Gå til innhold

Er dere redd for døden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For egen eller andres død?

Jeg kjenner veldig på det nå.

Jeg har vært veldig distansert til døden. Har nesten ikke innsett hva det innebærer. Når noen har dødd så har det på en måte ikke gått skikkelig inn på meg. Det har vært litt som et skuespill.

Det er rett og slett for stort for at jeg skal kunne fatte det.

Når jeg har blitt tvunget til å gå inn i tanker rundt døden, blant annet pga. jobben min, så merker jeg hvor vettskremt jeg egentlig er. Redd for å miste dem jeg er glad i. Redd for å selv måtte si farvel - hvordan klarer man å se på barna sine og vite at det er siste gang? Redd for å ikke leve et liv som gjør at jeg, når tiden er inne, kan se meg fornøyd med det som har vært..

Jeg kjenner virkelig på dødsangsten, fordi jeg har åpnet opp for refleksjoner rundt hva døden faktisk er.

Anonymkode: cc8bd...cb1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min egen død er jeg ikke redd for, den gleder jeg meg til.

Mine barns død frykter jeg mer enn noe annet. Det hadde jeg aldri takla.

Anonymkode: 8f47c...977

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min egen død er jeg ikke redd for, den gleder jeg meg til.

Mine barns død frykter jeg mer enn noe annet. Det hadde jeg aldri takla.

Gleder du deg til din egen død? Tenker du at vi har noe bedre i vente? Interessant. 

Det å miste barnet mitt har jeg ikke engang turt å tenke noe rundt. 

HI

Skrevet

Jeg er ikke redd for døden. Jeg er litt redd for hva som kan komme før døden inntreffer (feks. å havne i en bilulykke og ha det skikkelig vondt før jeg dør), men jeg er ikke redd for å dø.

Anonymkode: 34490...358

Skrevet

Jeg er ikke redd for egen død, da jeg jobber i et yrke hvor jeg nesten daglig er med på dødsfall. Andre sin død gruer jeg meg til, da jeg aldri har opplevd dødsfall i nær familie. Jeg har alle besteforeldre, foreldre, tanter, onkler og søskenbarn i god behold. Til og med to oldemødre, som enda bor hjemme og klarer seg temmelig greit. 

Jeg er forberedt på at det en dag vil skje, men hvordan det vil gå inn på meg er jeg mer usikker på. Jeg er virkelig redd for at barna mine skal dø, og føler meg ikke klar til at foreldrene mine heller skal gå bort. De tankene tar livet av meg, det hadde jeg nok ikke taklet særlig bra. 

Jeg er derimot mer forberedt på at oldemødrene mine kanskje vil dø om få år, og det skremmer meg ikke. Dem er såpass gammel, at tiden deres kan være inne når som helst i grunn. De har levd ett langt og godt liv, og vi er stadig innom for å hilse på. Jeg ville ikke hatt dårlig samvittighet for at jeg ikke var tilstede iallefall :)

Men døden er vanskelig og utrygg for dem rundt. 

Anonymkode: 320f6...559

Skrevet

Døden er like naturlig som fødsel. Var mer redd før. Nå bare håper jeg at jeg lever til jeg blir 70år, kjenner så mange som har gått bort altfor tidlig. Og så håper jeg at jeg dør før ungene mine. Det motsatte hadde knust meg helt.

Anonymkode: 9cfe2...c09

Skrevet

Jeg er heller ikke redd for å VÆRE død, men er redd for veien dit; om jeg kommer til å lide på noen måte. Håper at når den dagen kommer, så sovner jeg stille og smertefritt inn mens jeg sover, uten å vite noe. Det samme gjelder barna mine. Er ikke redd for at de skal "være døde", men det skremmer meg vanvittig å tenke på ulykker,  sykdom eller andre ting der de ville måtte lide, uten at jeg kan ta det bort! 

Anonymkode: c3baf...2bc

Skrevet

Nei, ikke redd for døden. Men er redd for å forlate folk for tidlig, mens de enda trenger meg.

Anonymkode: e14fa...773

Skrevet

Ikke redd for å dø, men redd for at de jeg er glad i dør.

Anonymkode: f5480...95a

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Døden er like naturlig som fødsel. Var mer redd før. Nå bare håper jeg at jeg lever til jeg blir 70år, kjenner så mange som har gått bort altfor tidlig. Og så håper jeg at jeg dør før ungene mine. Det motsatte hadde knust meg helt.

Anonymkode: 9cfe2...c09

Eh....du vil ikke bli eldre?

Anonymkode: b4a90...ce7

Skrevet

Jeg er ikke redd for døden, men redd for å dø fra barna mine mens de er barn/unge

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Gleder du deg til din egen død? Tenker du at vi har noe bedre i vente? Interessant. 

Det å miste barnet mitt har jeg ikke engang turt å tenke noe rundt. 

HI

Jeg gleder meg til å dø ja. Hva som kommer etter har jeg ingen formening om, men ser lite mening med å livet i seg selv. Det beste med livet er å vite at jeg en gang skal dø og slippe alt. Å vite at jeg kanskje skal leve rundt 50 år til gjør meg små-dårlig. En av mine store drømmer er faktisk å få en dødlig sykdom som ender alt i løpet av få mnd. Når jeg dagdrømmer handler det ofte om dette. Sykt ja, men også vanvittig deilig å ikke frykte slik.

Skrevet

Jeg er redd for å dø for tidlig ja, jeg vil jo oppleve å bli gammel, VELDIG gammel!

Gjest grønteple
Skrevet

Ikke redd for å dø, for da får jeg være sammen med datteren min! 💖

Skrevet
Akkurat nå, grønteple skrev:

Ikke redd for å dø, for da får jeg være sammen med datteren min! 💖

😢😢😢😢❤❤❤❤

HI

Skrevet

Da må du ha det veldig dårlig hvis du ønsker å dø.Hmm .jeg har det også ofte dårlig men ønsker vel ikke å dø akkurat men synes livet er tungt.

Anonymkode: 15d27...130

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gleder meg til å dø ja. Hva som kommer etter har jeg ingen formening om, men ser lite mening med å livet i seg selv. Det beste med livet er å vite at jeg en gang skal dø og slippe alt. Å vite at jeg kanskje skal leve rundt 50 år til gjør meg små-dårlig. En av mine store drømmer er faktisk å få en dødlig sykdom som ender alt i løpet av få mnd. Når jeg dagdrømmer handler det ofte om dette. Sykt ja, men også vanvittig deilig å ikke frykte slik.

Dette hørtes fryktelig trist ut.

Kan det være at du kan få noe hjelp med tankene? 

HI

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uansett hva årsaken er til at du føler det slik kan du få det bedre. Kan du ikke gjøre det som et mål - at du skal ha det bedre de neste årene enn det du har det nå?

Ta tak i årsaken til at du føler det slik og skaff deg hjelp, du kan også få tilbake livsgleden.

Anonymkode: d637f...8f5

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uansett hva årsaken er til at du føler det slik kan du få det bedre. Kan du ikke gjøre det som et mål - at du skal ha det bedre de neste årene enn det du har det nå?

Ta tak i årsaken til at du føler det slik og skaff deg hjelp, du kan også få tilbake livsgleden.

Anonymkode: d637f...8f5

Ser ingen løsning, har alltid hatt det slik, så vet ikke et annet liv. Har det fint innimellom, og kan både le og kose meg, men det er bare for å flyte med livet fordi jeg er en del av det.

Mannen vet hvordan jeg føler, og han vet også at jeg ikke kommer til å gjøre noe med det selv for ungenes skyld. Men han vet også at jeg aldri kommer til å ta disse gu-kontrollene for celleforandringer eller mammografi. Det ville liksom vært som å stikke kjepper i hjulene for min egen lykke. Døden er både, kan ikke skjønne at set er noe å frykte. Det blir som å legge seg om kvelden når en er skikkelig sliten, ingenting er vel bedre enn det.

Skrevet

Nei, jeg er ikke redd for döden. Jeg ligger å venter på den nå, Siden jeg har avsluttet min behandling. Har ikke noe mer å gjöre. Det eneste jeg ikke vil er å forlate mine barn og mann.

Skrevet

Nei, jeg er ikke redd for døden eller å være død. Noen ganger tenker jeg at det må være deilig å slippe kroniske smerter og sykdom. Jeg lever hver eneste dag med sykdom og smerter, men det er ikke en sykdom som tar livet av meg, bare sliter meg ut.

Men jeg er redd for å dø for tidlig, jeg har barn som trenger mammaen sin, og jeg ønsker å følge de til de blir voksne, forhåpendligvis se barna mine lykkelig og "trygt plassert" med partnere, jobb osv. Se at det går bra med dem, også ønsker jeg å oppleve det å få barnebarn.

Anonymkode: 53674...ca2

Skrevet
25 minutter siden, hilde og gutta skrev:

Nei, jeg er ikke redd for döden. Jeg ligger å venter på den nå, Siden jeg har avsluttet min behandling. Har ikke noe mer å gjöre. Det eneste jeg ikke vil er å forlate mine barn og mann.

Så godt at du ikke føler frykt. Men det må være ubeskrivelig vanskelig. Ord strekker ikke til ❤

HI

Skrevet

Var mer redd før, etter flere år på sykehjem i helseyrket har jeg sett flere dø, og det er ikke lenger skremmende . Heller redd for å miste noen jeg er glad i

Anonymkode: 7225a...c3f

Skrevet

Nei, jeg er ikke redd for døden. Jeg har opplevd så mye oversanselig at jeg er overbevist om at det venter et liv på andre siden. Men jeg vil ikke forlate datteren min. Hun er så knyttet til meg og jeg ønsker henne ikke den smerten.

Anonymkode: 549e1...cd1

Skrevet (endret)

Hvordan er det mulig å ikke være redde fir å dø? Døden er slutten, kroken på døren, finito .... det skjer ingenting etter døden. Man slutter og finnes også blir man glemt.

Har i perioder ekstrem dødsangst, både på egne og andres vegne. Våkner om natten og får ikke puste fordi jeg er så redd. Det ble litt bedre en periode etter at jeg så enteportasje på TV fra et sykehjem med en gjeng skrøpelige  gamlisser.  Det hadde det utrolig kjipt på sykehjemmet. Begge alternativene er ille: Enten dø ung eller tilbringe alderdommen på hjem fordi omgivelsene betrakter deg som verdiløs. Nå alternerer jeg mellom det å vare redd for å dø og redselen for å bli gammel.

Endret av MammantilNurket

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...