Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2017 #1 Skrevet 12. oktober 2017 Ønsker synspunkter på hva dere ville gjort i vår situasjon: vi er en familie på 4, der barna er 14 og 17 år. Vi har alltid feiret annethvert år sammen med hver vår side av familie. Iår er det svoger og svigerinne med veldig små barn (1 og 4 år). Alle 4 her kjenner veldig på at vi har lyst til å bryte ut nå. Ungene er så store, at vi kunne tenke oss en rolig og stille julaften. Da spesielt med tanke på gaveåpningen. Der blir stor ståhei med svoger sine barn, da de er veldig aktive. Det er også andre der, ca 5-6 voksne utenom oss. Problemet er bare at dersom vi «melder oss ut» iår, så må vi gjøre det samme til neste år. Vi føler at hvis vi tar det valget nå, så må vi gjøre det samme med min søster og hennes familie til neste jul. Er redd for at dette kan bli ugreit. Hva ville dere gjort? Gjøre som alle fire her hjemme ønsker, eller ta hensyn til hva de andre forventer og ønsker? Anonymkode: 953c1...f23
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2017 #2 Skrevet 12. oktober 2017 Hvorfor må dere gjøre det samme neste år? Jeg hadde bare valgt å si at jeg ønsker å feire hjemme med kjernefamilien i år. Anonymkode: 14d0a...176
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2017 #3 Skrevet 12. oktober 2017 Hva ville du og mannen følt da deres barn var 1 og 4 år gamle om familien rundt ønsket å trekke seg unna fordi det ble "for stor ståhei"? Anonymkode: 9b1b4...ccb
Evablaum Skrevet 12. oktober 2017 #4 Skrevet 12. oktober 2017 Det er ikke lenge til barna deres er så store at de annethvert år kanskje ikke kommer til å feire jul med dere foreldrene lengre. Hvordan vil du da føle deg hvis du og mannen ikke er ønsket hos svoger lengre? (Lenge, lengre, lengre....k)
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2017 #5 Skrevet 12. oktober 2017 Vi føler det kan bli galt. Vi har bare ett søsken hver, mannen og jeg. Derfor tror jeg nok det vil falle uheldig ut hvis vi velger å feire med min familie neste år igjen. Anonymkode: 953c1...f23
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2017 #6 Skrevet 12. oktober 2017 Kan dere ikke bare si at dere har lyst til å feire hjemme i år, prøve å ha en julaften bare dere nå før ungene plutselig flytter ut. Neste år kan dere "evaluere" og enten bestemme dere for en jul til alene eller komme frem til at det ble litt stusselig med bare dere og ungdommene savnet besteforeldre så da inviterer dere litt familie hjem til dere f.eks. En eller annen gang er det jo naturlig å slutte feire med søsken synes jeg da. Jeg var den første av mine søsken til å få barn, så vi feiret sammen noen år, men så fikk søsteren min tre barn, og broren min to barn, og selv har vi fire barn. Alle var enige at julaften ville bli et salig kaos, så vi feirer alle hjemme hos oss selv også bytter besteforeldrene på med å komme til oss. Vi samles heller med alle barna en annen dag i jula, en dag det bare skal spises mat og snop, skravles og lekes, en dag uten gaver og så mange forventninger til kvelden. Anonymkode: 62d66...433
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2017 #7 Skrevet 12. oktober 2017 1 minutt siden, Evablaum skrev: Det er ikke lenge til barna deres er så store at de annethvert år kanskje ikke kommer til å feire jul med dere foreldrene lengre. Hvordan vil du da føle deg hvis du og mannen ikke er ønsket hos svoger lengre? (Lenge, lengre, lengre....k) Det tror jeg skal gå helt greit😊 etterhvert ser jeg for meg at når de for egne familier, så blir det uansett alt for mange å feire sammen med, ved å opprettholde den tradisjonen. Anonymkode: 953c1...f23
Evablaum Skrevet 12. oktober 2017 #8 Skrevet 12. oktober 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det tror jeg skal gå helt greit😊 etterhvert ser jeg for meg at når de for egne familier, så blir det uansett alt for mange å feire sammen med, ved å opprettholde den tradisjonen. Anonymkode: 953c1...f23 Da har du bestemt deg da.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2017 #9 Skrevet 12. oktober 2017 2 minutter siden, Evablaum skrev: Da har du bestemt deg da. Nei ikke nødvendigvis. Jeg sier bare at når ungene er så store at de får familier selv, så tenker jeg at vi er der at det holder med dem, og ikke egne søsken og barn i tillegg. Det kunne bare være litt fint å prøve seg på en rolig feiring, siden ungene våre er så utrolig forskjellige i alder. De synes jo også det er koselig med julaften, men forsvinner liksom litt i ståk og styr rundt de små søskenbarna og deres pakkeåpninger. Anonymkode: 953c1...f23
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2017 #10 Skrevet 12. oktober 2017 Kan dere ikke bare gjøre det dere har lyst til i stede for å ta hensyn til alle andre hele tiden? Kos dere sammen denne julen Så får dere se neste jul hvordan dere ordner det, men det er ingenting i veien for at dere kan feire med din familie da. Dere må jo gjøre det dere har lyst til! Anonymkode: 6a843...5ec
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2017 #11 Skrevet 12. oktober 2017 Så i henholdsvis 14 og 17 år har svogeren og/eller svigerinna feriet med deres barn anhvert år? Men når de får barn så blir det for mye ståhei? Synes det er dårlig. Men dere gjør hva dere selv vil. Enig for øvrig at da bør det brytes på din side også,- i alle fall hvis dere sier grunnen at dere ønsker å feire hjemme alene . Hvis dere neste år ikke gjør det, er det bare ræva ovenfor din manns familie. Da kan du heller være ærlig, og stå for det du ønsker. Si at ungene dems bråker for mye, og dere ønsker det rolig. Da kan du fint feire med din side neste år. Anonymkode: 5b14b...bb0
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2017 #12 Skrevet 12. oktober 2017 Jeg synes det må være greit, julaften bør man få feire slik man selv vil. Det høres jo også ut som de har nok andre å være sammen med. Anonymkode: b4b88...a60
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2017 #13 Skrevet 12. oktober 2017 Vi hadde det på samme måte. Så vi løste det ved å invitere våre søsken med familie på kveldsmat lille julaften. Da møtes vi alle og koser oss, bytter gaver (ingen åpner). når alle går hjem rydder vi og så er det jul. Vi begrunnet det med at vi syntes det ble for mye stress med gaveåpningen og at vi ville ha tid med ungdommen vår til å spille osv. Hvirfor skal julaften måtte være kaosdag med flest mulig folk? Hos oss ble våre store nedprioritert, ting ble lagt opp for de små. vi møtes flere ganger i jula på juleselskap, men julaften vil vi ha rolig og fredelig! Anonymkode: a6aca...7da
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2017 #14 Skrevet 12. oktober 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Vi hadde det på samme måte. Så vi løste det ved å invitere våre søsken med familie på kveldsmat lille julaften. Da møtes vi alle og koser oss, bytter gaver (ingen åpner). når alle går hjem rydder vi og så er det jul. Vi begrunnet det med at vi syntes det ble for mye stress med gaveåpningen og at vi ville ha tid med ungdommen vår til å spille osv. Hvirfor skal julaften måtte være kaosdag med flest mulig folk? Hos oss ble våre store nedprioritert, ting ble lagt opp for de små. vi møtes flere ganger i jula på juleselskap, men julaften vil vi ha rolig og fredelig! Anonymkode: a6aca...7da Det hørtes veldig lurt ut! Er akkurat sånn vi også føler det! Hi Anonymkode: 953c1...f23
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2017 #15 Skrevet 12. oktober 2017 Synes det virker koselig med en livlig jul. Det er jo så herlig å oppleve julen med små barn. Dere kan vel ha det rolig og mer privat de andre juledagene. Anonymkode: 16bfc...e9c
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2017 #16 Skrevet 12. oktober 2017 Skjønner dere godt. Gjør det som passer dere. Det skal være trivelig, ikke styrt av tradisjoner og andres oppfatning. Nei, nyt de 15 årene dere kan før barnebarna river ned juletreet, for små barn (og jeg har to selv, men vi pålegger ingen å være her med oss), er faktisk ganske slitsomme. DERE som familie, ikke storfamilien, eller tvangsfamilien, eller hva man skal kalle det, er viktigst. :-) God jul! Anonymkode: cc588...365
Nyttårs barn Skrevet 12. oktober 2017 #17 Skrevet 12. oktober 2017 Jeg synes dere skal kunne feire jul akkurat slik dere ønsker. Men jeg er enebarn m liten familie og er ikke vant til slike opplagte tradisjoner. Ville vært noe annet om søsknene deres satt alene i julen. Hvorfor skal ting være likt hele tiden? Barna deres er så store at de også må få si sin mening. Kanskje dere kan treffes i romjul hvor det kun er når mat og ikke gavestyret.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2017 #18 Skrevet 12. oktober 2017 Feir alene bare dere 4. Jeg lover deg at du kommer til å nyte det!! Jeg er også kommet dit at jeg orker ikke så mye styr på julaften, deilig å bare være hjemme. Anonymkode: cb8f4...463
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2017 #19 Skrevet 13. oktober 2017 Jeg er yngst i søskenflokken. Vi feiret alltid hos foreldrene mine. Det gikk 15 år fra første barnebarn dukket opp til jeg selv fikk barn. I alle de årene ble alt lagt tilrette for de små. Jeg fikk rollen som en voksen som kan brukes som barnevakt og til alt mulig praktisk. Da jeg så fikk barn selv gadd mine søsken ikke å være med mer, for det ble for mye styr og for lite fokus på deres barn. Det var faktisk skikkelig sårt! Så mine barn har aldri opplevd den store familiejul vi alltid har hatt. Det har jo vært med på å gjøre forholdet vårt litt mer distansert. Når man opplever at ens barn ikke er ønsket så trekker man seg litt unna. Så det er nok ikke bare julekvelden det egentlig dreier seg om. Det er også hvilket forhold dere ellers ønsker til resten av familien. Dere kan fint ha hjemmejul - men ikke bli overrasket om det har en effekt ut over julen. Anonymkode: c4c6a...9a0
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2017 #20 Skrevet 13. oktober 2017 De fleste ønsker av og til å ha en rolig jul hjemme. Jeg ser ingen problemer med det EN hjemmejul betyr da ikke ALLTID hjemmejul. Jeg er vokst opp med at vi feiret hos besteforeldre,hos tanter og onkler, noen ganger bare oss 4 hjemme osv. Anonymkode: 5a1b3...1f4
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2017 #21 Skrevet 13. oktober 2017 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Det hørtes veldig lurt ut! Er akkurat sånn vi også føler det! Hi Anonymkode: 953c1...f23 Du svarer jo ikke på dem som er kritiske. Du har hatt gleden av stor familiejul da dine barn var små. Tror du svoger og kone synes det var mindre bråk med dine småbarn? Du gjør som du vil, men da må du også være klar over at de ser på deg som egoistisk og smålig. Anonymkode: 0eb84...b75
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2017 #22 Skrevet 13. oktober 2017 En gjør som en vil. Men heg synes du er både egoistisk og urimelig mot de som har holdt ut med dine barn i alle år, når du nå sier at du synes det blir for slitsomt med barn tilstede. Og styr med gaveåpning? Hva er det dere skal rekke? Jula er lang. Anonymkode: fd6dc...f59
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2017 #23 Skrevet 13. oktober 2017 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Ønsker synspunkter på hva dere ville gjort i vår situasjon: vi er en familie på 4, der barna er 14 og 17 år. Vi har alltid feiret annethvert år sammen med hver vår side av familie. Iår er det svoger og svigerinne med veldig små barn (1 og 4 år). Alle 4 her kjenner veldig på at vi har lyst til å bryte ut nå. Ungene er så store, at vi kunne tenke oss en rolig og stille julaften. Da spesielt med tanke på gaveåpningen. Der blir stor ståhei med svoger sine barn, da de er veldig aktive. Det er også andre der, ca 5-6 voksne utenom oss. Problemet er bare at dersom vi «melder oss ut» iår, så må vi gjøre det samme til neste år. Vi føler at hvis vi tar det valget nå, så må vi gjøre det samme med min søster og hennes familie til neste jul. Er redd for at dette kan bli ugreit. Hva ville dere gjort? Gjøre som alle fire her hjemme ønsker, eller ta hensyn til hva de andre forventer og ønsker? Anonymkode: 953c1...f23 Vær alene i år, neste år må dere jo ta de dere avlyste i år. Eller gjør akkurat dom dere vil. Anonymkode: 5cbc3...982
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2017 #24 Skrevet 13. oktober 2017 Så barna dine har fått oppmerksomhet i så mange år og når det kommer andre små tll skal ikke de få samme gleden. Jul er en dag i året alle andre dager kan dere jo sitte hjemme dere 4. Hadde helt klart reist ikke bare for tradisjonens skyld men for å gi oppmerksomhet til de nye barna som har kommet. Anonymkode: 8ef7e...22f
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2017 #25 Skrevet 13. oktober 2017 Jeg syntes ikke dette er greit, som flere her sier. Din svoger og svigerinne har holdt ut med dine barn i alle år, og når dine barn er store er det plutselig ikke greit med små barn og styr lenge. Snakk om egoisme Anonymkode: 35d46...34d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå