Anonym bruker Skrevet 28. januar 2018 #1 Skrevet 28. januar 2018 Det når dem skal undersøke forholdene til et barn i en familie eller analysere omsorgsevnen til foreldre som ønsker å være besøkshjem, beredskapshjem osv., så lurer jeg på om de er litt strenge med hva som betegnes som en god omsorg og hva er ikke en god omsorg. Hva som er godt nok liksom? Mener å ha lest flere plasser at det er ikke bare bare å ha besøk av barnevernet. Dersom de vil finne feil, så finner de feil sies det. Har dessverre ingen kilder å referere til, men den som vil finne artikler kan sikkert bare Google. Hvordan vet man at omsorgen man gir er god nok? Dersom vi for eksempel ønsker å være et fosterhjem eller lignende så er jeg ikke sikker på om vi «består» testen. Enkelte virker så pripne på ting, og overanalyserer alt. Så som sagt, den som leter etter feil, den finner feil. Holder det ikke å være en normal familie? Hvordan er din oppfatning av hva som er god nok omsorg? Anonymkode: 231e3...9af
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2018 #2 Skrevet 28. januar 2018 Altså. Familier hvor det ikke er bekymring blir i 98% av tilfellene aldri undersøkt av barnevernet. Så nei, jeg er overhodet ikke bekymret for at de er for strenge. Anonymkode: 688a4...61b
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2018 #3 Skrevet 28. januar 2018 Heller motsatt tenker jeg Anonymkode: bf269...06d
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2018 #4 Skrevet 28. januar 2018 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det når dem skal undersøke forholdene til et barn i en familie eller analysere omsorgsevnen til foreldre som ønsker å være besøkshjem, beredskapshjem osv., så lurer jeg på om de er litt strenge med hva som betegnes som en god omsorg og hva er ikke en god omsorg. Hva som er godt nok liksom? Mener å ha lest flere plasser at det er ikke bare bare å ha besøk av barnevernet. Dersom de vil finne feil, så finner de feil sies det. Har dessverre ingen kilder å referere til, men den som vil finne artikler kan sikkert bare Google. Hvordan vet man at omsorgen man gir er god nok? Dersom vi for eksempel ønsker å være et fosterhjem eller lignende så er jeg ikke sikker på om vi «består» testen. Enkelte virker så pripne på ting, og overanalyserer alt. Så som sagt, den som leter etter feil, den finner feil. Holder det ikke å være en normal familie? Hvordan er din oppfatning av hva som er god nok omsorg? Anonymkode: 231e3...9af Hvem er det du sikter til med "enkelte"? Har du snakket med BV om dette? Anonymkode: 41401...fa7
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2018 #5 Skrevet 28. januar 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvem er det du sikter til med "enkelte"? Har du snakket med BV om dette? Anonymkode: 41401...fa7 Nei. Anonymkode: 231e3...9af
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2018 #6 Skrevet 28. januar 2018 Overhode ikke. Vi har vært beredskapshjem, og er nå fosterhjem. Det skal så utrolig mye til før barnevernet går inn å fratar omsorgen. Jeg vet ikke hva du har hørt, men vær så snill å ikke tro på der som blir skrevet på div grupper på Facebook og lignende. Foreldre har så stor mulighet, og det skal så ekstremt mye til før barn faktisk må flytte fra foreldrene. Anonymkode: ab464...ec3
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2018 #7 Skrevet 28. januar 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Overhode ikke. Vi har vært beredskapshjem, og er nå fosterhjem. Det skal så utrolig mye til før barnevernet går inn å fratar omsorgen. Jeg vet ikke hva du har hørt, men vær så snill å ikke tro på der som blir skrevet på div grupper på Facebook og lignende. Foreldre har så stor mulighet, og det skal så ekstremt mye til før barn faktisk må flytte fra foreldrene. Anonymkode: ab464...ec3 Jeg tenker jo litt fornuftig også da. Men dette har jeg faktisk hørt fra an sakkyndig psykolog på NRK. Det var et intervju med en, husker dessverre ikke hva han heter, men han mente at det har vært saker hvor han var uenig med barnevernet og deltatt i fylkesnemnd. Han sier han får ofte en følelse av at ting ikke stemmer (det er etter at det ble fattet vedtak om omsorgsovertagelse). Dersom det skulle være noe i veien med omsorgen, så vil jeg tro at foreldrene ville fått tilbud om tiltak, at de prøver det først før de overtar omsorgen eventuelt. Men vet ikke. Er bare inntrykket jeg har fått av at barnevernet er litt vel strenge når det gjelder å gi omsorg. Anonymkode: 231e3...9af
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2018 #8 Skrevet 28. januar 2018 Jeg har selv meldt noen saker, og barnevernet har jo brukt alt for lang tid på å fjerne barna. Ene tilfelle, så slo moren barna sine offentlig, så både skole, barnehage og foreldre meldte. Og det skjedde ofte, ellers dårlig omsorg. Det tok barnevernet 3 år å fjerne barna. I det andre tilfellet var det enslig mor, som er alkoholiker. Hun har fortsatt helge samvær med barna. Helt utrolig at det går an. Vi søkte om å adoptere, da blir man undersøkt av barnevernet. Jeg var kronisk syk da, og åpen om at jeg var tidligere barnevernsbarn, og min grusomme oppvekst. Vi ble varmt anbefalt av barnevernet. Og jeg tror at hvis man er ærlig, og samarbeider med barnevernet, så kommer man en lang vei. Har og venner, hvor de har 3 barn, alle med en del diagnoser. Så til tider er det temmelig kaotisk der, så de ble anmeldt til barnevernet, og først ble de jo redd og bekymret. Men nå er de bare glade, for de fikk så utrolig bra hjelp av barnevernet. Både med å få barna til de beste spesialistene, kurs og hjelp. Anonymkode: 96a88...74c
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2018 #9 Skrevet 28. januar 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har selv meldt noen saker, og barnevernet har jo brukt alt for lang tid på å fjerne barna. Ene tilfelle, så slo moren barna sine offentlig, så både skole, barnehage og foreldre meldte. Og det skjedde ofte, ellers dårlig omsorg. Det tok barnevernet 3 år å fjerne barna. I det andre tilfellet var det enslig mor, som er alkoholiker. Hun har fortsatt helge samvær med barna. Helt utrolig at det går an. Vi søkte om å adoptere, da blir man undersøkt av barnevernet. Jeg var kronisk syk da, og åpen om at jeg var tidligere barnevernsbarn, og min grusomme oppvekst. Vi ble varmt anbefalt av barnevernet. Og jeg tror at hvis man er ærlig, og samarbeider med barnevernet, så kommer man en lang vei. Har og venner, hvor de har 3 barn, alle med en del diagnoser. Så til tider er det temmelig kaotisk der, så de ble anmeldt til barnevernet, og først ble de jo redd og bekymret. Men nå er de bare glade, for de fikk så utrolig bra hjelp av barnevernet. Både med å få barna til de beste spesialistene, kurs og hjelp. Anonymkode: 96a88...74c Så godt å høre. Man trenger litt solskinnshistorier om barnevernet også av og til. Jeg er helt enig i at man må være ærlig og spille med åpne kort, går man i forsvarsposisjon hvis det dukker opp en sak, så kommer man ikke langt. Vi har ingenting å skjule som foreldre. Bare redd for at vi ikke er gode nok liksom, med tanke på hva de forventer av foreldre, eventuelle fosterforeldre osv. Men vi prøver så godt vi kan Og barna våres har det bra, det må vel være den beste bekreftelsen på at vi er gode nok? Anonymkode: 231e3...9af
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2018 #10 Skrevet 28. januar 2018 Både og! Vi har opplevd nettopp det at ting vris og vendes på og på den andre siden å få kurs fordi vi har sagt selv at "føre var" er bedre da et barn i trassperioder er utfordrende. For å sette det litt i perspektiv er jeg etter å ha hjulpet mange som er under bvtj med råd og støtte selv også opplevd at joda, i 95% av tilfellene er det usanne skrekkhistorier der foreldre nekter å ta til seg velretta selvkritikk og heller ikke skriver sannheten.. Vi selv har blitt utsatt for løgn i overflyttingsdokument blant anna og etter tre møter ble disse avvist og vi hadde kun råd og veiledning igjen som er et lavterskeltilbud. Skjønner også lite av at mange familier mener saksbehandlerne skal ha sterile hjem å komme til for det stemmer ikke. De er som fornuften selv, noe oppvask på benken og hverdagsrot er som regel helt greit, men gammelt støv, kliss osv er ting de reagerer på sier de selv og at de skal ha det sterilt vet vi forsåvidt at ikke stemmer selv etter et uanmeldt hjemmebesøk grunnet en mentalt syk manns bekymringsmelding... Hadde ikke rukket å støvsuge eller ta tallerkener fra frokosten vår samt akkurat kasta av sengetøy som skulle på badet og i maskina. De spurte, men fikk denne forklaringa og forsto det godt ingen stress etterpå Anonymkode: 793c6...4f4
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2018 #11 Skrevet 28. januar 2018 Jeg ville heller sagt at det var motsatt. Opplever med jevne mellomrom at saker meldes og meldes, jevnt over flere år. Ingen ting endres i omsorgssituajsonen og barna bor fortsatt hos foreldrene. Anonymkode: e3dbe...d39
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2018 #12 Skrevet 28. januar 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei. Anonymkode: 231e3...9af Så det er ingen i barnevernet som faktisk har sagt noe du oppfatter som prippent? Og heller ingen i BV som har "overanalysert" noe? Hvordan kan du komme med den påstanden da? Anonymkode: 41401...fa7
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2018 #13 Skrevet 28. januar 2018 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så det er ingen i barnevernet som faktisk har sagt noe du oppfatter som prippent? Og heller ingen i BV som har "overanalysert" noe? Hvordan kan du komme med den påstanden da? Anonymkode: 41401...fa7 Det er slik at jeg har lest dette. Jeg har aldri vært i kontakt med bv. Det er noe en sakkyndig psykolog påpekte under et intervju. Anonymkode: 231e3...9af
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2018 #14 Skrevet 28. januar 2018 https://www.abcnyheter.no/nyheter/2015/06/25/194407770/vi-ma-diskutere-hva-som-er-god-nok-omsorg Anonymkode: 231e3...9af
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2018 #15 Skrevet 29. januar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er slik at jeg har lest dette. Jeg har aldri vært i kontakt med bv. Det er noe en sakkyndig psykolog påpekte under et intervju. Anonymkode: 231e3...9af Ja? Og han har vært i kontakt med hver eneste BV-ansatt i Norge og diskutert hvilke standarder de har? Barnevernspedagog er en egen profesjon. Og gjennom utdannelsen lærer man hvilke faglige begrunnelser som skal ligge i bunnen når man vurderer kvaliteten på omsorgen for et barn. Det er ikke synsing. Anonymkode: 41401...fa7
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2018 #16 Skrevet 29. januar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: https://www.abcnyheter.no/nyheter/2015/06/25/194407770/vi-ma-diskutere-hva-som-er-god-nok-omsorg Anonymkode: 231e3...9af Stiftelsen Barnas Rettigheter er jo en enkelt-aksjonist med et antall meninger.... Den er både opprettet og drevet av denne advokaten selv. Tipper hun lever av oppdrag for foreldre som er pissed på BV... Anonymkode: 41401...fa7
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2018 #17 Skrevet 29. januar 2018 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Barnevernspedagog er en egen profesjon. Og gjennom utdannelsen lærer man hvilke faglige begrunnelser som skal ligge i bunnen når man vurderer kvaliteten på omsorgen for et barn. Det er ikke synsing. Anonymkode: 41401...fa7 Jo det er akkurat synsing det er! Man kan ikke legge en mal på god omsorg siden både barn og foreldre er vidt forskjellig, både mtp personlighet og foreldrestil. Hva bv-pedagogene lærer på høgskolen og hva som praktiseres på kontorene rundt om er to veldig forskjellige ting, blant annet har de en ganske stor saksbyrde som gjør at de ofte må ta snarveier i saksbehandling og i tillegg en økonomisk vurdering siden de har et budsjett å forholde seg til. Fram til nå så har hjelpetiltak og kurs gått på kommunens budsjett, mens omsorgsovertakelser går på statlig budsjett. Noen som vil gjette hva som er mest økonomisk for kommunene? Anonymkode: 1c192...576
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2018 #18 Skrevet 29. januar 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jo det er akkurat synsing det er! Man kan ikke legge en mal på god omsorg siden både barn og foreldre er vidt forskjellig, både mtp personlighet og foreldrestil. Hva bv-pedagogene lærer på høgskolen og hva som praktiseres på kontorene rundt om er to veldig forskjellige ting, blant annet har de en ganske stor saksbyrde som gjør at de ofte må ta snarveier i saksbehandling og i tillegg en økonomisk vurdering siden de har et budsjett å forholde seg til. Fram til nå så har hjelpetiltak og kurs gått på kommunens budsjett, mens omsorgsovertakelser går på statlig budsjett. Noen som vil gjette hva som er mest økonomisk for kommunene? Anonymkode: 1c192...576 Det siste der stemmer da virkelig ikke. Det vet jeg fordi jeg satt i kommunestyret og var innvalgt i hovedutvalget for helse- og sosialsaker. Kommunalt barnevern måtte rapportere til oss. Og jeg skal love deg at de gjorde alt hva de kunne for å unngå omsorgsovertakelser, men det var jo innimellom umulig. For øvrig har du feil også i det første avsnittet. Helt uavhengig av personlighet og foreldrestil, fins der noen absolutter når det gjelder god omsorg. Barn som får god omsorg er trygge, for eksempel. De kan godt være sjenerte og alt det der, men de er trygge på sine omsorgspersoner. Og sånne ting går det fint an å observere. Anonymkode: 41401...fa7
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2018 #19 Skrevet 29. januar 2018 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Jo det er akkurat synsing det er! Man kan ikke legge en mal på god omsorg siden både barn og foreldre er vidt forskjellig, både mtp personlighet og foreldrestil. Hva bv-pedagogene lærer på høgskolen og hva som praktiseres på kontorene rundt om er to veldig forskjellige ting, blant annet har de en ganske stor saksbyrde som gjør at de ofte må ta snarveier i saksbehandling og i tillegg en økonomisk vurdering siden de har et budsjett å forholde seg til. Fram til nå så har hjelpetiltak og kurs gått på kommunens budsjett, mens omsorgsovertakelser går på statlig budsjett. Noen som vil gjette hva som er mest økonomisk for kommunene? Anonymkode: 1c192...576 Uff da. Så du mener at det er enklere å forberede sak for omsorgsovertagelse enn å tilby hjelpetiltak? Koster ikke dette minst like mye penger å kjøre saken gjennom fylkesnemnda? Anonymkode: 231e3...9af
LisK Skrevet 29. januar 2018 #20 Skrevet 29. januar 2018 Det er flere sakkyndig psykologer som selv påpeker feil i barneverntjenesten og det er ikke til å stikke under stolen at det er en grunn til kraftig opprydding i flere kommuner m.m ... med det skrevet skal det også sies at media er fryktelig dårlig på å føre nøytral statistikk og i det hele tatt å bry seg om det positive. Alle sakene som har gått bra og barneverntjenesten gjør rett kommer ikke ut i lyset og saksbehandler etter saksbehandler hetses for enkeltsaker der flertallet som er rett ikke kommer frem. Jo, det er enklere og billigere å føre omsorgsovertakelse enn hjelpetiltak, men det er INGEN som har full oversikt over alle hjelpetiltak som er prøvd ut i alle saker fordi det er informasjon som er straffbart å dele.. Vi har COS-kurs selv vi og tilogmed dette kalles et hjelpetiltak.. Vi har selv hatt samarbeid med barneverntjenesten i 5 år da som lavterskel fordi de ikke er bekymret, men vi har et barn som har forferdelig mye uro, er veldig ukonsentrert, har ekstremt med energi og en veldig stor personlighet. Vi har hatt sakkyndig inne og råd og veiledning i varierende grad over disse årene og de finner ingen ting galt, men begge parter velger å holde samarbeidet da dette styrker alle parter når barnet starter på skolen. Papirene for sluttrapport og avslutning ligger mer eller mindre klar i den aktive mappa til barnet og jeg etter min mening som har sett og hørt litt av hvert syns at veldig mange foreldre er fryktelig dårlig til å ta selvkritikk og se at her er det småting som burde gjøres eller i værste fall tunge tiltak. COS-kurset f.eks er noe alle har nytte av i ulik grad, også de som ikke sliter
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2018 #21 Skrevet 29. januar 2018 26 minutter siden, LisK skrev: Det er flere sakkyndig psykologer som selv påpeker feil i barneverntjenesten og det er ikke til å stikke under stolen at det er en grunn til kraftig opprydding i flere kommuner m.m ... med det skrevet skal det også sies at media er fryktelig dårlig på å føre nøytral statistikk og i det hele tatt å bry seg om det positive. Alle sakene som har gått bra og barneverntjenesten gjør rett kommer ikke ut i lyset og saksbehandler etter saksbehandler hetses for enkeltsaker der flertallet som er rett ikke kommer frem. Jo, det er enklere og billigere å føre omsorgsovertakelse enn hjelpetiltak, men det er INGEN som har full oversikt over alle hjelpetiltak som er prøvd ut i alle saker fordi det er informasjon som er straffbart å dele.. Vi har COS-kurs selv vi og tilogmed dette kalles et hjelpetiltak.. Vi har selv hatt samarbeid med barneverntjenesten i 5 år da som lavterskel fordi de ikke er bekymret, men vi har et barn som har forferdelig mye uro, er veldig ukonsentrert, har ekstremt med energi og en veldig stor personlighet. Vi har hatt sakkyndig inne og råd og veiledning i varierende grad over disse årene og de finner ingen ting galt, men begge parter velger å holde samarbeidet da dette styrker alle parter når barnet starter på skolen. Papirene for sluttrapport og avslutning ligger mer eller mindre klar i den aktive mappa til barnet og jeg etter min mening som har sett og hørt litt av hvert syns at veldig mange foreldre er fryktelig dårlig til å ta selvkritikk og se at her er det småting som burde gjøres eller i værste fall tunge tiltak. COS-kurset f.eks er noe alle har nytte av i ulik grad, også de som ikke sliter Men man kan da ikke kjøre omsorgsovertagelse hvis det ikke er grunnlag for det? Bare fordi det er billigere? Får virkelig ikke håpe at det er blitt slik. Da forstår jeg hvorfor det er så mange barnevernmotstandere. Anonymkode: 231e3...9af
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2018 #22 Skrevet 29. januar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Men man kan da ikke kjøre omsorgsovertagelse hvis det ikke er grunnlag for det? Bare fordi det er billigere? Får virkelig ikke håpe at det er blitt slik. Da forstår jeg hvorfor det er så mange barnevernmotstandere. Anonymkode: 231e3...9af Det er ikke vanskelig å konstruere en sak mot noen, spesielt ikke når både menigmann og rettsvesen fungerer etter prinsippet "ingen røyk uten ild"... Anonymkode: 1c192...576
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2018 #23 Skrevet 29. januar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke vanskelig å konstruere en sak mot noen, spesielt ikke når både menigmann og rettsvesen fungerer etter prinsippet "ingen røyk uten ild"... Anonymkode: 1c192...576 Så du mener at barnevernet kan «dikte» opp noe og bruke det som en god grunn for omsorgsovertagelse ? Anonymkode: 231e3...9af
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2018 #24 Skrevet 29. januar 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Uff da. Så du mener at det er enklere å forberede sak for omsorgsovertagelse enn å tilby hjelpetiltak? Koster ikke dette minst like mye penger å kjøre saken gjennom fylkesnemnda? Anonymkode: 231e3...9af Koster mer! Anonymkode: 41401...fa7
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2018 #25 Skrevet 29. januar 2018 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så du mener at barnevernet kan «dikte» opp noe og bruke det som en god grunn for omsorgsovertagelse ? Anonymkode: 231e3...9af Nei, er ikke snakk om å dikte opp noe. Alle har svakheter som omsorgspersoner, så det er ikke vanskelig å finne noe som kan overdrives. 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Koster mer! Anonymkode: 41401...fa7 Nei, det gjør det ikke. Kanskje der og da, men det er mye billigere for kommunene over tid. Hjelpetiltak koster! Anonymkode: 1c192...576
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå