Jump to content
Anonym bruker

ūüôčūüŹĽHvordan kan en ten√•ring koste mer enn barnehage/SFO barn?ūüíį

Recommended Posts

Anonym bruker

Jeg betaler 5500kr for to barnehagebarn samt 2400kr for en p√• SFO. Barnehagebarna har to dresser hver (reima) , h√łstdresser, luer, votter, ull, fleece og akt som h√łrer med. Jeg kj√łper ogs√• ordentlige sko som f.eks reima til vinteren. De vokser fort s√• det blir endel nye kl√¶r ogs√•.¬†

Skolegutten trenger ogs√• nye kl√¶r men har ikke like mye utet√ły. Ett par vinterjakker og en utebukse samt luer og diverse.skolegutten er ogs√• med p√• ishockey (litt usikker p√• √•rsprisen).

det blir 8000kr i mnd bare i barnepass. I tillegg bruker vi sikkert 3000kr i mnd til klær til 3stk.

Hvordan koster tre¬†ungdommer mer en tre barnehage/SFO barn? De spiser mer, mer til idrett, mobil og PC den forst√•r jeg.¬†Til gjengjeld skal de ikke ha barnevakt og ikke vil de ha h√łstdresser, vinterdresser, ull osv. Kan noen forklare meg hvorfor alle sier¬†det koster mer med ungdom i hus enn sm√•barn?¬†

Anonymkode: 2033f...54f

Fortsetter under...

Anonym bruker

Du VELGER jo √• gj√łre det dyrt.Du trenger ikke to dresser √• det trenger absolutt ikke v√¶re en s√• dyr dress som reima.√Ö det finnes ogs√• bra ull som er billig,du trenger ikke kj√łpe de dyre bare pga merket.

Anonymkode: 1cd27...87e

Anonym bruker
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du VELGER jo √• gj√łre det dyrt.Du trenger ikke to dresser √• det trenger absolutt ikke v√¶re en s√• dyr dress som reima.√Ö det finnes ogs√• bra ull som er billig,du trenger ikke kj√łpe de dyre bare pga merket.

Hvordan mener du at du svarer på hi sitt spm?

Anonymkode: 57458...638

Mamma`n til Will& Ailo
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg betaler 5500kr for to barnehagebarn samt 2400kr for en p√• SFO. Barnehagebarna har to dresser hver (reima) , h√łstdresser, luer, votter, ull, fleece og akt som h√łrer med. Jeg kj√łper ogs√• ordentlige sko som f.eks reima til vinteren. De vokser fort s√• det blir endel nye kl√¶r ogs√•.¬†

Skolegutten trenger ogs√• nye kl√¶r men har ikke like mye utet√ły. Ett par vinterjakker og en utebukse samt luer og diverse.skolegutten er ogs√• med p√• ishockey (litt usikker p√• √•rsprisen).

det blir 8000kr i mnd bare i barnepass. I tillegg bruker vi sikkert 3000kr i mnd til klær til 3stk.

Hvordan koster tre¬†ungdommer mer en tre barnehage/SFO barn? De spiser mer, mer til idrett, mobil og PC den forst√•r jeg.¬†Til gjengjeld skal de ikke ha barnevakt og ikke vil de ha h√łstdresser, vinterdresser, ull osv. Kan noen forklare meg hvorfor alle sier¬†det koster mer med ungdom i hus enn sm√•barn?¬†

De må ha uteklær og varme klær selv om de er tenåringer og klærne blir gjerne dyrere jo eldre de blir.

Lommepenger er det også vanlig at de får..

Konfermasjon og regulering

Hygieneartikkeler 

Anonym bruker
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan mener du at du svarer på hi sitt spm?

Du skj√łnte ikke det? Hvis du velger √• bruke 3000 kr i mnd p√• barnekl√¶r (det er jo helt sykt!) doble sett med Reimadresses og ull i hue og r√¶va s√• blir det dyrere med sm√•. Men, hvis man ikke sl√łser vekk tusenlapper p√• merkekl√¶r og un√łdvendige ting s√•vil nok ten√•ringer komme opp i en anseelig sum i driftskostnader i forhold.¬†

Anonymkode: 574a2...772

Anonym bruker
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ten√•ringer trenger ikke parkdresser men de m√• ha yttert√ły til langrenn, alpint, pent, friluftsliv og skole. Hvis du er heldig holder det to √•r f√łr de vokser ut av det. De m√• ha badet√ły, ski, snowboard, sk√łyter, sykkel osv. Mange g√•r p√• aktiviteter som krever mye utstyr i tillegg til selve treningsutgiften, utgifter til konkurranser og trening.

Det sosiale koster mer og når dere skal på ferie kostet tenåringen like mye som en ekstra voksen.

De spiser mye mer og kl√¶r og sko¬†blir dyrere n√•r de m√• over p√• voksne st√łrrelser.

S√• kommer tannregulering, konfirmasjon og f√łrerkort. De skal ha ukepenger (eller tilsvarende). Plutselig skal de p√• spr√•kreise eller trenger ekstraundervisning.

Det går rett og slett mye penger når de blir eldre.

Anonymkode: 042e2...33a

Annonse

Anonym bruker
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ten√•ringene v√•re skal ha ull, turkl√¶r, vinterkl√¶r, sko og st√łvler, jakker, hansker, votter, luer de ogs√•. I tillegg er deres kl√¶r MYE dyrere enn to√•ringens kl√¶r.¬†

13-√•ringen trengte nytt turutstyr (bukse, jakke, sko), nytt regnsett (bukse, jakke, st√łvler), nye vinterkl√¶r (jakke, bukse, st√łvler, votter, hansker, luer, halser, skjerf) samt ullundert√ły, fleecesett, ullsokker osv. Han er lang, s√• bruker voksne st√łrrelser.¬†

17-√•ringen trengte alt nytt han ogs√•, men han g√•r ikke p√• en skole som driver mye med friluftsliv, s√• der trengte vi ikke kj√łpe turutstyr.

i tillegg skal tenåringene ha busskort, mobil, treningsutstyr, treningakonrigebtee og noe lommepenger. De er sykt mye dyrere i drift enn toåringen, selv når man tar med bhg i regnestykket. 

Anonymkode: 84fa4...b11

Anonym bruker

Det med kl√¶r kan du jo regulere. ¬†Ingen barnehagebarn trenger to nye reimadresser hver vinter. De aller aller fleste klarer seg fint med √©n. ¬†Den kan tom v√¶re kj√łpt brukt.

Vi har barn i samme aldersgruppe¬†som deg, og bruker like mye i barnepass, men vi bruker ikke 36.000 i √•ret p√• kl√¶r og sko alts√•. Og v√•re barn har godt yttert√ły.¬†

Når det er sagt, så tror jeg mye av forskjellen i forbruket på store og små barn er at det ene går rett fra konto, mens det andre merker man. Vi betaler nesten  100.000 i året i barnepass. Dette er jo penger vi aldri ser noe til, da de trekkes automatisk. 

Mens man kjenner mye mer p√• det n√•r man st√•r i butikken og betaler flere tusenlapper for nytt t√ły.¬†

Dette for√łvrig et tema som bke godt diskutert i¬†helga. ¬†ūüėä du finner sikkert den gamle tr√•den om du bare blar litt.¬†

Anonymkode: 5635c...418

Anonym bruker

Jeg har jente som er ten√•ring en gutt i sm√•skole alder og en baby. Vel babyen er dyrest! Min jente er blitt s√• stor at hun g√•r inn i voksen kl√¶r XS/s og jeg handler masse p√• outletter feks vestby til henne. Slik har hun f√•tt merke kl√¶r til en liten pris. Kj√łpte feks Elvis bukse til henne til den nette summen av 150 kronerūüėú i levis butikken! Hun for dyre ting til bursdag og jul men det for jammen meg han mellomste ogs√•! Hun har en dyr hobby men den deler hun med meg s√• vi gj√łr det sammen da blir det ikke like dyrt! Synes ellers ikke at ting er noe s√¶rlig dyrere for henne. Hun st√•r ikke p√• ski og de gangene hun har gjort det har hun f√•tt l√•ne mine ting da vi er omtrent like h√łye og har samme sko st√łrrelse.

Anonymkode: 23685...bd9

Plutselig_gravid

En ten√•ring trenger ikke koste mer enn barnehagebarn, men barnehagebarn trenger ikke √• koste s√• mye som dine gj√łr heller!

Min ten√•ring koster veldig lite i forhold til de tre yngste (1 i bhg og 2 p√• SFO). Han har billige interesser som han betaler selv. Kl√¶r utover basisgarderoben betaler han selv. Skal han ha merkekl√¶r betaler han selv mellomlegget. Vi bor p√• bygda s√• siden kino og s√•nne ting er langt unna velger han heller ikke √• dra s√• veldig ofte. Han spiser mye, men det gj√łr jaggu de yngste ogs√• med sine 3 matpakker pr. dag.¬†

Men at du HI har s√• dyre barn som du har velger du selv! De tre yngste mine har ikke to av alt og de arver av hverandre og andre, vi kj√łper brukt, g√•r p√• loppemarked eller xxl. I fjor var vinterkl√¶r/sko budsjettet 0 kr :)¬†Og barna mine f√•r ogs√• kvalitetsvinterkl√¶r... Vi bruker ikke 3000 kr i kl√¶r i √•ret p√• kl√¶r en gang.

Anonym bruker

Vår eldste har busskort til 400,- mnd og mobil til 300,- pr mnd. I tillegg trener hun på en idrett som koster 6000,- pr år i kontigent og ca 3000,- pr konkurranse som er fem ganger i året. Hun må ha drakter og utstyr til konkurransene som lett kommer på 10.000,- i året. I tillegg alt av klær og sko og sosiale ting. Ikke billig med tenåring nei. I tillegg har vi to til. Dyrere nå enn når de var små. Og nå skal de snart til å ta sertifikat. 

Anonymkode: 7fb01...01d

Anonym bruker
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du skj√łnte ikke det? Hvis du velger √• bruke 3000 kr i mnd p√• barnekl√¶r (det er jo helt sykt!) doble sett med Reimadresses og ull i hue og r√¶va s√• blir det dyrere med sm√•. Men, hvis man ikke sl√łser vekk tusenlapper p√• merkekl√¶r og un√łdvendige ting s√•vil nok ten√•ringer komme opp i en anseelig sum i driftskostnader i forhold.¬†

Anonymkode: 574a2...772

Jeg kj√łper vinterdress til 1000 kr stk. Det er 2000 kroner. Det er dresser som er vanntette og slitesterke. Nei, lindex m√•ler seg ikke med det (ja, jeg har pr√łvd). Jeg m√• ha to i tilfelle de heller slaps ned i halsen og dressen blir v√•t. Osv.

Luer er ikke dyrt, men votter koster 300-400 kr stk. Vintersko 1000 kr stk. Må ha ekstra i tilfelle det er vått. 

Kommer fort opp i 10 000 kroner ved sesongskifte. Fordi barnehagebarn trenger teknisk bedre t√ły enn ten√•ringer som ikke sitter i s√łledammer og er litt mer fornuftige. Og prisen er ikke inkl barnehageutgift. Full pris p√• to barn I bhg er 5000 kr her. Hver eneste m√•ned. S√• kommer fritidsaktiviteter i tillegg hvis barnet g√•r p√• det . Det er dog ikke mye.. Ofte 2000 kr/halv√•ret¬†

Anonym bruker
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kj√łper vinterdress til 1000 kr stk. Det er 2000 kroner. Det er dresser som er vanntette og slitesterke. Nei, lindex m√•ler seg ikke med det (ja, jeg har pr√łvd). Jeg m√• ha to i tilfelle de heller slaps ned i halsen og dressen blir v√•t. Osv.

Luer er ikke dyrt, men votter koster 300-400 kr stk. Vintersko 1000 kr stk. Må ha ekstra i tilfelle det er vått. 

Kommer fort opp i 10 000 kroner ved sesongskifte. Fordi barnehagebarn trenger teknisk bedre t√ły enn ten√•ringer som ikke sitter i s√łledammer og er litt mer fornuftige. Og prisen er ikke inkl barnehageutgift. Full pris p√• to barn I bhg er 5000 kr her. Hver eneste m√•ned. S√• kommer fritidsaktiviteter i tillegg hvis barnet g√•r p√• det . Det er dog ikke mye.. Ofte 2000 kr/halv√•ret¬†

Merkelig. Mine er varme og t√łrre i dress fra Kappahl. Og reservedress kj√łper jeg brukt om vi ikke har arvedress tilgjengelig. Samme med sko. Ett nytt (og dyrt) par, reserveskoene er arvet. Det er jo ikke ofte de er i bruk.

Anonymkode: 662da...d03

Annonse

Plutselig_gravid
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Et lite tips: Jeg fikk meg en ahaopplevelse for 2 år siden da jeg oppdaget at votter for 17 kr på XXL var like varme og vanntette som hestravottene til 500 kr...

Anonym bruker
7 minutter siden, Plutselig_gravid skrev:

En ten√•ring trenger ikke koste mer enn barnehagebarn, men barnehagebarn trenger ikke √• koste s√• mye som dine gj√łr heller!

Min ten√•ring koster veldig lite i forhold til de tre yngste (1 i bhg og 2 p√• SFO). Han har billige interesser som han betaler selv. Kl√¶r utover basisgarderoben betaler han selv. Skal han ha merkekl√¶r betaler han selv mellomlegget. Vi bor p√• bygda s√• siden kino og s√•nne ting er langt unna velger han heller ikke √• dra s√• veldig ofte. Han spiser mye, men det gj√łr jaggu de yngste ogs√• med sine 3 matpakker pr. dag.¬†

Men at du HI har s√• dyre barn som du har velger du selv! De tre yngste mine har ikke to av alt og de arver av hverandre og andre, vi kj√łper brukt, g√•r p√• loppemarked eller xxl. I fjor var vinterkl√¶r/sko budsjettet 0 kr :)¬†Og barna mine f√•r ogs√• kvalitetsvinterkl√¶r... Vi bruker ikke 3000 kr i kl√¶r i √•ret p√• kl√¶r en gang.

Du må jo ta med det tenåringen betaler selv også. Det at de etter hvert kan ta egen jobb hjelper jo på, men for mange er det viktigere å satse på skole og det er ikke bare lett for en på 15 å finne jobb.

Anonym bruker
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

√Ö bare tull √• bruke 1000 kr per stykk p√• vintersko!s√• jo du VELGER √• gj√łre det dyrt

Himmel og hav

I tillegg til det alle andre skriver, s√• f√•r du fradrag p√• skatten for utgifter til barnehage og sfo. Det gj√łr du ikke for utgifter til ten√•ringer.

Anonym bruker
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ten√•ringer trenger ikke parkdresser men de m√• ha yttert√ły til langrenn, alpint, pent, friluftsliv og skole. Hvis du er heldig holder det to √•r f√łr de vokser ut av det. De m√• ha badet√ły, ski, snowboard, sk√łyter, sykkel osv. Mange g√•r p√• aktiviteter som krever mye utstyr i tillegg til selve treningsutgiften, utgifter til konkurranser og trening.

Det sosiale koster mer og når dere skal på ferie kostet tenåringen like mye som en ekstra voksen.

De spiser mye mer og kl√¶r og sko¬†blir dyrere n√•r de m√• over p√• voksne st√łrrelser.

S√• kommer tannregulering, konfirmasjon og f√łrerkort. De skal ha ukepenger (eller tilsvarende). Plutselig skal de p√• spr√•kreise eller trenger ekstraundervisning.

Det går rett og slett mye penger når de blir eldre.

Alts√•, barnehagebarn skal ogs√• ha sk√łyter, sykkel, ski, badet√ły. Samt vogn og mye dyrere bilstoler. Man har ogs√• utgifter til fritidsaktiviteter. Hvis man ikke velger √• ikke ha aktiviteter for barna, men det gjelder jo ogs√• for ten√•ringer.

Reiser blir dyrt så lenge barnet er over to år. 

Konfirmasjon, regulering osv er dyrt. Og mat. Helt enig! Ang√•ende f√łrerkort s√• betalte jeg det selv. Mine barn kommet til √• f√• det av penger jeg sparer av barnetrygden. Kl√¶r er ikke s√• mye dyrere, man velger jo ogs√• om man vil ha merke eller H&m. Og ten√•ringer kan jo v√¶re med √• betale for ekstra dyre kl√¶r. Ukepenger f√•s ved at man bidrar, iallefall i mine √łyne, og man kommet likevel ikke opp i summen for barnepass.¬†

Jeg vil påstå at småbarn er dyrere frem til skolestart. Vi har tre små i natt barnehage, som koster oss over 10000 kr i mnd (kostpenger 2500 kr). 

Anonymkode: 7aa6e...0ce

Anonym bruker

Kanskje bruker vi 2000kr i mnd p√• kl√¶r og ikke 3000. Reima kj√łper jeg ofte p√• salg, minst 30%. Jeg mener de er bedre p√• slitestyrke og at de t√•ler vann godt. I tillegg er de varme. Ungene g√•r i en utebarnehage √• m√• ha to dresser. Hvis den ene bl√•r v√•t m√• de ha skifteretten og jeg m√• rekke √• vaske de.

arvekl√¶r blir det lite av. Har en skolegutt og to tvillingjenter. Jentene arver noe etter gutten men gutten har ofte veldig guttekl√¶r og jentene vil ha rosa og kl√¶r uten biler p√•. Sko (viking) handler jeg p√• salg. Var nylig 2 for 1 p√• Skoringen s√• fikk alle ungene dyre sko der til en billig pris. Luer osv har vi noe dyrt og noe billig. Utet√ły bruker heg endel penger p√• (frivillig). Vanlige innekl√¶r kj√łper jeg p√• KappAhl, hm, name it og andre billigkjeder.

hi

Iiiiik

Men n√•r du velger et s√•pass h√łyt utgiftsniv√• til sm√• barn, n√•r tenker du at det slutter? N√•r de begynner p√• barneskolen? N√•r de begynner p√• ungdomsskolen? N√•r de begynner p√• videreg√•ende? Tror du ikke at hvis du har l√¶rt dem at det kun er det dyreste som er godt nok, s√• varer det ogs√• etter at du har blitt ungdommer?¬†

Mine sm√•barn har aldri v√¶rt s√• dyre som dine, og de store barna er heller ikke s√• dyre som mange andre. Hos oss er det allikevel s√•nn at 18-√•ringen er dyrere enn sine s√łsken. Det er ikke lett √• overbevise deg om det, det skj√łnner jeg, s√• du f√•r holde fast i h√•pet om at dere f√•r bedre r√•d etter hvert som barna blir st√łrre. Hos oss har √•rene fra de sluttet p√• SFO og et¬†inn i ungdomsskolen v√¶rt gode rent √łkonomisk.¬†

Anonym bruker

B√•de til voksne og barn kan man velge en del utgifter. Vi voksne trenger ikke bruke 300.000 p√• bil. Vi trenger ikke mer enn en penkjole og vi trenger ikke spise ute med venninner. P√• samme m√•te trenger ikke barnehagebarn dress fra reima eller isbj√łrn og ingen trenger sportsutstyr eller feriereiser. Ten√•rene er nok like vell den tiden jeg mener det er mest problematisk √• ikke kunne v√¶re med p√• omtrent det samme som vennene. Det g√•r an √• gj√łre det veldig billig ved √• si nei til alt, men da gir du ikke barna dine noen god ungdomstid. Merkekl√¶r og fint utstyr er bare for mor og far sin skyld i barnehage√•rene. I ten√•rene kan det v√¶re n√łdvendig for ikke √• falle utenfor sosialt.¬†

Det er etter min mening bedre å spare penger når barna er små for å kunne gi dem litt mer når de blir eldre enn omvendt.

Plutselig_gravid
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må jo ta med det tenåringen betaler selv også. Det at de etter hvert kan ta egen jobb hjelper jo på, men for mange er det viktigere å satse på skole og det er ikke bare lett for en på 15 å finne jobb.

Ja, jeg tar med det ten√•ringen betaler selv. Han f√•r lite penger fra oss¬†og sp√łr etter lite penger fra oss.(Vi betaler 200 kr i mobil og ca 500 i lommepenger)¬†Han¬†hjelper besteforeldre (og andre eldre) mye med vedlikehold av hus og gressklipping/sn√łm√•king o.l.¬†¬†s√• det meste han tjener kommer derfra :)¬†Min ten√•ring er veldig billig i drift. Nestemann som blir ten√•ring blir veldig mye dyrere pga interesser !¬†:)

Anonym bruker

Her spiser tolvåringen mer enn mannen min...

Anonymkode: c391c...5bd

Twintipp

Nå har jeg bare en, men det var mye dyrere da han var liten enn nå.

Vokste ut av kl√¶r og st√łrrelser fort, og bhg hver mnd er det samme som treningsavgiften to ganger i √•ret.

Utstyr han trenger √łnsker han seg gjerne til jul og bursdag, s√• her er det mye billigere med en 11,5 √•ring enn et bhgbarn.

Anonym bruker

Tenåringer er dyrt. Mye dyrere enn småbarn.

Min nå 17 åring trenger jo ikke nye klær hele tiden, men som andre har nevnt over her, så er klær til tenåringer mye dyrere enn klær til småbarn. Ikke vil de ha Cubus eller hm klær heller.
Han har heldigvis f√•tt seg helgejobb n√•, og det hjelper p√• √łkonomien, men kan jo ikke forvente at han betaler alt for seg heller.

Ten√•ringer spiser mye, sikkert det dobbelte av det jeg gj√łr.

N√• fikk han sn√łscooterkl√¶r i fjor fordi alt han hadde var for sm√•tt. Fant heldigvis p√• kampanje, men m√•tte ut med 4000,- pluss sko.
Andre vinterklær må han også ha.

Lommepenger, sn√łscooterlappen, billappen holder vi p√• √• spare til n√•, selv om han tror han m√• betale for den selv, s√• regner jeg med p√• √• m√•tte hjelpe han.

Som nevnt så er tenåringer dyre å ha med på ferie

Vi har aldri hatt s√• d√•rlig r√•d som vi har n√•, med 12 √•ring og 17 √•ring i hus. Dette tross at jeg har g√•tt mye opp i l√łnn de siste √•rene, da jeg har utdannet meg.

Anonymkode: 4bc56...365