Gå til innhold

Penger og økonomi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet at dette er en gjenganger, men jeg skriver likevel. Vi bruker for mye penger. Får aldri bygget opp noen buffer. Lurer på om dette er sånn alle har det? Vi kjøper all mat på Rema eller i Sverige, kaster lite mat, lager vanlige middager med kjøtt, fisk og grønnsaker. Det går mye penger til barna og barnas akriviteter og reiser (de er 13 og 16 år). Ballett er dyrt, fotball er dyrt, og i tillegg synger de i hvert sitt kor som ofte er på turneer og reiser i Norge og Europa. Det går en del penger på vanlige helger også, de er på kino og på restaurant (vi bor like utenfor Oslo, de drar ofte til Oslo i helgene). Hvordan gjør andre dette? Jeg sitter stadig med en følelse av at barna er bortskjemte, men synes det er vanskelig å stoppe det når vi tross alt bor her vi bor. Vi bruker litt penger på reiser også (for hele familen), noen uker om sommmeren og noen helgeturer gjennom året. Økonomien er ok, men vi har sjelden noen buffer, og jeg blir litt nervøs av det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

To månedslønner buffer bør du ha, men det vet du jo, det er selvsagt mindre prekært siden dere har ok å rutte med, men likevel trenger du en buffer. Og om du setter en tusenlapp som fasttrekk på lønna deres hver i noen måneder vil du knapt merke at dere opparbeider dere det. Bufferkontoen skal være separat og ikke ha bankkort tilknyttet. Spar ved å betale ned på bolig - utover det ville jeg ikke kuttet ned på de gode tingene du skriver at dere gjør, man vet neigu ikke hvor lenge man lever.

Skrevet

Jeg strever med det samme. Går liksom alltid i null. Begynte å sette av 500 kroner i måneden til buffer, ble trukket med en gang jeg fikk lønn. Så hvis jeg hadde penger igjen på konto dagen før lønning så satte jeg inn de også. Plutselig hadde jeg 27 000 på buffer. Ble så inspirert at jeg nå har sluttet å røyke for å ha råd til å spare til pensjon😅

Anonymkode: 4c022...d80

Skrevet

Enig med de over, ta noen grep med et fast trekk fra lønn samme dag som dere får den utbetalt.

Du sier at økonomien egentlig er god. Dvs. dere får godt med feriepenger. Om dere dropper ferien i år så har dere bare der et ganske stort beløp. Ingen av dere lider noen nød av å ikke reise på dyr ferie i år. Ungene reiser jo via aktiviteter uansett. Ta en tur hytte til hytte på fjellet i sommer, eller i telt, sjekk ut overnattinger på gamle fyr langs kysten. Eller bare vær hjemme og gjør ting sammen i nærområdet.

Videre kan dere planlegge neste jul nå, kjøp ting i gaver som kommer på salg nå etter nyttår eller utover året. Gjør dere det kan dere være i boks med julen før dere får halv skatt i desember igjen. Sammen med feriepenger, halv desemberskatt og et fast trekk pr. måned så kan dere ila. 2018 opparbeide dere en fin buffer.

Anonymkode: d3050...b29

Skrevet

Kanskje ikke så smart å venne barn til at det er vanlig å spise ute så ofte? De kan få et litt forvrengt syn på hva Som er sunn pengeforbruk og gjerne slite når de blir voksne studenter osv. 

Vi drar på ferie annenhver sommer. Det er helt unødvendig å dra hvert år. Det høres jo ut som dere lever et ganske godt liv og du må jo selv velge om du vil ha trygghet i å ha oppsparte midler,  eller om det passer dere best å leve slik som nå. 

Anonymkode: ce4c6...51c

Skrevet

Gå gjennom kontoutskriften deres og få full oversikt over hva dere bruker pengene på.

Flere uker ferie om sommeren og flere helger gjennom året høres mye ut. Det høres ut som total galskap å betale for at ungene skal få gå ut og spise eller dra på kino i byen til stadighet. Lær dem heller å samles hjemme hos hverandre og å betale selv for slike ting.

Kanskje dere bør for dyrt til å holde det forbruket dere ønsker? Kanskje dere kjører for dyre biler osv.

Anonymkode: 7da1e...4b5

Skrevet

Jeg har barn på samme alder, 14 og 16 år, og de får månedslønn.

14-åringen får 500 kr i måneden og 16-åringen får 1000 kr i måneden. De får ikke mer lommepenger enn det. Om de bruker det på kino, peppes, i kantina på skolen spiller ingen rolle for meg, men de kan ikke leve i sus og dus. Eldste er gjerne på kino en gang i måneden, og de spiser kanskje en pizza eller kebab et par ganger i måneden, da har han egentlig bare småpenger igjen.

Å venne ungene til at det bare er å reise til byen og spise ute, gå på kino osv hver eneste helg og gjerne flere ganger i uken er virkelig å gjøre de en bjørnetjeneste altså.

16-åringen her er ekstrahjelp på Europris. Har ingen faste vakter, men de ringer han om de trenger et par ekstra hender i butikken pga sykdom, store vareleveringer osv. Han er foreløbig fornøyd med 1-3 vakter i måneden hvor han rydder, presser søppel, fyller på smågodt osv og tjener noen ekstra lommepenger.

Når det kommer til sparing, jeg har et fast trekk på 600 kr på lønningsdagen min. Merker ikke at de blir borte, og det bygges sakte men sikkert opp en sparekonto.

Vi har også en felles regningskonto hvor alle faste regninger og lån betales fra. Vi har beregnet hvor mye penger det går i løpet av et år og delt den summen på 12, da får vi hva vi trenger i måneden. Så har vi faste trekk fra hver vår lønnskonto til regningskontoen som dekker opp regningene, pluss litt ekstra. Det lille ekstra hver måned bygger seg opp til en buffer så vi kan ta en verkstedregning, et ødelagt kjøleskap eller en litt dyr tur til tannlegen uten å røre sparekontoen.

Ferie, vi reiser på dyr ferie annenhvert år. I år har vi hatt dyr ferie i Europa, i fjor hadde vi en veldig billig ferie hvor vi leide et feriehus i Sverige for 4.000 kr og kjørte bil dit.

Anonymkode: 3a99a...6bc

Skrevet

Spare opp til en buffer er lurt, kjekt å ha litt å gå på. Sier som de andre, sett fasttrekk så merkes det ikke etterhvert

Ungene høres veldig bortskjemte ut synes jeg. En 13 åring og en 16 åring som gårt på resturant i helgene? Det tror jeg aldri har hørt er vanlig, og høres veldig unødvendig ut. De må ikke gjøre noe hver helg som koster penger.

Anonymkode: 3db80...543

Skrevet

jeg er alenemor med en 14 og 16 åring, og har veldig dårlig råd, jobber ikke pga en skade i ryggen, vil gjerne jobbe, men legen abefaller at jeg lar være, får uførtrygd, heldigvis stiller faren til gutten opp økonomisk og har de også 50/50, så de får månedslønn fra han 2000 hver og så sparer jeg barnetrygden til dem, og far hjelper til med alt som gjelder barna også reginger, så de er heldig som har en oppgående far,selvom vi har vert skilt i 11 år nå er vi gode venner og samarbeider godt ,men hvis jeg hadde vert helt alene her, måtte jeg mest sannsynlig gitt opp barna pga økonomien

Anonymkode: d2aae...483

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

jeg er alenemor med en 14 og 16 åring, og har veldig dårlig råd, jobber ikke pga en skade i ryggen, vil gjerne jobbe, men legen abefaller at jeg lar være, får uførtrygd, heldigvis stiller faren til gutten opp økonomisk og har de også 50/50, så de får månedslønn fra han 2000 hver og så sparer jeg barnetrygden til dem, og far hjelper til med alt som gjelder barna også reginger, så de er heldig som har en oppgående far,selvom vi har vert skilt i 11 år nå er vi gode venner og samarbeider godt ,men hvis jeg hadde vert helt alene her, måtte jeg mest sannsynlig gitt opp barna pga økonomien

Anonymkode: d2aae...483

For en fantastisk eksmann du har ❤ en ekte mann kaller vi slike :)

Anonymkode: ce4c6...51c

Skrevet

Du bare setter av to månedslønner på konto. Spar opp til dette med trekk på f.eks 5000 per måned framover. Disse trekkes dagen etter lønn. Det er ikke lov å ta fra buffer til annet enn uforutsette krisehendelser. Dette får du råd til ved å kutte ned på fornøyelser og unødvendig forbruk. Informer barna om at slik blir det fra DENNE DAG. Reise til Oslo stadig.. Huff, så unødvendig! 

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Er det noen av dere som faktisk har tenåringer og bor i Oslo  / i nærheten av Oslo? Jeg har selv vokst opp i ei lita bygd på vestlandet, og jeg hadde aldri penger, spiste aldri ute. Søsknene mine som har etablert seg der, synes også barna våre er bortskjemte, og jeg forstår at de tenker sånn. Jeg føler likevel at mye av ansvaret ligger på oss voksne. Vi kan ikke bosette oss i Bærum for så å bli overrasket når barna ikke har samme mentalitet som vi selv hadde. Jeg kan ikke si til min datter at hun ikke får spise lunsj på Olivia med vennene sine fordi det fikk ikk jeg da jeg var ung? Jeg synes dette er vanskelig.

Skrevet

Men jeg skal definitivt begynne med automatiske trekk til sparekontoen, det var et veldig godt tips!

Skrevet
6 minutter siden, hysterika skrev:

Takk for svar alle sammen. Er det noen av dere som faktisk har tenåringer og bor i Oslo  / i nærheten av Oslo? Jeg har selv vokst opp i ei lita bygd på vestlandet, og jeg hadde aldri penger, spiste aldri ute. Søsknene mine som har etablert seg der, synes også barna våre er bortskjemte, og jeg forstår at de tenker sånn. Jeg føler likevel at mye av ansvaret ligger på oss voksne. Vi kan ikke bosette oss i Bærum for så å bli overrasket når barna ikke har samme mentalitet som vi selv hadde. Jeg kan ikke si til min datter at hun ikke får spise lunsj på Olivia med vennene sine fordi det fikk ikk jeg da jeg var ung? Jeg synes dette er vanskelig.

Det burde ikke være nødvendig for tenåringer å spise på resturant med vennene sine, uansett hvor man bor. Jeg bor ikke i Oslo, men jeg bor et sted hvor bærumsunger har rykte for å være snobbete, overlegne og bortskjemte

Skrevet

Bor på Frogner med tenåring og hun får jo ikke lov til å lunsje på Olivia med venninner, ønsker ikke at hun skal legge seg til sånne vaner selv om vi har råd. En bolle hos bakeren og en kaffe på Starbucks en gang i blant holder lenge. 

Anonymkode: 43952...a98

Skrevet

Jeg skjønner deg HI. Husker selv fra tenårene at vi spiste pizza ute og gikk på cafe med vennene. Men det er en viss forskjell på en trettenåring og en søttenåring altså. Og de trenger kanskje ikke å gjøre dette hver helg.

Når det gjelder ferier og turer så mener jeg også at det er bedre å kose seg nå og nyte livet man vet ikke hva fremtiden bringer. Turer med familien er kjære minner både for deg og mannen og ikke minst for ungene.

Men buffer er også kjekt, derfor ville jeg satt opp et fast trekk på en tusenlapp fra hver av kontoene deres inntil dere er fornøyd.

Skrevet (endret)

Det er hun på 15 (snart 16) som går på kafé, ikke lillesøster, hun bruker penger på kino og kanskje en kaffe, men ikke restaurant.

Endret av hysterika
Skrevet

16-åringen burde skaffet seg en jobb synes jeg når han er så dyr i drift.

Anonymkode: f0c28...cf4

Skrevet

Vi nor i Asker, rett ved toget med tog til Oslo 4 ganger i timen. Min jente på 15 har aldri reist til Oslo for å spise ute. Hun på 13 har aldri vært i Oslo med venner en gang. De får 75 kr i uka til eget forbruk det inkluderer alt av kinoturer, kantinemat, kiosken på stevne ol. Det forbruket du legger opp til hos ungene dine høres helt vilt ut.

Jeg går ut fra at du regner det som normalt for dere voksne også å bruke mye penger ute år du godtar det fra barna. Da synes jeg rett og slett dere bør flytte hvis det er det som må til for å gi ungene litt bedre verdier.

Anonymkode: 7da1e...4b5

Skrevet
22 minutter siden, hysterika skrev:

Det er hun på 15 (snart 16) som går på kafé, ikke lillesøster, hun bruker penger på kino og kanskje en kaffe, men ikke restaurant.

Jeg skjønner ikke hva 16 åringer har på resturant å gjøre regelmessig

Skrevet

Synes mange er litt dømmende her. Bor rett ved et stort senter i en stor norsk by og her er det ikke uvanlig at tenåringer går ut og spiser. Starbucks er blitt det nye stedet for yngre tenåringer(sikkert de eldre og)

Min gutt på 10 år får ingen egne penger til fri benyttelse enda, men kompisen hans har bankkort og har tatt med et par venner på McDonalds ved flere anledninger.. Jeg ønsker ikke dette for min gutt nå men om noen år (ungdomsskolealder) må han få muligheten til å bruke litt penger med venner for ikke å bli utenfor tenker jeg.

Skrevet
6 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Synes mange er litt dømmende her. Bor rett ved et stort senter i en stor norsk by og her er det ikke uvanlig at tenåringer går ut og spiser. Starbucks er blitt det nye stedet for yngre tenåringer(sikkert de eldre og)

Min gutt på 10 år får ingen egne penger til fri benyttelse enda, men kompisen hans har bankkort og har tatt med et par venner på McDonalds ved flere anledninger.. Jeg ønsker ikke dette for min gutt nå men om noen år (ungdomsskolealder) må han få muligheten til å bruke litt penger med venner for ikke å bli utenfor tenker jeg.

Forskjell på starbucks, McDonalds og returanter vel?

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Forskjell på starbucks, McDonalds og returanter vel?

Beklager, jeg kan virkelig ikke klare å stave det riktig tydeligvis. * restaurant *

Skrevet
1 time siden, hysterika skrev:

Jeg har svart deg tidligere her, at jeg gir ungene mine månedslønn også bestemmer de selv hva pengene går til.

Jeg har vokst opp rett utenfor Oslo selv, og vi tok toget inn til sentrum og gikk på kino McDonalds o.l. fra 13-14 års alderen selv.

Nå bor jeg med mine barn i en annen by i Norge.

Jeg skjønner hva du mener, og det er vanskelig å si nei til sitt barn når de andre skal noe, man vil jo at barna skal være sammen med venner. Men det fungerer godt med månedslønn, min sønn kan gå ut og spise et par ganger i måneden om han vil, men da blir det ingen penger til andre ting. Han kan også jobbe, både hjemme, hos besteforeldre, pluss at han jo har skaffet seg en jobb på Europris, så han bruker mer penger enn den månedslønnen hver måned.

Som jeg sier til min sønn, verden fungerer ikke sånn at vi bare bruker opp pengene på konto også kommer det på magisk vis inn mer. Har man brukt opp lønnen sin må man faktisk vente på neste lønn før man kan bruke mer penger. Det er lærdom de trenger videre i livet, man kan ikke bruke over evne. Vil man bruke mer må man først tjene mer penger.

Det har hendt jeg har gitt litt etter, om sønnen er tom for penger og kompisene skal på kino, da har jeg gitt han en 200-lapp, mot at han jobber for meg. Vasker bilen min f.eks. Han får ikke pengene "gratis". Ønsker han å være med da så jobber han for de pengene, gidder han ikke jobbe er det kanskje ikke så viktig å være med på akkurat den kinoturen.

Jeg har gutt da, de spiser ikke på fine restauranter, men det blir litt Peppes, kebab. subway o.l. i løpet av en måned.

Anonymkode: 3a99a...6bc

Skrevet

Min sønn på 17 har aldri vært på resturant/kafe med kompiser uten at det har vært noe spesielt før han fikk seg helgejobb og begynte å tjene penger selv. Nå går han ganske ofte ut med kompiser, men bruker d av lønna si. Når det er tomt for penger på hans konto, så får han ikke mer av meg til slikt.

Dattra mi på 12 år sparer ukepenger, og kan finne på å gå på kafe med venninner, men det er kanskje snakk om annenhver mnd, kanskje ikke så ofte heller.

Om dere har slikt høyt forbruk til resturant, kafe, kino og lignende. så bør du kanskje begynne å stramme litt inn på disse områdene.

Anonymkode: c9f27...e40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...