Gå til innhold

Informere foreldrene?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Bokmålsordboka definerer autisme som tenkningsforstyrrelse; sykelig kontaktløshet. Altså, bokmålsordboka får autisme til å høres dønn ille ut. Så, når noen vil ha def på autist og slår opp i bokmålsordboka, blir man sendt til denne definisjonen. 

Les heller her:

https://autismeforeningen.no/autismespekteret/ 

Anonymkode: d7b02...037

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er veldig leit at du som mor takler så dårlig denne siden ved din gutt. Autisme er en del av din gutt. Da er han autist akkurat som jeg er dyslektiker og min søster er halt. Akkurat nå er jeg til og med forkjølet. 

Lik det eller ei, men språket vet er så rikt at vi har ord for å beskrive disse sidene ved et menneske. Du sier ikke at noen har blindhet. Du sier at de er blinde. Det er det samme. "Autost" og "blind" beskriver mennesket er disse diagnosene mens "autosme" og "blindhet" beskriver diagnosen generelt.

Anonymkode: 3d6a7...e7c

Dette er ikke riktig. Ved de fleste utdannelser som dreier seg om barn/unge, mennesker, spesielle behov osv, lærer vi nettopp dette. Et barn HAR autisme. Et menneske HAR skizofreni. Et menneske ER ikke sine diagnoser. 

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bokmålsordboka definerer autisme som tenkningsforstyrrelse; sykelig kontaktløshet. Altså, bokmålsordboka får autisme til å høres dønn ille ut. Så, når noen vil ha def på autist og slår opp i bokmålsordboka, blir man sendt til denne definisjonen. 

https://autismeforeningen.no/autismespekteret/ 

Hvor finner du det. Når jeg slår opp "autist" står det "person som lider av autisme", ikke noe mer. Hvis du derimot slår opp "autisme" kommer det opp som du sier, men når "autisme" er ordet du ønsker skal brukes ser jeg ikke hvordan en unøyaktig definisjon (hvis det er det) av det, skal være et argument for heller å bruke "autisme" enn "autist".

Jeg kan forstå at det kan ligge noe følelsesmessig i ordene som gjør det ene enklere å takle enn det andre, men strengt tatt betyr det akkurat det samme om man sier at en person er autist som at vedkommende har autisme.

Skrevet
26 minutter siden, Gulltopp&Lillebjørn skrev:

Dette er ikke riktig. Ved de fleste utdannelser som dreier seg om barn/unge, mennesker, spesielle behov osv, lærer vi nettopp dette. Et barn HAR autisme. Et menneske HAR skizofreni. Et menneske ER ikke sine diagnoser. 

Det du sier er sikkert riktig. Og det ser jo ut som om noen faktisk blir krenket av ordet, men jeg forstår ikke hvorfor. 

Jeg forstår at det er viktig at de som arbeider med mennesker med ulike utfordringer klarer å se hele mennesket og ikke bare er opptatt av den lille biten som dreier seg om utfordringen, men betyr det noe for å oppnå det om man sier "er"... eller "har"...?

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det du sier er sikkert riktig. Og det ser jo ut som om noen faktisk blir krenket av ordet, men jeg forstår ikke hvorfor. 

Jeg forstår at det er viktig at de som arbeider med mennesker med ulike utfordringer klarer å se hele mennesket og ikke bare er opptatt av den lille biten som dreier seg om utfordringen, men betyr det noe for å oppnå det om man sier "er"... eller "har"...?

Det er viktigere enn man tror. Bunner i hvordan vi "stempler" et menneske. "Dette er Per. Han er autist". Så er man stemplet. Som om man ikke er mer enn bare det. Jeg forstår godt at hensikten ikke er som den oppfattes, men hvis man tenker over det, så gir det god mening å endre det lille ordet "er" til "har". 

Samme med "Han er rusmisbruker" og "Han har et rusmisbruk". 

Skrevet (endret)
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke definert deg mer enn du har definert meg. Jeg forteller deg hvordan jeg oppfatter deg ut fra ditt valg av ordbruk. Jeg forsøker å forstå hvorfor du du finner det problematisk å bruke et ord på den måten det defineres i for eksempel bokmålsordboka. Det betyr ikke at jeg mangler respekt hverken for autister eller for deg. Jeg er rett og slett interessert i hvorfor du reagerer som du gjør på ordet.

Jeg forstår ikke helt hvordan du fortsatt kan lure, jeg har forklart relativt grundig hvorfor jeg mener at å bruke betegnelsen «autist» ikke er ålreit. 

At du fortsatt velger å skrive «autister» er i mine øyne ganske respektløst, også etter at du har fått tilbakemeldinger fra fler over her. 

Som en også over her skriver: definisjonen av autist i bokmålsordboka (i hvert fall den utgaven du bruker) er både altfor enkel, utdatert og fullstendig feil, så at du fortsatt velger å bruke det som et argument er helt bak mål. 

Endret av Hannasbananas
Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel ingen som mener at noen er autist, blind, diabetiker, dyslektiker, høy, slank, langhåret eller noe annet beskriver alt den personen er. Å være autist og å ha autisme er akkurat det samme. Hva er problemet? 

Nei, nei, nei - man er ikke blind, man har blindhet, man er selvfølgelig ikke høy eller slank heller, man har høyde eller slankhet..  Men har forresten ikke Nordmann heller, man har norsk...   Ikke kan man ringe en kollega og spørre om han er syk heller, for all del husk å spørre om han har en sykdom....  

Skrevet
4 timer siden, Gulltopp&Lillebjørn skrev:

Det er viktigere enn man tror. Bunner i hvordan vi "stempler" et menneske. "Dette er Per. Han er autist". Så er man stemplet. Som om man ikke er mer enn bare det. Jeg forstår godt at hensikten ikke er som den oppfattes, men hvis man tenker over det, så gir det god mening å endre det lille ordet "er" til "har". 

Samme med "Han er rusmisbruker" og "Han har et rusmisbruk". 

Det kan spille en rolle når man snakker med, eller om et individ som har en diagnose. 

Når man snakker om pro et contra, av å informere foreldre til medelever om egne barns diagnoser, da blir dette en avsporing. 

Anonymkode: d9823...470

Skrevet

Dere som har opplevd at det informeres om diagnoser til andre foreldre; hvordan har dette blitt gjort? Vi skal selv informere men er usikker på hvordan. Kan ikke vente til neste foreldremøte, det er jo nesten ett år til. Har ikke så lyst å bruke Facebook. Kanskje læreren kan skrive det på ukeplanen? Andre tips?

Anonymkode: 334c6...57f

Skrevet

Vi har informert klassen om diagnosen til sønnen vår. Men diagnosen ble ikke satt før i 3 klasse, så alle kjente ham jo og visste hvordan han var før det "fikk et navn". Var med en dame fra et kompetansesenter og læreren snakket. Jeg var med som støtte for sønnen min :) Alle reagerte positivt på dette. Jeg mailet alle foreldrene samme dag og informerte om hva som hadde skjedd på skolen, at det bare var å stille spørsmål og la ved litt informasjon. Fikk bare positive tilbakemeldinger på det. Mye bedre å få en forklaring på hva som er årsaken til at noen er annerledes. 

Sønnen min har forresten Asperger.

Anonymkode: 59964...c27

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere som har opplevd at det informeres om diagnoser til andre foreldre; hvordan har dette blitt gjort? Vi skal selv informere men er usikker på hvordan. Kan ikke vente til neste foreldremøte, det er jo nesten ett år til. Har ikke så lyst å bruke Facebook. Kanskje læreren kan skrive det på ukeplanen? Andre tips?

Anonymkode: 334c6...57f

Vi har informert klassen om diagnosen til sønnen vår. Men diagnosen ble ikke satt før i 3 klasse, så alle kjente ham jo og visste hvordan han var før det "fikk et navn". Var med en dame fra et kompetansesenter og læreren snakket. Jeg var med som støtte for sønnen min :) Alle reagerte positivt på dette. Jeg mailet alle foreldrene samme dag og informerte om hva som hadde skjedd på skolen, at det bare var å stille spørsmål og la ved litt informasjon. Fikk bare positive tilbakemeldinger på det. Mye bedre å få en forklaring på hva som er årsaken til at noen er annerledes. 

Sønnen min har forresten Asperger.

Anonymkode: 59964...c27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...