Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #1 Skrevet 16. oktober 2017 Kritikkverdig eller bagatell? Anonymkode: bd196...b7c
cherry coke Skrevet 16. oktober 2017 #2 Skrevet 16. oktober 2017 Bagatell.. skjønner ikke at folk mener noe om det i det hele tatt. Jeg er uenig i det aller meste FrP og siv Jensen står for, men det her er reinspikka tull.
Kathrine. Skrevet 16. oktober 2017 #3 Skrevet 16. oktober 2017 Helt vanlig kostyme. Finner vel alltid indianerkostymer i lekebutikker i karnevalstida. Helt latterlig å kritisere.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #4 Skrevet 16. oktober 2017 Folk er så hårsåre at det er flaut. Herregud. Det er et KOSTYME! Anonymkode: 66c1a...777
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #5 Skrevet 16. oktober 2017 Jeg skjønner ikke oppstandelsen i det hele tatt. Det får være måte på å være hårsåre, det er et kostyme Anonymkode: 8ab9f...c00
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #6 Skrevet 16. oktober 2017 Jeg skulle ønske de var en bagatell, men mener det må være opp til urbefolkningen selv å avgjøre, og jeg vet at de misliker slikt. Litt synd egentlig. Jeg synes personlig et barn utkledd som indianer er mye kulere og fremstår sterkere enn prinsesser og superhelter, sikkert fordi jeg på ingen måte ser ned på urbefolkninger, men heller beundrer dem. Jeg mener også at å bannlyse slikt ikke forbedrer noe, men det er ikke opp til meg å dømme. Summa summarum må vi ha i bakhodet alt ulike urbefolkninger har blitt utsatt for, og la det være opp til dem å avgjøre hva som er greit og ikke. Anonymkode: 95cde...4c6
skjotta Skrevet 16. oktober 2017 #7 Skrevet 16. oktober 2017 Tipper at mange av de som hyler over dette har en drømmefanger eller 3 i hjemmet sitt 😂
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #8 Skrevet 16. oktober 2017 Egentlig skulle vel alle hvite, ifølge "dem", tatt sitt eget liv. For vi er så fæle. Ang. "debatten" på vg Anonymkode: ccce7...9fe
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #9 Skrevet 16. oktober 2017 Ta henne! Ta henne! Ta henne! Hun er helt grusom! Ta henne! Hun er FrP, hun er høyre ekstrem! Nå kødder hun faen meg med urbefolkningen! Anonymkode: 49f8c...b73
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #10 Skrevet 16. oktober 2017 Bagatell. Jeg kunne lett vært indianer hvis jeg skulle kledd meg ut. Vakre, smarte og med en evne til å leve i ett med naturen er noe jeg ser på som en styrke. Men hadde unngått det hvis jeg visste folk ble støtt av det. Noe jeg ikke var klar over før nå. Anonymkode: d12e6...44b
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #11 Skrevet 16. oktober 2017 Vel... Jeg vet bare selv hvordan jeg reagerer når jeg ser norsk-amerikanere «radbrekke» norske bunader med «morsomme» amerikanske tilpasninger. Jeg liker det IKKE foråsiresånn. Så derfor skjønner jeg hvorfor urbefolkning reagerer når folk behandler deres tradisjonelle kostymer som karnevalspåkledning. For å trekke frem bare ett av argumentene MOT å drive på sånn. Anonymkode: 56356...9ab
Himmel og hav Skrevet 16. oktober 2017 #12 Skrevet 16. oktober 2017 Jeg tenker at man kan velge å la seg krenke, tolke bruken av et karnevalskostyme inn i større sammenhenger og la det bety noe som det nok ikke var hensikten at det skulle bety. Eller så kan man velge å tenke at: "Se der ja, Siv skal på karneval." og la det bli med det. Vil man finne noe å henge seg opp i, så kan man alltid finne noe. Parykkmakerne, f.eks, burde kanskje si noe om at en profilert politiker velger billig polyesterparykk "made in Taiwan" og noen bør kanskje forlange å få vite om mokasinene var ekte skinn eller skai #skinnernoenshudaltså. Jeg synes det er storm i et vannglass, og jeg er ikke sikker på at det tjener til urbefolkningenes fordel å lage en sak ut av dette.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #13 Skrevet 16. oktober 2017 22 minutter siden, skjotta skrev: Tipper at mange av de som hyler over dette har en drømmefanger eller 3 i hjemmet sitt 😂 Ja, jeg har både en drømmefanger, et perlesmykke og en hårspenne som er laget personlig til meg av en Lakota-sjaman. Dette fordi jeg har hjulpet en Lakota-familie i nød. Jeg mener det er umulig for oss som priviligerte å diktere hva undertrykte urbefolkninger skal føle eller la seg krenke av. Og ja, nordmenn var blandt de verste mot urbefolkningen når de innvandret til USA og bl.a. South Dakota der vi har vår vennskapsfamilie. Om vi sier at de ikke har rett på å føle seg krenket, viser det enten mangel på historiekunnskap, eller generell hensynsløs adferd. Det blir litt det samme som å insistere på å bruke ordet “neger” om folk av Afrikansk opphav, uten tanke for hva den omtalte føler, bare fordi du selv ikke forstår den negative konnotasjonen. Synes Christina Henriksen oppsummerer det greit i denne videoen: https://www.nrk.no/ytring/indianerprinsesser-pa-karneval-_-hva-er-problemet_-1.13734113 Anonymkode: 143d8...ec4
MammantilNurket Skrevet 16. oktober 2017 #14 Skrevet 16. oktober 2017 Neste år kler hun seg ut som same ...
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #15 Skrevet 16. oktober 2017 Kan ikke fatte at det er noe å lage en sak av.. Det er umulig å ikke støte folk i disse dager. Anonymkode: 7b328...7f2
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #16 Skrevet 16. oktober 2017 Jeg skjønner ikke helt hvordan man kan føle deg krenket .. Kan noen forklare meg det? Ja nordmenn som nevnt over , behandlet urbefolkningen dårlig når de invaderte USA for x antall år siden. Men hva har det med en indianer kostyme å gjøre i 2017? Anonymkode: 09c1b...24f
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #17 Skrevet 16. oktober 2017 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg skjønner ikke helt hvordan man kan føle deg krenket .. Kan noen forklare meg det? Ja nordmenn som nevnt over , behandlet urbefolkningen dårlig når de invaderte USA for x antall år siden. Men hva har det med en indianer kostyme å gjøre i 2017? Anonymkode: 09c1b...24f https://www.nrk.no/ytring/indianerprinsesser-pa-karneval-_-hva-er-problemet_-1.13734113 Anonymkode: 143d8...ec4
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #18 Skrevet 16. oktober 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: https://www.nrk.no/ytring/indianerprinsesser-pa-karneval-_-hva-er-problemet_-1.13734113 Anonymkode: 143d8...ec4 Så da kan ikke unger kle seg ut som indianer heller lenger da? Anonymkode: 8ab9f...c00
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #19 Skrevet 16. oktober 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så da kan ikke unger kle seg ut som indianer heller lenger da? Anonymkode: 8ab9f...c00 Det bestemmer du jo selvsagt selv over dine barn. Men har du fremdeles lyst til at de skal det etter å ha sett videoen? Ingen nekter barn å kle seg ut som urbefolkning, men det er jo positivt om det reflekteres rundt nødvendigheten og konsekvensen av det. Anonymkode: 143d8...ec4
Engeln Skrevet 16. oktober 2017 #20 Skrevet 16. oktober 2017 (endret) Forstår ikke problemet i det hele tar og synes kritikken er helt latterlig. Det er et KOSTYME!! Må vær måte på alltså på hva man skal prøve å kneble den dama for...... Endret 16. oktober 2017 av Engeln
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #21 Skrevet 16. oktober 2017 43 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det bestemmer du jo selvsagt selv over dine barn. Men har du fremdeles lyst til at de skal det etter å ha sett videoen? Ingen nekter barn å kle seg ut som urbefolkning, men det er jo positivt om det reflekteres rundt nødvendigheten og konsekvensen av det. Anonymkode: 143d8...ec4 Ja, jeg skjønner faktisk ikke problemet Anonymkode: 8ab9f...c00
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2017 #22 Skrevet 17. oktober 2017 Herregud! Nå må folk stoppe å være så jævla hårsår. Barn har jo kledd seg ut som indianere i mange tiår. Hvorfor er det ingen av disse som føler seg krenket som har sagt noe før? Dette blir for dumt! Det er bare et stykke tøy🙄 Folk tåler jo ingenting lengre. Anonymkode: cfa59...f82
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2017 #23 Skrevet 17. oktober 2017 Vel, hun ser jo bare idiotisk ut i kostymet sitt, men ut over det er hele debatten storm, eller orkan, i et vannglass. Anonymkode: 16d4e...faf
Suzie Que Skrevet 17. oktober 2017 #24 Skrevet 17. oktober 2017 Men kan noen fortelle meg hva man kan kle seg ut som uten at noen kan komme til å føle seg krenket, eller mer korrekt: at noen sier til dem at de bør føle seg krenket? Se der ja, ingenting. Vi får nøye oss med en morsom og nøytral hatt, til nød en løsbart.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2017 #25 Skrevet 17. oktober 2017 Kritikkverdig. Men ikke noe annet å vente fra den kanten. Anonymkode: 01ab1...1ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå