GĂ„ til innhold

đŸ™‹đŸ»Hvordan kan en tenĂ„ring koste mer enn barnehage/SFO barn?💰


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Alt er dyrere til store tenÄringer. KlÊr, sko, trening, billetter. De bruker mer strÞm og vann, spiser mer mat, forflytter seg mer sÄ de trenger busskort, kjÞring og henting, utgifter til mobil og nett og har rett og slett en del andre behov som koster penger enn det et barnehagebarn har, og etter at de har fylt 12 sÄ mister man skattefradrag, ved 16 mÄ man betale egenandeler hos lege og ved 18 sÄ forsvinner barnetrygd og gratis tannlege. Du kan tro hva du vil, og sÄ kan du skrive et innlegg her om 10-12 Är og se hva du synes da.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Fortsetter under...

KlÊr til tenÄringer kostet jo 3 ganger sÄ mye som klÊr til barn. Sko f eks. SÞnnen her har 45 i sko, skal vi ha noe som bÄde sitter godt og er varme/tÄler vann, koster det fort mellom 1500-2000 kr, PR par. SÄ er det gym og aktivitet, trenger flere gymsett, de koster mye mer enn joggebukse til en treÄring. Ofte gÄr de pÄ trening som krever litt utstyr. TenÄringer vokser sjelden sÄ det passer til standard strl. Spiser laaaaangt mer. Trenger skikkelig PC og teknisk utstyr, tlf ++. Vi kjÞper ikke merkeklÊr, men merker allikevel at det er laaaaaangt dyrere nÄ. Skal du pÄ ferie sÄ gÄr de over 12 som voksne. Storebror i tenÄrene deler ikke sofaseng med lillesÞster mer. 

Anonymkode: 0d618...24b

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

VÄr eldste fikk nylig ny ytterjakke, bare den kostet 4.000 kr. Han fikk ogsÄ nye vintersko som kostet 1.300, lure til 300, og flere par votter til nesten 1.000 kr totalt. 

Han har en svindyr idrett, kjÞrer alpint. Da bruker vi fort 40-50.000 kr pr. vinter for at han skal ha ordentlig ski-utstyr, vinterklÊr, samt mÄ vi reise en del for at han skal fÄ delta pÄ konkurranser. Dette er noe vi har Þkonomi til, slik at vi lar han fÄ holde pÄ med dette. Hadde vi hatt dÄrligere rÄd, hadde tenÄringen absolutt ikke kostet oss sÄ mye. Her er vi med pÄ Ä gjÞre han dyr i drift. 


Alt avhenger av hva man legger i det. Man kan fint kjÞpe gode ytterklÊr til en tusenlapp, evt. handle brukt pÄ finn. Barna kan fint arve telefoner og Ipader, fremfor at vi kjÞper nytt. Dem kan ha en billigere hobby enn alpint, og ikke nÞdvendigvis hobbyer hvor man mÄ reise langt bort nesten hver helg vinteren igjennom. 

 

De minste barna vÄre koster oss nesten ingenting i forhold, men alt handler om hva man gjÞr det til. Kanskje har vi lagt lista hÞyt, og vi vet der er mange familier som ikke har samme muligheten som oss. Jeg tror man finner sine lÞsninger, og legger listen etter hvor man stÄr i livet og hvilken Þkonomi man har. Ungdommer trenger absolutt ikke Ä vÊre dyre, selv om vÄr gutt er det. 

Anonymkode: 98efb...f78

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

VÄr eldste har busskort til 400,- mnd og mobil til 300,- pr mnd. I tillegg trener hun pÄ en idrett som koster 6000,- pr Är i kontigent og ca 3000,- pr konkurranse som er fem ganger i Äret. Hun mÄ ha drakter og utstyr til konkurransene som lett kommer pÄ 10.000,- i Äret. I tillegg alt av klÊr og sko og sosiale ting. Ikke billig med tenÄring nei. I tillegg har vi to til. Dyrere nÄ enn nÄr de var smÄ. Og nÄ skal de snart til Ä ta sertifikat. 

Anonymkode: 7fb01...01d

De fleste tenÄringer gÄr ikke pÄ sÄ dyre aktiviteter!

Anonymkode: eb660...149

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De fleste tenÄringer gÄr ikke pÄ sÄ dyre aktiviteter!

Anonymkode: eb660...149

Nei men hun gjÞr det. 

Anonymkode: 7fb01...01d

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De fleste tenÄringer gÄr ikke pÄ sÄ dyre aktiviteter!

Anonymkode: eb660...149

Mange gjÞr det. Mange har mye dyrere aktiviteter ogsÄ. Her vi bor er dans, turn, alpint, hest, golf og fekting vanlig. 

Anonymkode: 84fa4...b11

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

Har en 16 Äring, hun gÄr pÄ privatskole. Hun ble mobbet tidligere, sÄ pÄ denne privatskolen var vi sikre pÄ at det var mindre forhold, og at hun slapp unna de som har mobbet. Og det er den beste skolen i byen. Det er 1600 kr i mÄneden, og de reiser pÄ skoletur til utlandet hvert Är, og hun gÄr en linje hvor du trenger litt utstyr. SÄ holder hun pÄ med idrett, det koster 1000 kr i mÄneden, og hun trenger dyrt treningstÞy. SÄ er det lommepenger pÄ 2000 kr i mÄneden. Da betaler tenÄringen det meste av klÊr selv. Hun spiser dobbelt sÄ mye som meg. SÄ er det busskort. Og hva tror du bra yttertÞy og sko koster nÄr de bruker voksen stÞrrelser.

Har en 11 Äring og, og der mÄ vi opp i dyre voksen sko nÄ, idretten starter Ä bli litt dyrere, og klÊr er dyrere. Og 11 Äringen spiser og mer enn meg.

Anonymkode: 44e0b...d30

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Dette ble nettopp diskutert i en annen trÄd. Ser jo det samme gÄr igjen her; De med smÄunger kan ikke tro at tenÄringer er dyrere enn barnehage- og SFO-barn. Det mÄ dere gjerne tro, hÄper dere ikke fÄr sjokk og bakoversveis nÄr ungene gror til, om dere ikke Þnsker Ä ta til dere erfaringene det skrives om her ;) 

Det eneste jeg kan kommentere utover Ä bekrefte at tenÄringer er dyrere enn smÄunger, er at det er en periode fra de er ferdige pÄ SFO og frem til kanskje 12-14 Ärs alder hvor de faktisk ikke er sÄ allverdens dyre.

Anonymkode: 9caa0...5a9

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Ungdommer MÅ ikke ha dyre aktiviteter altsĂ„. Jeg er alenemor for en tenĂ„ringsdatter og vi lever pĂ„ eksistensminimum. Hun har ingen aktiviteter som er dyrere enn 400 i halvĂ„ret. Utstyr arves eller kjĂžpes brukt. 

Bare tull at ungdommer nÞdvendigvis er dyrere, det er dere foreldre som har valgt det. 

Anonymkode: 288b9...da5

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Gjest Darwinia:-)
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du skjÞnte ikke det? Hvis du velger Ä bruke 3000 kr i mnd pÄ barneklÊr (det er jo helt sykt!) doble sett med Reimadresses og ull i hue og rÊva sÄ blir det dyrere med smÄ. Men, hvis man ikke slÞser vekk tusenlapper pÄ merkeklÊr og unÞdvendige ting sÄvil nok tenÄringer komme opp i en anseelig sum i driftskostnader i forhold. 

Anonymkode: 574a2...772

Men veldig mange av dem som forsvarer at tenÄringer er sÄ dyrt gjÞr jo det samme. 

-Ungene MÅ klippes hos frisĂžr hver eneste mĂ„ned.

-de MÅ ha IPhone for det har "alle" vennene

-de mÄ ha minst 1500 kr i lommepenger fordi en deltidsjobb vil gÄ utover skolearbeidet. De 4 (!) aktivitetene de deltar pÄ er av en eller annen grunn ikke noe problem

-man mÄ akseptere at guttungen har 4 kompiser pÄ overnatting rett som det er og disse mÄ selvfÞlgelig fÄ spise seg mette pÄ pizza og cola.

osv, osv...

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ungdommer MÅ ikke ha dyre aktiviteter altsĂ„. Jeg er alenemor for en tenĂ„ringsdatter og vi lever pĂ„ eksistensminimum. Hun har ingen aktiviteter som er dyrere enn 400 i halvĂ„ret. Utstyr arves eller kjĂžpes brukt. 

Bare tull at ungdommer nÞdvendigvis er dyrere, det er dere foreldre som har valgt det. 

Anonymkode: 288b9...da5

Nei de MÅ ikke det. Men har man rĂ„d til det syns jeg ikke man skal kutte ut dette. Det finnes ikke en eneste aktivitet her som koster 400,- i halvĂ„ret. Hva i alle dager gĂ„r en tenĂ„ring pĂ„ som koster dette?

Anonymkode: 7fb01...01d

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

6 minutter siden, Darwinia:-) skrev:

Men veldig mange av dem som forsvarer at tenÄringer er sÄ dyrt gjÞr jo det samme. 

-Ungene MÅ klippes hos frisĂžr hver eneste mĂ„ned.

-de MÅ ha IPhone for det har "alle" vennene

-de mÄ ha minst 1500 kr i lommepenger fordi en deltidsjobb vil gÄ utover skolearbeidet. De 4 (!) aktivitetene de deltar pÄ er av en eller annen grunn ikke noe problem

-man mÄ akseptere at guttungen har 4 kompiser pÄ overnatting rett som det er og disse mÄ selvfÞlgelig fÄ spise seg mette pÄ pizza og cola.

osv, osv...

VÄr datter er femten. Hun koster mye. 

Men hun klippes av en venninne gratis. Hun har en gammel iPhone etter meg. Hun fÄr fem hundre i mÄneden i lommepenger. For det mÄ hun stÞvsuge hver uke samt brette alt av klÊr. Badet mÄ hun vaske annenhver uke. Hun har en aktivitet (trener 15 timer i uka). Og overnatting er det ikke mye av. Likevel koster hun mye mer nÄ enn hun gjorde nÄr hun var 3 Är eller 10 Är. 

Anonymkode: 7fb01...01d

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Akkurat nÄ, Anonym bruker skrev:

Nei de MÅ ikke det. Men har man rĂ„d til det syns jeg ikke man skal kutte ut dette. Det finnes ikke en eneste aktivitet her som koster 400,- i halvĂ„ret. Hva i alle dager gĂ„r en tenĂ„ring pĂ„ som koster dette?

Anonymkode: 7fb01...01d

Turn.  Men trÄden handler ikke om hva man KAN ta seg rÄd til, men at ungdommer er sÄ mye dyrere enn bhg/sfo barn. Det er bare tull. Det er et VALG ikke en naturlov. Min 14 Äring er mye billigere for meg nÄ enn da hun gikk pÄ sfo.

Anonymkode: 288b9...da5

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ungdommer MÅ ikke ha dyre aktiviteter altsĂ„. Jeg er alenemor for en tenĂ„ringsdatter og vi lever pĂ„ eksistensminimum. Hun har ingen aktiviteter som er dyrere enn 400 i halvĂ„ret. Utstyr arves eller kjĂžpes brukt. 

Bare tull at ungdommer nÞdvendigvis er dyrere, det er dere foreldre som har valgt det. 

Anonymkode: 288b9...da5

Man overlever pÄ ganske lite, og de fleste fattige tenÄringer klager ikke. Veldig mange av dem sliter likevel sosialt.

Anonymkode: 042e2...33a

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Akkurat nÄ, Anonym bruker skrev:

Man overlever pÄ ganske lite, og de fleste fattige tenÄringer klager ikke. Veldig mange av dem sliter likevel sosialt.

Anonymkode: 042e2...33a

Å bruke mye penger pĂ„ tenĂ„ringen er like fullt et valg man som foreldre tar. Man mĂ„ ikke gjĂžre det dyrt. I tillegg sĂ„ blir det i enkelte miljĂžer bare mer og mer vilt. Krav om iphone, egen ipad, dyre merkeklĂŠr for Ă„ bli akseptert. Galskap. Jo flere som fĂžlger pĂ„ denne trenden,  jo verre blir det for de som ikke har lite penger. 

Anonymkode: 288b9...da5

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Akkurat nÄ, Anonym bruker skrev:

Å bruke mye penger pĂ„ tenĂ„ringen er like fullt et valg man som foreldre tar. Man mĂ„ ikke gjĂžre det dyrt. I tillegg sĂ„ blir det i enkelte miljĂžer bare mer og mer vilt. Krav om iphone, egen ipad, dyre merkeklĂŠr for Ă„ bli akseptert. Galskap. Jo flere som fĂžlger pĂ„ denne trenden,  jo verre blir det for de som ikke har lite penger. 

Anonymkode: 288b9...da5

De som har lite penger skulle det stÄ.

Anonymkode: 288b9...da5

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Her er det vel kalven som ikke innser at hun blir ku en dag.

Hvis du tenker at smÄbarn er billigere enn ungdom fÄr du enten en lys fremtid i vente, eller en kjedelig realitetsorientering. De fleste med ungdommer  (som da har hatt smÄbarn fÞr) sier det blir dyrere..

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Akkurat nÄ, Bruker3 skrev:

Her er det vel kalven som ikke innser at hun blir ku en dag.

Hvis du tenker at smÄbarn er billigere enn ungdom fÄr du enten en lys fremtid i vente, eller en kjedelig realitetsorientering. De fleste med ungdommer  (som da har hatt smÄbarn fÞr) sier det blir dyrere..

Det er fordi de fleste foreldre velger det. Det er ingen naturlov. Min 14 Äring er billigere nÄ.

Anonymkode: 288b9...da5

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Just now, Anonym bruker said:

Det er fordi de fleste foreldre velger det. Det er ingen naturlov. Min 14 Äring er billigere nÄ.

Anonymkode: 288b9...da5

Det er jo fint for deg. Men ikke representativt.

Det er ikke veldig sannsynlig at noen som kun kan bruke REIMA dresser til smÄbarn plutselig begynner Ä storhandle pÄ outlet til den kommende ungdom 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Dere som lar barna deres tro at dere foreldre er to levende seddelpresser, tenk litt over hvilke verdier dere lÊrer barna deres. Dette fikk datteren min hÞre pÄ skolen: HÊ? Er den DIN tlf? En gammel samsun

1 minutt siden, Bruker3 skrev:

Det er jo fint for deg. Men ikke representativt.

Det er ikke veldig sannsynlig at noen som kun kan bruke REIMA dresser til smÄbarn plutselig begynner Ä storhandle pÄ outlet til den kommende ungdom 

Det spiller ingen rolle om det er representativt eller ikke. Jeg prÞver bare Ä fÄ frem at det det er ingen naturlov at ungdommer er dyrere, slik flere her skal ha det til.

Anonymkode: 288b9...da5

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

1 minutt siden, Bruker3 skrev:

Her er det vel kalven som ikke innser at hun blir ku en dag.

Hvis du tenker at smÄbarn er billigere enn ungdom fÄr du enten en lys fremtid i vente, eller en kjedelig realitetsorientering. De fleste med ungdommer  (som da har hatt smÄbarn fÞr) sier det blir dyrere..

Ja. Men ogsÄ omvendt.  

De fleste her inne med store barn snakker varmt om smÄbarnstida da alle ungene sovnet klokka 7. 

Jeg kjenner ingen med flere smÄbarn hvor alle ungene sovner klokka 7 hver kveld.  Som regel er leggetida, og nettene, en kamp for minst det ene barnet. I hvertfall i store perioder. Jeg har selv en treÄring som enda vÄkner pÄ nettene (pga ekstrem eksem og klÞe og smerter. Ja han fÄr hjelp.). 

Her inne snakker "alle" som er ferdige med babyer om hvor ufattelig koselig det er med spedbarn.  Alle har glemt nattevÄk og melkespreng og gulping og magesmerter osv osv. 

SpÞr oss med kun smÄbarn igjen om ti Är. Og jeg skal garantere deg at jeg har glemt ut hvor ulidelig vondt det er Ä trÞste et skrikende og blÞdende barn hver natt. I stedet husker jeg hvor idyllisk det var med ungene vÄre som sluknet sammen i samme seng tett inntil hverandre klokka 19. At det har skjedd totalt 3 ganger, det faktumet kommer jeg til Ä ha glemt. 

 

Jeg ser ingen grunn til at det ikke er likt med penger.

Anonymkode: 5635c...418

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Men i motsetning til melkespreng og sÞvnlÞshet sÄ er jo Þkonomi noe man ksn fÞlge mes pÄ i  bankkonto. Selv med bedre lÞnning er det mindre igjen mot slutten av mÄneden.

SÄ gjelder ikke dette for alle, men for de fleste. Det finnes sikkert statistikk pÄ utgifter for barn i ulike aldre. NAV har sikkert mange fine beregninger pÄ dette som brukes for Ä regne bidrag.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

3 minutter siden, Bruker3 skrev:

Men i motsetning til melkespreng og sÞvnlÞshet sÄ er jo Þkonomi noe man ksn fÞlge mes pÄ i  bankkonto. Selv med bedre lÞnning er det mindre igjen mot slutten av mÄneden.

SÄ gjelder ikke dette for alle, men for de fleste. Det finnes sikkert statistikk pÄ utgifter for barn i ulike aldre. NAV har sikkert mange fine beregninger pÄ dette som brukes for Ä regne bidrag.

Men man Þker jo bare forbruket nÄr man har mer penger. Det vet jo absolutt alle. 

Anonymkode: 5635c...418

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Siden du har lagt deg pÄ denne linja med barnehageungene dine, regner jeg med at du tenker Ä legge deg der ogsÄ nÄr de blir tenÄringer. Det betyr hundreds-genser til 1000 kroner, Canada Goose jakke og skibukse til ingenting under 3000...

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Turn.  Men trÄden handler ikke om hva man KAN ta seg rÄd til, men at ungdommer er sÄ mye dyrere enn bhg/sfo barn. Det er bare tull. Det er et VALG ikke en naturlov. Min 14 Äring er mye billigere for meg nÄ enn da hun gikk pÄ sfo.

Anonymkode: 288b9...da5

Oi, koster turn 400 kr i halvÄret?

Her koster det 1.500 kr i halvÄret for 10-Äringen som trener en gang i uka og 2.500 kr i halvÄret for 8-Äringen som trener 2 ganger i uka....

Anonymkode: dbdc9...4b7

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
×
×
  • Opprett ny...