Gå til innhold

Penger og økonomi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker ikke så mye som 1000 kroner i måneden på meg selv dersom man trekker fra de tingene du tenker at dere foreldre skal dekke.

Men vi tjener sikkert ikke i nærheten av det dere gjør. Vi hadde ikke hatt råd til å bo (eie noe med tre soverom) i Bærum. Vi har 900k. Jeg har hele tiden tenkt at vi har en ok inntekt. Ikke overflod, og noe under gjennomsnittsinntekten i Norge, men likevel.

Hvordan skal det bli for disse jentene å bli voksne? Fø seg selv og ta ansvar for egen økonomi når de har med seg relativt dyre vaner hjemmefra? Tenker du at du skal fortsette å sponse de som voksne? Jeg kjenner til noen som fikk en del hjelp av foreldrene sine som studenter. Det er vel greit nok. Noen trenger fortsatt hjelp som voksne damer. 

Da jeg var 16 jobbet jeg to kvelder i uka og annenhver helg. Jeg er relativt ung, gikk under samme læreplan som dine jenter gjør i dag. Hadde altså de samme målene jeg skulle nå. Gikk fint med jobb ved siden av. Fikk gode karakterer og kom inn på mitt førstevalg på universitetet. Man trenger ikke jobbe like mye som jeg gjorde, en gang i uka holder. Mine foreldre dekket ikke ting ingen grad dere gjør.

Anonymkode: 4c022...d80

Videoannonse
Annonse
Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bruker ikke så mye som 1000 kroner i måneden på meg selv dersom man trekker fra de tingene du tenker at dere foreldre skal dekke.

Men vi tjener sikkert ikke i nærheten av det dere gjør. Vi hadde ikke hatt råd til å bo (eie noe med tre soverom) i Bærum. Vi har 900k. Jeg har hele tiden tenkt at vi har en ok inntekt. Ikke overflod, og noe under gjennomsnittsinntekten i Norge, men likevel.

Hvordan skal det bli for disse jentene å bli voksne? Fø seg selv og ta ansvar for egen økonomi når de har med seg relativt dyre vaner hjemmefra? Tenker du at du skal fortsette å sponse de som voksne? Jeg kjenner til noen som fikk en del hjelp av foreldrene sine som studenter. Det er vel greit nok. Noen trenger fortsatt hjelp som voksne damer. 

Da jeg var 16 jobbet jeg to kvelder i uka og annenhver helg. Jeg er relativt ung, gikk under samme læreplan som dine jenter gjør i dag. Hadde altså de samme målene jeg skulle nå. Gikk fint med jobb ved siden av. Fikk gode karakterer og kom inn på mitt førstevalg på universitetet. Man trenger ikke jobbe like mye som jeg gjorde, en gang i uka holder. Mine foreldre dekket ikke ting ingen grad dere gjør.

Vel, vi tjener 850.000 i året til sammen og har fire barn.

Eldste på 16 får 1000 kr mnd og nest eldste på 14 får 500 i måneden. 

De får ikke mer lommepenger av oss da, og klarer seg greit på det. Eldste i har en liten jobb i tillegg. 

De to yngste barna går på barneskolen og får ikke lommepenger enda. Innen de skal ha vil de to eldste ha sluttet å få. 

Vi tjener mindre enn dere og har da fint råd til å gi tenåringene lommepenger, men det har jo med prioriteringer og gjøre. Vi bor i en mindre by en Oslo da, har 2,5 mill i gjeld på et hus som er verdt 4 mill. 

Jeg tror ikke en 16 åring som får 1000 kr i lommepenger blir ødelagt økonomisk altså, min sier ihvertfall at det er skummelt hvor fort pengene forsvunner og at han skjønner han er nødt til å sikre seg en ok lønn som voksen om han skal ha noe håp om å realisere drømmene sine for fremtiden.... 

Anonymkode: 3a99a...6bc

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel, vi tjener 850.000 i året til sammen og har fire barn.

Eldste på 16 får 1000 kr mnd og nest eldste på 14 får 500 i måneden. 

De får ikke mer lommepenger av oss da, og klarer seg greit på det. Eldste i har en liten jobb i tillegg. 

De to yngste barna går på barneskolen og får ikke lommepenger enda. Innen de skal ha vil de to eldste ha sluttet å få. 

Vi tjener mindre enn dere og har da fint råd til å gi tenåringene lommepenger, men det har jo med prioriteringer og gjøre. Vi bor i en mindre by en Oslo da, har 2,5 mill i gjeld på et hus som er verdt 4 mill. 

Jeg tror ikke en 16 åring som får 1000 kr i lommepenger blir ødelagt økonomisk altså, min sier ihvertfall at det er skummelt hvor fort pengene forsvunner og at han skjønner han er nødt til å sikre seg en ok lønn som voksen om han skal ha noe håp om å realisere drømmene sine for fremtiden.... 

Vi bor nok dyrere enn dere, må nesten bo i nærheten til jobben til mannen. Jeg kunne nok fått tilsvarende jobb de fleste steder i landet. Vi kom muligens også senere inn på boligmarkedet enn dere.

Syns likevel du misforstår innlegget mitt. Jeg mente ikke at vi ikke hadde råd til 1000 kroner i lommepenger. Eller at det ødelegger barnas fremtid. Lommepenger må være bedre enn slik de gjør det i dag. Men hi mente at 1000 kroner ikke var nok til datterens forbruk. 1000 kroner burde holde, hvis ikke kan hun jobbe litt ved siden av skolen. Det var poenget mitt... 

Skrevet
5 timer siden, hysterika skrev:

Takk alle sammen. Vi har diskutert og blitt enige om at det fra og med januar innføres månedslønn. Jeg skal snakke med de andre foreldrene også og prøve  få til at vi legger oss på samme linje.

Jaså - tjener de andre foreldrene det samme som dere?

Dere kan jo ikke legge dere på noen andres linje hvis det ikke er rom for det i deres egen økonomi. Dere må legge dere på den linja dere har RÅD TIL, og realitetsorientere ungene om hvordan det vil bli, fordi det bare må bli sånn. Det kan aldri være et argument at de "må få likt som de andre i klassen", for det vil alltid være noen som får mer. Og da må dere tjene like mye som det aller rikeste foreldreparet i klassen.

Anonymkode: af39c...0dc

Skrevet
1 time siden, hysterika skrev:

Hun holder på nå med å søke sommerjobb. Deltidsjobb er jeg usikker på om er en god idé. Hun bruker flere timer hver dag på lekser, og mesteparten av søndagen går også med til skolearbeid. Jeg tror ikke hun har kapasitet til deltidsjobb.

Men bruke penger, det rekker hun altså fint...

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jaså - tjener de andre foreldrene det samme som dere?

Dere kan jo ikke legge dere på noen andres linje hvis det ikke er rom for det i deres egen økonomi. Dere må legge dere på den linja dere har RÅD TIL, og realitetsorientere ungene om hvordan det vil bli, fordi det bare må bli sånn. Det kan aldri være et argument at de "må få likt som de andre i klassen", for det vil alltid være noen som får mer. Og da må dere tjene like mye som det aller rikeste foreldreparet i klassen.

Det skal nok gå, vi voksne kutter ned på eget forbruk også. Det vil være nok til at vi får lagt oss opp en buffer, og så håper jeg at ordningen med månedslønn vil bidra til at vår eldtse datter får et sunnere forhold til penger og eget forbruk.

Skrevet (endret)

Men bruke penger, det rekker hun altså fint...

Mener du at hun ikke skal ha fritid? Jeg vil jo selvsagt mye heller at hun bruker tid på skolearbeidet slik at hun kan komme inn på en god viederegående skole enn at hun skal jobbe i helgene nå som hun ikke en gang er myndig. Er det virkelig rart?

Endret av hysterika
Skrevet
Akkurat nå, hysterika skrev:

Mener du at hun ikke skal ha fritid?

Hvis den går med til lekser, hobbyer og venner, så er det ikke tid til å tjene penger - og dermed må hun selv skru ned forbruket. Hvis hun selv ønsker å ha høyt forbruk - ja, hva skjer da? Da må hun, som andre store ungdommer, innse at tida er begrenset og at hun må ta av de andre aktivitetene sine for å få tid til å jobbe. Kutte ut noe. 

Så nei, kombinasjonen fritid, frihet og forbruk går ikke. Man må ta valg, og den alderen hun er i nå er glimrende for å lære det. Men ikke hvis du som mor saboterer læringen ved at de voksne kutter i sine utgifter så hun kan holde sine høye...

Skrevet

Barna skal mest sannsynlig bli studenter en dag. 

Med illusjonen din om at det er helt vanlig å gå på kino ofte, spise på Olivia og ha et høyt forbruk vil de slite. 

En hybel, mobilregning, treninsmedlemsskap (?), lege, kollektivreiser, mat, klær, skolebøker og annet overstiger studielånet før en fr sukket for seg. Å leve nøkternt er ofte for dyrt på studielån. 

Å stikke på macern er ernæringsmessig dårligere enn Olivia ja. Men hvorfor FORVENTER du ikke at hun tar med seg nok niste? Eller at hun stikker innom kiwi og kjøper noe der? Frukt, yoghurt, juice, knaskerøtter osv. Det går fint an å finne noe som er sunt nok der. Det er ikke fancy, men det er heller ikke bare søppelmat. 

Månedslønn på 2000 høres mye ut. Er det sannsynlig at hun kommer til å ha 2000 i måneden til "lommepenger" som student? Det siste er et oppriktig spørsmål, kan jo hende hun kommer til å ha det! 

Anonymkode: 6c224...a0e

Skrevet

Synes det er ganske mye moralisme her.

Jeg tror personlig mange av de ungdommene som vokser opp i ressurssterke hjem hvor de følges opp, lærer seg til å jobbe hardt med skolen og får bruke tid på venner og hobbyer er morgendagens vinnere.

Her i familien har vi to nieser som er svært dyktige på skolen begge kom rett inn på studier som det er hard konkurranse om plassene på. De har kunnet bruke tiden sin på skolearbeid fordi foreldrene har ok økonomi og sponer dem med alt de trenger og mer til. De har valgt at jentene bruker fritiden på sine interesser fremfor jobb.

Jeg ser en lys fremtid for disse jentene, du blir ikke ødelagt fordi du går og spiser med vennene dine av og til som 15/16åring altså.

Og ja, selvfølgelig må ungdommer lære seg å jobbe for å klare seg selv de kan ikke få servert alt rett opp i hendene.

Anonymkode: 3c141...553

Skrevet

Klart studielånet er trangt å leve på, men de fleste studenter tjener penger i ferier eller ved siden av studiene.

Jeg var da på kino/konsert/puben/restaurant nesten hver uke som student. Kan ikke huske at det var noe problem i det hele tatt.

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Synes det er ganske mye moralisme her.

Jeg tror personlig mange av de ungdommene som vokser opp i ressurssterke hjem hvor de følges opp, lærer seg til å jobbe hardt med skolen og får bruke tid på venner og hobbyer er morgendagens vinnere.

Her i familien har vi to nieser som er svært dyktige på skolen begge kom rett inn på studier som det er hard konkurranse om plassene på. De har kunnet bruke tiden sin på skolearbeid fordi foreldrene har ok økonomi og sponer dem med alt de trenger og mer til. De har valgt at jentene bruker fritiden på sine interesser fremfor jobb.

Jeg ser en lys fremtid for disse jentene, du blir ikke ødelagt fordi du går og spiser med vennene dine av og til som 15/16åring altså.

Og ja, selvfølgelig må ungdommer lære seg å jobbe for å klare seg selv de kan ikke få servert alt rett opp i hendene.

De skal jo slippe å jobbe, fordi de ikke må gå glipp av fritid...

Og selv om du hypotetisk sett hadde rett i at det ikke går rakt åt skogen med dem selv om de får spise på restaurant ukentlig, så er det jo moren selv som skriver inn her og forteller at familien ikke har råd til å ligge på et slikt nivå mht forbruk. Da må hun bare gjøre seg hard og be dem smøre matpakke, altså! Jeg er sikker på at tenåringen min helst ville spise noe lekkert i kantina hver dag, men som regel har han ikke penger til det. Og da er det bare å smøre skiver! 

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De skal jo slippe å jobbe, fordi de ikke må gå glipp av fritid...

Og selv om du hypotetisk sett hadde rett i at det ikke går rakt åt skogen med dem selv om de får spise på restaurant ukentlig, så er det jo moren selv som skriver inn her og forteller at familien ikke har råd til å ligge på et slikt nivå mht forbruk. Da må hun bare gjøre seg hard og be dem smøre matpakke, altså! Jeg er sikker på at tenåringen min helst ville spise noe lekkert i kantina hver dag, men som regel har han ikke penger til det. Og da er det bare å smøre skiver! 

Jo det er klart at de kan ikke ha et høyere forbruk enn familien har råd til. Og jeg tror det er veldig sundt å lære seg å disponere penger slik at de forstår at en utskeielse en helg gjør at resten av måneden blir desto mer nøktern.

Bare reagerer litt på den unisone fordømmelsen av tenåringer som bruker penger på seg selv, det gjorde jeg også på 90-tallet og har aldri vært i nærheten av luksusfellen.

Skrevet

Klart man kan jobbe og gå på skole samtidig å få gode karakterer.

Det vil gå ut over sosiallivet, ja selvsagt. Men er viktigere å få en god holdning til jobb, økonomi og viljen til å stå på så man kan innhente seg i fremtiden og kanskje da leve bedre enn man gjorde før.

Det er jo opptil dere selv å velge om dere vil sy puter under armene på ungene. Bare pass på så de ikke blir bortskjemte og får store forventinger i alt i livet. Det er en stor fallgruve, og ofte gir mer skade enn godt.

Jeg tror det viktigste er å gi dem gode verdier å strebe etter og jobbe hardt for å få en mer ønsket fremtid.

Man får ikke det av å si dakar deg, du skal få gå på kino, her. Ta en 200 lapp.

Da er det litt mer fornuftig å si, "jobb inn litt penger så får du bedre selvfølelse, selvdisiplin og viktigst av alt muligheten til å velge selv større ting i livet enn kino." Kanskje har man råd til en ferie i utlandet mer enn andre om du velger den ruten? Kanskje spare til større og bedre skoler osv. Korttidsbelønninger er vel og greie en gang i ny og ne. Men blir det en vane kan det fort forårsake late dager og lite arbeidsvilje. Som i det lange løp gir dårlig fremtid. 

Vet ikke om jeg hørtes fornuftig ut for dere men det er en av mine viktigste verdier.

Skrevet
21 timer siden, Nyttårs barn skrev:

Jo det er klart at de kan ikke ha et høyere forbruk enn familien har råd til. Og jeg tror det er veldig sundt å lære seg å disponere penger slik at de forstår at en utskeielse en helg gjør at resten av måneden blir desto mer nøktern.

Bare reagerer litt på den unisone fordømmelsen av tenåringer som bruker penger på seg selv, det gjorde jeg også på 90-tallet og har aldri vært i nærheten av luksusfellen.

Gjorde jeg også - mine EGNE penger, ikke mammas...

Skrevet

Moralisme, mulig det - men en 15/16-åring skal altså bruke 2000 kroner på restaurantbesøk, kino og sminke hver måned, altså 24 tusen i året. Det er mer enn jeg som 42-årig barnehagelærer som har jobbet i 20 år bruker på de samme tingene i året. Når mine barn på 6 og 7 år skal ha månedslønn om noen år kommer jeg til å bli den kjipe mora... Er selv oppvokst i Oslo og vi var på McDonalds og Peppes kanskje 4 ganger i året. 

Anonymkode: e30c0...9e4

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Moralisme, mulig det - men en 15/16-åring skal altså bruke 2000 kroner på restaurantbesøk, kino og sminke hver måned, altså 24 tusen i året. Det er mer enn jeg som 42-årig barnehagelærer som har jobbet i 20 år bruker på de samme tingene i året. Når mine barn på 6 og 7 år skal ha månedslønn om noen år kommer jeg til å bli den kjipe mora... Er selv oppvokst i Oslo og vi var på McDonalds og Peppes kanskje 4 ganger i året. 

Og på klær. 15/16åringen skal bruke 2000 på alt det som hun trenger i løpet av en måned forsto jeg det som.

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg forsto det som at hun skulle holde seg med alt hun trenger for disse pengene? Da inngår klær, sko, frisør, hudpleie, hårprodukter osv også.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg forsto det som at hun skulle holde seg med alt hun trenger for disse pengene? Da inngår klær, sko, frisør, hudpleie, hårprodukter osv også.

Ok, da hører det mer rimelig ut, om det dekker alt og det ikke er mulighet for å utvide det hist og her. 

Skrevet

Ok, da hører det mer rimelig ut, om det dekker alt og det ikke er mulighet for å utvide det hist og her. 

Dyrere klær som ull og yttertøy skulle foreldrene dekke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...