Gå til innhold

Hva syns dere om mitt juledilemma da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje hun har litt prestasjonsangst og er redd det ikke skal bli like god mat og hyggelig feiring hos dem? 

Men jeg syns uansett du gjør rett i å stå på ditt! 

Anonymkode: 1412e...966

Videoannonse
Annonse
Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da er de hos foreldrene mine. 

Hi

Anonymkode: 68182...b83

Så de feirer aldri hos svigerforeldrene til søsteren din? 

Tenkte å foreslå at dere "bytter år", sånn at dere feirer med foreldrene dine motsatt år. Men da funker jo ikke den planen... 👎

Anonymkode: fd3aa...fce

Skrevet

Stå på ditt. De som er av andre oppfatninger har nok aldri kjent på samme frustrasjon over slikt tidligere :)

Anonymkode: 8bf02...283

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje hun har litt prestasjonsangst og er redd det ikke skal bli like god mat og hyggelig feiring hos dem? 

Jeg tror bare hun liker å være hos meg. Når sant skal sies lager jeg verdens hyggeligste jul. Men jeg hadde også vært en god gjest. Tilbyr meg alltid å hjelpe og skryter av det jeg får. De eneste gangene vi blir invitert dit er når ungene deres har bursdag.

hi

Skrevet

Jeg tenker at hun synes det er innmari kjekt og behagelig å komme til ferdig dekket bord.Stå på ditt for hvordan du vil ha det hi

Anonymkode: 3dca6...db6

Skrevet (endret)

Jøss, så dårlig livskapasitet enkelte har, når tolv på julaften annethvert år er for stor jobb. Handler jula bare om klagemål for deg, HI? Er det slitsomt og vanskelig i så stor grad at du heller ofrer slekta di?

Endret av sug lut
Skrevet
1 minutt siden, sug lut skrev:

Jøss, så dårlig livskapasitet enkelte har, når tolv på julaften annenhvert år er for stor jobb. Handler jula bare om klagemål for deg, HI? Er det slitsomt og vanskelig i så stor grad at du heller ofrer slekta di?

Sikkert undertrykt frustrasjon fra da de var 12 og 14, og lillesøster stakk av fra trappevasken.

Nei HI, fire ekstra til bords innebærer ikke merarbeid.

Anonymkode: 740d7...151

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sikkert undertrykt frustrasjon fra da de var 12 og 14, og lillesøster stakk av fra trappevasken.

Nei HI, fire ekstra til bords innebærer ikke merarbeid.

Anonymkode: 740d7...151

Man skal tydeligvis ikke undervurdere hvor vanskelig det er med seks ekstra poteter og en halvkilo ekstra på ribba, og så blir det jo brukt flere tallerkner, må vite. Dette sliter jo ekstra både på komfyren og på oppvaskmaskinen, noe som igjen er så blodig urettferdig at det virkelig må tas tak i.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Eller kanskje søsteren rett og slett bare er lat???!!

Anonymkode: 8573e...583

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Han er med foreldrene. Det andre året er alle tre hos oss.

Hun tilbyr å ta med diverse, men det er uansett mye mer travelt å være vertinne. Hun vil ikke lage til hos seg selv for så mange, hvorfor skal jeg gjøre det?

Hi

Fordi det er jul? Fordi det er din søster? Fordi du er snill og generøs ovenfor hele familien din, som alle ønsker å være samlet?

Anonymkode: 0504e...606

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har også tilbudt meg at vi kan spise middag hos oss og åpne gaver hos dem. Eller omvendt (vi er nesten naboer), men hun vil ikke. Jeg har tilbudt meg å ta med dessert og kake til henne, men nei. Hun vil det skal være slik det alltid har vært- feiring hos meg. Deretter hjem til strøket hus.

hi

Jeg hadde ALDRI gitt meg på den. Hun høres rett og slett bare bortskjemt ut, er helt enig med deg. Jeg er også en person som ikke stresser meg jula å den den medbringes. Men uansett, av og til er det faktisk deilig å være gjest og komme hjem til rent hus. 

Anonymkode: 722e5...57a

Skrevet

Men har dere ikkje rullerende juleselskaper? Om dere har julaftan, så inviterer vel dei til f.eks. 1.juledag, svigers 2.juledag og foreldra dine 3.juledag.

Det hadde eg iallefall forventa.

Skrevet
20 minutter siden, Kathrine. skrev:

Men har dere ikkje rullerende juleselskaper? Om dere har julaftan, så inviterer vel dei til f.eks. 1.juledag, svigers 2.juledag og foreldra dine 3.juledag.

Det hadde eg iallefall forventa.

Vi blir invitert til henne en gang i året, da feirer de bursdag for barna (slår sammen til ett selskap). Nyttår feirer vi med venner. Ellers ingen selskap.

hi

Skrevet
41 minutter siden, sug lut skrev:

Man skal tydeligvis ikke undervurdere hvor vanskelig det er med seks ekstra poteter og en halvkilo ekstra på ribba, og så blir det jo brukt flere tallerkner, må vite. Dette sliter jo ekstra både på komfyren og på oppvaskmaskinen, noe som igjen er så blodig urettferdig at det virkelig må tas tak i.

Jeg ønsker være gjest. Hun ønsker være gjest. Ingen trenger å gi seg en gang, vi kan bare bytte på.

Hi

Skrevet
43 minutter siden, sug lut skrev:

Tja. Vi spiser pinnekjøtt. Ikke mer arbeid, men dyrt å alltid være den som kjøper inn. Så spiser ikke barna hennes pinnekjøtt, så det må lages noe annet til dem. Så er det dessert, kaker og øl, vin og akevitt. Sist brukte jeg vel 3500 kr på mat og drikke. En kostnad jeg godt syns vi kan bytte på. 

Jeg må re opp senger til barna hennes og kan ikke pynte med den julepynten jeg er redd for. 

Alt dette er helt greit hvis vi hadde byttet på, men jeg forstår ikke hvorfor jeg skal gjøre det hver gang.

hi

Skrevet

Dyrt?Det er en gang annethvert år!!!Og hvis det er så ille,så kan du jo be andre i familien om å lage kaker/dessert og stå for øl og akevitt.Det trenger ikke å være så fryktelig vanskelig altså...

Skrevet
14 minutter siden, Hengebukksvinet skrev:

Dyrt?Det er en gang annethvert år!!!Og hvis det er så ille,så kan du jo be andre i familien om å lage kaker/dessert og stå for øl og akevitt.Det trenger ikke å være så fryktelig vanskelig altså...

Syns bare det er blitt et irritasjonsmoment. Ja, der er annethvert år, men hvorfor kan vi ikke dele på? Hun tilbyr seg å ta med brus (!). Det er det hele. Og hun er veldig opptatt av hvilke sum vi skal kjøpe for til hverandre og at det ikke skal "være for dyrt". Jeg føler meg utnyttet og reagerer kanskje smålig, men heller det enn å ikke stå opp for meg selv. Hun får begynne å yte noe selv.

hi

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Syns bare det er blitt et irritasjonsmoment. Ja, der er annethvert år, men hvorfor kan vi ikke dele på? Hun tilbyr seg å ta med brus (!). Det er det hele. Og hun er veldig opptatt av hvilke sum vi skal kjøpe for til hverandre og at det ikke skal "være for dyrt". Jeg føler meg utnyttet og reagerer kanskje smålig, men heller det enn å ikke stå opp for meg selv. Hun får begynne å yte noe selv.

hi

Jeg synes ikke du er smålig, det er hun som er en freeloader

Anonymkode: 3dca6...db6

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er nettopp slik jeg tenker. Lillesøsteren som er vant til at alle ordner opp. Men nå er det nok. Hun kan knapt koke en potet- 33 år gammel.

hi

Når hun ikke vil samarbeide/hjelpe til, får hun heller finne seg i å ikke bli invitert. 

Det året dere er med svigerforeldrene, er hun da hos sine svigerforeldre?

Anonymkode: a7ec9...992

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tja. Vi spiser pinnekjøtt. Ikke mer arbeid, men dyrt å alltid være den som kjøper inn. Så spiser ikke barna hennes pinnekjøtt, så det må lages noe annet til dem. Så er det dessert, kaker og øl, vin og akevitt. Sist brukte jeg vel 3500 kr på mat og drikke. En kostnad jeg godt syns vi kan bytte på. 

Jeg må re opp senger til barna hennes og kan ikke pynte med den julepynten jeg er redd for. 

Alt dette er helt greit hvis vi hadde byttet på, men jeg forstår ikke hvorfor jeg skal gjøre det hver gang.

hi

Du får be henne om å ta med dyne og pute til barna, og egen mat til de i samme slengen. Og be dine foreldre overføre 1000kr, din søster med mann 1000kr og din bror 500kr. Du og din mann bruker 1000kr (da går dere faktisk i pluss siden dine barn spiser pinnekjøtt) 

Skrevet
3 minutter siden, Evablaum skrev:

Du får be henne om å ta med dyne og pute til barna, og egen mat til de i samme slengen. Og be dine foreldre overføre 1000kr, din søster med mann 1000kr og din bror 500kr. Du og din mann bruker 1000kr (da går dere faktisk i pluss siden dine barn spiser pinnekjøtt) 

Mitt inntrykk er at det ikke er pengene i seg selv det dreier seg om, men å få lov til å være gjest, istedet for å være vertinne.

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mitt inntrykk er at det ikke er pengene i seg selv det dreier seg om, men å få lov til å være gjest, istedet for å være vertinne.

Helt riktig! Pengene blir bare et ekstra irritasjonsmoment når hun sier ting som "hvor mye har du kjøpt for til ungene mine? det er jo greit at det blir likt".

Jeg ville aldri bedt noen om å betale, heller ikke om å ta med noe, men vil at hun ordner opp annenhver gang.

hi

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når hun ikke vil samarbeide/hjelpe til, får hun heller finne seg i å ikke bli invitert. 

Det året dere er med svigerforeldrene, er hun da hos sine svigerforeldre?

Nei, da er de hos mamma og pappa. De har liten plass, men går når de bare er sju personer. Hun vil rett og slett ikke feire jul hjemme.

hi

Skrevet

Støtter deg fullt ut HI. Hadde gjort det samme og ikke brydd meg om hva andre måtte mene. Videre kan jeg ikke forstå at hun med små barm foretrekker å være gjest. Jeg vil være hjemme når ungene er små og legger seg tidlig. Og hun er også tilbudt hjelp. Synes søsteren din er sær og egoistisk. 

Anonymkode: dfd92...e9c

Skrevet

Sånn for å sette det i litt perspektiv. Så vil det komme en dag denne konflikten vil være lei, om dere ikke feirer sammen. Jeg forstår godt at du blir lei av å ha alt alene med så mange. Syntes du skal ta en prat og forklare hvorfor dette blir en slitsom dag fremfor en dag med kos. Ville ha funnet et kompromiss der hun blir med å hjelper til og lærer å lage jul. Jeg skjønner jo hun er redd for å ødelegge julen hvis hun knapt kan koke poteter. Dessuten så kan kjøkkentjenesten bli hyggelig når man er to

Anonymkode: b330f...cd7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...