Gå til innhold

Penger og økonomi

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, hysterika skrev:

Takk for svar alle sammen. Er det noen av dere som faktisk har tenåringer og bor i Oslo  / i nærheten av Oslo? Jeg har selv vokst opp i ei lita bygd på vestlandet, og jeg hadde aldri penger, spiste aldri ute. Søsknene mine som har etablert seg der, synes også barna våre er bortskjemte, og jeg forstår at de tenker sånn. Jeg føler likevel at mye av ansvaret ligger på oss voksne. Vi kan ikke bosette oss i Bærum for så å bli overrasket når barna ikke har samme mentalitet som vi selv hadde. Jeg kan ikke si til min datter at hun ikke får spise lunsj på Olivia med vennene sine fordi det fikk ikk jeg da jeg var ung? Jeg synes dette er vanskelig.

Men du kan fint si til datteren din at hun får 1000 kroner i månedslønn og hvis hun trenger mer penger så må hun finne seg en jobb utenom.

Jeg bor også i samme område og har venner med barn i samme alder som dine. Ingen av de barna har det forbruket som det virker som dine har. De får en ikke stor ukes eller månedslønn, og vil de ha mer penger utenom så må de jobbe for dem. De har foreldre som mener de vil gjøre barna sine en stor bjørnetjeneste om de lar dem ha et enormt forbruk. De mener at de må lære barna sine verdien av penger og det å ta ansvar for eget forbruk. De har også avtalt at det ungene tjener skal de spare en viss prosent av som skal gå rett inn på sparekonto som ikke har korttilgang.

Det du gjør er at du lar ungene dine venne seg til et enormt forbruk. Et forbruk de ikke kan forvente å holde når de begynner å studere eller jobbe. Bosted er ingen unnskyldning fra å la være å lære barna deres å ta ansvar for eget forbruk, tilpasse forbruk etter inntekt og forståelse for familieøkonomi. Det du og mannen gjør er jo å la være å sikre familien for at barna skal få lov å ha et villt forbruk som de ikke kan forvente å ha når de om få år skal stå på egne ben og greie seg selv.

Ungene dine kommer til å slite om du og mannen ikke strammer inn. Dere risikerer at ungene dine er på luksusfellen innen få år... og i så fall så har dere sendt dem dit med vitende og vilje.

Anonymkode: d3050...b29

Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men du kan fint si til datteren din at hun får 1000 kroner i månedslønn og hvis hun trenger mer penger så må hun finne seg en jobb utenom.

Jeg bor også i samme område og har venner med barn i samme alder som dine. Ingen av de barna har det forbruket som det virker som dine har. De får en ikke stor ukes eller månedslønn, og vil de ha mer penger utenom så må de jobbe for dem. De har foreldre som mener de vil gjøre barna sine en stor bjørnetjeneste om de lar dem ha et enormt forbruk. De mener at de må lære barna sine verdien av penger og det å ta ansvar for eget forbruk. De har også avtalt at det ungene tjener skal de spare en viss prosent av som skal gå rett inn på sparekonto som ikke har korttilgang.

Det du gjør er at du lar ungene dine venne seg til et enormt forbruk. Et forbruk de ikke kan forvente å holde når de begynner å studere eller jobbe. Bosted er ingen unnskyldning fra å la være å lære barna deres å ta ansvar for eget forbruk, tilpasse forbruk etter inntekt og forståelse for familieøkonomi. Det du og mannen gjør er jo å la være å sikre familien for at barna skal få lov å ha et villt forbruk som de ikke kan forvente å ha når de om få år skal stå på egne ben og greie seg selv.

Ungene dine kommer til å slite om du og mannen ikke strammer inn. Dere risikerer at ungene dine er på luksusfellen innen få år... og i så fall så har dere sendt dem dit med vitende og vilje.

Jeg er ikke helt enig jeg altså.

Jeg har jobbet fra jeg var 16/17 år ikke mye men noe og fått månedslønn av foreldrene mine.

Var sikkert ute på cafe eller disco minst en gang i uke gjennom hele ungdomstiden. Som studenter var vi også mye ute, studenter jo noe av hovedgrunnlaget for utesteder i enhver by med høgskole/universitet.

Som voksen har jeg også fortsatt å spise ute minst engang i uken, ikke på 3 stjerners restauranter men på cafeen ved jobben eller senteret. Har aldri vært i nærheten av å gå bankerott eller havne på luksusfellen.

Anonymkode: 3c141...553

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke helt enig jeg altså.

Jeg har jobbet fra jeg var 16/17 år ikke mye men noe og fått månedslønn av foreldrene mine.

Var sikkert ute på cafe eller disco minst en gang i uke gjennom hele ungdomstiden. Som studenter var vi også mye ute, studenter jo noe av hovedgrunnlaget for utesteder i enhver by med høgskole/universitet.

Som voksen har jeg også fortsatt å spise ute minst engang i uken, ikke på 3 stjerners restauranter men på cafeen ved jobben eller senteret. Har aldri vært i nærheten av å gå bankerott eller havne på luksusfellen.

Anonymkode: 3c141...553

Du jobbet jo og finansierte deler av det forbruket selv, det virker det ikke som HIs barn gjør.

Skrevet

Det er ikke din jobb å gi barna alt du ikke fikk i barndommen HI, det er din jobb å gjøre ungdommene dine til fornuftige voksne som forstår pengebruk. 

Anonymkode: 43952...a98

Skrevet

Jeg er voksen med jobb og tar meg ikke tid til å gå på restaurant i tide og utide.  Hvorfor skal noen barn i det hele tatt læres opp til dette? Du gjør dem en bjørnetjeneste.. 

Moren til min mann hadde dårlig råd og fikk "ingenting"  da hun var ung. Dette resulterte i at hun skulle kompensere for dette ved å gi sine barn alt de ønsket seg og mer. Disse har endt opp med ett urealistisk syn på økonomi med høyt pengeforbruk, og det er derfor jeg må styre økonomien i vårt hus :P moren har selv sagt at hun angrer og at hun ser nå i ettertid at det hun gjorde var feil. 

Anonymkode: ce4c6...51c

Skrevet
12 timer siden, hysterika skrev:

Vet at dette er en gjenganger, men jeg skriver likevel. Vi bruker for mye penger. Får aldri bygget opp noen buffer. Lurer på om dette er sånn alle har det? Vi kjøper all mat på Rema eller i Sverige, kaster lite mat, lager vanlige middager med kjøtt, fisk og grønnsaker. Det går mye penger til barna og barnas akriviteter og reiser (de er 13 og 16 år). Ballett er dyrt, fotball er dyrt, og i tillegg synger de i hvert sitt kor som ofte er på turneer og reiser i Norge og Europa. Det går en del penger på vanlige helger også, de er på kino og på restaurant (vi bor like utenfor Oslo, de drar ofte til Oslo i helgene). Hvordan gjør andre dette? Jeg sitter stadig med en følelse av at barna er bortskjemte, men synes det er vanskelig å stoppe det når vi tross alt bor her vi bor. Vi bruker litt penger på reiser også (for hele familen), noen uker om sommmeren og noen helgeturer gjennom året. Økonomien er ok, men vi har sjelden noen buffer, og jeg blir litt nervøs av det.

Hørest ikke ut som du lager gode vaner for barna dine.Bor ikke i Oslo men har en 16 åring.Han jobber og sparer penger som han bruker på seg selv.Han går på restaurant med kompiser hvis en i gjengen har bursdag men aldri utenom.Han lærer gode verdier i livet med å spare og vite hva penger er.Barna skal ut i livet og må slippe puter under armene.....

Anonymkode: 3f7b9...b27

Skrevet (endret)
8 timer siden, hysterika skrev:

Takk for svar alle sammen. Er det noen av dere som faktisk har tenåringer og bor i Oslo  / i nærheten av Oslo? Jeg har selv vokst opp i ei lita bygd på vestlandet, og jeg hadde aldri penger, spiste aldri ute. Søsknene mine som har etablert seg der, synes også barna våre er bortskjemte, og jeg forstår at de tenker sånn. Jeg føler likevel at mye av ansvaret ligger på oss voksne. Vi kan ikke bosette oss i Bærum for så å bli overrasket når barna ikke har samme mentalitet som vi selv hadde. Jeg kan ikke si til min datter at hun ikke får spise lunsj på Olivia med vennene sine fordi det fikk ikk jeg da jeg var ung? Jeg synes dette er vanskelig.

Penger vokser ikke på trær, og slik det er nå lærer vel ikke barna å disponere egne penger? Får de månedslønn og beskjed om at når det er tomt, så er det tomt? Det er ikke slemt å få 1000kr i måneden i lommepenger de må disponere selv. 

Endret av Fugit
D
Skrevet

Å herregud. Ungene vil ut i Europa på turne, ungene vil spise på restaurant - hallooooooo?!?! Dere velger å leve over evne så ungene skal slippe å høre ordet "nei". Lærer dere dem å styre økonomi i framtida hvis dere voksne ikke greier å styre deres egen? 

Anonymkode: af39c...0dc

Skrevet

Takk alle sammen. Vi har diskutert og blitt enige om at det fra og med januar innføres månedslønn. Jeg skal snakke med de andre foreldrene også og prøve  få til at vi legger oss på samme linje.

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

For en fantastisk eksmann du har ❤ en ekte mann kaller vi slike :)

Anonymkode: ce4c6...51c

Ja synes det selv, veldig glad vi har han i livet, og både min nye mann og hans nye kona er såpass gode venner alle sammen, ofte det kan oppstå sjalusi

Anonymkode: d2aae...483

Skrevet
12 minutter siden, hysterika skrev:

Takk alle sammen. Vi har diskutert og blitt enige om at det fra og med januar innføres månedslønn. Jeg skal snakke med de andre foreldrene også og prøve  få til at vi legger oss på samme linje.

Jeg tenker at så lenge du ikke gir minst, og ikke gir mest, så er det greit.

Min 16-åring får 1000 kr mnd, det er det flere som får så han er ikke den som får minst, men han har kompiser som får det dobbelte også. Noen forskjeller vil det alltid være, og de som får mest er de som har skilte foreldre og får lommepenger fra to steder....

Anonymkode: 3a99a...6bc

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at så lenge du ikke gir minst, og ikke gir mest, så er det greit.

Min 16-åring får 1000 kr mnd, det er det flere som får så han er ikke den som får minst, men han har kompiser som får det dobbelte også. Noen forskjeller vil det alltid være, og de som får mest er de som har skilte foreldre og får lommepenger fra to steder....

Hva skal disse pengene dekke? Det ser ut til at 2000 er det vanlige her, pengene skal da dekke alt mat (som kjøpes på eget initiativ ute), kino, sminke og klær (vi ser for oss at vi dekker større "nødvendige" kleskjøp av typen ytterjakker, ulltøy, sko etc.).

Skrevet
20 timer siden, hysterika skrev:

Det er ikke slik man gjør det.

Gi henne et fast beløp pr måned og så får hun selv prioritere. Spiser hun på Olivia er det ikke penger til andre ting. Mye lærdom i det, og samtidig har hun friheten til å bestemme selv.

Anonymkode: ffd5c...681

Skrevet
55 minutter siden, hysterika skrev:

Hva skal disse pengene dekke? Det ser ut til at 2000 er det vanlige her, pengene skal da dekke alt mat (som kjøpes på eget initiativ ute), kino, sminke og klær (vi ser for oss at vi dekker større "nødvendige" kleskjøp av typen ytterjakker, ulltøy, sko etc.).

Det dekker de tingene de gjør på fritiden, kino, mat de kjøper, kantine, buss når de ikke gidder sykle/gå osv 

Klær og hygieneartikler får han av meg 

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det dekker de tingene de gjør på fritiden, kino, mat de kjøper, kantine, buss når de ikke gidder sykle/gå osv 

Klær og hygieneartikler får han av meg 

Ok. Jeg vil gjerne at hun også skal lære seg å prioritere når det gjelder kles- og sminkekjøp, så vi inkluderer det. Satser på at 2000 per måned da er ok.

Skrevet

1000+ i månedslønn? Herregud. Er dem over 13 år+ krever dem kanskje mer penger i dag. Men da kan de for fasiken også få seg en jobb. 

Dersom du har en 3-12 åring som krever så mye penger i måneden burde man vurdere å lære dem verdien i penger og lære dem å spare.

Har du 3+ unger med den pengeforventingen blir man jo ruinert i dårlige mnd som mars og desember. *Grøss*

Skrevet (endret)
16 minutter siden, SaraAndersen skrev:

1000+ i månedslønn? Herregud. Er dem over 13 år+ krever dem kanskje mer penger i dag. Men da kan de for fasiken også få seg en jobb. 

Dersom du har en 3-12 åring som krever så mye penger i måneden burde man vurdere å lære dem verdien i penger og lære dem å spare.

Har du 3+ unger med den pengeforventingen blir man jo ruinert i dårlige mnd som mars og desember. *Grøss*

13-åringen får kun lommepenger, 100 kr. per uke. Det er den eldste som skal få månedslønn. Jeg er ganske sikker på at hun (som er 15, snart 16), kommer til å bruke mindre penger per måned på denne måte, og det er jo også poenget med månedslønn, at hun skal se verdeien av penger samt lære å prioritere. Jeg har latt være å kommentere så mye på innleggene til de av dere som har vært veldig negative til pengebruk og restaurantbesøk, men jeg kan virkelig ikke se at Mc Donald, boller hos bakeren og annen junk-food skal være bedre enn en salat eller en suppe på Olivia. Hun har aktiviteter i Oslo flere ganger i uka, reiser frem og tilbake med buss og tog, og jeg tror faktisk det er en illusjon at hun skal klare å få med seg matpakke hver eneste gang. Og mener du virkelig at 1000,- kr er for mye til lommepenger, sminke, kino ++ i 2017 (snart 18)? Hvor i Norge bor du?

Endret av hysterika
Skrevet
4 minutter siden, hysterika skrev:

13-åringen får kun lommepenger, 100 kr. per uke. Det er den eldste som skal få månedslønn. Jeg er ganske sikker på at hun (som er 15, snart 16), kommer til å bruke mindre penger per måned på denne måte, og det er jo også poenget med månedslønn, at hun skal se verdeien av penger samt lære å prioritere. Jeg har latt være å kommentere så mye på innleggene til de av dere som har vært veldig negative til pengebruk og restaurantbesøk, men jeg kan virkelig ikke se at Mc Donald, boller hos bakeren og annen junk-food skal være bedre enn en salat eller en suppe på Olivia. Hun har aktiviteter i Oslo flere ganger i uka, reiser frem og tilbake med buss og tog, og jeg tror faktisk det er en illusjon at hun skal klare å få med seg matpakke hver eneste gang. Og mener du virkelig at 1000,- kr er for mye til lommepenger, sminke, kino ++ i 2017 (snart 18)? Hvor i Norge bor du?

Jeg mener 1000 kr er evig nok og at hun burde se seg om etter en deltidsjobb.

Anonymkode: 4eeb0...b70

Skrevet
4 minutter siden, hysterika skrev:

1000 kr er sikkert ok.

Holdningen om at kino osv er en selvfølge hver måned er problematisk.

Skrevet
17 minutter siden, SaraAndersen skrev:

1000 kr i mnd er ikke mye penger, en tur på kino koster fort 200 kr. Min sønn spiser i kantina på skolen en gang i uka, ellers har han matpakke, men de trener mange ganger i uka, besøker venner i helgene osv, noen ganger tar de en tur på subway, eller peppes, men det er ikke hver uke 

Likevel går det penger, i går var de fire stykker i kjellerstua her og de kjøpte hver sin grandis på butikken i tillegg til at de spleiset på brus og snop 

Min sønn er veldig sosial og er sammen med enten venner eller kjæreste nesten hver dag. De bruker ikke penger bestandig for de er mye hos hverandre, men de spleiser en del på mat særlig i helgene og 1000 kr forsvinner fort 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

1000 kr er sikkert ok.

Holdningen om at kino osv er en selvfølge hver måned er problematisk.

Hva gjør deres ungdommer i helgene? Jeg kverulerer ikke, jeg lurer. Her vi bor er kino og liknende absolutt det vanligste (det er selvfølgelig også noen som drikker, det ser ut til at det er relativt vanlig i 10. klasse, men det gjør heldigvis ikke min datter).

Skrevet (endret)
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mener 1000 kr er evig nok og at hun burde se seg om etter en deltidsjobb.

Anonymkode: 4eeb0...b70

Hun holder på nå med å søke sommerjobb. Deltidsjobb er jeg usikker på om er en god idé. Hun bruker flere timer hver dag på lekser, og mesteparten av søndagen går også med til skolearbeid. Jeg tror ikke hun har kapasitet til deltidsjobb.

Endret av hysterika
Skrevet
10 minutter siden, hysterika skrev:

Ikke meg du spør, men det er mer enn jeg har i penger bare til meg selv, så jeg synes i hvert fall det burde være nok

Anonymkode: 3db80...543

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ikke meg du spør, men det er mer enn jeg har i penger bare til meg selv, så jeg synes i hvert fall det burde være nok

Anonymkode: 3db80...543

Ja, da forstår jeg at du synes det er mye.

Skrevet
1 minutt siden, hysterika skrev:

Hva gjør deres ungdommer i helgene? Jeg kverulerer ikke, jeg lurer. Her vi bor er kino og liknende absolutt det vanligste (det er selvfølgelig også noen som drikker, det ser ut til at det er relativt vanlig i 10. klasse, men det gjør heldigvis ikke min datter).

De henger/overnatter hos hverandre. Ser film/serier sammen. Spiller spill. Det er jevnt over en del arrangementer for ungdom de også vil dra på. Åpen hall, disko i badelandet, kafé på ungdomshuset osv. Men det koster fort penger. De liker kino men det er dyrt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...