Yellow Brick Road Skrevet 14. november 2017 #26 Skrevet 14. november 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Stakkars barn, tenker jeg! Har veldig vanskelig for å tro at det spiller så stor rolle for klassekompisene å få et fancy navn på hvorfor Lars er rar. De fleste barn snapper raskt opp hvem som er «annerledes», og hva problemstillingen er. Barn har under rett voksen styring en god porsjon omsorg, aksept og toleranse for de som er annerledes. Akkurat som barn under feil eller manglende styring kan være svært stygge. Det er egentlig en litt skremmende tendens, å utlevere unger på det viset. Har hatt flere i klassene til mine barn. Den eneste gangen jeg tenkte det var behov, var en mor som informerte alle på skolen. Der så barnet helt 100% normal ut, og barnet var Autistisk, uten språk og veldig hardt rammet. Det var nødvendig av hensyn til barnet. Anonymkode: d9823...470 Det betyr faktisk noe for klassekameratene å få vite hvorfor. Ingen av ungene vil nemlig gå rundt å tenke på at Lars er rar, men de kan synes at Lars er slem, bråkete, ødelegger for dem, er vanskelig å være sammen med osv. Når de får vite at det er en årsak til at Lars forstyrrer og er slem / slitsom, da har de, akkurat som vi voksne, mye større forståelse og det blir mye lettere å være både Lars og klassekameratene. Det ser vi stadig eksempler på, ikke så ofte som før heldigvis, for det har blitt mye mer åpenhet. Og det bør det være. Åpenhet er også med på å ufarliggjøre og normalisere. Det at Lars har ADHD (bare for å ta et eksempel) er så flaut og nedverdigende å innrømme at vi holder det skjult... det sender i alle fall noen helt gale signaler.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2017 #27 Skrevet 15. november 2017 I klassen til min var det en som hadde lyst til å fortelle klassen om at han hadde fått diagnosen ADHD og han og moren fortalte sammen og de viste bilder fra undersøkelser og fortalte at han hadde begynt å ta en medisin. En annen som har ADHD vil ikke si noe om.det til noen, og det må jo bare respekteres. Min jente ville ikke fortelle for hele klassen, men vi har tatt en prat når det har passet seg med de hun er sammen med/på besøk hos. Anonymkode: 4d833...8b1
Anonym bruker Skrevet 15. november 2017 #28 Skrevet 15. november 2017 Skjønner ikke helt hvordan du kan undre deg? Når foreldrene sier det er greit, hvem burde da protestere, mener du? Det er sunt å være åpen om slike ting ❤️ Anonymkode: 87a0c...1ee
Anonym bruker Skrevet 15. november 2017 #29 Skrevet 15. november 2017 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Stakkars barn, tenker jeg! Har veldig vanskelig for å tro at det spiller så stor rolle for klassekompisene å få et fancy navn på hvorfor Lars er rar. De fleste barn snapper raskt opp hvem som er «annerledes», og hva problemstillingen er. Barn har under rett voksen styring en god porsjon omsorg, aksept og toleranse for de som er annerledes. Akkurat som barn under feil eller manglende styring kan være svært stygge. Det er egentlig en litt skremmende tendens, å utlevere unger på det viset. Har hatt flere i klassene til mine barn. Den eneste gangen jeg tenkte det var behov, var en mor som informerte alle på skolen. Der så barnet helt 100% normal ut, og barnet var Autistisk, uten språk og veldig hardt rammet. Det var nødvendig av hensyn til barnet. Anonymkode: d9823...470 Nå skjønner jeg hvorfor noen velger å si at barnet har Asbergers istedenfor autisme. Å kalle noen for autist, setter de i en bås og der blir du. En med Asbergers, hvordan ville du omtalt den? Mitt barn kommer ikke under Asbergers pga ett kriterie. Derfor har hun autisme, men hva faen er autist? Å ha autisme spenner fra høytfungerende til veldig lavt fungerende. Autisme er veldig mye. Anonymkode: d7b02...037
Anonym bruker Skrevet 15. november 2017 #30 Skrevet 15. november 2017 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Ho ho ho, personen forstod ikke ironien Anonymkode: edb95...854 Det var ikke ironi. Det var en slem insinuasjon. Anonymkode: 6878f...e6f
Anonym bruker Skrevet 15. november 2017 #31 Skrevet 15. november 2017 8 timer siden, Hannasbananas skrev: En diagnose skal ikke definere en person. Mitt barn ER mange ting - han er morsom, snill, smart og nysgjerrig. Men han er ikke autist, han har autisme. Diagnosen han har er bare en en liten del av den fantastiske gutten han er. Det er veldig leit at du som mor takler så dårlig denne siden ved din gutt. Autisme er en del av din gutt. Da er han autist akkurat som jeg er dyslektiker og min søster er halt. Akkurat nå er jeg til og med forkjølet. Lik det eller ei, men språket vet er så rikt at vi har ord for å beskrive disse sidene ved et menneske. Du sier ikke at noen har blindhet. Du sier at de er blinde. Det er det samme. "Autost" og "blind" beskriver mennesket er disse diagnosene mens "autosme" og "blindhet" beskriver diagnosen generelt. Anonymkode: 3d6a7...e7c
Anonym bruker Skrevet 15. november 2017 #32 Skrevet 15. november 2017 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er veldig leit at du som mor takler så dårlig denne siden ved din gutt. Autisme er en del av din gutt. Da er han autist akkurat som jeg er dyslektiker og min søster er halt. Akkurat nå er jeg til og med forkjølet. Lik det eller ei, men språket vet er så rikt at vi har ord for å beskrive disse sidene ved et menneske. Du sier ikke at noen har blindhet. Du sier at de er blinde. Det er det samme. "Autost" og "blind" beskriver mennesket er disse diagnosene mens "autosme" og "blindhet" beskriver diagnosen generelt. Anonymkode: 3d6a7...e7c Kan du forklare hva en autist er? Anonymkode: d7b02...037
Anonym bruker Skrevet 15. november 2017 #33 Skrevet 15. november 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan du forklare hva en autist er? Anonymkode: d7b02...037 En autist er et menneske med autisme på samme måte som en dyslektiker er et menneske med dysleksi. Anonymkode: 3d6a7...e7c
Anonym bruker Skrevet 15. november 2017 #34 Skrevet 15. november 2017 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: En autist er et menneske med autisme på samme måte som en dyslektiker er et menneske med dysleksi. Anonymkode: 3d6a7...e7c Huff, du tar feil. Synd at du ser slik på mennesker med diagnose. Anonymkode: d7b02...037
Hannasbananas Skrevet 15. november 2017 #35 Skrevet 15. november 2017 (endret) 57 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er veldig leit at du som mor takler så dårlig denne siden ved din gutt. Autisme er en del av din gutt. Da er han autist akkurat som jeg er dyslektiker og min søster er halt. Akkurat nå er jeg til og med forkjølet. Lik det eller ei, men språket vet er så rikt at vi har ord for å beskrive disse sidene ved et menneske. Du sier ikke at noen har blindhet. Du sier at de er blinde. Det er det samme. "Autost" og "blind" beskriver mennesket er disse diagnosene mens "autosme" og "blindhet" beskriver diagnosen generelt. Anonymkode: 3d6a7...e7c Hva i all verden får deg til å tro at jeg takler den siden dårlig? Jeg elsker den siden ved gutten min, det er noe av det som gjør han helt spesielt fin og unik. Jeg har en grunnleggende respekt for folk, og tar utgangspunkt i at andre som har dysleksi heller ikke ønsker at dysleksien deres skal definere dem som mennesker, ei heller mennesker som har en synshemming. Det er en del av dem, som alt annet, og noe de har, ikke er. At du mener at dette er en del av et rikt språk får stå for din egen regning. Å være forkjølet, som er en forbigående tilstand, er ikke sammenlignbart. Endret 15. november 2017 av Hannasbananas Avsnitt
Anonym bruker Skrevet 15. november 2017 #36 Skrevet 15. november 2017 3 minutter siden, Hannasbananas skrev: Hva i all verden får deg til å tro at jeg takler den siden dårlig? Jeg elsker den siden ved gutten min, det er noe av det som gjør han helt spesielt fin og unik. Jeg har en grunnleggende respekt for folk, og tar utgangspunkt i at andre som har dysleksi heller ikke ønsker at dysleksien deres skal definere dem som mennesker, ei heller mennesker som har en synshemming. Det er en del av dem, som alt annet, og noe de har, ikke er. At du mener at dette er en del av et rikt språk får stå for din egen regning. Å være forkjølet, som er en forbigående tilstand, er ikke sammenlignbart. Det er vel ingen som mener at noen er autist, blind, diabetiker, dyslektiker, høy, slank, langhåret eller noe annet beskriver alt den personen er. Å være autist og å ha autisme er akkurat det samme. Hva er problemet? Anonymkode: 3d6a7...e7c
Anonym bruker Skrevet 15. november 2017 #37 Skrevet 15. november 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Huff, du tar feil. Synd at du ser slik på mennesker med diagnose. Anonymkode: d7b02...037 Hva mener du er feil? Hva mener du en autist er? Anonymkode: 3d6a7...e7c
Anonym bruker Skrevet 15. november 2017 #38 Skrevet 15. november 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva mener du er feil? Hva mener du en autist er? Anonymkode: 3d6a7...e7c Du kan jo sjekke bokmålsordboka for eksempel. Ordet "autist" står der. Anonymkode: 3d6a7...e7c
Hannasbananas Skrevet 15. november 2017 #39 Skrevet 15. november 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er vel ingen som mener at noen er autist, blind, diabetiker, dyslektiker, høy, slank, langhåret eller noe annet beskriver alt den personen er. Å være autist og å ha autisme er akkurat det samme. Hva er problemet? Anonymkode: 3d6a7...e7c Du bruker ganske håpløse eksempler. Høy, lyshåret og slank er ord som beskriver utseende, og ingen vil mene eller tro at disse definerer en hel person. En funksjonshemming er noe helt annet. Det er åpenbart at du har lite eller ingen erfaring med å omgås mennesker som har en funksjonshemming. Eventuelt lite erfaring med eller evne til å sette deg inn i andres følelser. Du har ingen rett til å definere andre ut fra ditt synspunkt om at det er ok, deg selv kan du dog definere som hva du vil.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2017 #40 Skrevet 15. november 2017 Det begynner å bli mer og mer vanlig og dette er BRA. Har selv et barn med diagnose og vi valgte åpenhet fra barnehagen. Mitt barn har stomi. Dette fordi barn har en fantastisk egenskap til å akseptere det som er anderledes og ikke gjøre noen stor sak ut av det. Og fordi vi ville slippe spekulasjoner. Vi informerte ikke detaljert om diagnosen. Vi sa, Ole har en mage som ikke virker slik som hos andre barn, derfor må han ha en pose på magen. Vi viste frem posen til barna (ikke den på magen til min sønn men alle fikk en ny pose å undersøke) noen ville feste den på egen mage og det fikk de lov til. Min sønn fikk selv velge når han ble større om han ville vise frem posen (noen han ville) og nå er han skolegutt og har fått delta i valget om vi skal dele enda mer, spesifisere diagnosen, fortelle utvidet om hvorfor magen "ikke virker". Han valgte selv at ytterligere informasjon ikke var nødvendig. Å dele diagnose er viktig. Både for å avmystifisere samt skape aksept. I tillegg er det viktig ovenfor barnet at de føler dette er naturlig å snakke om, på barnets premisser. Å holde hemmelig sender et signal til barnet om at dette er noe å skamme seg over. Anonymkode: 63dfe...e8a
Anonym bruker Skrevet 15. november 2017 #41 Skrevet 15. november 2017 6 minutter siden, Hannasbananas skrev: Du bruker ganske håpløse eksempler. Høy, lyshåret og slank er ord som beskriver utseende, og ingen vil mene eller tro at disse definerer en hel person. En funksjonshemming er noe helt annet. Det er åpenbart at du har lite eller ingen erfaring med å omgås mennesker som har en funksjonshemming. Eventuelt lite erfaring med eller evne til å sette deg inn i andres følelser. Du har ingen rett til å definere andre ut fra ditt synspunkt om at det er ok, deg selv kan du dog definere som hva du vil. Jeg opplever det at du er så redd for ordet, som faktisk er et helt normalt ord i det norske språket som at du nekter å ta inn over deg denne siden ved gutten din. Å si at han er autist kan nok føles som om det kommer nærmere. Å si at han har autisme kan nok sikkert føles mer upersonlig og sånn sett tryggere. Å si at noen er autist er korrkt norsk som kan være praktisk å bruke. Nå er det jo noen ord som har blitt brukt over tid på en så negativ måte at det ikke lenger bør brukes. Av de mer kjente er "neger", "pakkis" og "mongoloid". Jeg har aldri tenkt at ordet "autist" skulle høre til den gruppen. Hvis det gjør det er det synd. Anonymkode: 3d6a7...e7c
Anonym bruker Skrevet 15. november 2017 #42 Skrevet 15. november 2017 Helt vanlig å informere. Jeg har en datter med autisme, og har informert foreldrene via klassens Facebook-side. Elevene har blitt informert i en time hvor min datter var ute med assistenten. Det er godt å se hvordan de andre barna godtar henne akkurat sånn som hun er! <3 Og av og til har hun med seg en eller to elever ut og jobber med fag sammen med assistenten. Det er veldig populært å få bli med på! :-) Ang. autist/har autisme, så sier jeg alltid at hun har autisme. Men om noen sier til meg at hun er autist, så blir jeg ikke fornærma for det. Jeg skjønner jo at folk ikke mener at det er alt hun er... Anonymkode: b04e3...a04
soleia Skrevet 15. november 2017 #43 Skrevet 15. november 2017 (endret) 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg opplever det at du er så redd for ordet, som faktisk er et helt normalt ord i det norske språket som at du nekter å ta inn over deg denne siden ved gutten din. Å si at han er autist kan nok føles som om det kommer nærmere. Å si at han har autisme kan nok sikkert føles mer upersonlig og sånn sett tryggere. Å si at noen er autist er korrkt norsk som kan være praktisk å bruke. Nå er det jo noen ord som har blitt brukt over tid på en så negativ måte at det ikke lenger bør brukes. Av de mer kjente er "neger", "pakkis" og "mongoloid". Jeg har aldri tenkt at ordet "autist" skulle høre til den gruppen. Hvis det gjør det er det synd. Anonymkode: 3d6a7...e7c Kva er problemet ditt? På same måte som eg har slutta å seie "neger" fordi andre reagerar negativt på det, sjølv om eg ikkje meiner noko negativt, så har eg for lenge sidan slutta å seie at nokon "er" diagnosen sin. Når det no viser seg at eg har ein gut som truleg har ei lett grad av autisme, så forstår eg det godt. Dei autistiske trekka hans er ikkje så framtredande for dei som møter han, sjølv om det skaper litt ekstra utfordringar i kvardagen, men det er ikkje i nærleiken av det folk ser for seg om eg hadde sagt at han "er autist". Det er berre ein liten del av den han er. Endret 15. november 2017 av soleia Mangla eit vesentleg "ikkje"
Anonym bruker Skrevet 15. november 2017 #44 Skrevet 15. november 2017 34 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg opplever det at du er så redd for ordet, som faktisk er et helt normalt ord i det norske språket som at du nekter å ta inn over deg denne siden ved gutten din. Å si at han er autist kan nok føles som om det kommer nærmere. Å si at han har autisme kan nok sikkert føles mer upersonlig og sånn sett tryggere. Å si at noen er autist er korrkt norsk som kan være praktisk å bruke. Nå er det jo noen ord som har blitt brukt over tid på en så negativ måte at det ikke lenger bør brukes. Av de mer kjente er "neger", "pakkis" og "mongoloid". Jeg har aldri tenkt at ordet "autist" skulle høre til den gruppen. Hvis det gjør det er det synd. Anonymkode: 3d6a7...e7c Ser du virkelig ikke forskjellen på å ha en diagnose eller funksjonsnedsettelse, kontra det å VÆRE diagnosen eller funksjonsnedsettelsen? Du fremstiller deg selv som en uvitende tosk. Med så bastante gammeldagse holdninger vil du såre mange rundt deg helt unødvendig! Anonymkode: c8de0...b0d
Anonym bruker Skrevet 15. november 2017 #45 Skrevet 15. november 2017 7 minutter siden, soleia skrev: Kva er problemet ditt? På same måte som eg har slutta å seie "neger" fordi andre reagerar negativt på det, sjølv om eg ikkje meiner noko negativt, så har eg for lenge sidan slutta å seie at nokon "er" diagnosen sin. Når det no viser seg at eg har ein gut som truleg har ei lett grad av autisme, så forstår eg det godt. Dei autistiske trekka hans er ikkje så framtredande for dei som møter han, sjølv om det skaper litt ekstra utfordringar i kvardagen, men det er ikkje i nærleiken av det folk ser for seg om eg hadde sagt at han "er autist". Det er berre ein liten del av den han er. Jeg tror ikke jeg har noe stort problem. Jeg har bare vanskelig for å se at det skal være noe problem å bruke ordet "autist". Jeg forstår rett og slett ikke hvordan det kan være mer støtende enn å si at han har autisme. Det betyr jo det samme. Jeg har selv en datter der legen mistenkte autisme. Da sa han også at det var mulig hun var autist, men ikke så hardt rammet. Det sa jeg selv også. Nå gikk legen relativt raskt bort fra den diagnosen så jeg har ikke mye egen erfaring med om det ene virket mer stigmatiserende enn det andre, men jeg oppfattet aldri det ene som værre enn det andre. Min mann jobber også sammen med en mann som selv sier han er autist. At det skulle være noe galt å si har aldri kommet opp. Anonymkode: 3d6a7...e7c
Anonym bruker Skrevet 15. november 2017 #46 Skrevet 15. november 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ser du virkelig ikke forskjellen på å ha en diagnose eller funksjonsnedsettelse, kontra det å VÆRE diagnosen eller funksjonsnedsettelsen? Du fremstiller deg selv som en uvitende tosk. Med så bastante gammeldagse holdninger vil du såre mange rundt deg helt unødvendig! Anonymkode: c8de0...b0d Å si at noen er autist vil ikke si at vedkommende er diagnosen. Det betyr at vedkommende har diagnosen. I bokmålsordboka er det definert som "person som lider av autisme". Det er slik jeg bruker ordet og jeg synes det er rart at noen føler seg støtt av det. Å påstå at det betyr å være diagnosen er språklig feil. Det er ikke det ordet betyr. Forklar gjerne hvordan det gjør meg til en tosk og hvor jeg er uvitende. Anonymkode: 3d6a7...e7c
Anonym bruker Skrevet 15. november 2017 #47 Skrevet 15. november 2017 Her gjelder det å fokusere på det uviktige! Om noen sier at x er autist, eller x har autisme, det er ikke viktig. Om noen pårørørende sier at det korrekte er å si har autisme, lider av autisme, så får en respektere det. De er sannsynligvis klar over at andre pårørende av barn med autisme bruker andre ord, som autistisk og autist. Jeg er ikke for denne voldsomme åpenheten rundt små barns diagnoser, og diagnosefokus som er i skolen. Tenker at barna har rett til privatliv, og medelever skal takle et barn med ADHD, fordi om det ikke er uttalt diagnose. Anonymkode: d9823...470
Hannasbananas Skrevet 15. november 2017 #48 Skrevet 15. november 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg opplever det at du er så redd for ordet, som faktisk er et helt normalt ord i det norske språket som at du nekter å ta inn over deg denne siden ved gutten din. Å si at han er autist kan nok føles som om det kommer nærmere. Å si at han har autisme kan nok sikkert føles mer upersonlig og sånn sett tryggere. Å si at noen er autist er korrkt norsk som kan være praktisk å bruke. Nå er det jo noen ord som har blitt brukt over tid på en så negativ måte at det ikke lenger bør brukes. Av de mer kjente er "neger", "pakkis" og "mongoloid". Jeg har aldri tenkt at ordet "autist" skulle høre til den gruppen. Hvis det gjør det er det synd. Anonymkode: 3d6a7...e7c Jeg er definitivt ikke redd for ordet. Hvis min sønn ønsker å kalle seg autist eller Asperger når han blir eldre, skal han fint få lov til det. Forskjellen er at det da er han selv som definerer det, ikke jeg. At du tillegger meg de tankene er bare ufint. Du har åpenbart definert meg allerede, uten å ha et snev av innsikt i hvem jeg er. Det handler om grunnleggende respekt.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2017 #49 Skrevet 15. november 2017 1 minutt siden, Hannasbananas skrev: Jeg er definitivt ikke redd for ordet. Hvis min sønn ønsker å kalle seg autist eller Asperger når han blir eldre, skal han fint få lov til det. Forskjellen er at det da er han selv som definerer det, ikke jeg. At du tillegger meg de tankene er bare ufint. Du har åpenbart definert meg allerede, uten å ha et snev av innsikt i hvem jeg er. Det handler om grunnleggende respekt. Jeg har ikke definert deg mer enn du har definert meg. Jeg forteller deg hvordan jeg oppfatter deg ut fra ditt valg av ordbruk. Jeg forsøker å forstå hvorfor du du finner det problematisk å bruke et ord på den måten det defineres i for eksempel bokmålsordboka. Det betyr ikke at jeg mangler respekt hverken for autister eller for deg. Jeg er rett og slett interessert i hvorfor du reagerer som du gjør på ordet. Anonymkode: 3d6a7...e7c
Anonym bruker Skrevet 15. november 2017 #50 Skrevet 15. november 2017 Bokmålsordboka definerer autisme som tenkningsforstyrrelse; sykelig kontaktløshet. Altså, bokmålsordboka får autisme til å høres dønn ille ut. Så, når noen vil ha def på autist og slår opp i bokmålsordboka, blir man sendt til denne definisjonen. https://autismeforeningen.no/autismespekteret/ Anonymkode: d7b02...037
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå