Gå til innhold

Gravid og kreft


Anbefalte innlegg

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenker at mannen din har rett her, er ikke noe greit for han og vite at han kanskje skal død fra et lite barn, lymfekreft har stor dødelighet 

Anonymkode: 30106...0d7

Ikke spre feilinformasjon her!! Hi, se på kreftforeningens sider. Ikke forhold deg til tilfeldige kommentarer. 

Anonymkode: 0bd53...d7a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenker at mannen din har rett her, er ikke noe greit for han og vite at han kanskje skal død fra et lite barn, lymfekreft har stor dødelighet 

Anonymkode: 30106...0d7

Nå må du gi deg, ikke spre sånt når du overhodet ikke har peiling!

Overlevelsesprosenten er jo mellom 70 og 90% alt eller hvor aggresiv kreften er. De fleste blir altså friske!

Anonymkode: 2998d...94c

Skrevet

Hvilke type lymfekreft har han? Beit om to som er helt friske i dag :) lymfekreft er ikke den værste kreften! 

Anonymkode: 6b617...4b0

Skrevet

Nei vær så snill hør på leger og helsepersonell eller i det minste folk her med erfaring. Lymfekreft er faktisk en krefttype som normalt sett ikke har så lang behandlingstid. 6-8 mnd. Kommer ann på om han må ha kun cellegift eller cellegift og stråling. Og det finnes flere typer lymfekreft og forskjellige grader av disse utifra steder i kroppen. Og det er heller ikke den krefttypen med så dårlig prognose, men igjen det er forskjellige typer og de har også forskjellige % overlevelsesrate.

Anonymkode: 6146a...82c

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå må du gi deg, ikke spre sånt når du overhodet ikke har peiling!

Overlevelsesprosenten er jo mellom 70 og 90% alt eller hvor aggresiv kreften er. De fleste blir altså friske!

Anonymkode: 2998d...94c

har mye mer pelling enn deg i alle fall... du driter deg ut

Anonymkode: 30106...0d7

Skrevet

PROFESJONELLE, og det kjempefort.

Har kreftforeningen psykologer tilgjengelig dere kan snakke med? Eller parterapaut.

Skjønner at dette er en frustrerende og fortvilt situasjon, men snakk med noen om dette. Og snakk sammen. 

Legg vekk "krenkeredselen" og snakk skikkelig sammen. Spør om følelser og frykt. 

 

Anonymkode: 7f446...58e

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

har mye mer pelling enn deg i alle fall... du driter deg ut

Anonymkode: 30106...0d7

Hvorfor gidder du krangle på dette, tallene er jo helt klare....

Hodgkins lymfom (HL) er vanligst i lymfeknuter og milten. Hodgkins lymfom oppstår ofte i 20–30 årsalderen. Deretter faller risikoen for å få sykdommen, men den stiger igjen i 50-årsalderen. Menn får oftere denne kreftformen enn kvinner.

I 2016 var det totalt 167 mennesker som fikk Hodgins lymfom. 91 menn og 76 kvinner. Fem års overlevelse er 85,8 % for menn og 87,9 % for kvinner.

Non-Hodgkins lymfom (NHL) er en samlebetegnelse for ulike typer lymfekreft. Sykdommen oppstår ofte i lymfeknuter og milten. I 40–50 prosent av tilfellene finnes sykdommen også i andre organer. Det kan være i beinmargen, på huden, i mageregionen eller i tarmsystemet. Også denne typen får menn litt oftere enn kvinner. Risikoen for å få kreftformen stiger jo eldre en blir.

I 2016 var det totalt 1016 mennesker som fikk non-Hodgins lymfom. 587 menn og 429 kvinner. Fem års overlevelse for menn er 72,6 % og 77,1 % for kvinner

Antall nye tilfeller med non-Hodgkins lymfom har vært økende de siste årene, mens antallet Hodgkins lymfom er stabilt.

Tallene er hentet fra Kreftregisteret.

Anonymkode: 2998d...94c

Skrevet

Nei personen som sier 70-90% driter seg ikke ut. Det er stort sett en slik prognose. Svært sjelden er det en 40-60% og selvfølgelig vil prognoser forandres om det gjelder fler tilbakefall og med evt stamcellebehandling. Har desverre god erfaring med lymfekreft i nær familie.

Anonymkode: 6146a...82c

Skrevet

Ville dere tatt abort? 

Vi vet ikke mer ang kreften enda.. er akkurat oppdaget.. 10 uker på vei, gravid

Anonymkode: 93e10...2fc

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ville dere tatt abort? 

Vi vet ikke mer ang kreften enda.. er akkurat oppdaget.. 10 uker på vei, gravid

Anonymkode: 93e10...2fc

ja

Anonymkode: 30106...0d7

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ville dere tatt abort? 

Vi vet ikke mer ang kreften enda.. er akkurat oppdaget.. 10 uker på vei, gravid

Anonymkode: 93e10...2fc

Nei.

Jeg tror aldri dere vil tenke i fremtiden at det jammen var godt dere fant ut om kreften før du var 12 uker på vei så dere rakk å ta abort...

Det er mer sannsynlig at dere pga kreftbehandlingen vil slite med å bli gravid igjen, dere må jo da gjennom assistert befruktning og alle ulempene det bringer med seg, og det er slett ikke alle det går for heller. 

Sannsynligheten for at dere vil angre på aborten er større enn sannsynligheten for at dere vil angre på at dere ikke tok abort.

Anonymkode: 2998d...94c

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ville dere tatt abort? 

Vi vet ikke mer ang kreften enda.. er akkurat oppdaget.. 10 uker på vei, gravid

Anonymkode: 93e10...2fc

Nei. 

 

Anonymkode: 7f054...1bf

Skrevet

Absolutt ikke!! Please tenk på det, det kan hende han aldri kan bli pappa igjen og om han har ønsket det hele livet! Støtt han,  snakk med han og hver der for han. Men nå er det nok sjokket og redselen som snakker

Anonymkode: 31860...097

Skrevet

Nei ville ikke tatt abort i deres situasjon.

Anonymkode: 6146a...82c

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

ja

Anonymkode: 30106...0d7

Ikke ta rådet fra denne annonyme da vedkommende ikke forstår tallenes tale. Jeg har jobbet I kreftregistrert og opplysningene som oppgis med høy overlevelsesprosent er korrekte. Jeg vet ikke helt hvorfor 0d7 nekter på noe som veldig enkelt kan bevises statistisk, men det sier noe om hennes dårlige evne til å vurdere og da bør du ikke tillegge hennes utsagn noen vekt.

Om du bør ta abort eller ikke bør være en sak mellom deg og din mann, og en eventuell tredjepart som kan mye om sykdommen og hvilke påkjenning dere star ovenfor. Det du må være klar over er at det kommer til å bli en større belastning å være gravid med en syk mann enn med en frisk mann. Det igjen sier ingenting om hva du bør gjøre, men det sier noe om hva du bør forbrede deg på hvis dere velger å beholde. Personlig hadde jeg nok beholdt da det er stor sannsynlighet at din mann kan bli steril, men akkurat svaret på dette er det du og din mann som må finne.

Anonymkode: 05fda...586

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ville dere tatt abort? 

Vi vet ikke mer ang kreften enda.. er akkurat oppdaget.. 10 uker på vei, gravid

Anonymkode: 93e10...2fc

Om barnet i utgangspunktet var planlagt hadde jeg steilet mye på å ta abort, mens om det var et "uhell" hadde jeg nok latt mannen bestemme mer...særlig siden jeg blir fryktelig dårlig i svangerskapet og vi har en 3 åring fra før som jeg også måtte hatt hovedansvaret for.....

Anonymkode: c97b3...a30

Skrevet

Mannen må få lov til å mene dette synes jeg.  Er ikke bar du som blir mor. Han skal bli far i samme slengen som han gjennomgår harde begandlinger, store psykiske påkjenninger og sikkert lurer på hvordan han skal klare å være "far nok" for de han allerede har. Her ville jeg faktisk latt mannen få vetorett. Men det er meg.

Dere som familie skal også igjennom enorme påkjenninger og omveltninger. Snakk med helsepersonell, spørr dem og råd. Husk at mannen din er i en utrolig sårbar situasjon nå der du i realiteten kan bestemme over hodet på ham om han akal få en tilleggsbelastning i denne perioden (nå tar jeg utgangspunkt i at han ikke vil ha barn nå, dermed en belastning). 

Anonymkode: 86087...fce

Skrevet

Nei, hadde ikke tatt abort. Dette barnet er tydeligvis sterkt ønsket. Jeg tror du kommer til å angre stort om du tar abort mot din vilje.

Anonymkode: e52f8...0fa

Skrevet

Wow, ikke her en gang blir mannens ønske respektert. Han trenger deg nå. Han kan potensielt DØ, og ønsker å ha fullt fokus på seg selv. Ved å beholde så vil han rives mellom fokus på seg selv og dette barnet. Tenk hvis barnet er alvorlig sykt, hva da? Hvem skal være der for mannen din, mens du passer på det alvorlig syke barnet? Stakkars, stakkars mann. For en egoistisk dame han har funnet seg. Skjerp deg. 

Anonymkode: 38893...55e

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Wow, ikke her en gang blir mannens ønske respektert. Han trenger deg nå. Han kan potensielt DØ, og ønsker å ha fullt fokus på seg selv. Ved å beholde så vil han rives mellom fokus på seg selv og dette barnet. Tenk hvis barnet er alvorlig sykt, hva da? Hvem skal være der for mannen din, mens du passer på det alvorlig syke barnet? Stakkars, stakkars mann. For en egoistisk dame han har funnet seg. Skjerp deg. 

Anonymkode: 38893...55e

Tullball! Hold kjeft hvis du ikke har noe fornuftig å si. 

Anonymkode: 0bd53...d7a

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tullball! Hold kjeft hvis du ikke har noe fornuftig å si. 

Anonymkode: 0bd53...d7a

Det er vel NOE fornuftig her vel....

Anonymkode: 86087...fce

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tullball! Hold kjeft hvis du ikke har noe fornuftig å si. 

Anonymkode: 0bd53...d7a

Jeg har tydeligvis mye mer fornuftig å komme med, enn deg. Enkle sjel. 

Anonymkode: 38893...55e

Skrevet

Han er jo sikkert redd for at han ikke skal kunne følge opp barnet sitt, i tillegg til at han muligens kommer til å være for syk til å glede seg over en baby slik som han ønsker.

Jeg hadde lyttet til min kjæres mening om vi var i en slik situasjon. 

Anonymkode: 23574...24a

Skrevet

Jeg hadde ikke tatt abort, dere trenger ikke senvirkninger som ofte oppstår etter det i tillegg. 

Anonymkode: 71919...474

Skrevet

Tenk hvis han er en av de som faktisk dør. Og det betyr mye redsel og smerter i månedsvis. Hvor vil fokuset ditt være da?

Anonymkode: 38893...55e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...