Gå til innhold

Gutten min ble glemt ute..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Man legger da ikke skylden over på barnet!! "Kunne bare gått inn" 

Kan være han hadde fått panikk og ikke visste hvor de andre var.  Her er også dørene så tunge at ikke alle klarer å åpne de, og vinduene er i 3.etg! 

Skjønner ikke at det er mulig! Vi teller over barna våre flere ganger daglig, spesielt i overgangssituasjoner, som når man har gått inn.

Opplvede det samme med min sønn på 2 år. Han ble glemt i bhg uteområde i skogen. Altså, han måtte gjennom to porter, opp en lang trapp for å komme seg til barnehagen. En av de ansvarlige sluttet og har inne jobbet i bhg siden. Tenkt dere følelsen en mamma har når både mor og far kommer for å hente 2-åringen sin og begge assistentene på jobb ikke hadde sett ham på flere timer, og foreslo st noen andre sikkert hadde hentet ham. Gutten sto alene i skogen (hadde stått der i flere timer) og hylskrek! Han er 11 år nå, men husker dette godt! Leverte ikke ham igjen før ped.lederen lovde at det aldri kom til å skje igjen.

Anonymkode: 491ce...d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gir opp

Anonymkode: 24dab...b4c

Ja, du har ikke så mye å komme med nei. Vår bhg har selvsagt dør med håndtak barna selv når så de kan åpne dørene. Dørene er lette å dytte unna om de kommer mot et barn for å unngå klemming. I tillegg er dørene litt mindre enn karmene med myke lister rundt slik at fingrer ikke knekkes eller får særlig vondt om de likevel skulle komme i klem. For slikt skjer jo. 

Barna kan da som de jo bør, kunne gå på do selv og hente / legge ting i garderoben. Helt unødvendig å måtte bruke av voksentiden til å måtte følge og åpne dører! 

 

Anonymkode: a0818...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er noe som skurrer her. Hvor lenge er mange timer? Hvordan er tre åringen? Min tre åring kunne finne på å gjemme seg når de skulle inn å spise. Tilslutt sluttet de å lete etter han og lot han være igjen ute. Det ble litt tårer når han oppdaget at ingen letet, men det skjedde aldri igjen. Jeg var helt enig i at de skulle la han være.

Få litt mere info om situasjon så vi kan gi ert objektive svar.

 

Anonymkode: 21697...7b1

Jepp, her det ugler i mosen. 

Anonymkode: a0818...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, du har ikke så mye å komme med nei. Vår bhg har selvsagt dør med håndtak barna selv når så de kan åpne dørene. Dørene er lette å dytte unna om de kommer mot et barn for å unngå klemming. I tillegg er dørene litt mindre enn karmene med myke lister rundt slik at fingrer ikke knekkes eller får særlig vondt om de likevel skulle komme i klem. For slikt skjer jo. 

Barna kan da som de jo bør, kunne gå på do selv og hente / legge ting i garderoben. Helt unødvendig å måtte bruke av voksentiden til å måtte følge og åpne dører! 

 

Anonymkode: a0818...b96

Tulling

Anonymkode: 24dab...b4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er ikke trolling. Men godt å se at dere reagere slik pga sakens alvorlighet. Han er 3 år. Ingen issues. Kan ikke si hvorfor han ikke valgte å gå inn. Vet ikke hvorfor han ble stående ute å rope på oss. Vet ikke hvorfor han tisset på seg.  Mange ubesvarte spørsmål. Ligner så absolutt ikke han.

HI

Anonymkode: b4fd9...762

Stakkars, stakkars dere og gutten deres. Vet ikke hva jeg hadde gjort men hadde hvert helt ifra meg og lagd et helvete uten like hvis noe sånnt hadde skjedd med mitt barn. 

Ikke hør på idiotsvarene du får her inne. En fortvilet 3 åring "løser " situasjonen gjennom å rope på mamma o pappa. Ja sånn kan små barn agera. 3 åringene i vår bh får heller ikke opp døren.

Anonymkode: 451b9...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hva slags konsekvenser du snakker om. Hvis det er personlige konsekvenser du er ute etter, i form av oppsigelse, får du det neppe som du vil. Også barnehageansatte har et oppsigelsesvern. Det er fint at de unnskylder, og tar hendelsen på alvor. Fra den unnskyldningen må det komme en grundig gjennomgang av saksforløpet. Har de en ansvarlig pr dag, eller skulle alle sørget for å telle? Har de en rutine som innebærer at én voksen har ansvar for et gitt antall barn eller har alle ansvar for alle? Hvorfor er den ene løsningen bedre enn den andre? Har lignende skjedd før? Hvor lang tid tok det før det ble oppdaget? Hvor lang tid kunne det tatt? Hvorfor oppdaget ingen at på hans plass i garderoben var ikke ytterklærne hengt på plass? Var det nok folk på jobb? Skjedde det noe annet inne som tok fokus vekk fra alminnelig forsvarlig drift? 

Ut fra dette må de lage en handlingsplan for i størst mulig grad sikre seg at tilsvarende ikke skjer på nytt. De har helt sikkert et avvikssystem der hendelsen må meldes, og med gjentatt evaluering av tiltakene. Kanskje bør en ansatt få en advarsel, men det er opp til arbeidsgiver å vurdere. 

Og helt uten å fordele skyld til gutten, ville jeg snakket med ham om hva han kunne gjort annerledes. Alle barn opplever dessverre at voksne ikke gjør det de burde gjøre eller gjør noe de ikke burde gjort, og da er det viktig at barna lærer hva de skal gjøre. Kunne han lett etter et vindu å banke på f.eks? Gått rundt huset? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette ville jeg også tatt veldig alvorlig! At de ikke savner en liten tass på flere timer?!! 

Synes de voksne som var ansvarlige for ham skal sette seg ned med barnet + dere foreldre og be veldig, veldig pent om unnskyldning til deres sønn. Og love ham på tro og ære at dette ikke skal skje flere ganger. 

Og så la ham få være litt utrygg en periode framover, alle voksne rundt må gi litt ekstra for å se ham og gi ham muligheten til å etablere tilliten på ny. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9/26/2017 den 19.24, Anonym bruker skrev:

Ja som overskriften så glemte barnehagen gutten min ute i flere timer. Når vi hentet var han fortsatt ute og kald. Gjennomvåt av tiss. Dette må få konsekvenser. Hva gjør jeg nå? Har hatt møte med barnehagen som innrømmer svikt, men dette er ikke godt nok. Takknemlig for alle innspill..

Anonymkode: b4fd9...762

Hva ønsker du at barnehagen skal gjøre?

Anonymkode: 24dab...b4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva ønsker du at barnehagen skal gjøre?

Anonymkode: 24dab...b4c

hun skrev jo at hun håpet på at den ansvarlige får sparken.

Anonymkode: 98501...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hun skrev jo at hun håpet på at den ansvarlige får sparken.

Anonymkode: 98501...efb

Hvor har hun skrevet det?  Det har ikke jeg sett

Anonymkode: 24dab...b4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når barn blir forlatt uten forklaring og barnet ikke vet hva som har skjedd så kan barnet bli desorganisert (det kan voksne også bli). Da kan intuitive ferdigheter og ting barnet allerede kan falle bort og barnet blir på en måte hjelpesløs. Barnet blir så stresset og ute av stand til å organisere seg at det å åpne døren kan bli vanskelig, barnet tenker ikke på at barnet må gå til døren etc. Det er primale ferdigheter som kommer frem og det er feks.å rope, hyle etc. eller resignasjon - "jeg venter her til noen kommer tilbake". Dette kan man også se på voksne som blir forlatt eller går seg vill.

Barnets adferd i situasjonen er helt normal og vanlig. Det som ikke er normalt eller vanlig er at barnehagen ikke oppdager at de mangler et barn. Det skjer, men ikke ofte.

Anonymkode: 5b633...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Stakkars, stakkars dere og gutten deres. Vet ikke hva jeg hadde gjort men hadde hvert helt ifra meg og lagd et helvete uten like hvis noe sånnt hadde skjedd med mitt barn. 

Anonymkode: 451b9...74b

Hva legger du i å lage "et helvete uten like", sånn helt konkret? Og tror du at du hadde klart å lage "et helvete uten like" samtidig som du opptrer sivilisert og konstruktivt?

Anonymkode: 2653e...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herlighet for noen uvitende mennesker som virkelig skal legge ansvaret for å komme seg inn i barnehagen på en 3-ÅRING!? :o 

Det kan være mange grunner til at en 3-åring ikke kom seg inn, det er de voksne sitt ansvar å se til at ungen blir med der de skal. Det er tydelig at de bør gå igjennom sine rutiner, opptelling i visse standardsituasjoner er absolutt på sin plass.

Herlighet, håper det går bra m gutten din hi! <3 

Anonymkode: 1d5ff...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke fatte at så mange av dere syns dette er greit, og noen til og med prøver å sette ansvaret over på en 3 åring.

Dette sier noe om at barnehagens rutiner ikke er gode, hva om det blir brann? Vet det er et usannsynlig senario men uansett så kan det være andre situasjoner som dårlige rutiner kan gi alvorlig utfall. Når det skjer en ulykke i en barnehage så spør alle om hvordan noe slikt kunne skje. Man må ta sikkerhet så alvor, her skal man ikke ha noe slingringsmonn. For det er det som lar slike ulykker skje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Elina skrev:

Kan ikke fatte at så mange av dere syns dette er greit, og noen til og med prøver å sette ansvaret over på en 3 åring.

Dette sier noe om at barnehagens rutiner ikke er gode, hva om det blir brann? Vet det er et usannsynlig senario men uansett så kan det være andre situasjoner som dårlige rutiner kan gi alvorlig utfall. Når det skjer en ulykke i en barnehage så spør alle om hvordan noe slikt kunne skje. Man må ta sikkerhet så alvor, her skal man ikke ha noe slingringsmonn. For det er det som lar slike ulykker skje. 

Det er vel ingen som har sagt det er greit (OM det er fakta)?? Noen, som meg, har påpekt at dette høres så usannsynlig ut at det nok ikke er sant. Og har påpekt at det skal veldig mye til for at noe slikt skulle kunne skjedd. Andre har også påpekt at det er greit å lære en 3 åring å åpne døra og vite hva han skal gjøre i liknende tilfeller. Gjør ikke folk det?? Snakker om hva de skal gjøre om dere kommer bort fra hverandre på kjøpesenteret, osv? Er ungene helt uforberedte og hjelpesløse?

En 3 åring greier jo fint gå ut og inn selv, og burde også greie det i en bhg. Hvis det hi skriver er sant burde jo hele bhg legges ned da den ikke er tilpasset til bruk, og bare det at de ikke er ute (da ville jo noen evt ha funnet ungen) sier jo litt om kvaliteten på bhg. Det er også så mange rutiner, og faktorer som bare gjør det helt umulig å skulle kunne glemme et bart ute. Når tydelilg alt dette mangler er ikke dette noen bgh, men en oppbevaringsplass for barn hvor barna bare stenges inne til de blir hentet igjen.

Anonymkode: a0818...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 time siden, Elina skrev:

Kan ikke fatte at så mange av dere syns dette er greit, og noen til og med prøver å sette ansvaret over på en 3 åring.

Dette sier noe om at barnehagens rutiner ikke er gode, hva om det blir brann? Vet det er et usannsynlig senario men uansett så kan det være andre situasjoner som dårlige rutiner kan gi alvorlig utfall. Når det skjer en ulykke i en barnehage så spør alle om hvordan noe slikt kunne skje. Man må ta sikkerhet så alvor, her skal man ikke ha noe slingringsmonn. For det er det som lar slike ulykker skje. 

Er vel ingen som har sagt at dette er greit, men faktum er at selv med allverdens gode rutiner så kan ting glippe. Det er kun vanlige mennesker som jobber i en barnehage og vi mennesker gjør feil innimellom. Derfor kan det være greit å snakke med barnehagen først og ikke kreve at folk får sparken, ringe toppsjefen eller avisen eller politianmelde som noen har foreslått. 

Endret av Tipp topp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Wednesday, September 27, 2017 den 11.13, Evablaum skrev:

Skremt faktisk 

Ja les hva hun skriver. Jeg lot de glemme han ute så han skulle bli skremt. Uff..

Anonymkode: b4fd9...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Tipp topp skrev:

 

Er vel ingen som har sagt at dette er greit, men faktum er at selv med allverdens gode rutiner så kan ting glippe. Det er kun vanlige mennesker som jobber i en barnehage og vi mennesker gjør feil innimellom. Derfor kan det være greit å snakke med barnehagen først og ikke kreve at folk får sparken, ringe toppsjefen eller avisen eller politianmelde som noen har foreslått. 

Har aldri sagt hun skal kreve at folk får sparken osv.. Men de bør helt klart gå igjennom rutinene og se på hva som har skjedd. Kanskje ikke rutinene ble fulgt, kanskje en vikar hadde fått dårlig opplæring, kanskje rutinene rett og slett mangler. Hvem vet? Det er derfor de må gå igjennom saken på en skikkelig måte. Glipp kan skje men man skal alltid gjøre hva man kan for å unngå det. Derfor er det viktig å se på hva som har skjedd for det er det man lærer av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er hårreisende uansett hvordan man vrir og vender på det. Selvom treåringen sikkert kunne gått inn selv så gjorde han ikke det. Han var ute alene uten tilsyn, noe som uten tvil er høyt kritikkverdig. Han var gjennomvåt av tiss og kald, noe som også er kritikkverdig. Barnehagen har feila totalt og legger seg selvsagt langflate og må gå igjennom sine rutiner. Hadde mitt barn på tre år vært ute aleine kunne han fint funnet på å åpne porten og ta seg en tur. Da snakker vi krise! Ingen barn skal under noen omstendigheter bli overlatt til seg selv uten at en voksen har overordnet kontroll eller oversikt, verken med hensikt eller uhell. Det er ikke mulig å forsvare. Alle foreldre skal være trygge på at barna blir godt ivaretatt i barnehagen. Svikt skjer og barnehagen må ta følgene av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Marriet skrev:

Jeg synes dette er hårreisende uansett hvordan man vrir og vender på det. Selvom treåringen sikkert kunne gått inn selv så gjorde han ikke det. Han var ute alene uten tilsyn, noe som uten tvil er høyt kritikkverdig. Han var gjennomvåt av tiss og kald, noe som også er kritikkverdig. Barnehagen har feila totalt og legger seg selvsagt langflate og må gå igjennom sine rutiner. Hadde mitt barn på tre år vært ute aleine kunne han fint funnet på å åpne porten og ta seg en tur. Da snakker vi krise! Ingen barn skal under noen omstendigheter bli overlatt til seg selv uten at en voksen har overordnet kontroll eller oversikt, verken med hensikt eller uhell. Det er ikke mulig å forsvare. Alle foreldre skal være trygge på at barna blir godt ivaretatt i barnehagen. Svikt skjer og barnehagen må ta følgene av det. 

Amen!

Anonymkode: b4fd9...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Marriet skrev:

Jeg synes dette er hårreisende uansett hvordan man vrir og vender på det. Selvom treåringen sikkert kunne gått inn selv så gjorde han ikke det. Han var ute alene uten tilsyn, noe som uten tvil er høyt kritikkverdig. Han var gjennomvåt av tiss og kald, noe som også er kritikkverdig. Barnehagen har feila totalt og legger seg selvsagt langflate og må gå igjennom sine rutiner. Hadde mitt barn på tre år vært ute aleine kunne han fint funnet på å åpne porten og ta seg en tur. Da snakker vi krise! Ingen barn skal under noen omstendigheter bli overlatt til seg selv uten at en voksen har overordnet kontroll eller oversikt, verken med hensikt eller uhell. Det er ikke mulig å forsvare. Alle foreldre skal være trygge på at barna blir godt ivaretatt i barnehagen. Svikt skjer og barnehagen må ta følgene av det. 

En bhg skal selvsagt ha gjerder og porter en treåring ikke kommer forbi alene!! Hva slags bhg er det som finnes rundt om??

Anonymkode: a0818...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Tipp topp skrev:

 

Er vel ingen som har sagt at dette er greit, men faktum er at selv med allverdens gode rutiner så kan ting glippe. Det er kun vanlige mennesker som jobber i en barnehage og vi mennesker gjør feil innimellom. Derfor kan det være greit å snakke med barnehagen først og ikke kreve at folk får sparken, ringe toppsjefen eller avisen eller politianmelde som noen har foreslått. 

Men kan ikke frata voksne mennesket ansvar når de er på jobb. De må kunne sørge for minimum. Å greie å holde telling på en håndfull barn, det burde la seg gjøre. 

Hva med piloter, skipsføreren, lastebil sjåføren? Hva med legen, sykepleieren. 

Elektrikeren? Koblet litt feil, huset brant ned. Var jo grovt uaktsomt, følge rutiner? Samme hvor bra rutiner, det glipper. Vi gjør alle feil. 

Badevakten sjekket Facebook, barn/eldre druknet. 

En har jo alle krav til seg når en er på jobb. Det burde de ha mer av i barnehage skole. 

Anonymkode: 27aa4...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

En bhg skal selvsagt ha gjerder og porter en treåring ikke kommer forbi alene!! Hva slags bhg er det som finnes rundt om??

Anonymkode: a0818...b96

Det finnes mange ulike barnehager der ute. I barnehagen mitt barn går i klarer han å åpne porten selv. Men der er det voksne som passer på barna. 

Det finnes også en naturbarnehage her i område. Der er det verken avdelinger eller inngjerda uteområde, de er alltid "på tur", men også der er det voksne som passer på barna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...