Gå til innhold

Samboeren min eier og vil ikke ha meg som medeigar..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi var på møtet på mandag. Advokaten var "enig" med samboer. Jeg har så liten inntekt i forhold til han og huset er så dyrt at advokaten mener det er mer lønnsomt for meg å kjøpe meg noe selv eller sette av til sparing. Jeg er veldig skuffet, men hva kan man gjøre? Jeg føler meg veldig lite verdt i dette forholdet :(

Anonymkode: e3070...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi var på møtet på mandag. Advokaten var "enig" med samboer. Jeg har så liten inntekt i forhold til han og huset er så dyrt at advokaten mener det er mer lønnsomt for meg å kjøpe meg noe selv eller sette av til sparing. Jeg er veldig skuffet, men hva kan man gjøre? Jeg føler meg veldig lite verdt i dette forholdet :(

Anonymkode: e3070...bcb

Litt usikker på hvorfor du kontaktet advokat .. men altså .. nå må du tenke på å spare ..  det må vel også samboeren din være enig i ? 

Anonymkode: e508e...569

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Litt usikker på hvorfor du kontaktet advokat .. men altså .. nå må du tenke på å spare ..  det må vel også samboeren din være enig i ? 

Anonymkode: e508e...569

Joda, men fikk ned på papir hva jeg skulle betale. Og jeg skal betale en leie til han. Så deler vi fellesutgifter. Så jeg har jo uansett ikke mye igjen å spare :(

Anonymkode: e3070...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda, men fikk ned på papir hva jeg skulle betale. Og jeg skal betale en leie til han. Så deler vi fellesutgifter. Så jeg har jo uansett ikke mye igjen å spare :(

Anonymkode: e3070...bcb

Slik jeg ser det trenger du ikke betale ham så mye? Kan du si hvor mye dere "ble enige" om? 

Anonymkode: cb8e1...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slik jeg ser det trenger du ikke betale ham så mye? Kan du si hvor mye dere "ble enige" om? 

Anonymkode: cb8e1...c26

4000 i husleie inkludert alle fellesutgifter delt på to. Han tjener tre ganger så mye som meg,:)

Anonymkode: e3070...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men husker jeg rett om du har skrevet tidligere at du har vært med på å betale på oppussing? Det er jo helt urimelig, om det er slik at du betaler husleie og ikke skal få kjøpe deg inn. Be om å få tilbakebetalt de pengene!

Om skjevheten i inntekt er så stor som jeg har fått inntrykk av synes jeg 50/50 på husholdningskostnader høres urettferdig ut, da er det mer fair at dere betaler en prosentsats av inntekten. Da har dere samme prosent, selv om dere ikke betaler det samme. Mange par som gjør det slik. 

Er han snill med dere ellers, da? Inntrykket jeg har fått via denne tråden er at han ikke er en veldig raus person, gidder ikke dra på ferie med familien sin og er tydeligvis veldig glad i og opptatt av dette huset sitt

Anonymkode: 766c1...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får ikke gjort noe mer nå, enten finne deg i dette, eller avslutte forholdet. Vi skjønner at penger er viktigere for mannen din, enn å sørge økonomisk for HELE sin familie. Hva er viktigst for deg, penger eller familien? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

4000 i husleie inkludert alle fellesutgifter delt på to. Han tjener tre ganger så mye som meg,:)

Anonymkode: e3070...bcb

Hvor mye sa advokaten at samboeren din skal betale deg for å ta alt husarbeid, for å være vaktmester for hans hus når han er på jobb og borte i ukesvis og for å delta i oppussingsarbeidet?

Hvor mange tydelige tegn må du ha fra denne mannen på at pengene er langt viktigere for ham enn deg?

Nå har du to valg - bli i forholdet og fortsett å være ulykkelig, eller kom deg unna og skap deg et lykkeligere liv uten ham. Hva velger du - for det er ditt valg, vet du...

 

Anonymkode: f7c73...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere holder sammen og gifter dere kan du forsåvidt bo der resten av livet selv om du ikke eier. Om mannen dør før deg kan du sitte i uskiftet bo. Dvs at du ikke trenger å skifte med arvingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Om dere holder sammen og gifter dere kan du forsåvidt bo der resten av livet selv om du ikke eier. Om mannen dør før deg kan du sitte i uskiftet bo. Dvs at du ikke trenger å skifte med arvingene.

Uff, håper at du ordner deg på annet vis/. Alle må sørge for seg selv, akkurat som mannen til HI gjør. Håper at Hi finner en god måte å spare penger på - start tidlig, så tidlig som mulig. Kjøp gjerne aksjer/ aksjefond som alternativ. Lykke til til Hi, det viktigste er at du sparer litt og lenge i en slik situasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Evablaum skrev:

Du får ikke gjort noe mer nå, enten finne deg i dette, eller avslutte forholdet. Vi skjønner at penger er viktigere for mannen din, enn å sørge økonomisk for HELE sin familie. Hva er viktigst for deg, penger eller familien? 

Kanskje HI finner en mellomløsning og ikke en svart/hvit løsning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK HI, jeg tror du faktisk kan snu denne situsjonen til noe positivt. Her er hva jeg tenker du bør gjøre:

1. Slutt å gjøre husarbeidet, KREV at dere deler det 50/50. Dersom han ikke går med på det og du vil forsette å rydde og stelle for grisen, finn ut hvor mye en hjemmehelp koster og FAKTURER HAN!

2. Om han skal pusse opp...skal du a. ikke betale en krone av materialer osv og b. kreve at han gjør dette på kveldstid etter ungene er lagt. Det er IKKE slik at han skal kunne bedrive massiv verdiøkning mens du "passer" ungene. Om han ikke går med på dette og du tenker at du er villig til å strekke deg for grisen, finn ut hvor mye en dagmamma tar betalt for pass pr time og FAKTURER HAN!!

3. Nå må du ikke finne på å betale mat og annen bruk, mens han betaler oppussingsgreier. krev at han skal ta sin del av regningen på slikt, også til utstyr tl barnet!

 

Om du holder på dette over tid vil du ha enten mer penger, eller en mann som innser hvor urimelig han er, og slutter med det tøyset. Men en ting mener jeg han har et poeng. Du kan ikke sitte som medeier i et hus når du tjener så lite at du egentlig ikke har råd til å bo der....Du kan ikke forvente at mannen skal gi deg deler av huset sitt!

Lykke til :)

Anonymkode: 91bcd...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

OK HI, jeg tror du faktisk kan snu denne situsjonen til noe positivt. Her er hva jeg tenker du bør gjøre:

1. Slutt å gjøre husarbeidet, KREV at dere deler det 50/50. Dersom han ikke går med på det og du vil forsette å rydde og stelle for grisen, finn ut hvor mye en hjemmehelp koster og FAKTURER HAN!

2. Om han skal pusse opp...skal du a. ikke betale en krone av materialer osv og b. kreve at han gjør dette på kveldstid etter ungene er lagt. Det er IKKE slik at han skal kunne bedrive massiv verdiøkning mens du "passer" ungene. Om han ikke går med på dette og du tenker at du er villig til å strekke deg for grisen, finn ut hvor mye en dagmamma tar betalt for pass pr time og FAKTURER HAN!!

3. Nå må du ikke finne på å betale mat og annen bruk, mens han betaler oppussingsgreier. krev at han skal ta sin del av regningen på slikt, også til utstyr tl barnet!

 

Om du holder på dette over tid vil du ha enten mer penger, eller en mann som innser hvor urimelig han er, og slutter med det tøyset. Men en ting mener jeg han har et poeng. Du kan ikke sitte som medeier i et hus når du tjener så lite at du egentlig ikke har råd til å bo der....Du kan ikke forvente at mannen skal gi deg deler av huset sitt!

Lykke til :)

Anonymkode: 91bcd...69e

Dette! Kanskje han ser galskapen i det når du sender han regninger for ditt og datt. Hadde ikke løftet en finger i forbindelse med oppussing uten å ta betalt for det. Ellers ville jeg absolutt investert i en annen bolig og leid ut denne slik at du kommer deg inn på boligmarkedet. Ellers bør fellesutgifter deles etter inntekt slik at den som tjener mest betaler mest.

Anonymkode: 0419f...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette! Kanskje han ser galskapen i det når du sender han regninger for ditt og datt. Hadde ikke løftet en finger i forbindelse med oppussing uten å ta betalt for det. Ellers ville jeg absolutt investert i en annen bolig og leid ut denne slik at du kommer deg inn på boligmarkedet. Ellers bør fellesutgifter deles etter inntekt slik at den som tjener mest betaler mest.

Anonymkode: 0419f...ee0

Faen hva er det med dere?? Ikke rart folk skiller seg..,. 

Anonymkode: f1e9e...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Faen hva er det med dere?? Ikke rart folk skiller seg..,. 

Anonymkode: f1e9e...a29

Så du synes det er greit at mannen 1. ikke løfter en finger og 2. krever at HI skal bidra slik at HAN kan tjene mer penger? Og vi lurer på hvorfor kvinner er tapere økonomisk???

Nå har mannen en "vi og vår" strategi, så vi snakker ikke om mine-dine penger, men jeg hadde ALDRI latt være å sikre meg selv økonomisk! Særlig om jeg bodde med en slik egoistisk gris som mannen til HI virker å være! Det er jo rein dumskap

Anonymkode: 91bcd...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4.000 i måneden i husleie er jo veldig lite da, hvor mye måtte du ha betalt om du flyttet fra han og skulle bo for deg selv?

La oss si du fikk en rimelig leilighet til 10.000 i måneden da, du måtte ha klart det om du ble alene. Dvs at du i dag når du bor sammen men han bør ha mulighet til å spare minst 6.000 i måneden for å sikre deg selv....

Anonymkode: 2da35...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

4.000 i måneden i husleie er jo veldig lite da, hvor mye måtte du ha betalt om du flyttet fra han og skulle bo for deg selv?

La oss si du fikk en rimelig leilighet til 10.000 i måneden da, du måtte ha klart det om du ble alene. Dvs at du i dag når du bor sammen men han bør ha mulighet til å spare minst 6.000 i måneden for å sikre deg selv....

Anonymkode: 2da35...a08

Men det har hun jo ikke, fordi hun tar en uforholdsmessig stor del av løpende utgifter. Hvis hun var alene ville hun hatt bidrag, dobbel barnetrygd, kanskje os og bostøtte. OG fått verdiøkningen i leiligheten. 

Anonymkode: 132fd...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det har hun jo ikke, fordi hun tar en uforholdsmessig stor del av løpende utgifter. Hvis hun var alene ville hun hatt bidrag, dobbel barnetrygd, kanskje os og bostøtte. OG fått verdiøkningen i leiligheten. 

Anonymkode: 132fd...7af

HI har ikke mulighet til å komme seg inn på boligmarkedet alene. Egentlig vil hun tjene mest på å bo sammen med mannen og spre opp mest mulig. Hele situasjonen er bare tragisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva inngår i fellesutgiftene? Her kan du spare mye. Krev at strømforbruket reduseres(rom lukkes av når det ikke brukes, slår av lys osv.) Kjøp inn billig mat og lag små porsjoner (skyld på sparing). Finnes det abonnement dere har som du kan klare deg uten? IKKE gjør mer enn 50% av husarbeidet, ikke vask hanes klær osv.

Også ville jeg faktisk tatt en gjennomgang av bidrags kalkulatoren på nav sine sider, kanskje kommer du godt ut av det om du går. 

Anonymkode: 0d235...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva inngår i fellesutgiftene? Her kan du spare mye. Krev at strømforbruket reduseres(rom lukkes av når det ikke brukes, slår av lys osv.) Kjøp inn billig mat og lag små porsjoner (skyld på sparing). Finnes det abonnement dere har som du kan klare deg uten? IKKE gjør mer enn 50% av husarbeidet, ikke vask hanes klær osv.

Også ville jeg faktisk tatt en gjennomgang av bidrags kalkulatoren på nav sine sider, kanskje kommer du godt ut av det om du går. 

Anonymkode: 0d235...eed

Nei for guds skyld du må ALDRI finne på å vaske hans klær🤣 

Anonymkode: f1e9e...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

men du.. hvor mye av huset hadde du sett for deg å eie ? .. 

Anonymkode: e508e...569

En 20-25%. For å binde opp kapital og få med evt stigning i pris..

Anonymkode: e3070...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En 20-25%. For å binde opp kapital og få med evt stigning i pris..

Anonymkode: e3070...bcb

Hadde du hatt råd til det ?  For da burde det jo ikke vært et problem synes jeg 

Anonymkode: e508e...569

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Joda, men fikk ned på papir hva jeg skulle betale. Og jeg skal betale en leie til han. Så deler vi fellesutgifter. Så jeg har jo uansett ikke mye igjen å spare :(

Anonymkode: e3070...bcb

Hvordan hadde du sett for deg at du skulle ha råd til å kjøpe 20-25 % av hans hus om du ikke har penger?

Anonymkode: 3830e...63c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan hadde du sett for deg at du skulle ha råd til å kjøpe 20-25 % av hans hus om du ikke har penger?

Anonymkode: 3830e...63c

Ta opp lån kanskje? Slik det fleste av oss gjør..

Anonymkode: b77e4...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...