Gå til innhold

Har kvinner det lettere enn hva menn har?

Anbefalte innlegg

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Forholdet mellom mann og kvinne var ikke spesielt rosenrødt før i tiden!

Jeg har truffet flere eldre kvinner som har levd hele sitt liv tradisjonelt. De har tendens til å blomstre opp etter at de er blitt enker og endelig kan ta sine egne valg og leve livet slik de ønsker. De var sikkert glad i mannen sin, men de var ikke likeverdige i sine forhold. Selvsagt har det vært unntak, men dette har vært sannheten for ekstremt mange i prefeministiske forhold.

Anonymkode: d4f22...7c7

Det er mulig at forholdet ikke var rosenrødt i gamle dager.

Men det er f.eks langt færre unge som gifter seg i dag, i 2014 så var det i USA det laveste antallet av inngåtte ekteskap siden 1945 og i Storbritannia så var 2010-tallet lavest antall av inngåtte ekteskap siden 1890-tallet. Og det har aldri vært målt høyere andel av skilsmisser enn hva det er i dag. Og spør du meg så er ikke dette en god utvikling av samfunnet.

Anonymkode: 1935a...18a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er mulig at forholdet ikke var rosenrødt i gamle dager.

Men det er f.eks langt færre unge som gifter seg i dag, i 2014 så var det i USA det laveste antallet av inngåtte ekteskap siden 1945 og i Storbritannia så var 2010-tallet lavest antall av inngåtte ekteskap siden 1890-tallet. Og det har aldri vært målt høyere andel av skilsmisser enn hva det er i dag. Og spør du meg så er ikke dette en god utvikling av samfunnet.

Vil du tilbake til tiden da kvinnene var avhengig av mannen, og slik ble underdanig? Med makt til mannen medfølger ofte maktmisbruk. Kvinnen hadde ingen vei å gå. I dag har man mulighet til å gå om man er ulykkelig. At noen har urealistiske forhåpninger til mann og ekteskap i dag, er en annen diskusjon. 

Anonymkode: 679fa...e39

Skrevet

Denne "artikkelen" er en samling påstander hentet fra reddit, ett nettforum. Sånn som dette.. At det står på engelsk gjør det jo ikke mer vettugt, det er bare synsing. Og så  et det noen her som slår til med en artikkel fra buzzfeed. 

Kildekritikk er viktig.  

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vil du tilbake til tiden da kvinnene var avhengig av mannen, og slik ble underdanig? Med makt til mannen medfølger ofte maktmisbruk. Kvinnen hadde ingen vei å gå. I dag har man mulighet til å gå om man er ulykkelig. At noen har urealistiske forhåpninger til mann og ekteskap i dag, er en annen diskusjon. 

Nei, Jeg vil ikke tilbake til 50-tallet. Men synes ikke at dette med ekteskap og skilsmisser er en heldig utvikling.

Skrevet
7 minutter siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Denne "artikkelen" er en samling påstander hentet fra reddit, ett nettforum. Sånn som dette.. At det står på engelsk gjør det jo ikke mer vettugt, det er bare synsing. Og så  et det noen her som slår til med en artikkel fra buzzfeed. 

Kildekritikk er viktig.  

Artikkelen fra buzzfeed viser bare en liste over undersøkelser som er blitt gjort om de 18 ulike sakene.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, Jeg vil ikke tilbake til 50-tallet. Men synes ikke at dette med ekteskap og skilsmisser er en heldig utvikling.

Men hvis du ikke vil tilbake til 50-tallet kan du ikke skylde på feminismen. Da må du heller kritisere selvrealiserings-bølgen, individualiserings-kultur, moralsk forvitring om du vil, og Disney-romantikk. 

Skrevet (endret)
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Artikkelen fra buzzfeed viser bare en liste over undersøkelser som er blitt gjort om de 18 ulike sakene.

Fordi buzzfeed har fasiten og feminisme er bortkastet og har ødelagt kjærligheten, sexlivet og alt det andre? Drit i lik lønn for likt arbeid så lenge vi har  menn som kan ta seg av oss! 

Endret av Lektor Doppler med tillegg
Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvis du ikke vil tilbake til 50-tallet kan du ikke skylde på feminismen. Da må du heller kritisere selvrealiserings-bølgen, individualiserings-kultur, moralsk forvitring om du vil, og Disney-romantikk. 

Slapp av litt nå, Jeg skylder ikke bare på feminismen det finnes flere årsaker til at hvorfor færre og færre velger og gifte seg og få barn. Men jeg tror feminismen er hovedårsaken til det.

Skrevet
38 minutter siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Fordi buzzfeed har fasiten og feminisme er bortkastet og har ødelagt kjærligheten, sexlivet og alt det andre? Drit i lik lønn for likt arbeid så lenge vi har  menn som kan ta seg av oss! 

Vi vet alle buzzfeed vanligvis ikke er en troverdig kilde, Men i den artikkelen så viste de overskriftene i forskjellige aviser som handlet om de forskjellige temaene. 

Det er flest kvinner som søker om skilsmisser, Men det er også flere menn som velger og ikke gifte seg.

www.dailymail.co.uk/femail/article-4994118/Women-destroying-marriage.html#comments

www.dailymail.co.uk/femail/article-3046350/Why-men-refuse-marry-Women-complain-chaps-today-won-t-settle-Sorry-ladies-s-fault-argues-wickedly-provocative-new-book-Denigration-M

https://fascinatingwomanhood.com/blog-eng/2017/3/24/young-men-are-giving-up-on-marriage-women-arent-women-anymore

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi vet alle buzzfeed vanligvis ikke er en troverdig kilde, Men i den artikkelen så viste de overskriftene i forskjellige aviser som handlet om de forskjellige temaene. 

Det er flest kvinner som søker om skilsmisser, Men det er også flere menn som velger og ikke gifte seg.

www.dailymail.co.uk/femail/article-4994118/Women-destroying-marriage.html#comments

www.dailymail.co.uk/femail/article-3046350/Why-men-refuse-marry-Women-complain-chaps-today-won-t-settle-Sorry-ladies-s-fault-argues-wickedly-provocative-new-book-Denigration-M

https://fascinatingwomanhood.com/blog-eng/2017/3/24/young-men-are-giving-up-on-marriage-women-arent-women-anymore

At vi har blitt mer likestilte, er nok en av årsakene til flere skilsmisser. Men også at vi har blitt sekularisert. Det er blant annet fordi undertrykte kvinner har blitt i ekteskap som ikke har vært bra. Og med mer åpenhet rundt forhold og psykisk helse, har det nok ført til flere skillsmisser.

Om jeg fikk velge mellom likestilling og færre skillsmisser, ville jeg likevel valgt likestilling.

Anonymkode: 4724b...0b4

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis en mann gjør noe som blir sett på som kvinnelig og feminint så blir han fort gjort til narr av og stemplet som homse av andre menn.

Ja? Og ville det ha skjedd hvis alle  (både menn og kvinner) beundret kvinnelige egenskaper høyt? 

Anonymkode: 5b736...756

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Forholdet mellom mann og kvinne var ikke spesielt rosenrødt før i tiden!

Jeg har truffet flere eldre kvinner som har levd hele sitt liv tradisjonelt. De har tendens til å blomstre opp etter at de er blitt enker og endelig kan ta sine egne valg og leve livet slik de ønsker. De var sikkert glad i mannen sin, men de var ikke likeverdige i sine forhold. Selvsagt har det vært unntak, men dette har vært sannheten for ekstremt mange i prefeministiske forhold.

Anonymkode: d4f22...7c7

I sær fordi skilsmisse ikke lot seg gjøre, av økonomiske årsaker.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

På hvilken måte er det bedre at folk er gift enn at de er samboere, skilte, single eller noe annet?

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Slapp av litt nå, Jeg skylder ikke bare på feminismen det finnes flere årsaker til at hvorfor færre og færre velger og gifte seg og få barn. Men jeg tror feminismen er hovedårsaken til det.

Vel, da tar du feil. Norge er blant de mest feministiske land i Europa, og nettopp derfor fødes her flere barn enn i resten av Europa. Kvinnebevegelsen har bl a kjempet fram alle de rettighetene som gravide og småbarnsforeldre nyter godt av: oppsigelsesvern, svangerskapspenger, barselpermisjon, foreldrepenger, barnehagedekningen i Norge - alt dette er kommet fordi kvinnebevegelsen har kjempa for det og brakt det inn på partiprogrammene hos stortingspartiene. 

Skrevet

På noen områder har kanskje menn det tøffere, tror de har et snevrere spenn for hva de kan gjøre. Har du f.eks. hørt om en hjemmeværende mann? En enslig kvinne kan alltids få barn, det kan ikke en mann i samme situasjon.

Og i dag hvor flere kvinner enn menn tar kremstudiene og etter hvert får jobb, vil nok menn som ikke helt henger med finne det vanskeligere å finne seg partner.

Skrevet
Akkurat nå, Nyttårs barn skrev:

På noen områder har kanskje menn det tøffere, tror de har et snevrere spenn for hva de kan gjøre. Har du f.eks. hørt om en hjemmeværende mann? En enslig kvinne kan alltids få barn, det kan ikke en mann i samme situasjon.

Og i dag hvor flere kvinner enn menn tar kremstudiene og etter hvert får jobb, vil nok menn som ikke helt henger med finne det vanskeligere å finne seg partner.

Kjenner både hjemmeværende fedre og enslige menn med barn. Han ene fikk barn via surrogati (han er singel og homofil). 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjenner både hjemmeværende fedre og enslige menn med barn. Han ene fikk barn via surrogati (han er singel og homofil). 

Ja men du er vel enig i at det er betraktelig færre av disse to gruppene blant menn enn blant kvinner. De møter nok også på en god del fordommer.

Skrevet
1 minutt siden, Nyttårs barn skrev:

Ja men du er vel enig i at det er betraktelig færre av disse to gruppene blant menn enn blant kvinner. De møter nok også på en god del fordommer.

Aner ikke hvilket miljø du ferdes i, men fordommer mot homofile fedre er vel litt...1987?

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel, da tar du feil. Norge er blant de mest feministiske land i Europa, og nettopp derfor fødes her flere barn enn i resten av Europa. Kvinnebevegelsen har bl a kjempet fram alle de rettighetene som gravide og småbarnsforeldre nyter godt av: oppsigelsesvern, svangerskapspenger, barselpermisjon, foreldrepenger, barnehagedekningen i Norge - alt dette er kommet fordi kvinnebevegelsen har kjempa for det og brakt det inn på partiprogrammene hos stortingspartiene. 

Ja, Norge er blant de mest produktive land i europa. Men vi har også (sett til folketallet) høyest andel av skilsmisser og av alenemødre, Noe som jeg ikke synes er positivt..

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, Norge er blant de mest produktive land i europa. Men vi har også (sett til folketallet) høyest andel av skilsmisser og av alenemødre, Noe som jeg ikke synes er positivt..

Vil du heller ha mindre feminisme for å få færre skillsmisser?

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vil du heller ha mindre feminisme for å få færre skillsmisser?

Den hellige ektestand, vettu!

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her er en interessant artikkel hvor 36 kvinner forteller "Why it sucks being a woman" synes det var mange gode synspunkter der.

https://thoughtcatalog.com/lorenzo-jensen-iii/2016/07/36-women-reveal-why-life-sucks-when-youre-a-woman/

Ja, alle disse punktene understreker jo bare hvor kort likestillingen har kommet.

Tilbake til spørsmålet mitt, foretrekker du mindre feminisme for å få færre skillsmisser?

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, alle disse punktene understreker jo bare hvor kort likestillingen har kommet.

Tilbake til spørsmålet mitt, foretrekker du mindre feminisme for å få færre skillsmisser?

En av mine tanter var en aktiv feminist under slutten av 1960 og i begynnelsen av 70-tallet, Men hun forlot feminist bevegelsen for 23-24 år siden fordi hun syntes ikke at tredje generasjons-feminismen har ingenting med feminisme å gjøre.

Jeg synes at kvinner skal være kvinner og at menn skal være menn, Også tror jeg at det hadde vært bedre for både mannen og kvinnen og ikke minst barna dersom det var mindre skilsmisser.

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enig i at det var mye tull i de ulike punktene.

Men han har vel et poeng når han sier at det er lettere for kvinner å få seg et ligg? 80% av kvinner kan få seg et ligg når som helst og hvor som helst. Menn må jobbe 3 x hardere for og imponere en dame, Med mindre han har en Ferrari og Yacht.

Det er ikke vår feil at menn er mindre kresne enn damer.

Hva skal vi i så fall gjøre med denne «urettferdigheten»? Ligge med menn vi ikke har lyst på?

Anonymkode: a977e...cba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...