Gå til innhold

Gutten min ble glemt ute..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg ville gitt dem en skriftlig klage på hendelsen med en kopi til barnehageansvarlig i kommunen. Der ville jeg bedt om en skriftlig tilbakemelding om hva de har tenkt å gjøre fremover for å sikre at noe slikt ikke skal skje igjen. I tillegg ville jeg krevd at de legger frem en plan for hvordan de nå kan trygge barnet ditt ekstra i tiden fremover for å sikre at han slipper å gå med angst i barnehagen eller ellers får separasjonsangst eller lignende. Og jeg ville bedt om at dette ble tatt opp på neste felles foreldremøte hvor barnehagen forteller alle foreldre hva de har gjort siden episoden for å trygge barna slik at slikt ikke skal skje igjen.

Alle kan gjøre feil, men dette er et så alvorlig brudd på rutiner at det må tas ordentlig tak i!

Håper sønnen din kommer seg raskt etter det han opplevde, Hi! <3

Anonymkode: 8a442...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ikke tungvint, og er helt problemfritt. De får nok av mestringsfølelse og, den ligger ikke bare i å åpne en utgangsdør vet du

Anonymkode: 24dab...b4c

Nei, men akkurat dette er jo kjempeviktig at de mestrer før de begynner på skolen, så hvertfall skolestarterne bør jo kunne få til dette. Og jo, det ER jo ikke optimalt at barna, som jo er hovedpersonene i bhg ikke kan åpne dører selv! Jeg forstår ikke at noen kan mene noe annet? 

Anonymkode: a0818...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars gutt. Det bør tas med leder og det bør skrives avvik. Synes de som sier «han har issues» osv tar grundig feil. Et barn på 3 som er redd, tenker ikke rasjonelt. Og er han redd - eller simpelthen må på do- så kan han tisse på seg.

Å sparke den som har gjort en feil- helt feil det også.  Ingen som får det bedre av at noen mister jobben her. Som noen sier er det menneskelig å feile. Men man er nødt til å gå gjennom rutiner slik at slike hendelser ikke skjer igjen.

Anonymkode: da5a4...072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tipp topp skrev:

Så når man jobber i barnehage skal man få sparken hvis man gjør en feil? 

Det kommer da vel an på hvilken feil det er! 

Å glemme et lite barn en skal ha oppsyn med, må man jo være passe bedøvd for å gjøre. Hadde det vært vinter kunne jo ungen ha omkommet. 

En treåring kan ikke nødvendigvis åpne ytterdøra. Ungen trenger ikke ha issues av den grunn. 

Min treåring var liten av vekst 11-12 kilo, og lav. Nå er han en lang ung mann. Helt uten issues den gangen, og helt uten issues nå. 

En barnehage vi brukte var i et etvetdig gammelt bygg, med høye håndtak. 

Slike steder har dessuten også slike vekt, pumper, eller hva det er som lukker døra. Det kan fint være tungt å åpne. 

Som skattebetaler er ikke jeg så veldig keen på at felleskassen skal betale lønn til folk som "sover" når de er på jobb.

Anonymkode: 27aa4...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, men akkurat dette er jo kjempeviktig at de mestrer før de begynner på skolen, så hvertfall skolestarterne bør jo kunne få til dette. Og jo, det ER jo ikke optimalt at barna, som jo er hovedpersonene i bhg ikke kan åpne dører selv! Jeg forstår ikke at noen kan mene noe annet? 

Anonymkode: a0818...b96

Det er klart at de kan åpne dører, bare ikke akkurat de ytterdørene. Det er jo fordi de er saktegående dører som lukker seg selv, så barna ikke skal kunne klemme seg i de. Og i sånne dører så blir det nesten som et lite vakum, som er tungt for et lite barn å åpne. Og hvis du har lest det jeg har skrevet, så klarer største barna det fint. Det var voldsomt til problemfokusering på de dørene.

Anonymkode: 24dab...b4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

felleskassen skal betale lønn til folk som "sover" når de er på jobb.

Hvilken felleskasse mener du betaler lønna?

Anonymkode: 24dab...b4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er klart at de kan åpne dører, bare ikke akkurat de ytterdørene. Det er jo fordi de er saktegående dører som lukker seg selv, så barna ikke skal kunne klemme seg i de. Og i sånne dører så blir det nesten som et lite vakum, som er tungt for et lite barn å åpne. Og hvis du har lest det jeg har skrevet, så klarer største barna det fint. Det var voldsomt til problemfokusering på de dørene.

Anonymkode: 24dab...b4c

Haha, jamen dørene er jo helt håpløse! Så de er tunge og saktegående, så når (ikke hvis) et barn kommer i klem så er det stuck der? Siden det ikke selv får opp døra? Hvem har designet og risikovurdert hos dere?? 

Anonymkode: a0818...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Haha, jamen dørene er jo helt håpløse! Så de er tunge og saktegående, så når (ikke hvis) et barn kommer i klem så er det stuck der? Siden det ikke selv får opp døra? Hvem har designet og risikovurdert hos dere?? 

Anonymkode: a0818...b96

Jeg gir opp

Anonymkode: 24dab...b4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vel ingen enkeltperson som har glemt et barn, da må de i så tilfelle være at barnet har en assistent med eneansvar for akkurat det barnet. Og det høres ikke sånn ut her. Men det må være en svikt i eller mangel på rutiner. Høres helt merkelig at ungene ikke blir telt eller "ropt opp" eller krysset av på annen måte når de kommer inn. Barnehagen må gjennomgå rutinene sine og komme opp med hva de vil gjøre for at dette ikke skal skje igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Haha, jamen dørene er jo helt håpløse! Så de er tunge og saktegående, så når (ikke hvis) et barn kommer i klem så er det stuck der? Siden det ikke selv får opp døra? Hvem har designet og risikovurdert hos dere?? 

Anonymkode: a0818...b96

Som du gnåler! 

Anonymkode: 50700...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken felleskasse mener du betaler lønna?

Anonymkode: 24dab...b4c

Skattebetalerne betaler største delen av barnehage kostnadene. 

De må være våkne, når de er på jobb. Det er ikke så mange 3 åringer per voksen, at de ikke skal merke at en unge mangler på flere timer? 

Anonymkode: 27aa4...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe som skurrer her. Hvor lenge er mange timer? Hvordan er tre åringen? Min tre åring kunne finne på å gjemme seg når de skulle inn å spise. Tilslutt sluttet de å lete etter han og lot han være igjen ute. Det ble litt tårer når han oppdaget at ingen letet, men det skjedde aldri igjen. Jeg var helt enig i at de skulle la han være.

Få litt mere info om situasjon så vi kan gi ert objektive svar.

 

Anonymkode: 21697...7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer da vel an på hvilken feil det er! 

Å glemme et lite barn en skal ha oppsyn med, må man jo være passe bedøvd for å gjøre. Hadde det vært vinter kunne jo ungen ha omkommet. 

En treåring kan ikke nødvendigvis åpne ytterdøra. Ungen trenger ikke ha issues av den grunn. 

Min treåring var liten av vekst 11-12 kilo, og lav. Nå er han en lang ung mann. Helt uten issues den gangen, og helt uten issues nå. 

En barnehage vi brukte var i et etvetdig gammelt bygg, med høye håndtak. 

Slike steder har dessuten også slike vekt, pumper, eller hva det er som lukker døra. Det kan fint være tungt å åpne. 

Som skattebetaler er ikke jeg så veldig keen på at felleskassen skal betale lønn til folk som "sover" når de er på jobb.

Anonymkode: 27aa4...b3b

omkommet?? Snakk om storm i vannglass. Hvis han er glemt ute så har jo gruppen vært ute og han hadde hatt klær etter hver.

Jeg tviler litt på "timesvis". Hvilken oppegående barnehage er inne "timesvis" med en hel gruppe barn? DAgen er ikke så lang at de rekker å være inne timesvis mens gutten er ute.

Anonymkode: b0553...1cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville dobbeltsjekket med barnehagen for å få hendelsesforløpet. Uansett dører, alder på barn og blablabla skal de ansatte faktisk vite om alle barna er til stede. Eldre barn som "klarer seg selv" kan jo stikke av og komme ut i trafikken. Når en leverer fra seg barnet sitt må det være en selvfølge at de i de minste skal vite at barnet er til stede (telle). 

Dersom dere ønsker å bytte barnehage kan dere i tillegg til å varsle kommune for å sikre at de blir rutineendringer kontakte den lokale avisen. God gammeldags naming and shaming. Ikke sikkert det er så populært om daglig leder er naboen din og det er et lite lokalsamfunn da...

Anonymkode: cd48f...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bra i det hele tatt! Men hva var egentlig hendelsesforløpet her? Resten gikk inn på et tidspunkt, og gutten din ble værende ute? Men hva mener du med "timesvis"? 

Gikk de inn til lunsj eller ettermiddagsmåltidet? Og det var ingen som savnet ham? 

Hvis dette virkelig dreier seg om flere timer, bør det meldes til bydel eller kommunen. Hvis det var et kvarters tid, er det fortsatt dramatisk for barnet, men da ville jeg ikke meldt det videre. 

Anonymkode: bfb20...950

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også barn med "issues" skal ivaretas i barnehagen, så ser ikke helt relevansen av den debatten. 

Jeg ville vært opptatt av å finne ut hva som gikk galt. Har de glemt å telle? Ble ikke barnet logget inn om morgenen slik at han ikke var med på tellelisten? Hviler telleansvaret på bare en person over lang tid, eller er det opp til de ansatte å telle etter forgodtbefinnende?

Så ville jeg visst hva de tenkte å gjøre for å bedre rutinene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagen skal jo ikke bare vokte barna, de skal jo ha et opplegg for det enkelte barn. Se hvordan det samhandler, utvikler seg etc. 

Det er skremmende dårlig. 

Anonymkode: 27aa4...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Haha, jamen dørene er jo helt håpløse! Så de er tunge og saktegående, så når (ikke hvis) et barn kommer i klem så er det stuck der? Siden det ikke selv får opp døra? Hvem har designet og risikovurdert hos dere?? 

Anonymkode: a0818...b96

Sånn er det faktisk her. Barnehagen har klaget på dørene til kommunen, men de gjør nada. Min eldste klemte hånden i døren da hun var 1-2 år. Jeg får den nesten ikke opp selv!

Anonymkode: bd582...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagen må iallefall gå igjennom rutinene sine, det skal godt gjøres at et barn blir glemt over lengre tid. Vi har i vår barnehage rutiner om at den siste voksne som kommer inn går gjennom listen av barn og ser at alle er tilstede. Er det noen som mangler (det har skjedd fordi barn elsker å gjemme seg å tulle) så går den voksne ut og leter for å få inn de siste. 

Jeg vet ikke hva du skal gjøre da jeg vet for lite om situasjonen. Hvor lenge var han ute alene osv. Dette er noe som ikke skal skje, men desverre har skjedd i ditt tilfelle. En ting jeg er ganske sikker på er at dette kommer IKKE til å skje igjen der. 

Du må be om et møte med styrer og pedagogisk leder. Få vite hva de tenker om situasjonen og hva de vil gjøre med saken. Det må jo bli konsekvenser av det og jeg tipper at om barnehagen er noenlunde oppegående vil de ta kontakt med de rette instanser selv og få skrevet avvik osv. 

Jeg er ingen fan av å løpe til lokalavisa ved første tilfelle. Som sagt vet jeg lite om situasjonen og barnehagen, men om dette er første gang noe har skjedd og du ellers har hatt full tillit til barnehagen så ville jeg i førsteomgang hatt møte med barnehagen og tatt det derifra ut fra hvor samarbeidsvillige de er. 

Anonymkode: 722c9...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville få klarhet i noen punkter:

Hva sviktet? Glemte de telling, eller har de ikke telling?

Var det den ordinære arbeidsstokken, eller var det uforholdsmessig lav bemanning, eventuelt mange vikarer - etc?

Hva skal de gjøre for å forhindre at dette skjer igjen?

Jeg ville også krevd at saken ble rapportert inn til kommunen som et avvik.

Hva skal de gjøre for å trygge dere og sønnen deres på at dette ikke skjer igjen?

Anonymkode: 3d23c...c9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke bra i det hele tatt! Men hva var egentlig hendelsesforløpet her? Resten gikk inn på et tidspunkt, og gutten din ble værende ute? Men hva mener du med "timesvis"? 

Gikk de inn til lunsj eller ettermiddagsmåltidet? Og det var ingen som savnet ham? 

Hvis dette virkelig dreier seg om flere timer, bør det meldes til bydel eller kommunen. Hvis det var et kvarters tid, er det fortsatt dramatisk for barnet, men da ville jeg ikke meldt det videre. 

Anonymkode: bfb20...950

Helt enig. Hendelsesforløpet her er veldig viktig. Hvem har sagt at det var timesvis? Er det barnet eller har de ansatte som har sagt at de glemte ham i flere timer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjedde i vår gamle barnehage også, ikke med mitt barn, men før han startet der. Jeg er usikker på hvordan det ble meldt, men saken fikk etterspill i form av bedrede rutiner og en-eller-annen personal-konsekvens (dette er taushetsbelagt, så vi fikk ikke vite nøyaktig hva).

Uansett vet jeg at for de foreldrene det angikk - og for oss andre det ikke angikk - var kommunikasjonen rundt saken helt elendig dårlig. Vi var jo bekymrede, mens barnehagen tåkela og skyldte på taushetsplikten. Det tok laaang tid før de gikk ut og informerte sånn noenlunde skikkelig om hva som hadde skjedd, og hvordan rutinene ble endret som følge av det som hadde skjedd - men dette er noe de kunne og burde ha håndtert umiddelbart. Jeg ville ihvertfall stått på for en skikkelig forklaring, og vær helt sikker på at kommunen blir informert!

(Og til alt gnål om hva treåringer kan og ikke kan, burde og ikke burde - de er tre! år og ikke i nærheten av å være ansvarlige for egen sikkerhet.)

Anonymkode: 2aa2d...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er noe som skurrer her. Hvor lenge er mange timer? Hvordan er tre åringen? Min tre åring kunne finne på å gjemme seg når de skulle inn å spise. Tilslutt sluttet de å lete etter han og lot han være igjen ute. Det ble litt tårer når han oppdaget at ingen letet, men det skjedde aldri igjen. Jeg var helt enig i at de skulle la han være.

Få litt mere info om situasjon så vi kan gi ert objektive svar.

 

Anonymkode: 21697...7b1

Seriøst? Jeg blir helt skremt. 

Anonymkode: 6195d...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...