Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2017 #51 Skrevet 13. oktober 2017 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Om man som forelder skal komme med en gave til nissesekken må man jo få beskjed om å lage det klart. Ikke bare at en av ens gjester har organisert at det kommer hoppende frem en julenisse, inne i HI din stue, på selve julekvelden, uten pakker til de barna som faktisk bor i huset 😳😳😳😳 Det er jo det glade vanvidd! Anonymkode: b18d2...e19 Det er viktig å snakke sammen om hvordan en slik feiring skal være. I dette tilfellet tipper jeg noen har tenkt at hi sone barn var så store at de ikke brydde seg om nissen. Det er en vanlig misforståelse hos dem som bare har små barn selv. Anonymkode: 039ca...466
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2017 #52 Skrevet 13. oktober 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Idiotisk! hvorfor skal man ha kaos på julaften og så ta resten av julegavene 1.juledag? Hva er vits? hvorfor ikke ha en rolig julaften hjemme, ha tid til gavene, se hva man får og få lov å åpne dem? Hvorfor er det så viktig at alle i slekta skal samles denne kvelden? Pakke bilen stappfull av gaver, ikke få ta ting ut av eskene pga mye folk,papir og kaos og tilpasse seg de minste? Resten av julen kan man ha familieselskaper. Vi er hjemme på jul, hva min attpåklatt-søster mener bryr jeg meg faktisk ikke om. Mine barns jul er like viktig som hennes små barn. MEN vi har mye familieselskap i jula og det er kjempehyggelig! Vi inviterer alle søsken med familier på lille julaften. Da vet våre ungdommer at de skal være med søskenbarna sine. De leker ig koser seg med de små. Vi er vel i ulike familieselskap nesten hver dag i jula, men julaften har vi det rolig. Anonymkode: a6aca...7da Det er klart det er en grei mulighet å feire alene, men dette var et forslag til løsning i det tilfellet hvor hi og hennes familie egentlig ønsket å feire sammen men syntes det ble kaotisk når det ble så mange. Vi har gjort det på den måten selv noen ganger og funnet ut at det fungerer veldig godt for oss. Anonymkode: 039ca...466
Tulisa Skrevet 13. oktober 2017 #53 Skrevet 13. oktober 2017 Hva er det med mennesker som blir så såre og krenket for alt mulig rart? Snakker om konsekvenser og hauser seg opp. Hva med å være litt rause for den som for en gangs skyld ønsker å feire på en litt annen måte? Er ikke verre enn de som feirer jul i syden eller på hytta. HI ønsker i år, ikke alle årene for evig fremtid, å feire kun med barna sine. Slapp av! Det er ikke verdens undergang. Pust med magen, ta på hjelmene, finn frem fargestiftene og så blir det nok en god jul for alle i år også
Eliseflisa Skrevet 13. oktober 2017 #54 Skrevet 13. oktober 2017 Da må dere jo til din svoger neste år da, selvfølgelig. Men det gjør du ikke, for du bestemmer og vil til din søster tipper jeg. Dårlig gjort synes jeg.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2017 #55 Skrevet 13. oktober 2017 På 12. oktober 2017 den 21.54, Anonym bruker skrev: Hvorfor må dere gjøre det samme neste år? Jeg hadde bare valgt å si at jeg ønsker å feire hjemme med kjernefamilien i år. Anonymkode: 14d0a...176 Dette. Anonymkode: 47d70...6dc
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2017 #56 Skrevet 13. oktober 2017 Jeg hadde ikke brydd meg så mye om hvor folk feirer jul, for min del hadde jeg blitt lykkelig for at noen som mislikte barna mine så mye (og har glemt hvordan det er å ha små barn) ikke dukket opp. Samtidig vil jeg tro dine barn og du er rimelig egoistiske. Mine barn er en del eldre enn sine søskebarn. Minimum 10 år. De har alltid synes det har vært mer stas å se på at de åpner gaver og koser seg og leker enn å åpne egne gaver. Eldste min har alltid tatt de små på fanget og snakket om hva de har fått og om de kan vise det frem. Barna mine driter i om nissen har noe til de eller ikke, men de små, nydelige søskenbarna lurer på hvorfor. Da forklarer vi hvorfor. Man er mer opptatt av gleden ved julen enn hva man får og hvem som snakker med hvem og hvem som husker på ditt og datt her. Pleier du å spørre de små barna hva de har fått? Pleier du å gi de oppmerksomhet? Kanskje det bare er en liten isfront mellom dere fordi der begge ønsker deres egne barn som midtpunkt? Trist at julen skal handle om hvem som får mest og hvem den handler om, men noen er sånn og noen er slik og sånn er det bare. Feir slik dere vil. En familie du ikke vil ha rundt deg på julaften er best tjent med at dere ikke er der uansett. Feir på deres måte. Helst med din familie, for din familie er best😜 Anonymkode: 1ee49...be8
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2017 #57 Skrevet 14. oktober 2017 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg hadde ikke brydd meg så mye om hvor folk feirer jul, for min del hadde jeg blitt lykkelig for at noen som mislikte barna mine så mye (og har glemt hvordan det er å ha små barn) ikke dukket opp. Samtidig vil jeg tro dine barn og du er rimelig egoistiske. Mine barn er en del eldre enn sine søskebarn. Minimum 10 år. De har alltid synes det har vært mer stas å se på at de åpner gaver og koser seg og leker enn å åpne egne gaver. Eldste min har alltid tatt de små på fanget og snakket om hva de har fått og om de kan vise det frem. Barna mine driter i om nissen har noe til de eller ikke, men de små, nydelige søskenbarna lurer på hvorfor. Da forklarer vi hvorfor. Man er mer opptatt av gleden ved julen enn hva man får og hvem som snakker med hvem og hvem som husker på ditt og datt her. Pleier du å spørre de små barna hva de har fått? Pleier du å gi de oppmerksomhet? Kanskje det bare er en liten isfront mellom dere fordi der begge ønsker deres egne barn som midtpunkt? Trist at julen skal handle om hvem som får mest og hvem den handler om, men noen er sånn og noen er slik og sånn er det bare. Feir slik dere vil. En familie du ikke vil ha rundt deg på julaften er best tjent med at dere ikke er der uansett. Feir på deres måte. Helst med din familie, for din familie er best😜 Anonymkode: 1ee49...be8 Så fordi man ønsker EN spesiell kveld med sine egne tradisjoner med kjernefamilien, så er det isfront og man misliker sine tantebarn? vi vil som sagt ikke feire julaften med andre barn. Grunnen er enkel: vi har 4 barn selv som vi vil gi mye oppmerksomhet. Vi vil ha tid til å se hva andre får, se gleden når de minste gir gave de har laget i barnehagen, la barna få tid til å åpne og leke med gavene med en gang, lese juleevangeliet (som de andre i familien syns er en teit tradisjon), osv. det betyr IKKE at jeg misliker mine små tantebarn, vi er MYE sammen med de resten av året. Mine barn er ofte på besøk og passer de mens foreldrene får gjort ting i huset. Vi har dem på overnatting, vi er i juleselskap med de flere andre dager utenom julaften. Jeg er faktisk en god tante som trives med mine tantebarn. De vil komme het og huset vårt står alltid åpne for de! MEN akkurat på julaften har vi våre tradisjoner og da kan de lage sine egne. ganske rart at noen mener at man MÅ være med hverandre på julaften for å ha et godt forhold i familien. Hva med alke de andre dagene i året, er det ikke de som faktisk er viktige? Anonymkode: a6aca...7da
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2017 #58 Skrevet 14. oktober 2017 23 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei det skjønte ikke vi heller....:-( HI Anonymkode: 953c1...f23 Men hvem skal ordne pakke fra nissen,mener du? Der jeg har feiret jul er det alltid foreldrene som bestemmer hvilken pakke nissen skal gi. Du kan ikke forvente at svigerinne / svoger skal fikse det. Skal de i tillegg gi pakke under juletreet ? Anonymkode: 0e868...778
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2017 #59 Skrevet 14. oktober 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Men hvem skal ordne pakke fra nissen,mener du? Der jeg har feiret jul er det alltid foreldrene som bestemmer hvilken pakke nissen skal gi. Du kan ikke forvente at svigerinne / svoger skal fikse det. Skal de i tillegg gi pakke under juletreet ? Anonymkode: 0e868...778 Les tråden. Ingen visste om at det skulle komme nisse, kun søstera som ordnet gave til kun sitt barn. de andre ante ikke det kom nisse før nissen stod i stua. Anonymkode: a6aca...7da
Yellow Brick Road Skrevet 14. oktober 2017 #60 Skrevet 14. oktober 2017 De eneste man kan skylle noe i jula er foreldre og eventuelle familiemedlemmer som blir sittende alene. Man skyller ikke yngre søsken å være sammen med dem fordi de var sammen med oss når våre barn var små. Det er en helt naturlig del av utviklingen i en familie. Vi fikk barn først, og vi feiret annet hvert år med mine og hans foreldre. Mannens søsken er yngre enn ham, og har derfor fått med seg noen juler med våre barn, mens min søster er eldre enn meg og jeg (vi) har fått med oss noen juler med hennes barn. Uten at vi noen ganger har telt på det. Så vokser familien både med barn og svigerbarn og en helt naturlig del av det er at man ikke har lyst til å dra unger med seg ut og dermed i stede for å dra annet hvert år hit og dit, feirer man hjemme hos seg selv og inviterer foreldre og kanskje til og med søsken som er alene eller ikke har barn. Ting forandrer seg, også med julefeiring, jul er like mye for tenåringsbarn og for voksne også som det er for små barn. Jula er for alle. HI, å bryte tradisjonen er ikke egoistisk, ikke et sekund. I alle fall ikke så lenge ingen blir sittende alene. Men den rette tiden å bryte på er å gi beskjed i god tid sånn at alle kan få forberedt seg på den nye situasjonen.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2017 #61 Skrevet 15. oktober 2017 På 14.10.2017 den 1.42, Anonym bruker skrev: Jeg hadde ikke brydd meg så mye om hvor folk feirer jul, for min del hadde jeg blitt lykkelig for at noen som mislikte barna mine så mye (og har glemt hvordan det er å ha små barn) ikke dukket opp. Samtidig vil jeg tro dine barn og du er rimelig egoistiske. Mine barn er en del eldre enn sine søskebarn. Minimum 10 år. De har alltid synes det har vært mer stas å se på at de åpner gaver og koser seg og leker enn å åpne egne gaver. Eldste min har alltid tatt de små på fanget og snakket om hva de har fått og om de kan vise det frem. Barna mine driter i om nissen har noe til de eller ikke, men de små, nydelige søskenbarna lurer på hvorfor. Da forklarer vi hvorfor. Man er mer opptatt av gleden ved julen enn hva man får og hvem som snakker med hvem og hvem som husker på ditt og datt her. Pleier du å spørre de små barna hva de har fått? Pleier du å gi de oppmerksomhet? Kanskje det bare er en liten isfront mellom dere fordi der begge ønsker deres egne barn som midtpunkt? Trist at julen skal handle om hvem som får mest og hvem den handler om, men noen er sånn og noen er slik og sånn er det bare. Feir slik dere vil. En familie du ikke vil ha rundt deg på julaften er best tjent med at dere ikke er der uansett. Feir på deres måte. Helst med din familie, for din familie er best😜 Anonymkode: 1ee49...be8 Oi det hørtes flott ut, helt til du kommer med uttalelser om at jeg og mine barn må være egoistiske som tenker slik vi gjør. Utover svaret ditt, som stort sett går ut på å framheve hvor flinke og storsinnet barna dine er, så synes jeg du bommer flere steder. Du antar ting uten å vite noe om hverken meg eller min familie. Anonymkode: 953c1...f23
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 15. oktober 2017 #62 Skrevet 15. oktober 2017 På 14.10.2017 den 1.42, Anonym bruker skrev: Jeg hadde ikke brydd meg så mye om hvor folk feirer jul, for min del hadde jeg blitt lykkelig for at noen som mislikte barna mine så mye (og har glemt hvordan det er å ha små barn) ikke dukket opp. Samtidig vil jeg tro dine barn og du er rimelig egoistiske. Mine barn er en del eldre enn sine søskebarn. Minimum 10 år. De har alltid synes det har vært mer stas å se på at de åpner gaver og koser seg og leker enn å åpne egne gaver. Eldste min har alltid tatt de små på fanget og snakket om hva de har fått og om de kan vise det frem. Barna mine driter i om nissen har noe til de eller ikke, men de små, nydelige søskenbarna lurer på hvorfor. Da forklarer vi hvorfor. Man er mer opptatt av gleden ved julen enn hva man får og hvem som snakker med hvem og hvem som husker på ditt og datt her. Pleier du å spørre de små barna hva de har fått? Pleier du å gi de oppmerksomhet? Kanskje det bare er en liten isfront mellom dere fordi der begge ønsker deres egne barn som midtpunkt? Trist at julen skal handle om hvem som får mest og hvem den handler om, men noen er sånn og noen er slik og sånn er det bare. Feir slik dere vil. En familie du ikke vil ha rundt deg på julaften er best tjent med at dere ikke er der uansett. Feir på deres måte. Helst med din familie, for din familie er best😜 Anonymkode: 1ee49...be8 Ops, det var da veldig? 😳 ufint svar. Eller kjenner du HI?
Nyttårs barn Skrevet 15. oktober 2017 #63 Skrevet 15. oktober 2017 På 14.10.2017 den 11.35, Yellow Brick Road skrev: De eneste man kan skylle noe i jula er foreldre og eventuelle familiemedlemmer som blir sittende alene. Man skyller ikke yngre søsken å være sammen med dem fordi de var sammen med oss når våre barn var små. Det er en helt naturlig del av utviklingen i en familie. Vi fikk barn først, og vi feiret annet hvert år med mine og hans foreldre. Mannens søsken er yngre enn ham, og har derfor fått med seg noen juler med våre barn, mens min søster er eldre enn meg og jeg (vi) har fått med oss noen juler med hennes barn. Uten at vi noen ganger har telt på det. Så vokser familien både med barn og svigerbarn og en helt naturlig del av det er at man ikke har lyst til å dra unger med seg ut og dermed i stede for å dra annet hvert år hit og dit, feirer man hjemme hos seg selv og inviterer foreldre og kanskje til og med søsken som er alene eller ikke har barn. Ting forandrer seg, også med julefeiring, jul er like mye for tenåringsbarn og for voksne også som det er for små barn. Jula er for alle. HI, å bryte tradisjonen er ikke egoistisk, ikke et sekund. I alle fall ikke så lenge ingen blir sittende alene. Men den rette tiden å bryte på er å gi beskjed i god tid sånn at alle kan få forberedt seg på den nye situasjonen. Ja dette tenker jeg også. En familie utvikler seg over tid og tradisjoner kan forandre seg uten at man misliker hverandre.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2017 #64 Skrevet 15. oktober 2017 Uff jeg ble skikkelig trist av å lese dette, HI. Så dine små tantebarn skal aldri få oppleve en julaften full av folk og oppmerksomhet, og få løpe fra fang til fang, slike dine barn fikk? Og svoger og hans kone har vartet opp dine barn i alle år? Ja, julaften er først og fremst for de små barna, dersom man har noen av dem i familien. Skjønner ikke hva en 12 og 15-åring skal med nissegaver altså. Og at ikke de synes det er stas med de to små søskenbarna sine, ha dem på fanget gjennom kvelden og se gleden deres ved å åpne gaver, vitner om to ganske uspiselige tenåringer. Kan dere ikke sette av 1 juledag til kjernefamilien? Spise god mat, pynte dere, spare noen gaver fra kvelden før, og spille spill? Det du nå planlegger er iallfall veldig ego, og jeg hadde blitt både sint og såret om jeg var på andre siden. Og ja -dropper dere i år, må dere selvsagt droppe din familie også. Anonymkode: baa4a...959
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2017 #65 Skrevet 15. oktober 2017 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Uff jeg ble skikkelig trist av å lese dette, HI. Så dine små tantebarn skal aldri få oppleve en julaften full av folk og oppmerksomhet, og få løpe fra fang til fang, slike dine barn fikk? Og svoger og hans kone har vartet opp dine barn i alle år? Ja, julaften er først og fremst for de små barna, dersom man har noen av dem i familien. Skjønner ikke hva en 12 og 15-åring skal med nissegaver altså. Og at ikke de synes det er stas med de to små søskenbarna sine, ha dem på fanget gjennom kvelden og se gleden deres ved å åpne gaver, vitner om to ganske uspiselige tenåringer. Kan dere ikke sette av 1 juledag til kjernefamilien? Spise god mat, pynte dere, spare noen gaver fra kvelden før, og spille spill? Det du nå planlegger er iallfall veldig ego, og jeg hadde blitt både sint og såret om jeg var på andre siden. Og ja -dropper dere i år, må dere selvsagt droppe din familie også. Anonymkode: baa4a...959 Hvor gamle er dine barn? mener du virkelig at julaften kun er for de minste barna? Anonymkode: a6aca...7da
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2017 #66 Skrevet 15. oktober 2017 Jeg er glad søsteren min er enig med meg i at på julaften er det mest hyggelig hvis man ikke er for mange. Vi treffes på formiddagen og vi treffes 1. juledag, men selve julekvelden feirer vi hvert for oss. Da blir det tid til både store og små. Samtidig skal ingen sitte alene. Det gjør at vi likevel er mange flere en jeg er vant til. Jeg har nemlig aldri feiret jul med storfamilien og likevel har jeg alltid hatt fantastiske julaften, med kun kjernefamilien. Hadde noen av de som pleier å komme til oss sagt de skulle feire hjemme alene, hadde jeg jublet inni meg og sagt at skjønner de vil ha en roligere jul. Anonymkode: 1c621...9c2
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2017 #67 Skrevet 15. oktober 2017 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor gamle er dine barn? mener du virkelig at julaften kun er for de minste barna? Anonymkode: a6aca...7da 11 og 10. Har fått oppleve tante og onkelkos i alle sine småbarnsår, og hjelper nå gledesstrålende til med sine små søskenbarn. Skrev jeg "kun", eller skrev jeg "først og fremst... hvis man har småbarn i familien"? Anonymkode: baa4a...959
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2017 #68 Skrevet 15. oktober 2017 De store blir nedprioritert?! Såklart er det mest fokus på de små barna; det er jo helt naturlig. Ungdommene klarer seg De! Anonymkode: d95d5...d00
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #69 Skrevet 16. oktober 2017 10 timer siden, Anonym bruker skrev: De store blir nedprioritert?! Såklart er det mest fokus på de små barna; det er jo helt naturlig. Ungdommene klarer seg De! Anonymkode: d95d5...d00 Ungdommene klarer seg ja, men de blir fullstendig glemt. De sitter der uten å bli snakket til av noen, bortsett fra meg og faren deres. Mener du altså at en 14 og 17 åring er for store for forventninger på julaften? Selvsagt er det mest fokus på de minste barna, men det betyr ikke automatisk at de eldste barna skal bli glemt. Det er bare trist synes jeg. HI Anonymkode: 953c1...f23
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå