Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #26 Skrevet 3. januar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Kan du ikke gjøre rede for hvordan husmordommen kommer til anvendelse her; http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1870/1890/1895 og slutt å gi råd som ikke er riktige! Et prinsipp der er at den ene var hjemmeværende, alle verdier var ervervet under ekteskap og ekteskapet hadde vart i mange år. Denne er ikke relevant i det hele tatt! Jeg er ikke for øvrig uenig med deg, men man må bruke riktig argumentasjon. Anonymkode: 4be85...a30 Paragraf 31 i ekteskapsloven er anvendt for samboere også. Og i dette tilfellet vil samboeren at HI skal investere penger i et påbygg på huset. Jeg sier jo også at det er tenkt at kvinnen er hjemmeværende i den dommen, men den er fra 1965, og det vil derfor være grunn til å tro at dersom hun bidrar like mye eller mer enn han i pass og stell av barn og hus og også betaling av husleie og strøm, så vil den kunne anvendes likevel. Det sies i dommen at det ikke ville vært mulig for han å bygge huset dersom hun ikke hadde investert sin tid for å ta seg av hus og barn mens det pågikk. Ville det vært mulig for han med et påbygg om hun ikke bidrar med husleie eller passer barn mens han setter opp påbygget? Anonymkode: c6882...624
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #27 Skrevet 3. januar 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da måtte hab selv ha flyttet ut! Helt umulig å regne ut med han gjenboende delende soverom med evt leietakere Anonymkode: ab32c...788 Tror ikke du helt forstår hvordan dette regnes ut. Hadde han ikke bodd der og leid ut, hva ville han fått i leie? Del det på to og du finner ut hva du skal betale i leie. Anonymkode: c6882...624
Nyttårs barn Skrevet 3. januar 2018 #28 Skrevet 3. januar 2018 Hvorfor ha du satt deg i denne situasjonen HI, idiotisk kvinnefelle som mange går i gang på gang.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #29 Skrevet 3. januar 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tror ikke du helt forstår hvordan dette regnes ut. Hadde han ikke bodd der og leid ut, hva ville han fått i leie? Del det på to og du finner ut hva du skal betale i leie. Anonymkode: c6882...624 Forstår nøyaktig hva du mener men det blir ikke rett. Om han selv ikke hadde bodd der og leid ut til noen så hadde leieboerne da hadd fri tilgang til huset inkl privatliv. Her deler vi hus og jeg skal selvsagt ikke betale halvparten av det han ville potensielt fått i leie om han ikke bodde her selv. Sier seg selv Anonymkode: ab32c...788
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #30 Skrevet 3. januar 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Forstår nøyaktig hva du mener men det blir ikke rett. Om han selv ikke hadde bodd der og leid ut til noen så hadde leieboerne da hadd fri tilgang til huset inkl privatliv. Her deler vi hus og jeg skal selvsagt ikke betale halvparten av det han ville potensielt fått i leie om han ikke bodde her selv. Sier seg selv Anonymkode: ab32c...788 Det er du som er på jordet. Hvorfor forlangerdu ikke at dere kjøper noe sammen? Anonymkode: ff88a...4d0
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #31 Skrevet 3. januar 2018 5 minutter siden, Nyttårs barn skrev: Hvorfor ha du satt deg i denne situasjonen HI, idiotisk kvinnefelle som mange går i gang på gang. Har masse egenkapital så klager ikke på det😅 har selv solgt og fått mye igjenn ved salget. Men hadde jo klart vært fint og kunne kjøpe seg inn😁 og iallefall ikke sitte å betale noe leie som han mener jeg burde gjøre, er i grunnen fornøyd med å ha delt på løpende utgifter..men vil ikke betale leie for noe jeg ikke får mulighet til å være med å eie tydeligvis Anonymkode: ab32c...788
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #32 Skrevet 3. januar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Forstår nøyaktig hva du mener men det blir ikke rett. Om han selv ikke hadde bodd der og leid ut til noen så hadde leieboerne da hadd fri tilgang til huset inkl privatliv. Her deler vi hus og jeg skal selvsagt ikke betale halvparten av det han ville potensielt fått i leie om han ikke bodde her selv. Sier seg selv Anonymkode: ab32c...788 ? Nå tenker du ikke. Ville han f.eks fått 10 000kr i leieinntekter for den delen dere bor i skal du betale 5000kr + løpende utgifter. Kan ikke du da kjøpe bolig og la han bo gratis hos deg og så kan han leie ut hele boligen sin? Anonymkode: 87d40...80c
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #33 Skrevet 3. januar 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Forstår nøyaktig hva du mener men det blir ikke rett. Om han selv ikke hadde bodd der og leid ut til noen så hadde leieboerne da hadd fri tilgang til huset inkl privatliv. Her deler vi hus og jeg skal selvsagt ikke betale halvparten av det han ville potensielt fått i leie om han ikke bodde her selv. Sier seg selv Anonymkode: ab32c...788 Så hvis ingen av partene eier noe og skal leie sammen, så skal man ikke betale halvparten hver av leien? Den som har minst privatliv betaler minst? Det er bare å innse at han er på eiermarkedet og du på leiemarkedet. Og hvis du betaler leie og bidrar til oppgraderinger og verdiøkningen er det større sjanse for at du vinner frem og får 50% ved et samlivsbrudd Anonymkode: c6882...624
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #34 Skrevet 3. januar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Så hvis ingen av partene eier noe og skal leie sammen, så skal man ikke betale halvparten hver av leien? Den som har minst privatliv betaler minst? Det er bare å innse at han er på eiermarkedet og du på leiemarkedet. Og hvis du betaler leie og bidrar til oppgraderinger og verdiøkningen er det større sjanse for at du vinner frem og får 50% ved et samlivsbrudd Anonymkode: c6882...624 Hun kommer aldri til å få 50% av hans bolig uansett hvor mye hun vasker eller passer barn. Anonymkode: 87d40...80c
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #35 Skrevet 3. januar 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er du som er på jordet. Hvorfor forlangerdu ikke at dere kjøper noe sammen? Anonymkode: ff88a...4d0 Joda har tenkt på det, problemet er bare at det er ingenting til salgs i milevis omkrets, vil ikke at barnet skal bytte skole Anonymkode: ab32c...788
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #36 Skrevet 3. januar 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har masse egenkapital så klager ikke på det😅 har selv solgt og fått mye igjenn ved salget. Men hadde jo klart vært fint og kunne kjøpe seg inn😁 og iallefall ikke sitte å betale noe leie som han mener jeg burde gjøre, er i grunnen fornøyd med å ha delt på løpende utgifter..men vil ikke betale leie for noe jeg ikke får mulighet til å være med å eie tydeligvis Anonymkode: ab32c...788 Så du synes det er riktig at du skal uten å betale husleie? Anonymkode: ff88a...4d0
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #37 Skrevet 3. januar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hun kommer aldri til å få 50% av hans bolig uansett hvor mye hun vasker eller passer barn. Anonymkode: 87d40...80c Jeg referer da også til at hun investerer penger i felles bolig Anonymkode: c6882...624
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #38 Skrevet 3. januar 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Så du synes det er riktig at du skal uten å betale husleie? Anonymkode: ff88a...4d0 Du skal bo, skulle det stå Anonymkode: ff88a...4d0
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #39 Skrevet 3. januar 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så hvis ingen av partene eier noe og skal leie sammen, så skal man ikke betale halvparten hver av leien? Den som har minst privatliv betaler minst? Det er bare å innse at han er på eiermarkedet og du på leiemarkedet. Og hvis du betaler leie og bidrar til oppgraderinger og verdiøkningen er det større sjanse for at du vinner frem og får 50% ved et samlivsbrudd Anonymkode: c6882...624 Jeg betaler halve strømmen,halve internettet,halve tven,sfo og tlf regning for barn. Betaler halve vaskemaskinen når den gikk i stykker og kjøper nye møbler samt hjelper til med maling og kjøp av maling..halve maten halve ferien osv.men jeg betaler F..ikke husleie for å dekke de resterende av hans boliglån som er på den nette sum av 3000 i mnd ei heller kommunale avgifter som er vanlig å betale når man eier ikke leier Anonymkode: ab32c...788
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #40 Skrevet 3. januar 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du skal bo, skulle det stå Anonymkode: ff88a...4d0 Ja jeg synes det er riktig at jeg betaler halvparten som jeg gjør. Men ikke hans boliglån når jeg ikke står som eier av så mye som 1 % Anonymkode: ab32c...788
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #41 Skrevet 3. januar 2018 Og hvorfor så må du kjøpe deg inn eller betale husleie så lenge dere er gift og har barn? Høres helt merkelig ut.. Anonymkode: 9a346...4e2
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #42 Skrevet 3. januar 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har masse egenkapital så klager ikke på det😅 har selv solgt og fått mye igjenn ved salget. Men hadde jo klart vært fint og kunne kjøpe seg inn😁 og iallefall ikke sitte å betale noe leie som han mener jeg burde gjøre, er i grunnen fornøyd med å ha delt på løpende utgifter..men vil ikke betale leie for noe jeg ikke får mulighet til å være med å eie tydeligvis Anonymkode: ab32c...788 Men hva brukes din egenkapital til mens hans vokser i takt med verdien på huset? Det blir helt feil at du skal betale leie OG ha flere utgifter på felles barn. Og betale strømmen til leietakerne ? Hvorfor det? Det du leier er jo ikke halve hans eiendom, inkludert den delen som andre alt betaler for. Det er også litt spesielt om du skal betale halv markedsleie for hoveddelen, for ingen krever vel leie av sine egne barn som er under 18? Om du, som du bør, kjøper noe nytt og leier ut må du skatte av inntekten. Da blir det feil at du skal betale han for å bo når du må skatte fordi han ikke vil du skal eie boligen du bor i. Da bør dere heller betale halvparten av den skatteutgiften hver og ingen leie. Smart? Nei, bare fordyrende Anonymkode: 4236b...cb2
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #43 Skrevet 3. januar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg betaler halve strømmen,halve internettet,halve tven,sfo og tlf regning for barn. Betaler halve vaskemaskinen når den gikk i stykker og kjøper nye møbler samt hjelper til med maling og kjøp av maling..halve maten halve ferien osv.men jeg betaler F..ikke husleie for å dekke de resterende av hans boliglån som er på den nette sum av 3000 i mnd ei heller kommunale avgifter som er vanlig å betale når man eier ikke leier Anonymkode: ab32c...788 Kommunale avgifter er inkludert i husleien for de som leier så du skal helt klart betale både halvparten av den og husleie, du skal ikke tjene på at han eier og bo gratis. Idiotisk av deg å flytte inn med han uten avtale på hvordan dere skulle gjøre ting. Ikke krise om ungen må bytte skole en gang. Hadde dette vært snudd og det var mannen din som hold på slik ville du fått forslag om å kaste han ut og la han betale alt selv. Anonymkode: 87d40...80c
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #44 Skrevet 3. januar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Og hvorfor så må du kjøpe deg inn eller betale husleie så lenge dere er gift og har barn? Høres helt merkelig ut.. Anonymkode: 9a346...4e2 De er ikke gift Anonymkode: 87d40...80c
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #45 Skrevet 3. januar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Og hvorfor så må du kjøpe deg inn eller betale husleie så lenge dere er gift og har barn? Høres helt merkelig ut.. Anonymkode: 9a346...4e2 Hun skriver samboer Anonymkode: ff88a...4d0
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #46 Skrevet 3. januar 2018 Men du må jo da ta utgangspunkt i hva leieprisene i området i en like stor bolig som det dere bor i, utenom utleiedelen. Og dele dette på 2. Så må du også se hva du har lagt ut av møbler og ting til barnet, dette må han selvfølgelig betale deg halvparten av. Telefonregningen til felles barn også. Så må dere skrive en kontrakt over hvor mye du investerer i huset ved utbygging, og må sikkert ta takst på huset før utbyggingen. Når du kan dokumentere dette, så kan du jo ha krav på prosenter ved evt salg/brudd. Om du da betaler en husleie utfra leiepris, så skal du jo ikke betale noen utgifter som vanligvis er inkludert i husleie; internett, strøm, kommunale avgifter, forsikring (innboforsikring må du betale halvparten av) Anonymkode: 6b928...31b
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #47 Skrevet 3. januar 2018 Hvis du ikke skal kjøpe deg inn bør du betale halvparten av ale utgiftene med unntak av avdrag og den delen av forsikringen som dekker selve huset. Innbo forsikring, ansvar mm bør du ta din del av. Anonymkode: 4a446...c5a
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #48 Skrevet 3. januar 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men du må jo da ta utgangspunkt i hva leieprisene i området i en like stor bolig som det dere bor i, utenom utleiedelen. Og dele dette på 2. Så må du også se hva du har lagt ut av møbler og ting til barnet, dette må han selvfølgelig betale deg halvparten av. Telefonregningen til felles barn også. Så må dere skrive en kontrakt over hvor mye du investerer i huset ved utbygging, og må sikkert ta takst på huset før utbyggingen. Når du kan dokumentere dette, så kan du jo ha krav på prosenter ved evt salg/brudd. Om du da betaler en husleie utfra leiepris, så skal du jo ikke betale noen utgifter som vanligvis er inkludert i husleie; internett, strøm, kommunale avgifter, forsikring (innboforsikring må du betale halvparten av) Anonymkode: 6b928...31b Wow da betaler jeg jo mer enn hva jeg ville betalt om vi leide sammen 😯 litt nærmere byen her så ligger leieprisene på tilsvarende på rundt 7500-8000 da gjerne inkludert strøm internett og tv Anonymkode: ab32c...788
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #49 Skrevet 3. januar 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis du ikke skal kjøpe deg inn bør du betale halvparten av ale utgiftene med unntak av avdrag og den delen av forsikringen som dekker selve huset. Innbo forsikring, ansvar mm bør du ta din del av. Anonymkode: 4a446...c5a takk for svar! Betaler gledelig 100 kr ekstra i mnd for innboforsikringen Anonymkode: ab32c...788
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #50 Skrevet 3. januar 2018 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kommunale avgifter er inkludert i husleien for de som leier så du skal helt klart betale både halvparten av den og husleie, du skal ikke tjene på at han eier og bo gratis. Idiotisk av deg å flytte inn med han uten avtale på hvordan dere skulle gjøre ting. Ikke krise om ungen må bytte skole en gang. Hadde dette vært snudd og det var mannen din som hold på slik ville du fått forslag om å kaste han ut og la han betale alt selv. Anonymkode: 87d40...80c Nei faktisk ikke. Han hadde planer om å leie ut til turister å flytte inn til meg før jeg solgte. Mitt krav var da:halve strømmen,halve internett og halve tv. Kunne ikke falt meg inn å krevd halve boliglånet som var mitt Anonymkode: ab32c...788
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå