MammantilNurket Skrevet 10. oktober 2017 #26 Skrevet 10. oktober 2017 Hovedfag fra "Livets Harde Skole", HI ...?
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2017 #27 Skrevet 10. oktober 2017 57 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke stort, nei. Uten at det er noe galt med det. Anonymkode: acba0...699 Du kan synes hva du vil, men dette er det som regnes som høyere utdannelse i Norge: årsstudium bachelorgrad mastergrad profesjonsstudium yrkesutdanning høgskolekandidat doktorgrad (p.hd) https://utdanning.no/tema/nyttig_informasjon/fakta_om_hoyere_utdanning Anonymkode: 9edbf...36e
Iiiiik Skrevet 10. oktober 2017 #28 Skrevet 10. oktober 2017 Jeg har en lang universitetsutdannelse, og det er klart det har formet meg som menneske. Det har ikke gjort meg til et mer verdifullt menneske, men helt klart til et klokere. Hadde vært veldig rart hvis ikke åresvis med undervisning ikke hadde økt min kunnskapsbasert, og min analytiske evne og kritiske sans. Jeg vet meget godt at det er mye jeg ikke kan, og jeg liker heller ikke arroganse. Jeg synes du blander verdi(skapning) med betegnelsen verdifull. Å si at det å hjelpe en gammel dame over veien har verdi, er din subjektive vurdering av hva som er viktig i verden. De verdiene jeg skaper telles sjelden i rene kroner, men jobben jeg gjør er allikevel verdifull utover meg selv. De gangene jeg har møtt "utdanningskortet" har det blitt trukket av mennesker uten utdannelse, og som tillegger meg meninger jeg ikke kjenner meg igjen i. Man ser selvfølgelig verden gjennom sine egne briller, men når noen kommer i forsvarsposisjon kun ved å høre hvor mange år jeg har vært på universitetet, tenker jeg at det er de som har mindreverdighetskomplekser. "Fy faen, da har du mange år med studielån da! Tenk på alle de åra jeg tjente penger mens du leste i de bøkene dine". Jada, og jeg ville allikevel ikke byttet bort studiene mine.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2017 #29 Skrevet 10. oktober 2017 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Dette kalles Dunning-Kruger-effekten, og er godt studert. Anonymkode: 47c70...c86 Det er ikke helt det Dunning- Kruger effekten handler om... "Dunning-Kruger-effekten er et kognitivt bias, hvor personer med lav kompetanse (vanligvis på et begynner-nivå) har en tendens til sterkt å overvurdere egne evner, og personer med kompetanse overvurderer hva andre kan. På dette enkle nivået er ikke forståelsen og kompetansen til å erkjenne sine egne grenser.[1][2] Effekten fikk navn etter David Dunning og Justin Kruger som beskrev den i 1999 i en artikkel i Journal of Personality and Social Psychology.[3] De kom frem til sine tester ved forskning ved Cornell University.[2] I ettertid har andre også beskrevet effekten.[3] Mennesker har en tendens til å ha et overdrevet syn på egne evner på mange sosiale og intellektuelle områder.[2] Dunning og Kruger mener at dette skyldes delvis at personer som er inkompetente på disse områdene også mangler metakognitive ferdigheter til å forstå at de er sosialt og intellektuelt inkompetente. De dokumenterte også hvordan svært kompetente personer feilaktig tror andre gjør det like bra som dem selv. Etter å se resultatene på ferdighetstester, så justerer de oppfatningen av sin egen innsats. [2] Gjennom 4 studier fant Dunning og Kruger at deltagere som tilhørte de nedre 25 % på humor-, grammatikk- og logikktester, grovt overvurderte sine testresultater og ferdigheter. De fant også ut at de som tilhørte øvre 25% var i den tro at andre gjorde det like godt på testene som de selv. Det kan også være positivt samsvar mellom kompetanse og det å være bastant, i blant er det mest av alt et uttrykk for stahet som personlighetstrekk og at de enten faktisk vet bedre, eller bare tror de vet bedre (i siste tilfellet har man Dunning- Kruger). Anonymkode: 83197...f77
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2017 #30 Skrevet 10. oktober 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke stort, nei. Uten at det er noe galt med det. Anonymkode: acba0...699 Så det er det femte og siste året i en mastergrad som skiller lav utdannelse fra høy, ifølge deg...? Anonymkode: 318ed...b77
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2017 #31 Skrevet 10. oktober 2017 9 timer siden, Anonym bruker skrev: De gangene jeg har opplevd at noen drar utdanningskortet, er det alltid folk med maksimum treårig høyere utdanning, for eksempel ingeniører, sykepleiere osv. Altså mennesker med en midt på treet utdanning. Anonymkode: aaef1...e29 All høyere utdanning medfører verdifull kunnskap. Nå kommer det helt an på hva som diskuteres for å kunne si noe om utdanningen burde gi noen ekstra tyngde til argumentene. I HI's eksempel, så har sykepleiere har svært lite psykologi som pensum etter det jeg kjenner til, men det behøver ikke bety at hun tok feil. Vil du utdype hva dere var uenige om HI? Og en annen ting: Du må se på hva studiene består av. En sosionom med 3- årig utdannelse vil ha like mange studiepoeng i forvaltningsrett som det en med mastergrad i jus har (med mindre denne har skrevet master på akkurat dett området), og har dermed lik kompetanse på dette området. Når det er sagt så er det også mye å lære ved å lese fagbøker og artikler på egen hånd, uten at kunnskapen har blitt formalisert via eksamener. Anonymkode: 83197...f77
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2017 #32 Skrevet 10. oktober 2017 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så det er det femte og siste året i en mastergrad som skiller lav utdannelse fra høy, ifølge deg...? Anonymkode: 318ed...b77 Jeg er ikke den du diskuterer med her. Men det er ikke uvanlig at for eksempel bachelor omtales som lavere grad. Mens master som høyere grad. Derfor mener mange, meg selv inkludert, at høy utdanning er minimum en mastergrad. Anonymkode: 7866c...2bc
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2017 #33 Skrevet 10. oktober 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: 4 år på høyskole er lav utdannelse??? Anonymkode: b9797...10e Fire år er liksom midt i mellom alt. En bachelor på tre år er ikke akkurat rakettforskning, det er ingen heksekunst, en tre-årig høyskoleutdannelse er noe alle som vil kan skaffe seg, og er definitivt lav grad av høyere utdannelse. Går man videre etter bachelor, så begynner det å ligne. Men husk - master og videreutdannelse kan man ta også som voksen. Svært mange har 8-9 årige utdannelser, med både høyskole- og universitetsstudier. Anonymkode: 1418d...bc5
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2017 #34 Skrevet 10. oktober 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: 4 år på høyskole er lav utdannelse??? Anonymkode: b9797...10e Det var ikke meg som sa det ovenfor. Jeg tenker ikke på de med høyskoleutdannelse som høyere utdannet. Vet jo at det kategoriseres slik, men tenker universitet som HØY utdanning. Ikke lærerskole, sykepleie og sosialt arbeid. Pytt sann. Anonymkode: e2fba...1d4
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2017 #35 Skrevet 10. oktober 2017 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fire år er liksom midt i mellom alt. En bachelor på tre år er ikke akkurat rakettforskning, det er ingen heksekunst, en tre-årig høyskoleutdannelse er noe alle som vil kan skaffe seg, og er definitivt lav grad av høyere utdannelse. Går man videre etter bachelor, så begynner det å ligne. Men husk - master og videreutdannelse kan man ta også som voksen. Svært mange har 8-9 årige utdannelser, med både høyskole- og universitetsstudier. Anonymkode: 1418d...bc5 Hva du anser det som, er noe annet enn det det er. Skjønner godt at de som betegner bachelor eller 4-årig utdanning som lavere utdanning selv har mastergrader. Det er typisk oss mennesker å ville tilhøre en bedre gruppe, som skiller oss fra de andre. At vi har oppnådd noe de andre ikke har! Altså kaller man master for høyere utdanning og bachelor for lavere utdanning. Selv om de begge er høyere utdanning. Det er logisk nok i seg selv at et ettårig studie er lavere enn en bachelorgrad og at en mastergrad er lenger enn en doktorgrad osv. Men alt går under kategorien! Så kan de med master få lov til å kalle det hva de vil, hvis det får dem til å føle seg bedre. Vi er rare vi mennesker :-) Ps. trenger ikke dra kortet "regner med du bare har bachelor", for jeg har master. Anonymkode: f43a1...61a
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2017 #36 Skrevet 10. oktober 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hva du anser det som, er noe annet enn det det er. Skjønner godt at de som betegner bachelor eller 4-årig utdanning som lavere utdanning selv har mastergrader. Det er typisk oss mennesker å ville tilhøre en bedre gruppe, som skiller oss fra de andre. At vi har oppnådd noe de andre ikke har! Altså kaller man master for høyere utdanning og bachelor for lavere utdanning. Selv om de begge er høyere utdanning. Det er logisk nok i seg selv at et ettårig studie er lavere enn en bachelorgrad og at en mastergrad er lenger enn en doktorgrad osv. Men alt går under kategorien! Så kan de med master få lov til å kalle det hva de vil, hvis det får dem til å føle seg bedre. Vi er rare vi mennesker :-) Ps. trenger ikke dra kortet "regner med du bare har bachelor", for jeg har master. Anonymkode: f43a1...61a Mente selvfølgelig at doktor er lenger enn master, trenger ikke å henge dere opp i det heller! :-) Anonymkode: f43a1...61a
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2017 #37 Skrevet 10. oktober 2017 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er ikke den du diskuterer med her. Men det er ikke uvanlig at for eksempel bachelor omtales som lavere grad. Mens master som høyere grad. Derfor mener mange, meg selv inkludert, at høy utdanning er minimum en mastergrad. Anonymkode: 7866c...2bc Bachelor er en lavere grad av høyskoleutdanning, men like fullt en del av høyere utdanning. Personlig synsing endrer ikke det faktum. Å hevde noe annet blir et slags snobberi Anonymkode: 84947...eb5
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2017 #38 Skrevet 10. oktober 2017 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Bachelor er en lavere grad av høyskoleutdanning, men like fullt en del av høyere utdanning. Personlig synsing endrer ikke det faktum. Å hevde noe annet blir et slags snobberi Anonymkode: 84947...eb5 En bachelor grad er absolutt høyere utdanning. Har aldri påstått noe annet. Men høy utdanning er master og oppover. Forskjell på høyere og høy utdanning. Det er du som blander begrepene, så vidt jeg kan se. Jeg er ikke snobb. Du kan jo for eksempel sjekke hvordan SSB definerer det. Anonymkode: 7866c...2bc
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2017 #39 Skrevet 10. oktober 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: En bachelor grad er absolutt høyere utdanning. Har aldri påstått noe annet. Men høy utdanning er master og oppover. Forskjell på høyere og høy utdanning. Det er du som blander begrepene, så vidt jeg kan se. Jeg er ikke snobb. Du kan jo for eksempel sjekke hvordan SSB definerer det. Anonymkode: 7866c...2bc Javel. Så har du et behov for å være i en klasse over dem med bachelor på ett eller annet vis. Enten om det er via definisjonen til SSB eller noe annet. Vi merker det. Så da kan vi ta et øyeblikk og klappe litt for masteren din. Merker at veldig mange med master har dette behovet. Merket meg det før jeg fikk min, og lovet meg selv å aldri bli som dette. Skikkelig unødvendig! Hvorfor påpeke det hele tiden? Hvis man har over 60 i IQ, så skjønner man at en master er en høyere grad enn en bachelor. Ingen som betviler det... Anonymkode: f43a1...61a
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2017 #40 Skrevet 10. oktober 2017 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Javel. Så har du et behov for å være i en klasse over dem med bachelor på ett eller annet vis. Enten om det er via definisjonen til SSB eller noe annet. Vi merker det. Så da kan vi ta et øyeblikk og klappe litt for masteren din. Merker at veldig mange med master har dette behovet. Merket meg det før jeg fikk min, og lovet meg selv å aldri bli som dette. Skikkelig unødvendig! Hvorfor påpeke det hele tiden? Hvis man har over 60 i IQ, så skjønner man at en master er en høyere grad enn en bachelor. Ingen som betviler det... Anonymkode: f43a1...61a På papirene mine for min bachelor står det " lavere grad" . Bachelor er høyere utdannelse, men av lav grad. Master er høy grad av høyere utdannelse. Det er jo rett og slett bare måten en skiller graden av høyere utdannelse på. Ingen grunn til å bli fornærmet😂😅 Anonymkode: ea50e...ba4
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2017 #41 Skrevet 10. oktober 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: På papirene mine for min bachelor står det " lavere grad" . Bachelor er høyere utdannelse, men av lav grad. Master er høy grad av høyere utdannelse. Det er jo rett og slett bare måten en skiller graden av høyere utdannelse på. Ingen grunn til å bli fornærmet😂😅 Anonymkode: ea50e...ba4 Ja, men hele poenget er at det er så mange som er opptatt av klassifiseringen! Når det i utgangspunktet er helt åpenlyst! Det blir litt sånn: "Husk at ti liter er mer enn fem liter", "Ta på trusa før du tar på buksene". Du skriver jo akkurat det samme som meg, bare med andre ord. Det er jo ikke det denne tråden handler om i utgangspunktet, så hvorfor man hele tiden kommer inn på temaet, er det jeg undrer meg over... Veldig interessant egentlig! Vi mennesker er rare. Anonymkode: f43a1...61a
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2017 #42 Skrevet 10. oktober 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, men hele poenget er at det er så mange som er opptatt av klassifiseringen! Når det i utgangspunktet er helt åpenlyst! Det blir litt sånn: "Husk at ti liter er mer enn fem liter", "Ta på trusa før du tar på buksene". Du skriver jo akkurat det samme som meg, bare med andre ord. Det er jo ikke det denne tråden handler om i utgangspunktet, så hvorfor man hele tiden kommer inn på temaet, er det jeg undrer meg over... Veldig interessant egentlig! Vi mennesker er rare. Anonymkode: f43a1...61a Ja, og noen har klart en høyere grad av "rarhet" over seg enn andre! Anonymkode: ea50e...ba4
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2017 #43 Skrevet 10. oktober 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Ja, og noen har klart en høyere grad av "rarhet" over seg enn andre! Anonymkode: ea50e...ba4 Jeg elsker å være rar! Mye bedre enn å være gjennomsnittlig og forutsigbar. 😄 Anonymkode: f43a1...61a
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2017 #44 Skrevet 10. oktober 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er ikke den du diskuterer med her. Men det er ikke uvanlig at for eksempel bachelor omtales som lavere grad. Mens master som høyere grad. Derfor mener mange, meg selv inkludert, at høy utdanning er minimum en mastergrad. Anonymkode: 7866c...2bc Det heter lavere grad på HØYERE utdanning. Anonymkode: 83197...f77
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2017 #45 Skrevet 10. oktober 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Så det er det femte og siste året i en mastergrad som skiller lav utdannelse fra høy, ifølge deg...? Anonymkode: 318ed...b77 😂 Anonymkode: 83197...f77
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2017 #46 Skrevet 11. oktober 2017 Utdanning former personen, og gir også mere kunnskap. Jeg har flere utdanninger og videreutdanning. Jo mere jeg har lært, jo mere ydmyk og mere forståelse har jeg fått. Som uutdannet trodde jeg jeg kunne alt. Men etter som årene gikk, mere skolegang og arbeidserfaring, jo mere forsto jeg hva jeg ikke kunne. Jeg bruker ikke utdanningskortet, ei heller arbeidserfaringskortet, men med min kunnskap, klarer jeg ofte å få frem hvordan ting henger sammen. Og ja, du har nok ingen utdanning. Det sjønner jeg på hvordan du skriver. Anonymkode: bb710...c2c
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2017 #47 Skrevet 11. oktober 2017 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Så det er det femte og siste året i en mastergrad som skiller lav utdannelse fra høy, ifølge deg...? Anonymkode: 318ed...b77 De fleste mastergrader er pinlig lette. Har du en master fra et skikkelig utenlandsk universitet - Oxford, Harvard - begynner det å likne noe. Anonymkode: acba0...699
Iiiiik Skrevet 11. oktober 2017 #48 Skrevet 11. oktober 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: De fleste mastergrader er pinlig lette. Har du en master fra et skikkelig utenlandsk universitet - Oxford, Harvard - begynner det å likne noe. Anonymkode: acba0...699 Det som jo er pinlig er at mange av dere i denne tråden beviser ettertrykkelig for HI at hun har rett. En del med høyere utdanning bruker egen utdanningsgrad som sorteringskriterium, og egendefinering av verdi.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2017 #49 Skrevet 11. oktober 2017 Kjære vene HI. Fortsett å les Donald og vær snill. Landet trenger folk i alle katgorier og med ulikt utdanningsnivå og ulike profesjoner. Og la oss håpe folk fortsetter å bruke det de kan uansett situasjon. Anonymkode: 09141...65a
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2017 #50 Skrevet 11. oktober 2017 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Det heter lavere grad på HØYERE utdanning. Anonymkode: 83197...f77 Jeg trodde det var implisitt. Jeg beklager at jeg ikke var tydelig nok, og at du misforstod. Jeg skrev et innlegg over her hvor jeg skrev at bachelor absolutt er høyere utdanning. Anonymkode: 7866c...2bc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå