Gå til innhold

JV på døra, blir litt forbanna

Anbefalte innlegg

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Utstøtt betyr jo at du har vært døpt og blitt "kastet" ut eller selv valgt å gå ut og hatt en verdslig livstil. Det hjelper ikke si fra til hovedkontor da slike besøk er lokalstyrt. Men jeg husker at vi ikke fikk ringe på dører hvor det stod skilt om at "vi ønsker ikke dørselgere eller bibelfolk" jeg husker ikke helt hva det stod men nok til at vi ikke ringte på. Det er et standardskilt som sikkert går an å bestille. 

Anonymkode: 4ef8b...161

Tror du det hjelper å si fra til lokallaget? Jeg har ikke så lyst til å ha et utrivelig skilt hengende bare for deres del... Plages ellers ikke av andre dørselgere. 

Hi 

Anonymkode: b3327...ea6

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det som skremte meg mest var at faren min hadde snakket om at dommedagen nærmet seg å da var det bare de som er Jehovas vitner som fortsatt får leve.Jeg som hadde mange jeg var veldig glad som ikke var Jehovas vitne,blant annet min mor som jeg var veldig glad i :S  Jeg hadde ofte mareritt om dommedagen :(

Anonymkode: 0ca4c...aa0

Ja akkurat det synes jeg var vanskelig. Hele min fars familie var verdslig og tanken på at de måtte dø var forferdelig.  Samme tenkte jeg om min bestevenninne som jeg fikk lov å ha selv om hun ikke var med. Foreldrene mine sa at så lenge jeg passet på å forkynne for henne så var det greit. I tillegg var hun stille og rolig av seg så de så ikke på henne som noe trussel. Jeg prøvde så godt jeg kunne å overbevise henne. Kun for at hun skulle få leve. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tror du det hjelper å si fra til lokallaget? Jeg har ikke så lyst til å ha et utrivelig skilt hengende bare for deres del... Plages ellers ikke av andre dørselgere. 

Hi 

Du må si fra til de som kommer på døren din så får de meldt i fra til sin lokale menighet som de tilhører. Om du ikke vil vente til de kommer neste gang så finn ut hva som lokale menighet heter på hjemmesiden til jv og så er det mulig det er en e mail adresse o.l du kan kontakte. 

Skrevet

Jeg kan mye om religion, og synes religion er spennene, men tror ikke på noen religion. Så da de kom på døren min, så startet jeg å prate med de om religion, og det religioner har til felles, stilte og flere spørsmål, spurte om de ville komme inn. Men nei, det hadde de ikke tid til, men de skulle komme snart tilbake. Etter det, har jeg ikke hørt noe fra de, og dette er 3 år siden. Og jeg ser de her ofte, mens jeg er hjemme. Men hit kommer de ikke mer.

Anonymkode: 3c219...db9

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må si fra til de som kommer på døren din så får de meldt i fra til sin lokale menighet som de tilhører. Om du ikke vil vente til de kommer neste gang så finn ut hva som lokale menighet heter på hjemmesiden til jv og så er det mulig det er en e mail adresse o.l du kan kontakte. 

Takk for hjelpen. Leit å høre om alt du har måttet gå gjennom. 

Hi 

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Samme her. Det "nei til blod" kortet som ble stiftet fast i sekken min fra jeg var 7 år og skulle gå til og fra skolen på en farlig vei ga meg angst. Jeg var så redd for å bli påkjørt for da kunne jeg ikke få blod hvis jeg trengte det. Hadde nesten forberedt meg på at skjebnen min var å bli liggende på et operasjonsbord på akutten å sakte men sikkert blø i hel. Hadde mye mareritt om det. 

Sånn er det heldigvis ikke da.

Får de et barn under myndighetsalder på operasjonsbordet som trenger blodoverføring for å overleve får det det uansett hva foreldrene mener, i en slik akuttsituasjon har faktisk sykehuset myndighet til å frata foreldrene foreldreretten for en periode så de kan redde barnet.

Det er skrevet en krimbok om akkurat dette, hva het nå den igjen da. En far som er jehova og barnet hans som har fått blodoverføring, han klarer ikke elske barnet lenger med en fremmed sitt blod i seg og når han vet barnet vil komme til "helvete". Var en veldig bra bok.... Tror det var en av bøkene til Frode Granhus?

Anonymkode: 0eb6f...bc8

Skrevet (endret)

Jeg skjønner ikke problemet, men nå er de på min dør kanskje en gang i året, og da holder det med å si høflig at jeg ikke er interessert. Det er mulig at de vitnene som går her er mer veloppdragne enn andre i og med at jeg hverken må lyve eller være uhøflig og ufin og at de heller ikke ringer på en gang i uka, men det er klart jeg skjønner at det er plagsomt om de ringer på midt i leggetida annenhver torsdag. Om det er tilfelle ville jeg ha benyttet sjansen til å få solgt unna noen lodd for idrettsforeningen og noen kakebokser til leirskoleparinga, så har du i hvert fall hatt litt nytte av forstyrrelsen.

Endret av Himmel og hav
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og at det er bedre at deres barn dør enn at det får blodoverføring.

Anonymkode: 49c3b...009

Det skjer faktisk ikke. 

Anonymkode: 1231f...879

Skrevet

Akkurat når jeg åpner døren og forstår hvem de er så synes jeg det er ubehagelig, men det er jo mest fordi jeg vet jeg må avvise dem, og så tenker jeg på hvor ofte de blir avvist og så synes jeg det er vanskelig. Et par ganger har jeg faktisk hatt hyggelige samtaler om tro med dem, to ulike steder jeg har bodd. Jeg er forsåvidt døpt og konfirmert i den norske kirken, men har lite forhold til kirken generelt. Men i diskusjoner med de som har kommet på døren de to gangene har jeg vært opptatt av å diskutere felles syn, f.eks. det med at de fleste, også ikke-troende, prøver som regel å leve etter det de ti bud sier, det er også noe som på flere punkter går igjen i de fleste religioner. Og så har jeg hatt diskusjoner med dem om det å "vite" at det finnes en gud eller ikke, og hva man kaller den guden, filosofert over det at egentlig kan ingen vite, selv ikke de som mener å vite, og at tro er et valg. Det har faktisk vært ganske spennende diskusjoner. De har åpnet opp for mer filosofiske rundt dette når de har forstått at jeg ikke prøver å snakke dem bort fra deres tro og ikke kritisere dem, men heller ikke lar meg omvende av dem. Disse samtalene har alltid endt med at jeg har takket for praten, de har gjort det samme, og så har de ikke kommet igjen. Den ene hadde også med seg barnet sitt, og takket meg for at jeg hadde både behandlet dem med vennlighet og syntes det var spennende at barnet kunne få høre en så saklig diskusjon om tro, og sa at de skulle respektere at jeg ikke hadde noe ønske om å omvendes, så jeg skulle slippe å få andre av dem på døren.

Jeg har bodd mange steder, som regel når de kommer takker jeg bare for at de kommer, sier at jeg har min egen tro. Spør de hvilken sier jeg det som det er, jeg tror det finnes en gud, men jeg føler det ikke er så nødvendig å definere den troen til en retning, at jeg mener de fleste religioners grunnprinsipper er det viktigste å forholde seg til, medmenneskelighet, forsøke å gjøre det rette, respektere andre. Jeg får dem ikke på døren igjen, selv om jeg kan se dem i nabolaget.

Anonymkode: d6d3e...b3c

Skrevet

Jeg flyttet for meg selv da jeg var 18 og er nå 45 år , har bodd litt forskjellige plasser rundt om i landet. Kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg har hatt besøk av JV på døra. 

De få gangene de har kommet har det vært hyggelige mennesker som ikke har hatt noe problem med at jeg har avist dem , på en grei måte. 

Vil virkelig ikke si det er noe problem :)

Anonymkode: 59471...e0a

Skrevet
1 time siden, me_87 skrev:

Faren min er Jehovas vitne å de får beskjed om å fortsatt gå til de som sier at de ikke er intressert,for som sagt så kan de jo skifte mening over tid.

Men får de noensinne ja? Og hva skjer da? Tigger de penger eller bare forkynner de litt? 

Anonymkode: 80c25...875

Skrevet

Men JEG synes det er et problem, og jeg synes det er hårreisende at det skal være så vanskelig å slippe. 

Hi 

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men JEG synes det er et problem, og jeg synes det er hårreisende at det skal være så vanskelig å slippe. 

Hi 

Vi har nok alle noen ting som kan irritere oss. Alt kan ikke forbys av den grunn.

Anonymkode: e9197...a6d

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi 

Du synes det er et problem fordi du ikke liker å si fra tydelig nok. Du har fått flere råd i tråden, bl.a. det med å si at du har en annen tråd. Men som regel er det nok å si fra til dem at du ikke ønsker besøk av dem noe mer, så gir de seg som regel. Kommer samme person likevel tilbake etter at du har sagt fra så kan du si tydeligere fra.

Jeg svarte over her også. Én gang var det en som kom tilbake likevel og jeg følte meg presset, personen var egentlig ganske uhøflig. Da sa jeg klart fra at jeg respekterte at den personen hadde sin tro, men at hvis hun ville bli møtt med respekt så måtte hun også respektere andre, både det at de ikke ønsker flere besøk og ev. at andre har en annen tro eller ingen tro overhodet. Hun begynte å si noe mer, da avbrøt jeg henne og sa at hun burde gå og bare tenke litt over hva hennes tro sa om å respektere andre mennesker, og hvorfor hun trodde hun ville bli møtt med respekt og åpenhet når hun selv ikke respekterer andre. Da ble hun stum og gikk, ingen fra JV kom tilbake selv om jeg bodde der i flere år.

Det er virkelig ikke så vanskelig, de aller fleste er høflige og tar klar tale. De fleste som sier fra at de ikke ønsker besøk av dem slipper flere besøk hvis man er tydelig nok.

Problemet ditt er at du ikke tør ta den tydelige samtalen der og da, men heller blir sint i etterkant. Vil tro du egentlig er mest sint fordi du ikke sa fra så tydelig som du egentlig ønsker nå heller? Da er du konfliktsky.

Neste gang de kommer sier du fra på en høflig måte at nå har de vært der flere ganger før, at du ikke kommer til å endre mening og at du ber dem om å ikke komme tilbake, og at hvis det er flere som går i samme område så forventer du at de formidler videre at du ikke ønsker flere besøk fra dem. Det er ikke verre enn som så.

Anonymkode: d6d3e...b3c

Skrevet
57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for hjelpen. Leit å høre om alt du har måttet gå gjennom. 

Hi 

Bare hyggelig 👍 jeg lever et helt normalt liv idag så alt går bra 😊

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sånn er det heldigvis ikke da.

Får de et barn under myndighetsalder på operasjonsbordet som trenger blodoverføring for å overleve får det det uansett hva foreldrene mener, i en slik akuttsituasjon har faktisk sykehuset myndighet til å frata foreldrene foreldreretten for en periode så de kan redde barnet.

Det er skrevet en krimbok om akkurat dette, hva het nå den igjen da. En far som er jehova og barnet hans som har fått blodoverføring, han klarer ikke elske barnet lenger med en fremmed sitt blod i seg og når han vet barnet vil komme til "helvete". Var en veldig bra bok.... Tror det var en av bøkene til Frode Granhus?

Ja det stemmer at det ikke lenger er slik at foreldrene kan ta dette medisinske ansvaret lenger. Jeg jobber faktisk med alvorlige syke barn og administrerer blod hver uke. Alt fra kreft til vanlige operasjoner.  Hadde ei jente på 15 år en gang som var jv. Før hun skulle opereres(rutineoperasjon) fikk hun godkjent hun ikke ønsket blod dersom det skulle oppstå en situasjon. Foreldrene stod ved siden av å smilte stolt når hun la frem sitt ønske. Jeg ble fysisk kvalm men måtte opptre profesjonelt.  Men heldigvis kan vi redde de små barna(leukemi f.eks. De barna med denne diagnosen trenger ofte blod og trombocytter gjennom et behandlingsforeløp på 2,5 år). 

Skrevet

Jeg hadde de på døra her mange ganger i året helt til jeg fortalte dem at jeg er spirituell og tror på reinkarnasjon samt at Gud ikke bryr seg om hvilken religion man tilhører. Etter det har de ikke vært her. Det er nå 3 år siden. :D

Anonymkode: f44f6...503

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men får de noensinne ja? Og hva skjer da? Tigger de penger eller bare forkynner de litt? 

De får ja 👍 vi hadde mange nye i vår menighet da jeg vokste opp. Det var ofte alenemødre uten nettverk, unge mennesker som hadde falt litt utenfor samfunnet eller barnefamilier hvor den ene var interessert mens den andre hang som et slips etter. 

Tigger ikke penger men de ønsker å starte studie med de nye. Lærer de om bibelen og deres tro. Tar de med på møter og stevne. Og håper at de en dag vil døpe seg. Så målet med å forkynne på dørene er å sørge for at flere finner "sannheten og får muligheten til et evig liv. Så de gjør dette i god tro. Men når man er midt i de så er man helt blottet for samfunnet ellers. Man er så dypt nede i gjørma at man tror alt man lærer. Jeg brukte mange år på å klare å leve og tenke normalt igjen. Slet i mange år med å omstille hodet mitt på at jeg ikke kom til å bli drept i Harmageddon. Enda 15 år etter sliter jeg med krisetanker og føler jeg gjør noe alvorlig feil når jeg feirer jul eller bursdag.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det tar lenger tid før de kommer igjen om du åpner og sier tydelig nei, om du ikke åpner registreres det som "ingen hjemme, prøv igjen"

Det er virkelig ikke noe problem å avvise dem. Jeg sier bare "Vi er medlemmer av xx menighet og er kristne her i huset så jeg er dessverre ikke interessert" (vi er ikke kristne ;) ). Det er alt som kreves da sier de pent hadet og går videre. Går et par år mellom hver gang de kommer hit og de besøkene er ikke noe stort problem altså.

Samme gjør jeg :) 

Anonymkode: d9a50...ec1

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

De har fått ja av mange men sikkert ikke så mange som først har sagt nei 40 ganger,for så å å plutselig si ja :P  De tigger aldri penger de vil kun forskynne å helst hjernevaske deg.

Anonymkode: 0ca4c...aa0

Skrevet

Jehovas vitner går på dørene for å dele håpet de har for fremtiden.

De gjør det gratis, kun pga de ønsker å gi deg samme håp som de selv har.

De har ikke intensjon om å plage, bli rik osv. 

Jehovas vitner respekterer et nei, og dere MÅ IKKE KVIE dere til å si nei, eller avvise de. Det er helt greit.

Hvis det er et stort problem så gi de beskjed om det. De skal respektere det.

Anonymkode: 0b14f...4e4

Skrevet

Da jeg var ungdom forelsket jeg meg noe innmari i en gutt som var JV , og vi ble ett par . Hadde også ei jente i klassen som var JV og kjente denne gutten. På skolen hang jeg og denne jenta sammen som erteris og slik sett ble det "litt greit" blandt de unge i menigheten at vi hadde ett forhold. For foreldrene ble det selvsagt helt krise og mye styr for å si det mildt. Jeg klarte aldri å ha sex med han selv om jeg (og han) hadde aldri så lyst fordi jeg ikke ville være hun som gjorde at han ble utstøtt. Vi var sammen i flere år i ungdommen , og trosset masse greier og det var ett helvetes styr. Skikkelig Romeo og Julie opplegg. Det ble til slutt for mye og forholdet tok slutt. Etter meg ble han sammen med masse jenter og fallt helt uttpå med blandt annet dop og selvmordsforsøk . I dag går det fint med han, han er gift , har barn og trives godt i livet. Han er fortsatt utstøtt men har likevel kontakt med familien. Foreldrene var spesiellt strenge da hans far var "eldste" . 

Anonymkode: 4d509...edd

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jehovas vitner går på dørene for å dele håpet de har for fremtiden.

De gjør det gratis, kun pga de ønsker å gi deg samme håp som de selv har.

De har ikke intensjon om å plage, bli rik osv. 

Jehovas vitner respekterer et nei, og dere MÅ IKKE KVIE dere til å si nei, eller avvise de. Det er helt greit.

Hvis det er et stort problem så gi de beskjed om det. De skal respektere det.

Anonymkode: 0b14f...4e4

Men bare det at man forstyrret folk midt i middagen, sexen, legging av småbarn, ammingen, skifting av bandasje og andre ting som foregår i PRIVATE hjem, er frekt nok. Det er like frekt som telefonselgere som ringer midt i middagen. Jeg ønsker å få besøk på døra av folk jeg kjenner. Må selvfølgelig også godta besøk fra politi, brannvesen og ambulanse. Men jeg ønsker ikke og godtar ikke at helt ukjente folk kommer hjem til meg og ønsker å komme inn og prate. Jeg kjenner dem ikke og har ikke invitert dem.

Anonymkode: 49c3b...009

Skrevet

Var 2 stk unge søte jenter på døren her, sa som det var at vi var troende Ateister og at de kan krysse oss av på kartet deres som ikke interresert. Så får vi se om vi får besøk igjen av andre i menigheten. Synes egentlig synd på de som må gå slik å bli avvist i de aller fleste dørene. 

Skulle egentlig visst om de noen gang blir tatt inn i varmen hos ikke-troende? Om noen har blitt omvendt etter besøk på døren? Regner med at 99,999% av husbesøkene ender med "Nei, takk, ikke interresert" eller i verstefall møte på mennesker som er frekke med de og slenger døren i trynet deres.

Så vis litt respekt og si det som det er, men vær høflig og vis respekt for deres valg.

Anonymkode: 3315a...cff

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har generelt lite sans for folk som prøver å prakke sitt livssyn/sin religion på andre. Jeg åpner aldri og irriterer meg grønn. 

Anonymkode: 62dbb...130

Enig i at det er irriterende, men det kan jo være greit å være klar over at de misjonerer fordi de tror at de som ikke tar imot budskapet vil gå under i Harmageddon. Altså, de tror det virkelig. Jeg hadde nok vært ganske pågående selv, dersom jeg trodde det var eneste muligheten til å redde mennesker fra en grusom død.

Anonymkode: da927...3c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...