Gå til innhold

"Det er jo ikke mine unger så"

Anbefalte innlegg

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men da er du jo egentlig bare sær!

Pasta koker du for seg selv, kjøtt stekes for seg selv og saus lager du i en egen kjele. Salaten lager du ved siden av. Mann og barn forsyner seg med litt av alt og du nøyer deg med salat og kjøtt. Hvor vanskelig kan det være egentlig???

Anonymkode: a6579...54c

Da hadde jeg også måttet lage to typer kjøtt. Om jeg er sær fordi jeg ikke synes jeg skal stå med alt selv i hjemmet, ja da får jeg bare være sær.

Anonymkode: 1d414...43a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da hadde jeg også måttet lage to typer kjøtt. Om jeg er sær fordi jeg ikke synes jeg skal stå med alt selv i hjemmet, ja da får jeg bare være sær.

Sorry, men dette er sært ja. Lager man først mat så lager man da til alle.

Anonymkode: de151...cb6

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har nevnt det senere i tråden.

Poenget med middagen er at jeg må spise grønt og kjøtt. Saus, pasta osv er utelukket. De vil gjerne ha pasta, kjøttdeig, sauser osv. Jeg har laget middag til alle flere dager denne uken. Men når det er to så forskjellige retter føler jeg meg ikke slem som ber han.

Grunnen til at jeg ikke nevnte dette i hovedinnlegget var fordi jeg egentlig mener arbeidsfordelingen er relevant. Det var det han sa som føltes urettferdig at han sa.

Neida jeg betaler 70% av husleien, bil, forsikring osv.

Du har rett, jeg er kanskje mest simt for at jeg drar hovedtyngden av lasset og deretter får en sur kommentar slengt etter meg fra han.

Men det er sånn at folk svarer på det du skriver. Mange leser også bare hi før de svarer, ikke alle de andre svarene. 

Jeg lager middag i min familie hver eneste dag. Kjøtt for seg selv, grønnsaker for seg selv (enten det er salat eller varmebehandlede grønnsaker), saus for seg, pasta eller potet eller ris for seg. Dette settes på bordet i atskilte skåler og fat.

I min verden ville det altså ikke vært noe ekstra arbeid å lage middag til alle. Og ja visst var det en klysete kommentar, men slik jeg leser tråden tenker de fleste som meg: Lager man først middag lager man til alle.

Det er jo bra at du ikke har gått i kvinnefella, men står som (del)eier av huset og får del i verdistigningen. Men jeg gjentar mitt råd: Ta tak i arbeidsfordelingen i hjemmet. Og for all del, ikke si at han skal hjelpe til. Da har du definert alt som ditt arbeid. Si at han må ta sin del av jobben i hjemmet. 

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, da er du virkelig sær!

Du kan lage to typer kjøtt eller alle kan spise samme kjøtt som deg!

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, da er du virkelig sær!

Du kan lage to typer kjøtt eller alle kan spise samme kjøtt som deg!

Så jeg skal gjøre ALT mens han sitter på sofaen hele dagen? Da kunne jeg fortsatt å være alenemor.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Så jeg skal gjøre ALT mens han sitter på sofaen hele dagen? Da kunne jeg fortsatt å være alenemor.

Dere må bli enige om hvordan dere skal fordele husarbeidet. Enige, som i at begge synes det er en grei avtale. Det er ikke greit om du skal gjøre alt (med mi der du er hjemmeværende og han i full jobb eller noe sånt), men det er ikke noe godt sted å begynne med at du bare vil lage mat til deg selv og at du komanderer ham til å lage mat til dine barn. Når du lager middag bør du kunne lage til hele familien. Når han lager mat bør han lage mat som alle kan spise.

Anonymkode: 99ef3...3f0

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Poenget med middagen er at jeg må spise grønt og kjøtt. Saus, pasta osv er utelukket. De vil gjerne ha pasta, kjøttdeig, sauser osv. Jeg har laget middag til alle flere dager denne uken. Men når det er to så forskjellige retter føler jeg meg ikke slem som ber han.

HAnonymkode: 1d414...43a

På hvilken måte er de to middagene SÅ forskjellige? 

Skrevet
5 minutter siden, Evablaum skrev:

På hvilken måte er de to middagene SÅ forskjellige? 

Norskkurs neste. Hun skriver jo at den ene middagen inneholder kjøttDEIG (som HI ikke spiser), pasta (som HI ikke spiser) og saus (som HI ikke spiser). Er det ting som lasagne, gryter, taco osv så kan man ikke skille en ting fra andre ting, slik at HI nøyer seg med deler av retten. Ergo må hun lage en annen middag til seg selv som inneholder rent kjøtt/fisk og grønnsaker.

Skrevet
1 minutt siden, Milfy Way skrev:

Norskkurs neste. Hun skriver jo at den ene middagen inneholder kjøttDEIG (som HI ikke spiser), pasta (som HI ikke spiser) og saus (som HI ikke spiser). Er det ting som lasagne, gryter, taco osv så kan man ikke skille en ting fra andre ting, slik at HI nøyer seg med deler av retten. Ergo må hun lage en annen middag til seg selv som inneholder rent kjøtt/fisk og grønnsaker.

Hahagga

Da får hi ta en sjefsavgjørelse og si at i dag blir det ikke en rett med kjøttdeig, men med kjøtt  

Skrevet
3 minutter siden, Evablaum skrev:

Hahagga

Da får hi ta en sjefsavgjørelse og si at i dag blir det ikke en rett med kjøttdeig, men med kjøtt  

Hver eneste dag altså? Hun skriver jo at hun har laget mat til hele familien i flere dager, men akkurat DEN dagen ønsket sikkert resten av familien kjøttdeig. Spiser dine barn kun rent kjøtt og fisk hver dag?

Skrevet
1 minutt siden, Milfy Way skrev:

Hver eneste dag altså? Hun skriver jo at hun har laget mat til hele familien i flere dager, men akkurat DEN dagen ønsket sikkert resten av familien kjøttdeig. Spiser dine barn kun rent kjøtt og fisk hver dag?

Det er hennes barn som ønsker kjøttdeig, da får hun lage det til barnasine da. 

Skrevet
Akkurat nå, Evablaum skrev:

Det er hennes barn som ønsker kjøttdeig, da får hun lage det til barnasine da. 

OMG... så hun skal alltid lage mat til sine barn? Selv om hun har samboer og stefar til barna? Skal han også plukke ut deres klær fra klesvaska, eventuelt nekte å vaske hennes barns klær, aldri følge dem på kamper, treninger eller ellers engasjere seg i livet deres? Og hun skal gjøre det samme med hans barn? Skjønner at du hadde aldri fungert i en mine-dine-våre-familie med slike holdninger. Heldigvis vil svært mange steforeldre faktisk bidra positivt også til konas/mannens barn.

Skrevet
2 minutter siden, Milfy Way skrev:

OMG... så hun skal alltid lage mat til sine barn? Selv om hun har samboer og stefar til barna? Skal han også plukke ut deres klær fra klesvaska, eventuelt nekte å vaske hennes barns klær, aldri følge dem på kamper, treninger eller ellers engasjere seg i livet deres? Og hun skal gjøre det samme med hans barn? Skjønner at du hadde aldri fungert i en mine-dine-våre-familie med slike holdninger. Heldigvis vil svært mange steforeldre faktisk bidra positivt også til konas/mannens barn.

Fikk han ikke middag den dagen, da var det tydeligvis ikke så viktig med middag for ham den dagen. Da sier han som det er, det er ikke mine barn, lag middag til barna dine selv. 

Skrevet

Hi, jeg svarte deg tidlig i tråden og var også den som spurte deg om du kunne gi eksempel på i hvilke situasjoner mannen kommer med slike kommentarer om barna.

Slik jeg forstod deg var dette bare et dagsaktuelt eksempel, men at det ikke er det eneste eksemplet. Du har etter dette også fortalt om mye annet som ikke fungerer i forholdet. Jeg tror jeg kjenner igjen noe av det du har skrevet, og jeg tror du har skrevet om denne mannen som ikke bidrar tidligere?

Jeg spurte deg etter du kom med flere opplysninger om hvorfor du fortsetter å bo sammen med en mann som ikke bidrar og som også sier slike ting foran barna dine. Svaret du ga var at dere bare har vært samboere en kort stund (hvor lenge er det?) og at han ikke var slik før dere flyttet sammen. På dette svarte jeg at det var dessto større grunn å ta ordentlig tak i dette - enten komme dere til parterapi eller gå fra hverandre.

Du kommenterer helt konsekvent hverken mitt eller andres forslag til hva du kan og bør gjøre. Du fortsetter bare å la deg trigge av de som kun kommenterer det med den ene middagslagingen. Det gir meg inntrykk av at du ikke kommer til å gjøre noe med det elendige forholdet du er i - du ønsker egentlig bare støtte og oppmerksomhet, at noen andre skal bry seg og fortelle deg at han du velger å bo med er en dust og at du har rett. Du har rett, når to deler bolig så skal ikke én gjøre alt og den andre snike seg unna alt. Han er en dust, han er egoist, hans oppfatning av samboerskap er tydeligvis å ha fått seg en tjener.

Men du trenger ikke ha det slik, HI. Du VELGER hvordan du ønsker å ha det fremover. Du er helt tydelig på at du ikke har det bra med å bli utnyttet av mannen og bli behandlet med så lite respekt og omtanke og at det ikke er akseptabelt at han sier det han gjør om barna dine så barna dine hører det. Og LIKEVEL VELGER du tydeligvis å fortsette å ha det slik, du VELGER like tydelig at barna dine må leve i et hjem med en mann som gir uttrykk for at de bare er uønskede elementer han ikke anser som en del av familien. DU velger dette, Hi.

Det er opp til deg å endre dette. Hvis du har tro på at mannen kan - og ikke minst VIL - endre seg, da får du ham med i parterapi. Hvis du ikke tror han er villig, eller om han ikke er villig til å gå i parterapi, da har du jo svaret ditt, da må du gå fra ham. For du kan ikke la barna dine vokse opp i et hjem hvor de bare såvidt blir akseptert.

Det viktigste spørsmålet her er om du har tenkt å gjøre noe med dette, HI?

Anonymkode: b843a...3c4

Skrevet
17 minutter siden, Evablaum skrev:

Fikk han ikke middag den dagen, da var det tydeligvis ikke så viktig med middag for ham den dagen. Da sier han som det er, det er ikke mine barn, lag middag til barna dine selv. 

Så hvis hun slutter helt å spise middag, blir han å lage middag til seg selv og sine barn hver eneste gang? Interessant...

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi, jeg svarte deg tidlig i tråden og var også den som spurte deg om du kunne gi eksempel på i hvilke situasjoner mannen kommer med slike kommentarer om barna.

Slik jeg forstod deg var dette bare et dagsaktuelt eksempel, men at det ikke er det eneste eksemplet. Du har etter dette også fortalt om mye annet som ikke fungerer i forholdet. Jeg tror jeg kjenner igjen noe av det du har skrevet, og jeg tror du har skrevet om denne mannen som ikke bidrar tidligere?

Jeg spurte deg etter du kom med flere opplysninger om hvorfor du fortsetter å bo sammen med en mann som ikke bidrar og som også sier slike ting foran barna dine. Svaret du ga var at dere bare har vært samboere en kort stund (hvor lenge er det?) og at han ikke var slik før dere flyttet sammen. På dette svarte jeg at det var dessto større grunn å ta ordentlig tak i dette - enten komme dere til parterapi eller gå fra hverandre.

Du kommenterer helt konsekvent hverken mitt eller andres forslag til hva du kan og bør gjøre. Du fortsetter bare å la deg trigge av de som kun kommenterer det med den ene middagslagingen. Det gir meg inntrykk av at du ikke kommer til å gjøre noe med det elendige forholdet du er i - du ønsker egentlig bare støtte og oppmerksomhet, at noen andre skal bry seg og fortelle deg at han du velger å bo med er en dust og at du har rett. Du har rett, når to deler bolig så skal ikke én gjøre alt og den andre snike seg unna alt. Han er en dust, han er egoist, hans oppfatning av samboerskap er tydeligvis å ha fått seg en tjener.

Men du trenger ikke ha det slik, HI. Du VELGER hvordan du ønsker å ha det fremover. Du er helt tydelig på at du ikke har det bra med å bli utnyttet av mannen og bli behandlet med så lite respekt og omtanke og at det ikke er akseptabelt at han sier det han gjør om barna dine så barna dine hører det. Og LIKEVEL VELGER du tydeligvis å fortsette å ha det slik, du VELGER like tydelig at barna dine må leve i et hjem med en mann som gir uttrykk for at de bare er uønskede elementer han ikke anser som en del av familien. DU velger dette, Hi.

Det er opp til deg å endre dette. Hvis du har tro på at mannen kan - og ikke minst VIL - endre seg, da får du ham med i parterapi. Hvis du ikke tror han er villig, eller om han ikke er villig til å gå i parterapi, da har du jo svaret ditt, da må du gå fra ham. For du kan ikke la barna dine vokse opp i et hjem hvor de bare såvidt blir akseptert.

Det viktigste spørsmålet her er om du har tenkt å gjøre noe med dette, HI?

Såklart har jeg tenkt å gjøre noe med det. Enten må vi bli enige om fordeling av oppgaver og forventninger i tilegg til bedre kommunikasjon, eller så må vi skaffe hjelp til å klare det. 

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Såklart har jeg tenkt å gjøre noe med det. Enten må vi bli enige om fordeling av oppgaver og forventninger i tilegg til bedre kommunikasjon, eller så må vi skaffe hjelp til å klare det. 

Når du ikke kommenterer noe om at du har tenkt å gjøre noe med det, og bare pirker på detaljer om middagen uten å ta tak i hovedproblemet, at dette ikke er sunt for barna dine og at du blir utnyttet, da ga du inntrykk av at du ikke kommer til å gjøre noe med det.

Men nå er det bare å sette i gang, ikke noe som stopper deg. Snakk med ham i kveld, fortsett å snakke i helgen - og bestill time til parterapi mandag om dere ikke blir enige om store endringer.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Når du ikke kommenterer noe om at du har tenkt å gjøre noe med det, og bare pirker på detaljer om middagen uten å ta tak i hovedproblemet, at dette ikke er sunt for barna dine og at du blir utnyttet, da ga du inntrykk av at du ikke kommer til å gjøre noe med det.

Men nå er det bare å sette i gang, ikke noe som stopper deg. Snakk med ham i kveld, fortsett å snakke i helgen - og bestill time til parterapi mandag om dere ikke blir enige om store endringer.

Ja jeg vet. Det er så fort gjort å ønske å forklare seg og forsvare seg, så glemmer man helt de fornuftige svarene.

Dette er mitt første innlegg på forumet og mange av svarene ble forvirrende.

Han har ikke sagt ett ord til meg siden i går ettermiddag så vi blir absolutt nødt til å snakke når barna har lagt seg.

Her er iallefall middagen i ovnen nå... Lagd av meg 😂

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja jeg vet. Det er så fort gjort å ønske å forklare seg og forsvare seg, så glemmer man helt de fornuftige svarene.

Han har ikke sagt ett ord til meg siden i går ettermiddag så vi blir absolutt nødt til å snakke når barna har lagt seg.

Det viktigste for deg er å holde fokus i deg selv. Det er jo helt tydelig at dette ikke dreier seg om en eller flere middager. Middagene er bare blitt et symbol på langt større problemer. Men ofte er det lettere å krangle om småting enn om de viktige og store tingene (også på forum ;) ).

Hold fokus og snakk med ham. Det at han ikke har snakket med deg siden i går ettermiddag forsterker bare mitt inntrykk av at dette dessverre ikke er en mann å satse fremtiden sin på. Du sier han ikke var slik før dere flyttet sammen - da er det viktig å finne ut hvilke forventninger han egentlig har til et samboerskap. For det inntrykket han gir meg er at han forventer seg at dama i huset skal gjøre alt, skal rydde, vaske, lage mat, betale det meste av hverdagsutgiftene og stille opp for ham. Han (som er arbeidsledig eller sykemeldt og har hele dagene hjemme?) skal ikke måtte gjøre noe som helst. Han anser dine barn som et nødvendig onde ham såvidt må akseptere, men ikke gidder å bry seg om eller ta ansvar for. Og alt dette viser meg en generell stor respektløshet, egoisme og manglende omtanke for de som burde være hans nærmeste. Inntrykket jeg har fått er at dette samboerskapet er komfortabelt for ham - han slipper å ta noe som helst ansvar for seg selv, han har fått seg en tjener i deg.

Stå opp for deg selv. Spør ham hvilke forventninger han har til samboerskap generelt og deres spesielt, lytt til ham, og så forteller du ham hvordan du føler det når han ikke bryr seg, ikke gjør noe, bare driver dank hele dagene, ikke engasjerer seg - og så forteller du ham at hvis det ikke blir store endringer med arbeidsfordeling, respekt, omtanke, engasjement og økonomi, da har dere ikke noe liv sammen.

En mann som reagerer slik han gjør etter en tross alt liten middagskrangel, det er en mann som jeg ville krevd ble med i parterapi hvis han ønsket å fortsette forholdet. Slike menn kommer nemlig sjelden med varige og gode nok endringer av seg selv, selv om de ev. lover å endre seg, lover å bidra. Det blir ofte bare en kort periode hvor de bidrar nok til å gi deg håp igjen, og så sklir de tilbake i gamle uvaner. Så jeg hadde krevd parterapi. Også fordi det vil kreve at han forplikter seg litt mer enn han har gjort til nå, det er litt mer krevende for ham emosjonelt.

Uansett - lykke til videre :)

Ps... ha det koselig med barna dine med egenlaget middag ;)

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Høres ut som at han er drittlei hele opplegget. Bli ikke overrasket om han sier bye bye til deg. 

Skrevet
10 timer siden, Iiiiik skrev:

Jeg skjønner faktisk ham litt også. Du skal lage middag til kun deg selv, mens han skal lage middag til dine barn? Hver dag? Hvis det hadde vært motsatt - og en dame flyttet sammen med en mann som hadde to barn fra før, ville du tenkt at det var greit at det ble ditt ansvar å hver dag lage middag til dem? Det er jo ganske sært av deg også - at du følger en diett og at det derfor skal føre til at du ikke lager middag til noen andre. 

Å si fremfor barna at det ikke er hans barn, er selvfølgelig ikke greit. 

Enig med deg

Jeg skjønner ikke heller hvorfor det er nødvendig å lage 2 separate middager bare fordi hi går på diett

Anonymkode: d3cd4...486

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor må du lage to typer kjøtt? Er det noe jeg ikke får med meg her, siden jeg ikke skjønner dette?

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor må du lage to typer kjøtt? Er det noe jeg ikke får med meg her, siden jeg ikke skjønner dette?

Og hva så om hun må lage to typer kjøtt...!?

Skrevet
23 timer siden, Evablaum skrev:

Siden hun KUNNE det, så skulle hun gjort det. 

Hvorfor det? Fordi hun er dame?

Skrevet
2 timer siden, Odine! skrev:

Hvorfor det? Fordi hun er dame?

Fordi barns hennes var sultne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...