Gå til innhold

Hva syns dere om mitt juledilemma da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi feirer hvert annet år med våre familier. Mannen har bare en bror uten barn og foreldrene slik at det året er det rolig jul hos oss.

Det andre året har mine foreldre og mine to søstre vært hos oss. Nå har den ene søsteren mann og to barn. Jeg har spurt henne om vi kan bytte på å være hos henne og hos oss da jeg syns det er mange å lage i stand til og litt kaotisk. Det vil hun ikke for hun liker ikke lage mat og mener jeg har bedre tid til det fordi jeg har større barn. Mitt svar i fjor var at da får vi heller feire hver for oss, for nå har jeg laget til i 12 år (annenhver år for henne), og nå syns jeg det blir mye når vi er så mange. Hadde vært deilig å være gjest. Så da inviterte jeg bare foreldrene mine og den barnløse søsteren. Foreldre mins kan av ulike årsaker ikke lage til.

Hun er sur, men jeg står ved at så lenge vi ikke kan bytte på kan vi heller feire hver for oss.

Anonymkode: 68182...b83

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et alternativ er jo at du delegerer. Ho kan f.eks. lage desserten og ta med drikkevarene. 

Ellers så meiner eg at dette kan du gjøre. Ho har egen familie, og det kan være travelt å være for mange.

Men var bror til mannen din helt aleine? Eller har han foreldrene sine eller noen andre å være sammen med i år?

Skrevet

Sært av søsteren din, men litt sært av deg også. Hadde det ikke gått an med en løsning der dere var hos en av dere og at alle bidro med et eller annet? Man trenger f.eks ikke like å lage mat for å koke poteter, stryke duker og holde drikkevarer. Jeg hadde ikke laget ugreie av julaften, det er tross alt bare én kveld i året, eller annenhvert år i deres tilfelle. 

Skrevet
1 minutt siden, Kathrine. skrev:

Et alternativ er jo at du delegerer. Ho kan f.eks. lage desserten og ta med drikkevarene. 

Ellers så meiner eg at dette kan du gjøre. Ho har egen familie, og det kan være travelt å være for mange.

Men var bror til mannen din helt aleine? Eller har han foreldrene sine eller noen andre å være sammen med i år?

Såg no at han har foreldrene sine. 

Skrevet
Akkurat nå, Kathrine. skrev:

Han er med foreldrene. Det andre året er alle tre hos oss.

Hun tilbyr å ta med diverse, men det er uansett mye mer travelt å være vertinne. Hun vil ikke lage til hos seg selv for så mange, hvorfor skal jeg gjøre det?

Hi

Skrevet

Hva med å sette opp oppgaver over alt som må gjøres, og så delegere som en annen sier? I tillegg kan dere da avtale at de kommer til deg lillejulaften for å ordne til alt som kan ordnes på forhånd (stryking av duker, dekking av bord, lage det som ev. kan forberedes av mat m.m.), da må hun også ta med alt hun skal ha med til julaften slik at alt er klart lillejulaften. Du kan i tillegg skrive handleliste så får mannen din og hennes sørge for at alt dere trenger kommer i hus. Så får hun og mannen komme i god tid på julaften og være kjøkkenassistenter, passe ungene, eller til og med passe grytene mens du tar ungene en tur ut. Hvis dere gjør det slik blir det ikke mye ekstra å gjøre på deg på selve julaften.

Forstår godt at du ønsker å dele på dette, for det er alltid mer press på å være vertinne, man føler på det. Likevel blir vel dette i bunn og grunn et spørsmål om du ønsker å feire julaften med din søster og hennes barn eller ikke.

Anonymkode: cff8b...3c8

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hva med å sette opp oppgaver over alt som må gjøres, og så delegere som en annen sier? I tillegg kan dere da avtale at de kommer til deg lillejulaften for å ordne til alt som kan ordnes på forhånd (stryking av duker, dekking av bord, lage det som ev. kan forberedes av mat m.m.), da må hun også ta med alt hun skal ha med til julaften slik at alt er klart lillejulaften. Du kan i tillegg skrive handleliste så får mannen din og hennes sørge for at alt dere trenger kommer i hus. Så får hun og mannen komme i god tid på julaften og være kjøkkenassistenter, passe ungene, eller til og med passe grytene mens du tar ungene en tur ut. Hvis dere gjør det slik blir det ikke mye ekstra å gjøre på deg på selve julaften.

Forstår godt at du ønsker å dele på dette, for det er alltid mer press på å være vertinne, man føler på det. Likevel blir vel dette i bunn og grunn et spørsmål om du ønsker å feire julaften med din søster og hennes barn eller ikke.

Anonymkode: cff8b...3c8

Hun har nytt, flott hus. Hennes barn legger seg tidlig. Hun legger de hos oss og vekker når de drar. Hvorfor i all verden kan vi ikke være hos henne? Jeg tenker det er fordi hun vil være gjest og at hun ikke vil ha rot og styr hos seg. Jeg kommer faktisk ikke til å gi meg. Hun får varte opp hvis hun vil feire sammen.

Hi

Skrevet

Det jeg ikke skjønner er at dere gidder å gjøre det travelt.

Jeg har det ikke travelt i det hele tatt selv om jeg har gjester hver jul. Jeg jobber til 3, og stresser ikke. Likevel blir det mat på bordet og koselig jul. Bare ikke på slaget 17 som jeg har forstått er viktig for mange.  

Mannen skreller poteter, kålrabi og gulrøtter mens jeg er på jobb. Det er den kjipe jobben. Så setter han over pinnekjøttet i 14-tiden. Jeg er hjemme 15.10 og tar en dusj før jeg dekker bordet. Så pynter jeg meg mens poteter og grønnsaker koker. Jeg lager stappa og har pølsene i kjelen. Etter hvert kommer gjestene, svigers har med drikke og min søster har med dessert. I 18-tiden setter vi oss til bords. Etter middag pleier mamma å rydde av før dessert. I 20-tiden blir det gaveåpning, vi tar barna først så de kommer seg i seng. Min svigerinnes barn blir lagt i vår seng, våre barn i sine senger. Vi voksne koser oss med gaveåpning og god drikke etterpå. Ca ved midnatt bærer svigerinnen min barna ut i bilen og drar, de andre gjestene bruker å skjønne at festen er over og dra hjem da.

Anonymkode: 740d7...151

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hun har nytt, flott hus. Hennes barn legger seg tidlig. Hun legger de hos oss og vekker når de drar. Hvorfor i all verden kan vi ikke være hos henne? Jeg tenker det er fordi hun vil være gjest og at hun ikke vil ha rot og styr hos seg. Jeg kommer faktisk ikke til å gi meg. Hun får varte opp hvis hun vil feire sammen.

Hi

Jeg støtter deg!

Du kan jo tilby deg å ta med dessert, eller noe hvis hun inviterer.

Anonymkode: a7ec9...992

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg støtter deg!

Du kan jo tilby deg å ta med dessert, eller noe hvis hun inviterer.

Anonymkode: a7ec9...992

Jeg har også tilbudt meg at vi kan spise middag hos oss og åpne gaver hos dem. Eller omvendt (vi er nesten naboer), men hun vil ikke. Jeg har tilbudt meg å ta med dessert og kake til henne, men nei. Hun vil det skal være slik det alltid har vært- feiring hos meg. Deretter hjem til strøket hus.

hi

Skrevet

Herregud, hun er jo skikkelig ego. Ser ingen grunn til at du skal legge til rette for at hun kan fortsette med det.

Anonymkode: 8c3d9...3a4

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud, hun er jo skikkelig ego. Ser ingen grunn til at du skal legge til rette for at hun kan fortsette med det.

Anonymkode: 8c3d9...3a4

Nei, det er nettopp slik jeg tenker. Lillesøsteren som er vant til at alle ordner opp. Men nå er det nok. Hun kan knapt koke en potet- 33 år gammel.

hi

Skrevet

Det er veldig viktig å ha det gøy under matlaging. Ellers er en slik middag dessverre stressende.

Skrevet

Hvorfor kan ikke den barnløse søsteren ordne i stand? Hun må jo være den med best tid.

Jeg forstår du er lei, men samtidig synes jeg du er ganske sær som inviterer de andre og ikke henne, spesielt når de andre heller ikke hjelper til. Alle kunne vel ha bidratt med noe så hadde ingen fått så mye å gjøre.

Anonymkode: ff34d...7f0

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor kan ikke den barnløse søsteren ordne i stand? Hun må jo være den med best tid.

Jeg forstår du er lei, men samtidig synes jeg du er ganske sær som inviterer de andre og ikke henne, spesielt når de andre heller ikke hjelper til. Alle kunne vel ha bidratt med noe så hadde ingen fått så mye å gjøre.

Den barnløse er student og bor på 44 kvm. Foreldrene våre bor i liten leilighet og kan ikke lage til. Min to år yngre søster og jeg er i akkurat lik livssituasjon. Jeg syns uansett vi blir for mange, men om vi lager til annenhver gang er det greit for meg. Det er hun som ønsker å feire sammen.

Hi

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det jeg ikke skjønner er at dere gidder å gjøre det travelt.

Jeg har det ikke travelt i det hele tatt selv om jeg har gjester hver jul. Jeg jobber til 3, og stresser ikke. Likevel blir det mat på bordet og koselig jul. Bare ikke på slaget 17 som jeg har forstått er viktig for mange.  

Mannen skreller poteter, kålrabi og gulrøtter mens jeg er på jobb. Det er den kjipe jobben. Så setter han over pinnekjøttet i 14-tiden. Jeg er hjemme 15.10 og tar en dusj før jeg dekker bordet. Så pynter jeg meg mens poteter og grønnsaker koker. Jeg lager stappa og har pølsene i kjelen. Etter hvert kommer gjestene, svigers har med drikke og min søster har med dessert. I 18-tiden setter vi oss til bords. Etter middag pleier mamma å rydde av før dessert. I 20-tiden blir det gaveåpning, vi tar barna først så de kommer seg i seng. Min svigerinnes barn blir lagt i vår seng, våre barn i sine senger. Vi voksne koser oss med gaveåpning og god drikke etterpå. Ca ved midnatt bærer svigerinnen min barna ut i bilen og drar, de andre gjestene bruker å skjønne at festen er over og dra hjem da.

Anonymkode: 740d7...151

Fordi om du ikke synes at det er travelt, så er det andre som synes det og jeg forstår HI godt. Søsteren kan godt bidra hun også med å invitere til selskap. Men enkelte steder blir det sånn at det er den sammen som gjør det hvert år, bare fordi det har blitt sånn. For meg er det en selvfølge å si at denne gangen er vi hos oss, neste gang er vi hos dere. Med unntak av foreldre og svigerforeldre som nå etter mange år med ansvar for julefeiring nå fortjener å være gjester i årene som kommer.

Ser at noen foreslår at man bare kan delegere oppgaver å si at forskjellige kan ta med seg ditt og datt eller kommer dagen før eller tidlig på dagen og ordne til. Nei, takk. Å lage julemiddag er kanskje den enkleste maten å lage til selskap, både pinnekjøtt og svineribbe lager seg mer eller mindre selv. Men skulle jeg hatt folk flyende her både på lille julaften og julaften formiddag, ville jeg ha blitt sprø. Det er dessuten ikke bare middagen som er arbeidet med gjester, det er alt det andre også. Det er kjempekoselig å lage til julaften, men ja, det er slitsomt også. Jeg lager julaften hvert år og gjør det med glede, men jeg ser ingen grunn til at ikke oppegående, frisk og unge mennesker skal kunne dele på det med julefeiring.  Hvorfor skal ikke HI også få nyte en rolig julaften formiddag hjemme hos seg selv, for så å dra bort til søsteren for å feire jul, en søster som har feiret hos dem i mange år?

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har også tilbudt meg at vi kan spise middag hos oss og åpne gaver hos dem. Eller omvendt (vi er nesten naboer), men hun vil ikke. Jeg har tilbudt meg å ta med dessert og kake til henne, men nei. Hun vil det skal være slik det alltid har vært- feiring hos meg. Deretter hjem til strøket hus.

hi

Jeg støtter deg 100%, HI. Det burde være en selvfølge å bytte på, det handler om å både gi og ta.

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den barnløse er student og bor på 44 kvm. Foreldrene våre bor i liten leilighet og kan ikke lage til. Min to år yngre søster og jeg er i akkurat lik livssituasjon. Jeg syns uansett vi blir for mange, men om vi lager til annenhver gang er det greit for meg. Det er hun som ønsker å feire sammen.

Hi

Selv om feiringen foregår hos deg eller din søster kan jo alle bære med å ordne i stand. Mat og kaker kan man lage selv om boligen ikke er så stor. Den som ikke kan lage mat kan stryke duker og ta oppvasken etterpå. Utgifter til åynt og kos lan deles osv. Det går fint an å ordne det slik at ikke alt arbeid faller på vertskapet.

Skrevet
4 minutter siden, Yellow Brick Road skrev:

Jeg støtter deg 100%, HI. Det burde være en selvfølge å bytte på, det handler om å både gi og ta.

Da er hin  bare sær.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selv om feiringen foregår hos deg eller din søster kan jo alle bære med å ordne i stand. Mat og kaker kan man lage selv om boligen ikke er så stor. Den som ikke kan lage mat kan stryke duker og ta oppvasken etterpå. Utgifter til åynt og kos lan deles osv. Det går fint an å ordne det slik at ikke alt arbeid faller på vertskapet.

Jeg er nå engang sånn skrudd sammen at når vi er hos oss disker jeg opp og lager til. Har lyst å være gjest av og til. Evt. ha færre gjester. Fire ekstra er mer arbeid. Særlig når to av den er under fem år og må res opp senger til.

Hi

Skrevet

Hun sier du har bedre tid for du har eldre barn??? Hvilket argument brukte hun da du hadde små barn og hun evt ingen barn? Hun høres ekstremt bortskjemt ut, alle andre skal ordne opp og hun skal helst komme til ferdig dekket bord bokstavlig talt. Her ville jeg krevd at hun kom og hjalp ril både med all matlaging og dekking av bord, samt at dere gikk sammen om utgiftene

Skrevet

Her feirer vi hvert år hos oss. Mine foreldre, oss, min søster og mann med to tenåringsbarn. Alle bidrar til med mat. Jeg dekker bordet, ellers har alle med seg litt til middagen.

Skrevet
2 minutter siden, TinaK 1990 skrev:

Hun sier du har bedre tid for du har eldre barn??? Hvilket argument brukte hun da du hadde små barn og hun evt ingen barn? Hun høres ekstremt bortskjemt ut, alle andre skal ordne opp og hun skal helst komme til ferdig dekket bord bokstavlig talt. Her ville jeg krevd at hun kom og hjalp ril både med all matlaging og dekking av bord, samt at dere gikk sammen om utgiftene

De bodde i mindre leilighet før de fikk barn, så da var det naturlig at vi var hos oss.

Hi

Skrevet

Hvordan feirer resten av din familie det året du feirer med svigers? 

Anonymkode: fd3aa...fce

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan feirer resten av din familie det året du feirer med svigers? 

Anonymkode: fd3aa...fce

Da er de hos foreldrene mine. 

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...