Gå til innhold

Psykiske plager og barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet
57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja det kan du si. Hvordan gikk det da?

Anonymkode: 1bb9a...a19

Gikk greit,har sønnen min enda å han er snart 7 år. Å har ikke noe med bv å gjøre.

Anonymkode: 4a9f4...32f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes ikke det er rart at de melder bekymring på alenemødre som har sterk fødselsdepresjon. De har ingen garantier for at mødre oppsøker hjelp (noe depresjon gjør det vanskeligere å gjøre).

En bekymringsmelding er en BEKYMRING, ikke en bekreftet mistanke

Anonymkode: b6e7e...6ca

Jeg sa ikke at det var en sterk fødselsdepresjon.

Anonymkode: 4a9f4...32f

Skrevet

Jeg alltid lurte på, hvordan blir man anmeldt til barnevernet for psykiske plager?

Hvem er det vanligvis som melder?

Er det bare leger som gjør dette? Eller nære venner/familie? Hvordan vet de om plagen?

Går man rundt og klager om sine problemer? Eller blir man anmeldt etter mistanke?

Anonymkode: 49b7c...b4c

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg alltid lurte på, hvordan blir man anmeldt til barnevernet for psykiske plager?

Er det bare leger som gjør dette? Eller nære venner/familie? Hvordan vet de om plagen?

Går man rundt og klager om sine problemer? Eller blir man anmeldt etter mistanke?

Man blir ikke "anmeldt" til barnevernet. De er ikke en politiinstans.

Til barnevernet sendes bekymringsmeldinger. Altså en melding om at man er bekymret for noe, og så er det opp til barnevernet å undersøke om denne bekymringen er grunnløs eller om bekymringen er reell. 

Anmeldelse kommer eventuelt dersom der har forekommet et lovbrudd som avdekkes av barnevernets undersøkelse og leveres da til politiet.

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis det gjelder en bekymringsmelding ang helsesituasjon til mor og eventuelt hvordan det påvirker barnet, vil bvt spørre de nærmeste familiemedlemmene? For det er jo de som kjenner oss best. Ikke en random dame som har unger på samme alder som mine. 

Hva har skjedd som har fått en random dame som har barn på samme alder som deg" til å hate deg? 

Hva er bakgrunnen for at en dame du i følge deg selv knapt kjenner vet at du sliter psykisk og hater deg så sterkt at hun er troende til å melde deg til barnevernet bare for å lage trøbbel 

Høres veldig rart ut 

Anonymkode: e8ce2...c59

Skrevet

Jeg har angst og en personlighetsforstyrrelse. Gått til behandling i flere år, klarer meg såvidt i en praksisjobb. Men jeg har godt nettverk, er voksen og fornuftig, veldig dedikert mor og mine lidelser setter ingen stopper for barnet og dets utvikling.

Jeg tenker at bv ikke vil lage noe sak ut av en evnt bekymringsmelding. En bekjents vurdering av din psykiske helse teller fint lite i forhold til skole, psykolog og fastlege. Og når de ikke har meldt bekymring så er det nok bra sånn det er :) 

Anonymkode: 57f92...576

Skrevet

Man blir meldt av noen som ser deg og/eller barnet og bekymres over hvordan dette fungerer, noe ved barnet og/eller deg gir grunn til å lure på om dette er særlig sunt å vokse opp i. Jeg fatter ikke hvordan alle dere angstfolka og depresjonsfolka kan være så navlefokuserte - bortsett fra at det vel ligger i depresjonens natur - det handler ikke om å bli meldt "fordi dere har psykiske plager" men fordi en forelder med psykiske plager potensielt er det verste som kan skje et barn. Drit nå i navlen og tenk på ungen din!

Anonymkode: 5b2d2...880

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man blir meldt av noen som ser deg og/eller barnet og bekymres over hvordan dette fungerer, noe ved barnet og/eller deg gir grunn til å lure på om dette er særlig sunt å vokse opp i. Jeg fatter ikke hvordan alle dere angstfolka og depresjonsfolka kan være så navlefokuserte - bortsett fra at det vel ligger i depresjonens natur - det handler ikke om å bli meldt "fordi dere har psykiske plager" men fordi en forelder med psykiske plager potensielt er det verste som kan skje et barn. Drit nå i navlen og tenk på ungen din!

Det går nå søren meg an å være en god forelder selv om man sliter psykisk. Og da mener jeg ikke noe alvorlige lidelser! Hva gjør du den dagen mannen din dør eller du mister noen andre som står deg nær? Du går inn i en krisetilstand og er nedfor. Eller se for deg du blir overfalt ute på gata og får psykiske plager etter dette. Hvor du sliter litt med angst og flashbacks osv. Mener du da at du er det verste for barnet ditt fordi du tross alt sliter litt psykisk? 

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun har nok ingenting på meg. Men hun kan finne på å si at hun er bekymret for ungen min for eksempel, fordi jeg har angst. Det kan vel være nok?

Kjenner henne ikke så godt, vi var en gang i samme barselgruppe, hvor jeg ikke orket henne. Så meldte meg ut.

Hun kan jo ikke være bekymret for ungen fordi du har angst. Hun blir nødt til å si f eks at angsten hindrer deg i å leve normalt og at det er skadelig fordi barnet isoleres, el lign. 

Men hvordan vet hun om din sykdom da? Du kjenner henne jo nesten ikke. Og hvorfor hater hun deg, hvis dere aldri møtes? Og hvorfor tror du at hennes foretrukne reaksjon på å mislike deg, er å gå til BV?

(...du har skrevet her før, sant? Om at du er så redd for at noen som misliker deg skal melde fra?)

Anonymkode: 9c1c3...372

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hun kan jo ikke være bekymret for ungen fordi du har angst. Hun blir nødt til å si f eks at angsten hindrer deg i å leve normalt og at det er skadelig fordi barnet isoleres, el lign. 

Men hvordan vet hun om din sykdom da? Du kjenner henne jo nesten ikke. Og hvorfor hater hun deg, hvis dere aldri møtes? Og hvorfor tror du at hennes foretrukne reaksjon på å mislike deg, er å gå til BV?

(...du har skrevet her før, sant? Om at du er så redd for at noen som misliker deg skal melde fra?)

Nei har ikke skrevet her før. Jeg kan ikke skrive så mye mer om hva, hvorfor osv. Da blir jeg jo gjenkjent. 

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå er vel ikke akkurat psykisk syke kjent for å ha særlig god selvinnsikt da..

Jeg tenker at om du fungerer godt som mamma har du ingenting å frykte, en hevnmelding til barnevernet blir fort avslørt og de trekker seg ut igjen.

Men om du virkelig sliter psykisk så det påvirker barna i veldig negativ grad så finnes det hjelpetiltak for å sikre barna en så god oppvekst som mulig.

Hilsen ei som vokste opp med en mamma som hadde sosial angst og var depressiv, det har i aller høyeste grad påvirket oss barna negativt.

Du kan ikke generalisere slik ut fra egen erfaring. 

I underkant av halvparten av befolkningen vil på ett eller annet tidspunkt oppleve angst eller depresjon i livet, og de aller fleste som har opplevd eller lever med angst og depresjon vet selv hva som er problematisk og har god selvinnsikt (ikke at det nødvendigvis hjelper på funksjonsevnen). 

Møter HI en saksbehandler som generaliserer slik du gjør og kan lite faglig, så tenker jeg dessverre at det er stor sannsynlighet for at det ikke blir henlagt eller avslørt som hevn. Du sier selv at du ikke klarer å se for deg at barna faktisk har det bra og at noen er en god omsorgsgiver om de har angst eller depresjon... 

Anonymkode: c949a...228

Skrevet

Vet om flere som har slitt med angst men som aldri har blitt blandet inn med barnevernet. Det kommer jo helt an på alvorsgraden. Går det til det punktet at barna blir forsømt, er det viktig at en får støtte og hjelp, selvfølgelig. 

Anonymkode: 7188d...748

Hvis barn blir forsømt, så er det selvfølgelig noe som bør meldes.

Skrevet

De har ikke noen grunn til å undersøke hjemmet bare basert på at din venninne sier du har angst. Bekymringen må handle om barna, hvordan de har det, deres atferd (dersom den viser tegn på noe unormalt), hvorvidt de får for lite omsorg, kort sagt hvordan din psykiske helse påvirker dem. Barna, altså, ikke hva den gjør med deg. 

Det stemmer ikke. 

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor godt kjenner du denne dama, egentlig? Er det en slektning? 

Når hun melder anonymt, hvis du tror det er det som vil skje, så må hun si ett eller annet om hvorfor dette hjemmet er ugunstig for barn. Det holder ikke å si "jeg kjenner en person med rn angstlidelse, og vedkommende har barn". Hun må ha noe på deg. 

Hun kan føye til ting som ikke er sant. Vi mennesker er kognitivt slik at om vi får bekreftet at en ting er sant (i dette tilfellet at HI har angst), så antar vi at resten av det vedkommende har sagt også stemmer. 

Skrevet
2 timer siden, catla skrev:

Det går nå søren meg an å være en god forelder selv om man sliter psykisk. Og da mener jeg ikke noe alvorlige lidelser! Hva gjør du den dagen mannen din dør eller du mister noen andre som står deg nær? Du går inn i en krisetilstand og er nedfor. Eller se for deg du blir overfalt ute på gata og får psykiske plager etter dette. Hvor du sliter litt med angst og flashbacks osv. Mener du da at du er det verste for barnet ditt fordi du tross alt sliter litt psykisk? 

Det kommer jo an på hvordan det arter seg. Jeg har aldri sagt at alle psykiske problemer gjør deg uskikket, men du hoppet kanskje over "potensielt" i angsttåka?

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer jo an på hvordan det arter seg. Jeg har aldri sagt at alle psykiske problemer gjør deg uskikket, men du hoppet kanskje over "potensielt" i angsttåka?

Du skrev lenger oppe at foreldre med psykiske plager er det verste som kan skje et barn. 

Skrevet
1 minutt siden, catla skrev:

Du skrev lenger oppe at foreldre med psykiske plager er det verste som kan skje et barn. 

Nei, hun skrev "potensielt det verste som kan skje med et barn". 

Skrevet
3 minutter siden, Frida_22 skrev:

Nei, hun skrev "potensielt det verste som kan skje med et barn". 

Ok. My bad, beklager 

Skrevet

Jeg er enig at dersom foreldre sliter veldig psykisk og er ute av stand til å ta seg av barna sine, ikke får behandling eller nekter behandling så ja, det er det verste. 

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dere er depresjonsfolka selv :-P

Jeg er så normal at det til og med skremmer meg noen ganger! Feil addresse :-P

Skrevet

Nei har ikke skrevet her før. Jeg kan ikke skrive så mye mer om hva, hvorfor osv. Da blir jeg jo gjenkjent. 

For du vet at hun er aktiv bruker her?

Skrevet

Hun kan føye til ting som ikke er sant. Vi mennesker er kognitivt slik at om vi får bekreftet at en ting er sant (i dette tilfellet at HI har angst), så antar vi at resten av det vedkommende har sagt også stemmer. 

Hvis hun likevel akter å juge, trenger hun vel ikke nevne angsten i det hele tatt. Da er det mye lurere å si at mor misbruker ungene seksuelt. 

(Og til dere kranglefantene: DET er det verste for et barn, ikke sykdom.) 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis hun likevel akter å juge, trenger hun vel ikke nevne angsten i det hele tatt. Da er det mye lurere å si at mor misbruker ungene seksuelt. 

Enig. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Off da håper jeg virkelig at hun blir undersøkt selv i samme slengen, normale folk gjør ikke slikt altså... 

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva har skjedd som har fått en random dame som har barn på samme alder som deg" til å hate deg? 

Hva er bakgrunnen for at en dame du i følge deg selv knapt kjenner vet at du sliter psykisk og hater deg så sterkt at hun er troende til å melde deg til barnevernet bare for å lage trøbbel 

Høres veldig rart ut 

Ja det er rart, men det finnes faktisk gærninger. Jeg vet om ei som sendte bekymringsmelding på sin egen søster, fordi hun selv hadde blitt fratatt barna sine av barnevernet. Hun hadde et godt forhold til søsteren, og mente selv (som alle andre rundt) at søsteren var en god mor, hun syntes bare det var urettferdig at søsteren fikk ha barna sine når ikke hun selv fikk det...

Barnevernet henla selvsagt saken ganske raskt.

En annen dame som jeg møtte ute på byen da jeg var 18 begynte å skjelle meg ut pga jobben faren min hadde. Jeg hadde aldri møtt henne før, men fikk blant annet klar beskjed om at jeg måtte slutte å "tro at jeg var noe" bare fordi faren min var "høyt på strå". (Jeg var skolens mobbeoffer nr 1 og har aldri trodd at jeg "var noe".) Så det er fullt mulig for enkelte å hate tilfeldige folk uten grunn.

Anonymkode: 0c9eb...449

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...