Gå til innhold

Dagens hat

Anbefalte innlegg

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en svigerfamilie med en del artige varianter. Det tok faktisk et par år før jeg fikk mannen med på at det han slenger på seg når han står opp ikke heter mornekåpe. Svigermor insisterer på at det er noe som heter minisert (forbruket er jo minisert i forhold til hva det var før) og alle mine og mannen sine forsøk på "mener du minimalisert?" blir glatt besvart med "Ja, minisert". Min svoger har Sarkoidose. Jeg tror enda jeg har til gode å høre noen av dem si det slik det skrives. Det er ufattelig mange varianter:

-sarkaidose

-sarkodiose

- sarkiodose

- sakriodose

- sarkidiosa

osv.

Det morsomste med dem er i grunnen at de er så insisterende på at de har rett. Selv med fakta viftende i fjeset, så har de alltid en forklaring som skal tilsi at ordboka tar feil.

Anonymkode: 9c728...58e

Minimert er vel det rette, ikke minimalisert.

Jeg får grønn ull på ryggen av "grassalt".

Anonymkode: 1bccd...d08

Videoannonse
Annonse
Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Haha!! Grønn ull, faktisk 😂😂

Anonymkode: dbe01...0ff

Skrevet

Jeg misliker sterkt at folk sier prosjektor. Det heter projektor! Og før dere ler av meg (som mange har en tendens til å gjøre): Du skal projisere et bilde på veggen, ikke prosjektere det :)

Anonymkode: 704cb...4bd

Skrevet

Hele eksen sin slekt sier hjerteinfark i stedet for hjerteinfarkt. Gremmes hver gang jeg hører det. Lurer på om det er dialekt, men like irriterende likevel. 

Anonymkode: 453cb...024

Skrevet
På 4.12.2017 den 10.34, Anonym bruker skrev:

Jobbet i psykatrien i 8 år, aldri hørt kollegaer uttale det slik, men noen pasienter gjør det. Irriterer meg ikke, er et vanskelig ord.

Anonymkode: 43fff...3e8

for pasientene eller brukerne kanskje...men ellers er det rart å ikke kunne uttale det riktig.

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg misliker sterkt at folk sier prosjektor. Det heter projektor! Og før dere ler av meg (som mange har en tendens til å gjøre): Du skal projisere et bilde på veggen, ikke prosjektere det :)

Enig!

Man kan forøvrig bruke den norske tilpasningen prosjektør. Men ikke prosjektor, altså 😅

Anonymkode: e230a...4da

Skrevet
På 5. desember 2017 den 23.15, Anonym bruker skrev:

Enig. Og man kan heller ikke være "dedikert" i Norge. Man må være ihuga, ivrig, helhjerta eller noe annet, for dedikasjoner er noe man finner i ei bok - hvis den da er dediSert noen! 

Man kan heller ikke "promotere" ting. Det heter å reklamere for - eller å promoVere!

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enig. Og man kan heller ikke være "dedikert" i Norge. Man må være ihuga, ivrig, helhjerta eller noe annet, for dedikasjoner er noe man finner i ei bok - hvis den da er dediSert noen! 

Man kan heller ikke "promotere" ting. Det heter å reklamere for - eller å promoVere!

Og der ble forvirringen total. 🤪

Anonymkode: aa776...f96

Skrevet
På 4.12.2017 den 19.58, Anonym bruker skrev:

Hvorvidt man uttaler "psykiatri" med trykk på første stavelse eller ikke har jo å gjøre med hvor man kommer fra. Førsteleddstrykk er et dialekttrekk på linje med skarre-r og bløte konsonanter.

Anonymkode: 348d3...807

Blir da ikke noe vakrere selv om det er dialekt?

Anonymkode: 2164e...28b

Skrevet
På 3.12.2017 den 23.16, Fru Banderas skrev:

Mennesker som jobber i psykiatrien, og som faen døtte meg sier
PSYKRIATRI.

Haha!

Jeg har opplevd sykepleiere som har snakket om infulensa.

Anonymkode: 15a99...258

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

http://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=Promotere&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&begge=+&ordbok=begge

Anonymkode: 4c2b1...771

Skrevet
På 5.12.2017 den 23.34, *SommerFrisk* skrev:

for pasientene eller brukerne kanskje...men ellers er det rart å ikke kunne uttale det riktig.

for mennesker med depresjon eller psykose kan man ikke forvente klarer å si et ord riktig iforhold til de ansatte! De smarte ansatte og de dumme pasientene uten vett til å snakke..

Samboern min er vernepleier og har jobbet på psykiatrisk sykehus og sier psykriatri. Mens jeg var innlagt pga depresjon halve 2011 og sier det rett.

Anonymkode: b4c7d...31e

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og der ble forvirringen total. 🤪

Anonymkode: aa776...f96

Hvorfor?

Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Litt umoderne kanskje, når det gjelder promotere. Dette står i ordboka.

Når det gjelder dedikere, så har vi tatt opp bruken fra engelsk, og det har de siste 10-15 årene blitt brukt som engasjert (dedicated). De har ikke ennå tatt det opp i ordboka, men dedikere som ihuga, ivrig osv. vil nok det snart.

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når det gjelder dedikere, så har vi tatt opp bruken fra engelsk, og det har de siste 10-15 årene blitt brukt som engasjert (dedicated). De har ikke ennå tatt det opp i ordboka, men dedikere som ihuga, ivrig osv. vil nok det snart.

Jepp :) Er faktisk det muntlige språket som blir fasit for det skriftlige, og ikke omvendt! 

Blir noe brukt nok, så blir det rett. Det er slik språket har utviklet seg hele tiden. Nu snakker man ikke lenger om eftermiddagen.

Skrevet

Jeg sier prosjektor, hjerteinfark og dedikert. 

Jøyemeg. 

Skrevet
På 4.12.2017 den 20.20, Salomine skrev:

Noe er nok dialekt, for ei hel bygd kan vel ikke ha talefeil? Bodde noen år et sted der tilnærmet alle sa mellesin og appetek. De skulle på appeteket og kjøpe mellesin. I tillegg hadde de vondt i neet,(kneet) og spiste med niv og gaffel, ( kniv og gaffel.)Ergret og forundret meg i begynnelsen, men så ble det en vane. Det verste er at nå mange år etterpå, hender det at jeg plutselig sier neet og niven.

Jeg bor i Oppland og på dialekt her sier man niv om kniv, eller mer njiv kanskje. Men har ikke hørt om de uttrykkene om medisin og apotek.

Anonymkode: 944f1...224

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, fordi dedikere på norsk betyr teknisk tilpassing av utstyr. 

Skrevet
1 time siden, *Miss Marple* skrev:

Jeg sier prosjektor, hjerteinfark og dedikert. 

Jøyemeg. 

Ja, ingen vits i å ta til seg ny kunnskap. Det er bare snobberi å si det riktige. Selv sier jeg gryteklut, asparges og ørevoks, selv om det visstnok heter tegneserie, bruschetta og vaskepulver. 

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, ingen vits i å ta til seg ny kunnskap. Det er bare snobberi å si det riktige. Selv sier jeg gryteklut, asparges og ørevoks, selv om det visstnok heter tegneserie, bruschetta og vaskepulver. 

men klarer du å uttale arrogant?

Skrevet
På 5.12.2017 den 22.10, Anonym bruker skrev:

https://snl.no/minimalisere

De er synonymer, så begge kan brukes. 

Anonymkode: 9c728...58e

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

men klarer du å uttale arrogant?

Ja, det som er synonymt med bakglatt, mener du? Jeg har veldig arrogante ski noen ganger.

Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Blir da ikke noe vakrere selv om det er dialekt?

Anonymkode: 2164e...28b

Nei hva som er vakkert/stygt/kult osv er jo høyst subjektivt.

Personlig ville jeg ment det hørtes rart ut om en som ellers prata kav trøndersk hadde uttalt "psykiatri" med trykk på siste stavelse.

Anonymkode: 348d3...807

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, fordi dedikere på norsk betyr teknisk tilpassing av utstyr. 

Da følger du ikke nok med i språkutviklingen. Send en e-post til språkrådet, så får du nok svar på dette :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...