GĂ„ til innhold

đŸ™‹đŸ»Hvordan kan en tenĂ„ring koste mer enn barnehage/SFO barn?💰


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Om man ser pÄ satsene til Sifo, satsene for bidrag osv sÄ Þkes de nÄr barna blir eldre. Det er opplest og vedtatt at ungdom koster mer enn smÄbarn, dere kan nekte Ä tro det, men plutselig stÄr dere midt i det og merker det ;)

Jeg har to tenÄringer selv, 16-Äringen er mye dyrere i drift enn 13-Äringen.

Jeg skal gÄ med pÄ at det er en periode rett etter at de slutter pÄ sfo som de ikke er sÄ dyre i drift, men sÄ Þker kostnadene betraktelig etterhvert som de vokser til.

Anonymkode: dbdc9...4b7

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oi, koster turn 400 kr i halvÄret?

Her koster det 1.500 kr i halvÄret for 10-Äringen som trener en gang i uka og 2.500 kr i halvÄret for 8-Äringen som trener 2 ganger i uka....

Anonymkode: dbdc9...4b7

Tipper det et type allidrett hvor de gÄr for gÞy. Skal man satse koster det ikke fire hundre lenger. VÄr datter er forbi det stadiet hvor hun gikk fordi det var gÞy en gang i uka en time. NÄ satser hun og det skulle bare mangle nÄr man er tenÄring. Hun trener femten timer i uka og konkurrerer internasjonalt. Da koster det ikke fire hundre i halvÄret. 

Anonymkode: 7fb01...01d

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Heldigvis sÄ liker hun klÊr fra Cubus, H&M og KappAhl ennÄ. Hun er 14 Är, og er ikke nÞye pÄ klesmerke overhodet. Her mÄ jeg kjÞpe nye bukser, hun vokser ennÄ.

Hun driver med en dyr idrett, hun holder pÄ med ridning. Det prioriteres da det hjelper henne sÄ mye i forhold til motorikk osv.

NĂ„ var hun nok billigere i drift da hun var liten, hun kunne arve mer klĂŠr da.

Pc har hun ikke, hun er ikke interessert. Mobil har hun, og sykkelen samler mest stÞv utenfor her. UtgiftsnivÄet legger en seg nesten pÄ selv, i forhold til hva man handler til barnet og ungdommen.

Her Ăžnsker hun seg heller dyre ting til bursdag og jul.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Heldigvis var det Ä ha smÄbarn "billig" for meg. Men jeg var en mester i Ä finne det jeg trengte brukt, pÄ salg, arve, lÄne etc. Hadde bedre rÄd da barna var smÄ. 

 

NÄ derimot, det er ikke til Ä komme unna at ting koster. Vet faktisk ikke helt hva som er dyrt, det bare er det, sÄ prioriteringene om hva vi faktisk trenger, og kan kjÞpe er blitt mye hardere. 

Men som nevnt, brukte jeg ikke samme summer pÄ klÊr og utstyr som deg, da barna var smÄ. SÄ for deg vil det kanskje ikke bli noe dyrere med store barn? 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei men hun gjÞr det. 

Anonymkode: 7fb01...01d

Poenget er at dette ikke er noe man MÅ gjĂžre. Klart det koster mer enn et barnehagebarn hvis man bare kjĂžper de dyreste merkeklĂŠrne, ungen gĂ„r pĂ„ ridning og kjĂžrer slalĂ„m etc. Men det er et *valg* man har om Ă„ bruke mye penger. Barnehage og SFO er sjelden et valg, med mindre man ikke er i jobb. 

Anonymkode: eb660...149

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ungdommer MÅ ikke ha dyre aktiviteter altsĂ„. Jeg er alenemor for en tenĂ„ringsdatter og vi lever pĂ„ eksistensminimum. Hun har ingen aktiviteter som er dyrere enn 400 i halvĂ„ret. Utstyr arves eller kjĂžpes brukt. 

Bare tull at ungdommer nÞdvendigvis er dyrere, det er dere foreldre som har valgt det. 

Anonymkode: 288b9...da5

Men i sÄ tilfelle ville ikke smÄ barn vÊrt sÊrlig dyrere, da barnehage tross alt koster langt mindre nÄr man har lav inntekt. Da minste var 2 Är fikk vi redusert betaling pga lav inntekt. For poenget med trÄden var jo om det kostet mest med smÄ eller store barn? 

 

Anonymkode: 0d618...24b

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

Hehe bare sÄ det er sagt. Jeg handler masse pÄ outleten til bÄde meg selv og mannen. Jeg handler merkeklÊr men minst pÄ 50% salg om ikke 70% salg. Jeg bruker mye merkeklÊr dog ikke av den dyreste sorten slik  som Gant. Men, jeg kjÞper aldri til fullpris. Har nÄ hele dommergarderoben klar fordi jeg handlet Jean Paul varer til 70% avslag.

ungene fÄr reima og vikingsko men stort sett pÄ salg. Reima kjÞper jeg aldri til fullpris. Viking har jeg forelÞpig kun handlet pÄ salg. Jeg elskee merkevarer da kvaliteten er deretter men jeg jakter alltid pÄ gode tilbud.  Ungene har mye klÊr da, mer enn de trenger sÄ der har jeg noe Ä lÊre.  Votter og diverse forsvinner i barnehagen sÄ der mÄ jeg kjÞpe ekstra,.

inntekten er alminnelig for de som lurer. Kanskje 1mill i Äret pÄ mannen og meg. Har regninger som skal betales og lever ikke "fett" men helt ok.

 

hi

Anonymkode: 2033f...54f

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tipper det et type allidrett hvor de gÄr for gÞy. Skal man satse koster det ikke fire hundre lenger. VÄr datter er forbi det stadiet hvor hun gikk fordi det var gÞy en gang i uka en time. NÄ satser hun og det skulle bare mangle nÄr man er tenÄring. Hun trener femten timer i uka og konkurrerer internasjonalt. Da koster det ikke fire hundre i halvÄret. 

Anonymkode: 7fb01...01d

Hmm, det hÞres sÄ....bÊrumsk ut.

Anonymkode: d8638...22a

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg betaler 5500kr for to barnehagebarn samt 2400kr for en pÄ SFO. Barnehagebarna har to dresser hver (reima) , hÞstdresser, luer, votter, ull, fleece og akt som hÞrer med. Jeg kjÞper ogsÄ ordentlige sko som f.eks reima til vinteren. De vokser fort sÄ det blir endel nye klÊr ogsÄ. 

Skolegutten trenger ogsÄ nye klÊr men har ikke like mye utetÞy. Ett par vinterjakker og en utebukse samt luer og diverse.skolegutten er ogsÄ med pÄ ishockey (litt usikker pÄ Ärsprisen).

 

det blir 8000kr i mnd bare i barnepass. I tillegg bruker vi sikkert 3000kr i mnd til klÊr til 3stk.

 

Hvordan koster tre ungdommer mer en tre barnehage/SFO barn? De spiser mer, mer til idrett, mobil og PC den forstÄr jeg. Til gjengjeld skal de ikke ha barnevakt og ikke vil de ha hÞstdresser, vinterdresser, ull osv. Kan noen forklare meg hvorfor alle sier det koster mer med ungdom i hus enn smÄbarn? 

Anonymkode: 2033f...54f

Det handler om prioriteringer uansett, men stÞrre barn har litt andre krav kan du si. Uansett sÄ mÄ du huske pÄ at de 8000 kr i mnd du bruker pÄ barnepass fÄr du trukket av pÄ skatten. Det kan du ikke gjÞre med utgiftene til tenÄringer. Det utgjÞr en ganske stor forskjell med tanke pÄ hvor mye skatt du betaler og hvor mye du fÄr ut netto pr mnd.

Anonymkode: a5122...5b8

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hmm, det hÞres sÄ....bÊrumsk ut.

Anonymkode: d8638...22a

Hva da? At ungene lÊrer at dersom de vil komme noen vei med idretten de driver pÄ med sÄ mÄ de satse? Ikke alle syns det er greit med sisteplass vet du :-)

Anonymkode: 7fb01...01d

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Men ogsÄ omvendt.  

De fleste her inne med store barn snakker varmt om smÄbarnstida da alle ungene sovnet klokka 7. 

Jeg kjenner ingen med flere smÄbarn hvor alle ungene sovner klokka 7 hver kveld.  Som regel er leggetida, og nettene, en kamp for minst det ene barnet. I hvertfall i store perioder. Jeg har selv en treÄring som enda vÄkner pÄ nettene (pga ekstrem eksem og klÞe og smerter. Ja han fÄr hjelp.). 

Her inne snakker "alle" som er ferdige med babyer om hvor ufattelig koselig det er med spedbarn.  Alle har glemt nattevÄk og melkespreng og gulping og magesmerter osv osv. 

SpÞr oss med kun smÄbarn igjen om ti Är. Og jeg skal garantere deg at jeg har glemt ut hvor ulidelig vondt det er Ä trÞste et skrikende og blÞdende barn hver natt. I stedet husker jeg hvor idyllisk det var med ungene vÄre som sluknet sammen i samme seng tett inntil hverandre klokka 19. At det har skjedd totalt 3 ganger, det faktumet kommer jeg til Ä ha glemt. 

 

Jeg ser ingen grunn til at det ikke er likt med penger.

Anonymkode: 5635c...418

Vi har barn fra 2-21 Är. Det er mye billigere med smÄbarn enn aktive tenÄringer.

Anonymkode: 84fa4...b11

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
×
×
  • Opprett ny...