Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2017 #1 Skrevet 10. oktober 2017 Utdanning gjør deg ikke til et godt, moralsk, forståelsefullt menneske. Jeg møter mange i forskjellige sammenhenger som lener seg på utdanningen sin. Nå sist, var det en sykepleier som mente at hun var ekspert på psykologi fordi hun var sykepleier. (Ikke psykiatrisk sykepleier). Hun kranglet med meg om et emne, og da kom den: "Jeg har tatt lang utdanning", når hun følte seg angrepet. Hun arbeider ikke som sykepleier, altså. Det var ingen personangrep i samtalen, vi diskuterte en sak, men likevel kom det store behovet for å dele at hun har tatt utdanning. Men det er fullstendig verdiløst. I enkelte situasjoner kan det være verdifullt, f.eks når man søker arbeid, eller skal utføre arbeidet sitt, men jeg hører det i så utrolig mange sammenhenger der det ikke spiller noen rolle hva utdanningen din er. Du er ikke ekspert på politikk om du er utdannet som bioingeniør. Folk lener seg på utdanningen sin fordi de har et mindreverdighetskompleks og ikke tør å stå for hva man egentlig er; et menneske. Mange tror at ved å ta seg utdanning, er man overordnet andre. F.eks er "leger overordnet sykepleiere". "Sykepleiere er overordnet vernepleiere". "Alle er overordnet renholdsarbeidere". Utdanning gjør deg ikke klok, det gjør deg i mange tilfeller ikke kompetent engang. Det gjør deg ikke verdifull, på noen måte. Verdi kan kun skapes ved å handle rett (for eksempel hjelpe gamle damer over veien, eller redde en katt fra et tre). Nazistene som torturerte og drepte jøder i nazi-Tyskland under andre verdenskrig var høyt utdannede mennesker, husk det. Man kan ikke, og skal ikke, lene seg på utdanningen sin annet enn i jobbsituasjoner, eller nødsituasjoner (f. eks hvis man er lege og noen trenger hjelp). Anonymkode: b8f80...d59
Østerdølen Skrevet 10. oktober 2017 #2 Skrevet 10. oktober 2017 Og etter innlegget ditt å lese,så har du IKKE utdanning.... Bare det at du drar inn nazistene sier meg at du er en bitter sjel som angrer på alt du ikke har klart i livet, og lar dette gå ut over de som faktisk har utdanning.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2017 #3 Skrevet 10. oktober 2017 Hvis jeg diskuterer politikk utenom jobb og jeg har studert politikk på masternivå mener jeg at jeg kan lene meg på min utdannelse. Utdannelse gjør at man og kan ta andre valg om man ikke hadde tatt utdannelse. Verdi skapes ikke av å hjelpe en gammel dame over veien. Verdiskapning kommer fra både de som ikke er utdannet (ref. Røkke og co) samt de som er utdannet. Å si at utdannelse ikke har noe å bety bortsett fra jobb er ganske naivt. Hadde det ikke vært for vårt utdannelsessystemet osv så tviler jeg på at vi hadde hatt det velferdssamfunnet vi har. Anonymkode: 48f04...efb
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2017 #4 Skrevet 10. oktober 2017 Min erfaring et at jo høyere utdannelse man har, jo mer innser man at man ikke kan alt. Mange høyt utdannede jeg kjenner er svært ydmyke når det gjelder aldres erfaringer og kunnskap, rett og slett fordi de vet at verden ikke er sort-hvit, og fordi de er klare over hvor heldige og privilegerte de er dom har fått ta en lang utdannelse (som er få forunt på verdensbasis, verden blir liten når man kommer høyt opp i fagområdet sitt). Og så sitter det selvfølgelig noen få gubber i professor emeritus-stillinger som er bitre fordi verden ikke anser dem som guder og de ikke lenger har overlegen faglig oppdatert kompetanse. At utdannelse ikke gjør deg verdifull "på noen som helst måte" tar du feil i. utdannelse kan i høyeste grad gjøre deg verdifull for arbeidslivet, men man blir ikke automatisk et godt menneske bare av å utdanne seg. Anonymkode: 47c70...c86
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2017 #5 Skrevet 10. oktober 2017 Det er ikke sammenheng mellom høy utdanning og det å være et godt medmenneske. Der er jeg enig med deg. Men at utdanning kun har betydning i jobben er jeg uenig i. Jeg er psykolog, og det er ikke slik at jeg kun bruker dem kunnskapen jeg har i jobbsammenheng. Det er kunnskap jeg har nytte og glede av i mange sammenhenger. Det gjør meg neppe til et bedre menneske, men det hjelper meg til å forstå ting på en annen måte. Når det er sagt, så unngår jeg å drepe en hver diskusjon med "utdanningskortet". At jeg er psykolog betyr ikke at mine argumenter trumfer alle andres. Generelt er jeg varsom med å dra faget mitt inn i diskusjoner med mindre folk er oppriktig interessert i min mening. Erfaringsmessig er imidlertid de fleste mest opptatt av å få frem hva de selv mener og mindre interessert i å få motforestillinger. Anonymkode: 7499a...549
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2017 #6 Skrevet 10. oktober 2017 Jeg holder på en bachelor i et samfunnsvitenskapelig fag, og føler definitivt at utdannelse er med å øke min horisont og intellektuelle kapital. Jeg lærer å tenke kritisk, lærer å se konsekvenser av handlinger, etc på en helt annen måte enn før. Jeg har lært meg å se forskning på en annen måte - det samme med statistikk. Og det er klart at jeg i en diskusjon vil kunne anvende kunnskapen min også utenfor det feltet jeg studerer. Men, det er stor forskjell på å det og å være arrogant, som de eksemplene du trekker fram. Anonymkode: f2fd6...9e7
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2017 #7 Skrevet 10. oktober 2017 Nå har jeg aldri opplevd at noe "drar utdanningskortet" mot meg i en diskusjon, og har heller aldri brukt det selv, men å påstå at undanning ikke har betydning utover hva en jobber med blir veldig feil. Det er klart at man får en annen type kunnskap når man utdanner seg, som man ikke hadde tidligere. Det jeg har erfart er at med utdanning kommer som regel et mer åpent syn på ting, man blir ikke lenger så bastant. Man klarer å se aker fra flere sider osv, og det har nok med måten mange utdanninger er lagt opp på. Jeg har selv mastergrad i rettsvitenskap, og det er et modningsfag og definitivt en utdanning som har endret måten jeg ser ting på og ikke minst måten jeg argumenterer på. Anonymkode: 741db...5e8
ostepop123 Skrevet 10. oktober 2017 #8 Skrevet 10. oktober 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Folk lener seg på utdanningen sin fordi de har et mindreverdighetskompleks og ikke tør å stå for hva man egentlig er; et menneske. Jeg skal være enig med deg i at utdanning ikke alltid er gyldig som argument, men det kommer da virkelig an på hva det er man diskuterer. Men i påstanden din over gjør du selv en logisk feil. Du kan ikke vite hva folks intensjon med eller bakgrunn for å gjøre dette er. Du kan ikke vite om folk har mindreverdighetskomplekser. Du kan lese mer om det som kalles "fundamental attribusjonsfeil" her: https://en.wikipedia.org/wiki/Fundamental_attribution_error - for alt du vet kan det hende de selv føler utdanningen har gitt dem en verdifull innsikt, kanskje de føler seg trykket opp i et hjørne og parerer ulogisk, kanskje de rett og slett ikke er så gode til å argumentere for sitt syn? 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nazistene som torturerte og drepte jøder i nazi-Tyskland under andre verdenskrig var høyt utdannede mennesker, husk det. Man kan ikke, og skal ikke, lene seg på utdanningen sin annet enn i jobbsituasjoner, eller nødsituasjoner (f. eks hvis man er lege og noen trenger hjelp). Denne hitling-konklusjonen din gjør et innlegg som kunne vært interessant helt verdiløst. Mener du virkelig at det faktum at finnes noen mennesker med høy utdanning som har gjort noe fælt er et argument mot verdien av utdanning? Og hvorfor i all verden skal ikke jeg kunne bruke min akademikerbakgrunn på privaten? Tenker du at utdanning er noe som skjer i en helt isolert del av hjernen som kun aktiviseres i jobb- og nødsituasjoner? Tror du ikke utdanning for eksempel har potensiale til å endre måten vi tenker på - også om andre ting enn det vi gjør på jobben?
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2017 #9 Skrevet 10. oktober 2017 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nå har jeg aldri opplevd at noe "drar utdanningskortet" mot meg i en diskusjon, og har heller aldri brukt det selv, men å påstå at undanning ikke har betydning utover hva en jobber med blir veldig feil. Det er klart at man får en annen type kunnskap når man utdanner seg, som man ikke hadde tidligere. Det jeg har erfart er at med utdanning kommer som regel et mer åpent syn på ting, man blir ikke lenger så bastant. Man klarer å se aker fra flere sider osv, og det har nok med måten mange utdanninger er lagt opp på. Jeg har selv mastergrad i rettsvitenskap, og det er et modningsfag og definitivt en utdanning som har endret måten jeg ser ting på og ikke minst måten jeg argumenterer på. Anonymkode: 741db...5e8 Dette kalles Dunning-Kruger-effekten, og er godt studert. Anonymkode: 47c70...c86
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2017 #10 Skrevet 10. oktober 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Utdanning gjør deg ikke til et godt, moralsk, forståelsefullt menneske. Jeg møter mange i forskjellige sammenhenger som lener seg på utdanningen sin. Nå sist, var det en sykepleier som mente at hun var ekspert på psykologi fordi hun var sykepleier. (Ikke psykiatrisk sykepleier). Hun kranglet med meg om et emne, og da kom den: "Jeg har tatt lang utdanning", når hun følte seg angrepet. Hun arbeider ikke som sykepleier, altså. Det var ingen personangrep i samtalen, vi diskuterte en sak, men likevel kom det store behovet for å dele at hun har tatt utdanning. Men det er fullstendig verdiløst. I enkelte situasjoner kan det være verdifullt, f.eks når man søker arbeid, eller skal utføre arbeidet sitt, men jeg hører det i så utrolig mange sammenhenger der det ikke spiller noen rolle hva utdanningen din er. Du er ikke ekspert på politikk om du er utdannet som bioingeniør. Folk lener seg på utdanningen sin fordi de har et mindreverdighetskompleks og ikke tør å stå for hva man egentlig er; et menneske. Mange tror at ved å ta seg utdanning, er man overordnet andre. F.eks er "leger overordnet sykepleiere". "Sykepleiere er overordnet vernepleiere". "Alle er overordnet renholdsarbeidere". Utdanning gjør deg ikke klok, det gjør deg i mange tilfeller ikke kompetent engang. Det gjør deg ikke verdifull, på noen måte. Verdi kan kun skapes ved å handle rett (for eksempel hjelpe gamle damer over veien, eller redde en katt fra et tre). Nazistene som torturerte og drepte jøder i nazi-Tyskland under andre verdenskrig var høyt utdannede mennesker, husk det. Man kan ikke, og skal ikke, lene seg på utdanningen sin annet enn i jobbsituasjoner, eller nødsituasjoner (f. eks hvis man er lege og noen trenger hjelp). Anonymkode: b8f80...d59 Sykepleiere og vernepleiere har like mange studiepoeng i sin utdanning, ergo er de "likevektige". Hilsen en som er utdannet sykepleier, videreutdannet sådan men som sjelden påberoper meg ekspertise. Anonymkode: ae61d...033
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2017 #11 Skrevet 10. oktober 2017 Er vel en ganske naiv-tankerekke HI og reflekterer vel mer deg enn alle andre som "lener seg på" utdannelsen sin. Det er stor forskjell på f.eks en lærer som har og en lærer som ikke har tilstrekkelig (eller i det hele tatt) pedagogikk. Er veldig mange utdannelser som kan overføres til andre områder en den eksakte utdanninga. F.eks økonomi går litt inn i jus, litt inn i prosjektledelse, litt inn ulike familiesituasjoner, litt inn i politikk osv. Just saying Kanskje du bør utdanne deg litt mer HI? Anonymkode: 18b99...54a
Himmel og hav Skrevet 10. oktober 2017 #12 Skrevet 10. oktober 2017 Jeg leste overskriften din, og tenkte at selvfølgelig lener folk seg på utdannelsen sin. En utdanning gjør, tross alt, at man har tilegnet seg en del kunnskaper som folk flest ikke sitter på. Jeg er ikke sykepleier og det gir meg naturlig nok respekt for den kunnskapen en sykepleier har. I og med at jeg ikke kjenner til alt den utdanningen inneholder så kan jeg heller ikke påberope meg noen rett til å si hva sykepleieren er ekspert på. Uansett så er vedkommende sikkert mye nærmere ekspert på det meste inne helse enn meg, som har en helt annen utdannelse, så om jeg hadde diskutert psykologi med en sykepleier, så kunne jeg nok ha ment og synset en hel masse (og det gjør jeg), men sykepleieren hadde hatt noen faglige knagger å henge ting på som gjør det overveiende sannsynlig at hun hadde hatt rett. Jeg blir heller ikke skremt eller føler meg mindreverdig når jeg møter mennesker som kan mer enn meg på ulike fag- og interesseområder. Blir du? "Utdanning gjør deg ikke klok, det gjør deg i mange tilfeller ikke kompetent engang. Det gjør deg ikke verdifull, på noen måte. Verdi kan kun skapes ved å handle rett (for eksempel hjelpe gamle damer over veien, eller redde en katt fra et tre)." At utdanning ikke gjør deg klok sliter jeg med å kjøpe. Hva mener du at den gjør da? Blir man klok av å hjelpe fru Hansen over gata? Når det gjelder verdifull, så vet jeg at jeg er langt mer verdifull for samfunnet jeg lever i med den utdanningen jeg har enn det jeg hadde vært uten. Jeg kan fylle en rolle det er behov for som jeg ikke kunne fylt uten den kunnskapen og kompetansen jeg har tilegnet meg gjennom utdanning. For familien min og vennene mine hadde jeg selvfølgelig vært like verdifull uansett, men det er klart at utdanning har verdi. Utdanningen min har også dratt i interessefeltene mine og gjort at jeg har lest og lært om ting jeg i utgangspunktet ikke brydde meg om eller visste om. Jeg trekker ikke fram utdanningen min i enhver diskusjon, men om praten kommer inn på et av mine fagområder, så er det klart at jeg bruker det jeg kan. Folk lar seg som regel ikke vippe av pinnen av det. Tvert i mot er det fascinerende mange mennesker som mener de kan jobben min og faget mitt bedre enn meg, uten noen gang å ha vært i nærheten av hverken utdanningen eller utføringen av den. De ser kanskje ikke verdien av utdanning de heller.
Pobie Skrevet 10. oktober 2017 #13 Skrevet 10. oktober 2017 (endret) Sykepleiere har jo litt kompetanse innen psykiatri selv om de ikke jobber innen det feltet da. Og jo, man blir faktisk som regel litt bedre som person av å ta høyere utdanning. Studier viser at folk med høyere utdanning jobber oftere frivillig, engasjerer seg mer i samfunnet og politikk, er mer tolerante for andre kulturer og er mer selvldisiplinerte og motiverte. Endret 10. oktober 2017 av Pobie
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2017 #14 Skrevet 10. oktober 2017 De gangene jeg har opplevd at noen drar utdanningskortet, er det alltid folk med maksimum treårig høyere utdanning, for eksempel ingeniører, sykepleiere osv. Altså mennesker med en midt på treet utdanning. Anonymkode: aaef1...e29
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2017 #15 Skrevet 10. oktober 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: De gangene jeg har opplevd at noen drar utdanningskortet, er det alltid folk med maksimum treårig høyere utdanning, for eksempel ingeniører, sykepleiere osv. Altså mennesker med en midt på treet utdanning. Anonymkode: aaef1...e29 I hvilken sammenhenger drar folk utdanningskortet? Anonymkode: b9797...10e
Nyttårs barn Skrevet 10. oktober 2017 #16 Skrevet 10. oktober 2017 Det er klart at utdanning gjør noe med deg. Alle mennesker er verdifulle i seg selv, uansett om de har utdannelse på høgskolenivå eller ikke. Men det er klart at det å studere noe på et høyere nivå gjør at du utvikler deg også på andre områder. Du ser gjerne ikke så svart/hvitt på ting, du blir mer tolerant og mer i stand til å tilegne deg ny kunnskap.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2017 #17 Skrevet 10. oktober 2017 Tror jeg aldri har opplevd at folk drar utdanningskortet i en diskusjon. Anonymkode: aca78...4a5
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2017 #18 Skrevet 10. oktober 2017 Jo mer man vet, jo mer vet man at man ikke vet. Det er min erfaring. De fleste høyt utdannede folkene jeg kjenner er veldig ydmyk overfor andres kunnskap og erfaringer, og innrømmer lett at de selv ikke sitter på fasiten. De klokeste menneskene jeg kjenner har både lang utdannelse og ingen utdannelse. Anonymkode: 7be6a...fe4
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2017 #19 Skrevet 10. oktober 2017 Tror ikke jeg har vært utsatt for det utdanningskortet. For min egen del slår jeg like gjerne av en prat med vaskedama som med legen. Jeg er sykepleier og opplever heller oftere at folk spør og tror jeg kan alt. Anonymkode: a49a5...0fe
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2017 #20 Skrevet 10. oktober 2017 Jeg har lang utdannelse og vil sia t jeg gjennom alle disse årene har lært meg å bli mye mer reflektert og har evne til å se en sak på mange ulike måter. Jeg er nok mer kritisk til "sladder" og biter ikke alltid så lett på hvis folk kommer meg historier med sterke meninger. Jeg har full forståelse for at dem kan oppleve ting på den måten, men snakker man med noen andre kan det hende de har ett helt ulikt syn på samme sak. Jeg ser ikke ned på noen, og setter utrolig stor pris på at alle har forskjellige interesser. Hadde det ikke vært for vaskerne, hadde ikke jeg hatt jobb. For meg er det utrolig viktig og sette pris på de man har rundt seg, og vise at man respekterer jobben de gjør. Samme om de er vasker, jobber på rema eller er professor. Alle mennesker har mye å bidra med, men min erfaring er også at dem som har høyere utdannelse har en evne til å se ting fra flere sider og er mer reflektert. Jeg sier IKKE at dette inkluderer alle, for der finnes de med høy utdannelse som ikke klarer kommunisere med andre. Personlig er jeg stolt over utdannelsen min, men jeg roper aldri høyt om yrket mitt eller bruker det imot andre for å "heve" meg selv. Anonymkode: 68778...66d
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2017 #21 Skrevet 10. oktober 2017 En stor overvekt av folk med høy utdannelse er utrolig ydmyke. Jo mer man lærer, jo mer forstår man at det er så enormt mye man ikke kan, og de fleste er også svært lite påståelige og skråsikre. Min erfaring er at de skråsikre ofte er de med en kort utdannelse, og de som påberoper seg «livets harde skole» har også ofte lett for å være nokså påståelige. Selvfølgelig vet jeg jo at jeg ikke sitter på noen fasit, jeg har langt i fra forsket på dette, det er bare et inntrykk jeg har fått. Det kan dessuten være greit å definere «høy utdannelse» og «kort utdannelse». Jeg anser femårig utdannelse (mastergrad) og høyere for «høy utdannelse» og «lav utdannelse» fra fagbrev og opp til og med 3-4 årige høyskoleutdannelser. Kun vgs uten fagbrev kan ikke kalles utdannelse. Anonymkode: 1418d...bc5
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2017 #22 Skrevet 10. oktober 2017 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: En stor overvekt av folk med høy utdannelse er utrolig ydmyke. Jo mer man lærer, jo mer forstår man at det er så enormt mye man ikke kan, og de fleste er også svært lite påståelige og skråsikre. Min erfaring er at de skråsikre ofte er de med en kort utdannelse, og de som påberoper seg «livets harde skole» har også ofte lett for å være nokså påståelige. Selvfølgelig vet jeg jo at jeg ikke sitter på noen fasit, jeg har langt i fra forsket på dette, det er bare et inntrykk jeg har fått. Det kan dessuten være greit å definere «høy utdannelse» og «kort utdannelse». Jeg anser femårig utdannelse (mastergrad) og høyere for «høy utdannelse» og «lav utdannelse» fra fagbrev og opp til og med 3-4 årige høyskoleutdannelser. Kun vgs uten fagbrev kan ikke kalles utdannelse. Anonymkode: 1418d...bc5 4 år på høyskole er lav utdannelse??? Anonymkode: b9797...10e
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2017 #23 Skrevet 10. oktober 2017 Du fremstår jo bare som utrolig bitter og ganske dum... Anonymkode: 0b54f...084
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2017 #24 Skrevet 10. oktober 2017 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: 4 år på høyskole er lav utdannelse??? Anonymkode: b9797...10e Det er ikke stort, nei. Uten at det er noe galt med det. Anonymkode: acba0...699
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2017 #25 Skrevet 10. oktober 2017 La meg gjette, hi. Du har ikke utdanning utover vgs? Anonymkode: 7866c...2bc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå