Gå til innhold

Finnes det barnehager som ikke åpner før kl 7.30?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

På ‎24‎.‎11‎.‎2017 den 21.00, Anonym bruker skrev:

Ser at dette blir nevnt i en annen tråd. Det må da være utrolig upraktisk for mange yrkesgrupper. 

Så, hva er åpningstiden i deres barnehage? Og hvor i landet er dette?

Jeg bor i en liten by på Vestlandet med både industri og sykehus, og åpningstidene i alle barnehagene er 6.45-16.15. 

Anonymkode: 8576d...203

oslo, 07.30- 16.45.

Anonymkode: 84f1b...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Javel? Hvordan klarer du å ha så utrolig mange barnehager å velge mellom i Oslo egentlig? Det lurer jeg veldig på kjenner jeg? 🤔

Anonymkode: aa0db...677

Kanskje du lurer på det fordi du ikke har satt deg ordentlig inn i ting? Jeg har mine barn i en barnehage utenfor vår bydel. Det er en barnehage som er åpen for alle barn uavhengig av hvilken bydel man bor i. 

Forøvrig er alle barnehagene i Oslo for alle, men det regner jeg med at du visste?

Anonymkode: 23439...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje du lurer på det fordi du ikke har satt deg ordentlig inn i ting? Jeg har mine barn i en barnehage utenfor vår bydel. Det er en barnehage som er åpen for alle barn uavhengig av hvilken bydel man bor i. 

Forøvrig er alle barnehagene i Oslo for alle, men det regner jeg med at du visste?

Anonymkode: 23439...4db

Ah... Du svarer sånn fordi du faktisk ikke skjønte hva jeg mente? Eller later du som om du er dum? 

Anonymkode: aa0db...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så merkelig å ha heldagsbarnehager som åpner senere enn mange arbeidsplasser, og som i tillegg har stengt i skoleferiene! Da er det jo ikke kunden som er i fokus. Og hva gjør de ansatte som er tvungne til å ta fri både høst, jul, vinter og påskeferier i tillegg til 4 uker hver juli? Er det ingen som jobber 100 % i de barnehagene?

Jeg er uendelig takknemlig for våre barnehager som ikke bare har åpent hver dag slik at både de som starter tidlig og de som slutter sent får hjelp. Og ikke minst at de bare har stengt på røde dager. 

Hi

Anonymkode: 8576d...203

Jeg skulle ønske vår barnehage hadde åpent fra 07.30-16.30 slik som den forrige barnehagen hadde. For da var der flere voksne sammen med barna i løpet av dagen, noe som gav bedre kvalitet. Det er ikke slik at de ansatte jobber lengre dager selv om åpningstiden er lenger, ei heller er det flere ansatte. Det krever selvsagt mer fra oss sin foreldre i forhold til planlegging og organisering, men er mye bedre for barna. Og man gjør seg jo ler avhengig av nettverket sitt for å få det til å gå rundt, men igjen; ungene tener på det.

Og for barnehager som er stengt utover røde dager og 3uker på sommeren er det nok tvungen avspasering for personalet. De ansatte i barnehagen jobber ganske mye overtid i løpet av et år, da de aller fleste har en del møter på ettermiddag og kveld siden det er vanskelig å få til i løpet av dagen da alle ungene er tilstede.sikkert lite gunstig for de ansatte som ikke har mulighet til å ta ferie/ avspasering på tidspunkt de selv ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er du så uvitende at du ikke aner hvordan barnehageopptak og systemet fungerer? At man sjelden kan shoppe den barnehagen man vil

Anonymkode: 1d767...8e5

Det kommer jo strengt tatt Ann på hvor i landet man bor. Hvordan dekningen i kommunen er og hvordan barnehageopptaket fungerer. Flere steder i lander er dette faktisk mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, ulenissen skrev:

Det kommer jo strengt tatt Ann på hvor i landet man bor. Hvordan dekningen i kommunen er og hvordan barnehageopptaket fungerer. Flere steder i lander er dette faktisk mulig!

Men ikke på den måten som hun jeg siterer påstår

Anonymkode: 1d767...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, sug lut skrev:

Du tror ikke det finnes barnehagealternativer utenom felleslista? Dyrt men deilig.

Nå ble jeg nyskjerrig her. For at det skal være godkjent som barnehage må det oppfylle krav i barnehageloven, rammeplanen i tillegg til å ta makspris i betaling. Da må de også ha et opptak på lik linje med andre barnehager (selvfølgelig med mulighet til å prioriter noen egenvalgte grupper) Hvilken tilbud snakker du om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, ulenissen skrev:

Nå ble jeg nyskjerrig her. For at det skal være godkjent som barnehage må det oppfylle krav i barnehageloven, rammeplanen i tillegg til å ta makspris i betaling. Da må de også ha et opptak på lik linje med andre barnehager (selvfølgelig med mulighet til å prioriter noen egenvalgte grupper) Hvilken tilbud snakker du om?

Det kan hun ikke svare på

Anonymkode: 1d767...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, ulenissen skrev:

Jeg skulle ønske vår barnehage hadde åpent fra 07.30-16.30 slik som den forrige barnehagen hadde. For da var der flere voksne sammen med barna i løpet av dagen, noe som gav bedre kvalitet. Det er ikke slik at de ansatte jobber lengre dager selv om åpningstiden er lenger, ei heller er det flere ansatte. Det krever selvsagt mer fra oss sin foreldre i forhold til planlegging og organisering, men er mye bedre for barna. Og man gjør seg jo ler avhengig av nettverket sitt for å få det til å gå rundt, men igjen; ungene tener på det.

Og for barnehager som er stengt utover røde dager og 3uker på sommeren er det nok tvungen avspasering for personalet. De ansatte i barnehagen jobber ganske mye overtid i løpet av et år, da de aller fleste har en del møter på ettermiddag og kveld siden det er vanskelig å få til i løpet av dagen da alle ungene er tilstede.sikkert lite gunstig for de ansatte som ikke har mulighet til å ta ferie/ avspasering på tidspunkt de selv ønsker.

Jeg tror man kan stille spørsmålstegn ved hvor ideelt det er for barna at foreldrene må engasjere hele nettverket på daglig/ukentlig basis for å få hverdagen til å gå opp. De fleste barn har godt av en forutsigbar hverdag med gode rutiner  

Jeg har hatt tre barn i barnehager som har åpningstid 6.45-16.15 og de har alltid hatt nok og godt personale (to forskjellige barnehager) Lang åpningstid er altså ikke synonymt med dårlig kvalitet i barnehagehverdagen. 

Ang tvungen avspasering, hvor mange møter må man på for å jobbe inn 13-30 dager? I min kommune er det bare foreldremøte x 2, pluss ev personalmøter som bli avviklet utenom arbeidstid og plandager. Det er mulig de jobber litt lengre dager på det jevne for å opparbeide seg nok timer, men å dekke inn alle ferier kun med møter tror jeg er lite trolig  

Og slett ikke alle har nettverk til å dekke på alle ferier i tillegg til sine pålagte 3 uker om sommeren  

Hvorfor skal ikke barnehagene møte kundens (barnas) behov i stede for å skape stress og usikkerhet? 

Hi

Anonymkode: 8576d...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bhg kan man velge selv, og det finns mange måter og komme rundt opptakslisten bare man er kreativ og legger litt jobb idet.

Msn velger bhg med de åpningstidene som passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, ulenissen skrev:

Jeg skulle ønske vår barnehage hadde åpent fra 07.30-16.30 slik som den forrige barnehagen hadde. For da var der flere voksne sammen med barna i løpet av dagen, noe som gav bedre kvalitet. Det er ikke slik at de ansatte jobber lengre dager selv om åpningstiden er lenger, ei heller er det flere ansatte. Det krever selvsagt mer fra oss sin foreldre i forhold til planlegging og organisering, men er mye bedre for barna. Og man gjør seg jo ler avhengig av nettverket sitt for å få det til å gå rundt, men igjen; ungene tener på det.

Og for barnehager som er stengt utover røde dager og 3uker på sommeren er det nok tvungen avspasering for personalet. De ansatte i barnehagen jobber ganske mye overtid i løpet av et år, da de aller fleste har en del møter på ettermiddag og kveld siden det er vanskelig å få til i løpet av dagen da alle ungene er tilstede.sikkert lite gunstig for de ansatte som ikke har mulighet til å ta ferie/ avspasering på tidspunkt de selv ønsker.

Hvorfor er det bedre for ungene å være hos forskjellige folk i nettverket enn å være i barnehagen?

"De ansatte i barnehagen jobber ganske mye overtid i løpet av et år, da de aller fleste har en del møter på ettermiddag"
Mener du at dette er vanlig for de fleste barnehager? Vel, det er det ikke.

Anonymkode: 1d767...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ah... Du svarer sånn fordi du faktisk ikke skjønte hva jeg mente? Eller later du som om du er dum? 

Anonymkode: aa0db...677

Er ikke jeg som er den dumme her for å si det sånn...

Anonymkode: 23439...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke jeg som er den dumme her for å si det sånn...

Anonymkode: 23439...4db

OK. If you say so, love. 

Anonymkode: aa0db...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sug lut skrev:

Joda. Det kan hun. Men hun vil ikke.

"Jeg vet det, men jeg vil ikke si det..."

😂

Anonymkode: 8576d...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Mamma_til_2 skrev:

Bhg kan man velge selv, og det finns mange måter og komme rundt opptakslisten bare man er kreativ og legger litt jobb idet.

Msn velger bhg med de åpningstidene som passer.

Og hvordan gjør man det? Jeg har ringt til omtrent alle barnehager i bydelen hvor vi bor og i områdene hvor jeg kjører til jobben min. Og alle steder har jeg fått samme svar, at de må følge ventelistene og det går ikke an å snike i køen. Min blir 1 år i januar så blir nok 6 mnd ulønnet permisjon her siden vi ikke får plass før ser det ut til.

Anonymkode: 61bb3...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror man kan stille spørsmålstegn ved hvor ideelt det er for barna at foreldrene må engasjere hele nettverket på daglig/ukentlig basis for å få hverdagen til å gå opp. De fleste barn har godt av en forutsigbar hverdag med gode rutiner  

Jeg har hatt tre barn i barnehager som har åpningstid 6.45-16.15 og de har alltid hatt nok og godt personale (to forskjellige barnehager) Lang åpningstid er altså ikke synonymt med dårlig kvalitet i barnehagehverdagen. 

Ang tvungen avspasering, hvor mange møter må man på for å jobbe inn 13-30 dager? I min kommune er det bare foreldremøte x 2, pluss ev personalmøter som bli avviklet utenom arbeidstid og plandager. Det er mulig de jobber litt lengre dager på det jevne for å opparbeide seg nok timer, men å dekke inn alle ferier kun med møter tror jeg er lite trolig  

Og slett ikke alle har nettverk til å dekke på alle ferier i tillegg til sine pålagte 3 uker om sommeren  

Hvorfor skal ikke barnehagene møte kundens (barnas) behov i stede for å skape stress og usikkerhet? 

Hi

Anonymkode: 8576d...203

Hvordan kan du vite at det er nok personalet? Er du der på dagtid? Flere nyere forskningen peker på at personalet og personalets kompetanse er avgjørende for kvaliteten. Bare se på GoBan som publiseres i disse dager! Og det sier seg selv at der blir ferre voksne tilstede gjennom dagen når åpningstidene strekkes. Jeg tror også at de fleste klarer en åpningstid fra 17.30-16.30 uten problemer dersom de er litt løsningsfokuserte! 

Med to kveldsmøter i måneden på 3-4 timer i tillegg til foreldremøte og eventuell uplanlagt overtid grunnet sykdom, 5uker ferie, så blir det litt. Og Her i byen har ingen av barnehagene stengt utenom røde dager og 3uker om sommeren.

vi er tydeligvis uenige om hva som er det beste for barna. Jeg mener at rolige gode dager i barnehagen, med nok ansatte/pedagoger til å følge det enkelte barnet opp er kvalitet. Og har ikke tro på at majoriteten av barna vil oppleve stress ved henting og levering med en åpningstid på 9timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ulenissen skrev:

Med to kveldsmøter i måneden på 3-4 timer

Det er nok spesielt for din barnehage, ikke vanlig

Anonymkode: 1d767...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er det bedre for ungene å være hos forskjellige folk i nettverket enn å være i barnehagen?

"De ansatte i barnehagen jobber ganske mye overtid i løpet av et år, da de aller fleste har en del møter på ettermiddag"
Mener du at dette er vanlig for de fleste barnehager? Vel, det er det ikke.

Anonymkode: 1d767...8e5

Med nettverk mener jeg at Pål kan være med Ole hjem etter barnehagen når mor jobber seint (veldig kjekt for barna) eller at tante Kari leverer når mor og far må tidlig på jobb osv. Dersom alternativet er en barnehage med 11timer åpningstid, like få ansatte som en barnehage som er åpen 9timer. Det gir liten voksenkontakt i løpet av dagen for ungene.

jeg kan ikke snakke for alle barnehagene i landet. Men i Bergen er der vanlig med planlagt overtid (selv om det strider med AML) og det er vanlig i hele landet, selv om det finnes unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er nok spesielt for din barnehage, ikke vanlig

Anonymkode: 1d767...8e5

Det er vanlig for pedagogene i en god del barnehager. Fagarbeidere og assistentene har ferre. Antar at barnehager som HI refererer til gjør det slik ettersom de har stengt i både sommer, påske og jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, hovedoppgaven til barnehagen er å passe barna slik at foreldre kan gå på jobb. Det kommer vi ikke utenom, slik er samfunnet lagt opp. Hvis da ikke barnehagene åpner før 7.30 svikter de ikke da samfunnsansvaret sitt?

Særlig mtp hvor mange det er som faktisk starter jobb kl 07 om morran, og har begrenset mulighet til å flexe..... helsepersonell i særdeleshet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke barnehage men sfo..hadde barnet på sfo i en kommune i troms, åpnet kl 07.30 og stengte kl 16.00. Da sto di ansatte på parkeringsplassen klar til å gå hjem. Helt forferdelig mtp at jeg var ferdig på jobb kl 16 og noen dager 16.30

Anonymkode: d0152...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det bare en barnehage og den er åpen fra 06.30-17.00. 

Lita bygd utenfor Trondheim, mange pendlere her.

Anonymkode: 38abc...214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...