Gå til innhold

Dere som har litt eldre bar, og ikke har vaksinert de, har de hatt noen av sykdommene?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nettopp det jeg leser flere steder. De som ikke vaksinerer barna sine, mener at barna har sterkere immunforsvar. Men hvordan kan vurderer du immunforsvaret som sterkere når barna blir syke med kikhoste og meslinger. Det får jo ikke de vaksinerte barna. Tenker du på forkjølelser eller allergier? Ikke meningen å kritisere, men prøver å forstå.

Anonymkode: 8e303...052

De taklet meslinger og kikhoste helt fint. Hadde de hatt et dårlig forsvar så ville de jo dødd. Skjønner?

Anonymkode: a84d6...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

De taklet meslinger og kikhoste helt fint. Hadde de hatt et dårlig forsvar så ville de jo dødd. Skjønner?

Anonymkode: a84d6...e83

Kikhoste er stort sett ikke dødelig. Men den gir babyer hjerneskade pga oksygenmangel under kikinga. Man dør sjeldent av den type hjerneskade. 

 

Meslinger er heller ikke ofte dødelig. Men det kan gi hjernebetennelse. Som det ikke finnes noen hjelp mot.  Og som er dødelig.  

 

Det er litt som å spille russisk rulett. Man kan fint overleve.  Men da skyldes det flaks. Ikke så mye annet. 

Det jeg ikke forstår er hvorfor du ønsker å ta sjansen.  

Anonymkode: f3051...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mine barn har sterkt immunforsvar, hvorfor vaksinere de da? (Var innlagt da han hadde kikhoste, merket at barnelegene nesten «håpet» at han skulle bli dårligere, for å slenge vaksine- nekten i trynet på meg. Men neida, 2 døgn senere var vi hjemme igjen) 

Anonymkode: a84d6...e83

Hvorfor svarer du ikke på for eksempel hva det er ved vaksiner du er redd for? Du tillater deg å slenge ut at vaksiner inneholder "gud vet hva" - men uten å spesifisere videre hva det er du egentlig vet og ikke vet om vaksiner? Graden av innsikt du har i legenes noe ondsinnede håp er forøvrig formidabelt. Hvordan "merket" du dette?

Hvorfor vaksinere? Det er enkelt.

1) Immunforsvar handler ikke (bare) om hvor syk man blir, men om man blir smittet i første omgang. Det har dine barn også blitt, åpenbart. Videre er det umulig å si hvordan barn takler sykdom på forhånd. De aller fleste barn overlever heldigvis både meslinger og kikhoste uten varige mén (og jeg sier heldigvis, fordi vi dessverre er belemret med en gjeng av deg og dine som helt uten kompetanse og innsikt hever seg over det etablerte fagfolk er hjertens enig om). Vi vet bare ikke hvem som blir skadet, eller dør. Ett kjent eksempel på dette er datteren til Roald Dahl, som døde av meslinger. Hun var ikke svekket på forhånd. Du kan lese historien her, den er sterk: https://www.roalddahlfans.com/dahls-work/essays-and-articles/measles-a-dangerous-illness/

2) For å beskytte dem som ikke kan vaksineres, og som sannsynligvis vil takle sykdom mye dårligere enn barn som i utgangspunktet er friske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

De taklet meslinger og kikhoste helt fint. Hadde de hatt et dårlig forsvar så ville de jo dødd. Skjønner?

Anonymkode: a84d6...e83

Godt at du er villig til å ta den sjangsen med dine barns liv

Anonymkode: 50a9a...f9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

De taklet meslinger og kikhoste helt fint. Hadde de hatt et dårlig forsvar så ville de jo dødd. Skjønner?

Anonymkode: a84d6...e83

Nei, hva er det du ser i din jobb i barnehagen. Er det noen vaksinerte barn som ikke har taklet kikhoste eller meslinger? Hvordan ser du at dine barn har bedre immunforsvar? 

Anonymkode: 8e303...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, barn som i utgangspunktet er friske vil stort sett overleve, og ofte uten senskader. Vaksiner er også for å bygge opp flokkimmunitet slik at vi beskytter de aller svakeste blant oss. Det er egoistisk og fascistisk å ikke vaksinere.

Anonymkode: b7d4e...8e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

De taklet meslinger og kikhoste helt fint. Hadde de hatt et dårlig forsvar så ville de jo dødd. Skjønner?

Anonymkode: a84d6...e83

Men de kunne ha smittet mange andre som har dårlig immunforsvar. Er du sånn "survival of the fittest"?

Anonymkode: ce72d...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Godt at du er villig til å ta den sjangsen med dine barns liv

Anonymkode: 50a9a...f9a

Og med livet til andre barn som kanskje har astma, kreft, blodsykdom eller ikke kan vaksineres på grunn av allergi.

Anonymkode: ce72d...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, ostepop123 skrev:

Hvorfor svarer du ikke på for eksempel hva det er ved vaksiner du er redd for? Du tillater deg å slenge ut at vaksiner inneholder "gud vet hva" - men uten å spesifisere videre hva det er du egentlig vet og ikke vet om vaksiner? Graden av innsikt du har i legenes noe ondsinnede håp er forøvrig formidabelt. Hvordan "merket" du dette?

Hvorfor vaksinere? Det er enkelt.

1) Immunforsvar handler ikke (bare) om hvor syk man blir, men om man blir smittet i første omgang. Det har dine barn også blitt, åpenbart. Videre er det umulig å si hvordan barn takler sykdom på forhånd. De aller fleste barn overlever heldigvis både meslinger og kikhoste uten varige mén (og jeg sier heldigvis, fordi vi dessverre er belemret med en gjeng av deg og dine som helt uten kompetanse og innsikt hever seg over det etablerte fagfolk er hjertens enig om). Vi vet bare ikke hvem som blir skadet, eller dør. Ett kjent eksempel på dette er datteren til Roald Dahl, som døde av meslinger. Hun var ikke svekket på forhånd. Du kan lese historien her, den er sterk: https://www.roalddahlfans.com/dahls-work/essays-and-articles/measles-a-dangerous-illness/

2) For å beskytte dem som ikke kan vaksineres, og som sannsynligvis vil takle sykdom mye dårligere enn barn som i utgangspunktet er friske.

Å nekte å vaksinere fordi "barna har sterkt immunforsvar" er det samme som å sende spysyke unger i barnehagen med paracet i bleia eller servere allergifremkallende mat til alle i en barnebursdag, uten å undersøke om noen har allergi. De fleste overlever jo...

Anonymkode: ce72d...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og med livet til andre barn som kanskje har astma, kreft, blodsykdom eller ikke kan vaksineres på grunn av allergi.

Anonymkode: ce72d...4fa

Jeg putter ikke i barnet mitt vaksine, fordi andre har kreft altså. Da får de isoleres når deres immunforsvar er på bunn. 

Anonymkode: a84d6...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som svarer så frekt, og ikke takler at noen andre har valgt annerledes en deres overbevisning. Er dere også så bastante når det kommer til voksne som ikke revaksinerer seg? De aller fleste voksne tar jo ikke boostervaksiner, og er også potensielle smittekilder for de med svakt immunforsvar.  Mange vokse som ikke er ikke over at de mangler vaksiner. Om målet deres er å få opp vaksinasjonsdekkningen, så er det jo hos de voksne dere må sette støtet. For sjansen for at noen av de 2-3% som ikke vaksinere barna sine skal snu, er liten. 

Anonymkode: 8e303...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dere som svarer så frekt, og ikke takler at noen andre har valgt annerledes en deres overbevisning. Er dere også så bastante når det kommer til voksne som ikke revaksinerer seg? De aller fleste voksne tar jo ikke boostervaksiner, og er også potensielle smittekilder for de med svakt immunforsvar.  Mange vokse som ikke er ikke over at de mangler vaksiner. Om målet deres er å få opp vaksinasjonsdekkningen, så er det jo hos de voksne dere må sette støtet. For sjansen for at noen av de 2-3% som ikke vaksinere barna sine skal snu, er liten. 

Anonymkode: 8e303...052

Saken er at dette ikke handler om overbevisning. Snarere er det basert på den best tilgjengelige kunnskapen som finnes. Det er en vesensforskjell. Det er ikke sånn at jeg føler det er best å vaksinere barnet mitt. Basert på årevis med forskning og millionvis av innsamlede data vet jeg at dette er det beste. Da får man heller gjennomgå et stikk og litt vondt i armen.

Og, gjeeesp, den der voksenhistorien må du lenger ut på landet med. Voksne bør for all del revaksinere seg, men for MMR-vaksinen er dette ikke nødvendig, da den gir livslang beskyttelse. Videre er voksne som er fullvaksinerte som barn ikke helt uten beskyttelse - og de er dessuten ikke i en situasjon hvor de får og sprer smitte på samme måte som barn. Derfor er det viktigst å vaksinere barna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som ikke vaksinerte og ungene fikk meslinger, hva hadde du gjort om det ikke gikk fint? Unger DØR av meslinger i flere land, dette kunne like godt skje dine barn. For du ville vel ikke tatt de med på sykehuset slik at de kunne blitt behandlet med «gud vet hva» medisin?

Anonymkode: 50a9a...f9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du som ikke vaksinerte og ungene fikk meslinger, hva hadde du gjort om det ikke gikk fint? Unger DØR av meslinger i flere land, dette kunne like godt skje dine barn. For du ville vel ikke tatt de med på sykehuset slik at de kunne blitt behandlet med «gud vet hva» medisin?

Anonymkode: 50a9a...f9a

Unger dør også i trafikken, du velger da ikke å holde barn unna trafikken for det?

Anonymkode: a84d6...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min har fulgt vaksineprogrammet og det har gått fint, men 2 uker etter svineinfluensavaksinen fikk både jeg og datteren min astma, samtidig. Jeg er overbevist om at vaksinen er årsaken men legen vår bare blåser av meg. Tilfeldig, visstnok. Det har ikke blitt meldt inn engang. Tror det er flere som oss der ute, hvor legen ikke vil rapportere det inn. Er nok en del mørketall her.

Anonymkode: 3b7b5...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Unger dør også i trafikken, du velger da ikke å holde barn unna trafikken for det?

Anonymkode: a84d6...e83

Er det et argument for eller mot vaksiner, mon tro?

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Datteren min har fulgt vaksineprogrammet og det har gått fint, men 2 uker etter svineinfluensavaksinen fikk både jeg og datteren min astma, samtidig. Jeg er overbevist om at vaksinen er årsaken men legen vår bare blåser av meg. Tilfeldig, visstnok. Det har ikke blitt meldt inn engang. Tror det er flere som oss der ute, hvor legen ikke vil rapportere det inn. Er nok en del mørketall her.

Anonymkode: 3b7b5...91b

Det er leit å høre at du er blitt syk, uansett årsak, men svineinfluensavaksinen er ikke en del av barnevaksinasjonsprogrammet, som er det vi diskuterer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Datteren min har fulgt vaksineprogrammet og det har gått fint, men 2 uker etter svineinfluensavaksinen fikk både jeg og datteren min astma, samtidig. Jeg er overbevist om at vaksinen er årsaken men legen vår bare blåser av meg. Tilfeldig, visstnok. Det har ikke blitt meldt inn engang. Tror det er flere som oss der ute, hvor legen ikke vil rapportere det inn. Er nok en del mørketall her.

Anonymkode: 3b7b5...91b

At du turde å vaksineres!!? Stakkars datteren din, som bare ble tvunget til dette. Lurer på hvordan din samvittighet har det nå?

Anonymkode: a84d6...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At du turde å vaksineres!!? Stakkars datteren din, som bare ble tvunget til dette. Lurer på hvordan din samvittighet har det nå?

Anonymkode: a84d6...e83

Fikk jo beskjed om at det var trygt. Både av helsesøster, lege og norske helsemyndigheter.

Anonymkode: 3b7b5...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Fikk jo beskjed om at det var trygt. Både av helsesøster, lege og norske helsemyndigheter.

Anonymkode: 3b7b5...91b

Hva med å tenke selv!?

Anonymkode: a84d6...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

De taklet meslinger og kikhoste helt fint. Hadde de hatt et dårlig forsvar så ville de jo dødd. Skjønner?

Anonymkode: a84d6...e83

Så du skjønte liksom at barna dine hadde et sterkt immunforsvar FØR de var i alderen hvor de kunne tatt de første vaksinene? Det er i tilfelle umulig. Eller tok du bare sjansen, og tenkte «dør de, så dør de»? Det er jo bare galematias! 

Anonymkode: 22f45...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva med å tenke selv!?

Anonymkode: a84d6...e83

Hva burde jeg tenkt, mener du? I kompliserte spørsmål (som bl a  folkehelse) så stoler jeg normalt sett på de med mer kompetanse enn meg. Alle sa jo at det var trygt. 

Anonymkode: 3b7b5...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Unger dør også i trafikken, du velger da ikke å holde barn unna trafikken for det?

Anonymkode: a84d6...e83

Sammenlikningen halter. Den burde heller vært:

Barn dør jo også i trafikken. Prøver du å unngå det ved å sikre dem i bil, få dem til å bruke refleks når det er mørkt og lære dem om trafikkregler før de ferdes ved veien? Med andre ord, prøver du å beskytte barna dine i trafikken så godt du kan, eller slipper du dem ut og satser på at har så sterkt immunforsvar at de ikke dør?

Og hvorfor svarer du ikke på hva du mener med "sprøyte gud-vet-hva inn i kroppen deres". Mener du at du ikke vet hva vaksiner inneholder, eller tror du det er en eller annen hemmelig ingrediens som er spesielt utviklet for å skade barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva burde jeg tenkt, mener du? I kompliserte spørsmål (som bl a  folkehelse) så stoler jeg normalt sett på de med mer kompetanse enn meg. Alle sa jo at det var trygt. 

Anonymkode: 3b7b5...91b

Jeg kjenner flere helsepersonell som anbefalte og ga vaksine til pasienter, men som selv nektet å ta den. 

Anonymkode: a84d6...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Superdolly skrev:

Sammenlikningen halter. Den burde heller vært:

Barn dør jo også i trafikken. Prøver du å unngå det ved å sikre dem i bil, få dem til å bruke refleks når det er mørkt og lære dem om trafikkregler før de ferdes ved veien? Med andre ord, prøver du å beskytte barna dine i trafikken så godt du kan, eller slipper du dem ut og satser på at har så sterkt immunforsvar at de ikke dør?

Og hvorfor svarer du ikke på hva du mener med "sprøyte gud-vet-hva inn i kroppen deres". Mener du at du ikke vet hva vaksiner inneholder, eller tror du det er en eller annen hemmelig ingrediens som er spesielt utviklet for å skade barn?

Hvorfor sprøyte i de hva enn de sprøyter i de, når fe takler både meslinger og kikhoste helt fint?

Anonymkode: a84d6...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har barn med sterkt immunforsvar. Ikke mange som vaksinerer sine barn kan si det samme. Ser det tydelig blant barna i bhg der jeg jobber

Anonymkode: a84d6...e83

Mine tre barn er vaksinert, og er nesten aldri syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...