kommer gjelden av - overforbruk sier du.  

2. Når startet overforbruket, hvorfor og hvor lenge.

3. Når stanset det? Om det har vært stabilt i 6 måneder er det ingen verdens ting. Det kan bare bety at livet har vært stabilt og enkelt, at de ytre faktorene som har ledet til selvdestruktiv atferd har vørt fraværende. 

4. Hvor klare bevis finnes det på at han ikke kommer til å gjøre det igjen? 

5. Dersom han kjøper seg inn vil alle utgifter til bolig og vedlikehold bli delt også vil jeg tro. Hvor mye kan han bidra ved uforutsette utgifter? Han må betale lån hver måned, kommunale avgifter, forsikringer, spare til vedlikehold og evt oppgraderinger. Har han en lønn som kan dra dette? Eller er dette egentlig bare en "snill løsning" for at han skal få gunstigere lånebetingelser? 

Ang nr. 4: vi kan alle rote det til, og han skal ikke måtte stå skolerett for alltid, men dere har per nå bare vært sammen i fire måneder. 

Dersom han kjøper seg inn så vil hans økonomi bli knyttet til din. Om han mangler penger en måned, eller han bare stikker eller gir faen så sitter du der og må ta konsekvensene av hans handlinger. Dette er normalt i forhold og han er sikkert en fin fyr, men jeg ville avventet pga forholdets kortvarighet og hans økonomiske historie.

Om banken vil godta eller ikke er det vel tallene som avgjør. Og om han har betalingsanmerkninger. 

Anonymkode: d0765...5fa

Skrevet

Å planlegge samboerskap etter 4 mnd, er i mine øyne ikke ok med tanke på barna. Det er for tidlig.

Når mannen er økonomisk idiot i tillegg? Vær litt smart nå!

Anonymkode: 5bc22...ed8

Skrevet

Kort kommentar og min aller første tanke: Er du sinnssyk? SÅ blind og dum er det vel ingen som er? Alle fortjener en ny sjanse, er det mange som skriver. Det er sikkert fint å være idealist, men  vær så snill, hør litt på oss som er for desillusjonerte til å være idealister også? Jeg var gift med en sånn mann i ti år. Du har ingen ide om hvor mange nye sjanser han fikk, hvor ofte det ble laget avtaler og refinansiert, hvor mange ganger han gråt og lovet bot og bedring, hvor mange ganger han ble sint fordi jeg ikke stolte på ham (!?), eller hvor redd og ulykkelig og rasende jeg var fordi han ødela min og barnas trygghet og økonomiske fremtid. 

300 000 i forbruksgjeld er MYE. Det er ikke litt surr som kommer til å gå seg til, det viser en mann som ikke aner hva penger eller verdier er, som ikke har evnen til å se fremover eller planlegge, som tror materielle ting er lykken, som rett og slett er dum som et brød. Og denne mannen vil du ha som MEDEIER i din og barnas leilighet? Igjen, er du sinnssyk? 

Anonymkode: 78423...f30

Skrevet

Du bør virkelig tenke deg nøye om før du tar et så stort steg. Både for din egen del og - ikke minst - av hensyn til barna.

Det går fint an å være kjærester uten å bo sammen også😉 Det høres iallfall IKKE fornuftig ut å la denne karen få kjøpe seg inn i din bolig. Når han har 300 000 FORBRUKSGJELD, da har han helt sikkert noen vaner som ikke er lett å endre.

Ta vare på deg selv og barna dine!

Anonymkode: 254ed...d77

Skrevet

Og forresten: du har NÅ fått vite om denne gjelden, og ingen del av deg sa at du burde ta en uke på å tenke på dette? Gjelda er på 300 000 idag, og så det vil si at han akkurat har begynt å ta seg i sammen, eller at denne gjelda har vært veldig mye høyere... 

Det er virkelig noe annet å være kjærester og å bo sammen. Han går fra kjæreste til "fungerende-stefar". Du har ingen garanti for at han liker den rollen, eller at han liker deg når han får delta i livet ditt på fulltid. For han blir nødt til å tilpasse seg deg og barnet mer enn det du må. Videre blir du den som av legitime grunner legger deg opp i hans økonomi og forbruk (hadde jeg vært i HANS sko ville jeg vært usikker på om dette var en god løsning. Uansett hvor glad jeg hadde vært i deg, er det en enorm omveltning). Du snakker om at det vil være fodt for ham med eierforhold og ansvar. Men hvordan vet du at han klarer å ta ansvar for en bolig og alt det medfører å eie den? Det virker på meg som om han må gjøre mange justeringer ved seg selv og egne roller på en gang. 

Jeg tviler ikke på at du kan vite nå at han er den rette. Sånt vet man gjerne. Men det går an å bare bo sammen først. Se om han liker å flytte inn i, og leve, i ditt liv. Så når dere har funnet tralten, roen og forutsigbarhet kan han kjøpe seg inn. 

Skrevet

Å ta store og viktige avgjørelser eller valg når man er nyforelsket, er som å kjøpe hus i fylla. Man gjør bare ikke det. Du er nok så rusa på det å være forelsket at du har skylapper på øynene for all fornuftig tenkning, - og dette er helt normalt! Men vent i hvert fall et år med å ta slike valg. Hvis du enda synes det er fornuftig så hadde jeg revudert det. Men du fremstår som vanvittig naiv i dette innlegget ditt, så jeg håper for din skyld og barnet at du tenker deg nøye om.

Anonymkode: 1bb30...2b2

Skrevet

HI, selv om du ikke svarer, håper jeg du tar dette til deg. Tenk på fremtiden din og barnas. Han kan ha lært, ja, men bare husk at sannsynligheten for at han ikke har lært er like stor. God vilje er heller ikke alltid nok for folk som har problemer med overforbruk (og spill, kanskje? Det påstod mannen min hardnakket i årevis at det ikke var, han nektet konsekvent gjennom vanskelige samtaler og gråt og oppgjør, men ups - det var det visst allikevel). 

Vent. Mannen kan være helt fantastisk, nyt det, men bare vent med å la ham kjøpe seg inn. Alt annet, ja, men ikke akkurat det. Hvorfor ta den sjansen når du ikke er nødt? 

Skrevet

Han har da skutt gullfuglen!

Du står på kanten av å overta hans økonomiske problemer bare fordi han er så skjønn. 

Jeg har levd med en slik mann og det ble min økonomiske ruin. Selvom jeg forsøkte å gjøre alt rett og han forsøkte å reformere seg osv. Jeg er i dag evig taknemmelig for at jeg er alene og har full kontroll på økonomien. Men jeg betaler nå mange år etterpå stadig ned på gjeld fra den tiden. 

Anonymkode: a7297...841

Skrevet

Nå må du puste med magen!

Det er helt vannvittig å innvolvere en mann du har vært sammen med i 4 mnd i din personlige økonomi, og ihvertfall når du vet han har vært et surrehode tidligere.

Du har barn, og du har en solid og trygg økonomi, uansett hvor forelsket du er skal du overhodet ikke sette det på spill.

Jeg skjønner du ønsker å hjelpe han, men det finnes andre måter å gjøre det på. 

Hva med å når dere flytter sammen bli enige om at han ikke skal betale husleie? Han flytter inn til deg og bor gratis, men betaler halvparten av løpende utgifter som kommunale avgifter, strøm, forsikring osv men slipper betale noe på lån/husleie. Isteden skal han betale hardt ned på gjelden sin siden han bor gratis.

Etter å ha bodd sammen i et år kan dere sette dere ned og se på den økonomiske situasjonen og evt endre den.

Du skal overhodet ikke ta opp lån med sikkerhet i boligen for å dekke opp hans kredittkortgjeld etter så kort bekjentskap. Bo sammen minst ett år før du tar noen som helst avgjørelse på om dere skal ha felles økonomi. Du må først og fremst sikre deg selv og barna dine.

Anonymkode: a228d...86f

Skrevet

Run forrest run...

Anbefaler at du kutter han ut. Økonomitull er virkelig ikke noe å ta lett på. Jeg hadde løpt fortere enn lynet vekk...

Du må ihvertfall aldri la han betale ned kredittkortgjelden sin med å la han kjøpe seg inn i huset. Sansynligheten at han fortsetter med kredittkortforbruk og ny gjeld er større enn at han slutter. 

Før du vurderer å flytte sammen må han ihvertfall ha oppsøkt hjelp og fått startet en nedbetalingsplan, der han viser det. 

Uansett er det en kjemperisiko for deg å kjøpe noe eller eie noe sammen med han. 

Det er utrolig mange historier der en part blir lurt og havner på gjeldsanering eller økonomisk ruin... uskyldige og naive forelska kjærester blir økonomisk ruin. 

herregud, pass på pengene dine, og flytter dere sammen må du ha hovedkontrollen på økonomien deres ihvertfall. 

Sørg for at han betaler inn en felles sum på deres fellesr regningskonto. Klarer han ikke det, kan du heller ikke kjøpe noe med han. 

Anonymkode: 411bb...360

Skrevet

For det første er det ikke sikkert at all gjeld har kommet fram. Han kan ha kreditorer som sitter på gjerdet og venter, og når han plutselig eier noe, så kommer kravene. Jeg ville heller ikke stolt på at han var en "ny og bedre" mann før den økonomiske ansvarligheten har vart i noen år. Han har antagelig brukt noen år på å opparbeide seg denne gjelden, og da bør han vise i noen år at han er annerledes. Flytt gjerne sammen, men ha en separat økonomi og ikke la han kjøpe seg inn. Du risikerer å bli stående med ansvar for hans gjeld mens han flagrer videre. Det kan faktisk kreves tvangssalg av hans halvdel av bolig, så spørsmålet blir da om du kunne tenke deg, eller har mulighet til, å ta opp lån nok en gang for å kjøpe leiligheten din. 

Anonymkode: d8aff...bcb

Skrevet

Styr unna. På den korte tiden vet du ikke om grunnen til overforbruk er tatt tak i. Du risikerer at han ødelegger for deg og ditt eierskap i leiligheten. Hadde aldri i verden latt en samboer få en lettvindt løsning på rotet sitt. Da er det jo bare å fri til deg neste gang han klusser til. Du har jo gitt han fripass før. Om du på død og liv vil flytte sammen med han så gjør heller en avtale om at han får kjøpe seg, inn når han har betalt ned helle eller en viss % av gjelden. Vil han være samboer og eie et hus sammen med deg så går han med på det.

Ikke risiker at du og ditt barn blir stående uten plass å bo fordi du stolte litt for mye på en som kaster penger ut vinduet uten tanker for konsekvensene.

Hilsen ei som er veldig glad for at hun satte strenge krav. 

Anonymkode: 064a8...22a

Skrevet

Hvor ble du av, HI? Fikk du ikke de svarene du ville ha? 

Skrevet

Hei, hi her. 

Takk for svar alle sammen, har bare vært litt opptatt, derfor sen å skrive. 

Jeg tenker nok at dere har mange gode argumenter å faktisk tenke over. Og jeg har tatt disse opp med han.

Så i møtet med banken blir det sett på alternativer og evt hvordan jeg kan sikre leiligheten hvis han skal kunne kjøpe seg inn. Vet dere om en form for kontrakt ved advokat kan være en mulighet? 

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hei, hi her. 

Jeg tenker nok at dere har mange gode argumenter å faktisk tenke over. Og jeg har tatt disse opp med han.

Så i møtet med banken blir det sett på alternativer og evt hvordan jeg kan sikre leiligheten hvis han skal kunne kjøpe seg inn. Vet dere om en form for kontrakt ved advokat kan være en mulighet? 

Jeg jobber i bank og ser faktisk ikke at det du nå ønsker, altså en ytterligere sikring av leiligheten, er mulig. Jeg skjønner du ønsker å hjelpe han men har du råd til å overta ansvaret for gjelden hans selv, i et worst case scenario? Hvis svaret er nei må du ikke finne på å la han eie noe som helst i leiligheten din og ha lån på denne. Du risikerer at kreditorer tar utleggspant i leiligheten din og i verste fall at du og barna må selge og flytte. 

Kan du ikke heller hjelpe han med å skrive brev til kreditorene og be om lavere rente? Ring dem, følg opp med brev. Tenk litt "Luksusfellen ". Har han nylig tatt opp ny gjeld vil han trolig få negativ tilbakemelding, kan han vise til faktisk endring er det større sannsynlighet for at de vil være imøtekommende.

Håper uansett at du styrer unna!!

Anonymkode: f4c3a...047

Skrevet

La han betale 1000 kr i mnd i husleie til deg, mot at dere setter opp et strengt budsjett. Det vil si at han betaler halve matbudsjettet deres (som bør være stramt), 1000 kr til klær, transport og annet, og betaler resten i gjeld hver mnd. Han bør da ha klart å gjøre opp for seg innen ca. 2 år. Han har vel gjort en avbetalingsplan på gjelden sin? Etter hvert er det også slik at hvis inkassobyråene ser at han er flink å betale, mot slutten er villige til å stryke litt restgjeld. 

På denne måten gjør du ham en kjempetjeneste, samtidig som du kutter litt utgifter for deg selv, og holder økonomien din ren. Han vil også på denne måten vise for deg at han er villig til å endre livsstil, og har lært sin lekse. Slik kan du tryggere involvere deg i ham også økonomisk senere.

Anonymkode: ae0e0...5a7

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hei, hi her. 

Nå gjør du deg dummere enn du er bare for å provosere sant? 

Skal du hjelpe han lar du han bo gratis mens han betaler ned gjeld, du lar han ikke låne på huset ditt 

Anonymkode: a228d...86f

Skrevet

Det jeg kunne gjort, om jeg hadde romslig hverdagsøkonomi, var at han fikk bo gratis hos deg mot at ALL lønna hans gikk til lånet. Da bør han klare å betale det ned på ett år, enten med nåværende inntekt eller så får han supplere med helgejobb. 

En ekstra person i husholdningen trenger ikke koste så mye mer i mat, og alle andre kjøp måtte han bare latt vente til gjelda var null. Etter gjelda var tom, måtte han selvfølgelig betalt husleie. Kanskje kunne husleia blitt til en andel av lånet etter noen års samboerskap (kontrakt!).

Heller denne løsningen enn at en relativt ukjent fikk navn på mine lånepapirer. Men ikke etter 4 måneder. 

Anonymkode: 5b673...a2a

Skrevet

Når jeg leser sånne ting lurer jeg oppriktig på hvordan du har klart deg så langt i livet. Hvordan er det mulig liksom, at du både har hus og barn. «Alle» skjønner jo at dette er en svært dårlig ide. Jeg tror dette bare er tull, et provoserende innlegg fra en stokk dum dame laget for å skape liv på et dødt forum. Håper jeg har rett.

Anonymkode: 890b1...073

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hei, hi her. 

Hvorfor haster det så for DEG å la ham kjøpe seg inn? Er du mer redd for å miste ham enn alle de negative konsekvensene ved å bare hoppe ut i dette uten å egentlig reflektere over hvor kort tid 4 måneder er? 

Skrevet

Jeg er redd du er i ferd med å gjøre noe forhastet nå altså.... Denne beslutningen kan koste deg dyrt på mange vis og det er veldig sannsynlig at du kommer til å angre om noen år.

Lytt til gode råd fra de over her! Ikke ta en så alvorlig avgjørelse i forelskesrus!

Anonymkode: 254ed...d77

Skrevet

HVa med å heller låne kr 300 000,- i ditt hus, som han må betjene samt skrive et eksigibelt gjeldsbrev? Så er du fortsatt uavhengig og han får lavere rente. I tillegg må han betale deg husleie. Samme beløp som han betaler på forbruksgjelden sin idag. 

Anonymkode: af43f...067

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

HVa med å heller låne kr 300 000,- i ditt hus, som han må betjene samt skrive et eksigibelt gjeldsbrev? Så er du fortsatt uavhengig og han får lavere rente. I tillegg må han betale deg husleie. Samme beløp som han betaler på forbruksgjelden sin idag. 

Anonymkode: af43f...067

Hvorfor overhodet involvere seg økonomisk med denne mannen?!? Hvorfor ikke bare være kjærester et par år uten felles hjem/forpliktelser? Hva er det som haster sånn? Å rydde opp i hans idiotøkonomi? 

Skrevet

Du har jobbet for denne leiligheten.  Du har betalt på den.  Du har sørget for god økonomi og stabilitet. 

Jeg vil sterkt råde deg til å sette grenser for kjæresten din hva gjelder din og hans økonomi.  Du står i fare for bli med i dragsuget.  At han har redet så dårlig for seg selv er ikke ditt problem ei ditt ansvar, uansett om du er kjæresten han eller ikke.  

Men gi han gjerne en sjanse, ved å la han betale husleie til deg til han har  betalt ned sin gjeld.  

Hvis dere bestemmer dere for at han skal betale husleie og sin egen gjeld, Ikke la han gi deg dårlig samvittighet for eksempel hvis dere ikke kan dra ut å spise, han ikke har råd til å kjøpe seg gode vintersko etc.. DET er ikke ditt ansvar, han har gjort dette mot seg selv.  

Anonymkode: 5485e...9b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...