Anonym bruker Skrevet 17. september 2017 #26 Skrevet 17. september 2017 Det er flere som later til å tro at muslimer kun spiser halalslaktet kjøtt for å sabotere bursdagene til barna deres. Det gjør vi ikke og uansett anser jeg ikke det som et overgrep å gi barnet mitt halal, viktigste er å gi ham sunn og næringsrik mat. Flust av grønnsaker spiser vi og. Hvis det er så trøblete for enkelte av dere, vær så snill ikke inviter barna våre. For de er egentlig ikke velkomne, bare til bry. Når drømmene til barna deres og familiens økonomi står på spill, for all del server deres dyrebare svinekjøtt . Eller nei, unnskyld, billige mente jeg . Vi overlever og har det helt sikkert mye bedre uten deres bekjentskap! Anonymkode: 56b79...56a
Anonym bruker Skrevet 17. september 2017 #27 Skrevet 17. september 2017 Problemet er ikkje at en ikkje kan ta med noko anna enn svinekjøtt men det må jo være HALAL slaktet.. Det er dyreplageri !!!!!!! Eg kan fint ta hensyn å lage anna mat til muslimske barn men Aldri om eg tilbereder HALAL kjøtt eller lar HALAL kjøtt komme inn i mitt hus 😞 Anonymkode: 652b6...50d
Anonym bruker Skrevet 17. september 2017 #28 Skrevet 17. september 2017 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja men hvor er fet slaktet? Fraktet halve Europa rundt? ingen merking etc. Anonymkode: 8a821...8c3 Det er ikkje smaken men måten dyret er avlivet på !!!!! Ein grusom måte å avlive på Anonymkode: 652b6...50d
Anonym bruker Skrevet 17. september 2017 #29 Skrevet 17. september 2017 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er flere som later til å tro at muslimer kun spiser halalslaktet kjøtt for å sabotere bursdagene til barna deres. Det gjør vi ikke og uansett anser jeg ikke det som et overgrep å gi barnet mitt halal, viktigste er å gi ham sunn og næringsrik mat. Flust av grønnsaker spiser vi og. Hvis det er så trøblete for enkelte av dere, vær så snill ikke inviter barna våre. For de er egentlig ikke velkomne, bare til bry. Når drømmene til barna deres og familiens økonomi står på spill, for all del server deres dyrebare svinekjøtt . Eller nei, unnskyld, billige mente jeg . Vi overlever og har det helt sikkert mye bedre uten deres bekjentskap! Anonymkode: 56b79...56a Sånne som deg er en av grunnene til at mange ikke ønsker å legge til rette for vrangforestillingene deres. Jøss av meg altså! Anonymkode: c5bf0...2cf
Anonym bruker Skrevet 17. september 2017 #30 Skrevet 17. september 2017 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Problemet er ikkje at en ikkje kan ta med noko anna enn svinekjøtt men det må jo være HALAL slaktet.. Det er dyreplageri !!!!!!! Eg kan fint ta hensyn å lage anna mat til muslimske barn men Aldri om eg tilbereder HALAL kjøtt eller lar HALAL kjøtt komme inn i mitt hus 😞 Anonymkode: 652b6...50d Bare for å få det på det rene, halalkjøtt som er slaktet i norge er slaktet etter norske regler altså, ikke dyreplageri. Det er halalkjøttet som er importert fra utlandet du ikke skal kjøpe fordi det er dyreplageri. Her i Norge slaktes ikke dyrene uten bedøvelse for å tilfredstille religiøse regler, så du er trygg så lenge du kjøper norsk kjøtt fra norske slakterier. Men ellers er jeg enig med deg, ekte halal fra utlandet er forkastelig og dyreplageri. Det gjelder uansett om det er muslimer eller jøder (korsher) som krever det. Anonymkode: 17107...097
Anonym bruker Skrevet 17. september 2017 #31 Skrevet 17. september 2017 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja men hvor er fet slaktet? Fraktet halve Europa rundt? ingen merking etc. Anonymkode: 8a821...8c3 Det har jeg faktisk ikke tenkt på, men jeg kjøper biff fra australia og Argentina og lam fra New Zeeland, gris fra Danmark og Tyskland også fordi det er godt. Skal sjekke neste gang jeg er i halal-butikken:) Anonymkode: 7e605...f91
Anonym bruker Skrevet 17. september 2017 #32 Skrevet 17. september 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Sånne som deg er en av grunnene til at mange ikke ønsker å legge til rette for vrangforestillingene deres. Jøss av meg altså! Anonymkode: c5bf0...2cf Å spar meg, de vil ikke tilrettelegge uansett, null evne til fleksibilitet! Anonymkode: 56b79...56a
Anonym bruker Skrevet 17. september 2017 #33 Skrevet 17. september 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Sånne som deg er en av grunnene til at mange ikke ønsker å legge til rette for vrangforestillingene deres. Jøss av meg altså! Anonymkode: c5bf0...2cf For noe tull. Hun stiller ikke et eneste krav. Anonymkode: 6e9d2...077
Anonym bruker Skrevet 17. september 2017 #34 Skrevet 17. september 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det har jeg faktisk ikke tenkt på, men jeg kjøper biff fra australia og Argentina og lam fra New Zeeland, gris fra Danmark og Tyskland også fordi det er godt. Skal sjekke neste gang jeg er i halal-butikken:) Anonymkode: 7e605...f91 Vet du at helsen til dyrene er så mye dårligere at de bruker ca 10 ganger så mye antibiotika i produksjonen i Danmark enn her og 40 ganger så mye i Tyskland. (Argentina og New Zealand vet jeg ikke) Anonymkode: 6e9d2...077
Anonym bruker Skrevet 17. september 2017 #35 Skrevet 17. september 2017 Mannen min er muslim og spiser ikke svin. Vi har tre barn, to går på skolen og det er en del muslimer i klassen. Ingen har noensinne best om at maten skal være halal, mitt inntrykk og min mann sitt inntrykk er at det ikke er så mange som er opptatt av at maten er halal. Vi pynter kaken med seigemenn og gir smågodt og aner ikke om hvilket smågodt som inneholder svin eller ikke. Og når mine barn er i bursdag til andre muslimer i klassen så får de også smågodt. Min mann sier at svinet som er i smågodt er så bearbeidet og renset at det ikke kan regnes som svin. Så han er ikke så nøye på det, og heller ikke noen av de andre muslimene vi kjenner. Vi tilrettelegger for alle så lenge vi får beskjed om hva de kan/ikke kan spise. Vi unngår melk og melkeprodukter i ene barnet vårt sin bursdag siden en i klassen er jøde og kan ikke spise kjøtt og ting som inneholder melk samtidig, må gå tre timer mellom. Ingen problem så lenge vi får beskjed. Anonymkode: 87219...568
Anonym bruker Skrevet 17. september 2017 #36 Skrevet 17. september 2017 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vet du at helsen til dyrene er så mye dårligere at de bruker ca 10 ganger så mye antibiotika i produksjonen i Danmark enn her og 40 ganger så mye i Tyskland. (Argentina og New Zealand vet jeg ikke) Anonymkode: 6e9d2...077 Ja jeg vet det. Anonymkode: 7e605...f91
Anonym bruker Skrevet 17. september 2017 #37 Skrevet 17. september 2017 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er flere som later til å tro at muslimer kun spiser halalslaktet kjøtt for å sabotere bursdagene til barna deres. Det gjør vi ikke og uansett anser jeg ikke det som et overgrep å gi barnet mitt halal, viktigste er å gi ham sunn og næringsrik mat. Flust av grønnsaker spiser vi og. Hvis det er så trøblete for enkelte av dere, vær så snill ikke inviter barna våre. For de er egentlig ikke velkomne, bare til bry. Når drømmene til barna deres og familiens økonomi står på spill, for all del server deres dyrebare svinekjøtt . Eller nei, unnskyld, billige mente jeg . Vi overlever og har det helt sikkert mye bedre uten deres bekjentskap! Anonymkode: 56b79...56a Huff det er leit at det skal være sånn. Barna deres er hjertelig velkommen hos oss altså, og jeg tror det er sånn for de fleste. Det er nok bare sånn at det er de som skal gjøre seg mest vanskelige som roper høyest. Jeg kan ikke stille med redskaper som ikke er brukt til svin, men kyllingpølser er null problem å servere. Anonymkode: 3c0fe...491
Anonym bruker Skrevet 17. september 2017 #38 Skrevet 17. september 2017 Dette med pølser, svin og halal er ikke viktig. Det er nå på kanten til latterlig. Det at en derimot ser på de som spiser pølser som kafir, det er et problem. Det får nå også så være, men når folk begynner å agere på det, da blir det et større problem, som gjelder oss alle. Det at en ser på kvinner som underlegne, fordi det står i en tusen år gammel skrift, det er et stort samfunnsproblem. At flere i vårt land, i vårt samfunn, ser på det som en verre synd at noen tegner en tegning av profeten med en grisehale, enn at det blir gjort æresdrap, det er et sammfunnsproblem. Felles kjerne verdier er hva et samfunn bygger på. At det i store grupperinger er aksept for at homofile skal hetses, at kvinner kan antastes, og kafir spyttes på. Det er et samfunnsproblem. Det er mye stygt i islam. Der kan vi ikke nekte på. Jeg synes faktisk det er så mye stygt innen islam, at om jeg hadde vært muslim, så hadde jeg gjort hva jeg maktet for å legge avstand nellik Anonymkode: 93265...50f
Anonym bruker Skrevet 17. september 2017 #39 Skrevet 17. september 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er flere som later til å tro at muslimer kun spiser halalslaktet kjøtt for å sabotere bursdagene til barna deres. Det gjør vi ikke og uansett anser jeg ikke det som et overgrep å gi barnet mitt halal, viktigste er å gi ham sunn og næringsrik mat. Flust av grønnsaker spiser vi og. Hvis det er så trøblete for enkelte av dere, vær så snill ikke inviter barna våre. For de er egentlig ikke velkomne, bare til bry. Når drømmene til barna deres og familiens økonomi står på spill, for all del server deres dyrebare svinekjøtt . Eller nei, unnskyld, billige mente jeg . Vi overlever og har det helt sikkert mye bedre uten deres bekjentskap! Anonymkode: 56b79...56a Man kan da ikke sortere bursdagsinvitasjoner etter etnisitet! Vi er jøder, men spiser ikke kosher av den grunn. Føler oss fullt ut velkomne i bursdager. Anonymkode: 33512...56c
Gjest Antarctica Skrevet 17. september 2017 #40 Skrevet 17. september 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Vet du at helsen til dyrene er så mye dårligere at de bruker ca 10 ganger så mye antibiotika i produksjonen i Danmark enn her og 40 ganger så mye i Tyskland. (Argentina og New Zealand vet jeg ikke) Anonymkode: 6e9d2...077 Akkurat det er grunnen til at jeg aldri spiser importert kjøtt og i alle fall ikke svin eller kylling. Og jeg skulle ønske at norske barn fikk lov å øve seg på å spise noe annet enn pølser i bursdag. For jeg syns det er barbari å bruke de motbydelige grillpølsene fra First Price som "selskapsmat". Selv for en ateist som meg er det for stivt. Det er jo ren junkfood. Hos oss lager vi det bursdagsbarnet ønsker. Sist var det fiskeburgere, som er noe alle kan spise, og som jeg kan forsvare å bruke penger på. Jeg støtter ikke den industrielle svineoppdrettsnæringa.
Gjest Antarctica Skrevet 17. september 2017 #41 Skrevet 17. september 2017 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette med pølser, svin og halal er ikke viktig. Det er nå på kanten til latterlig. Det at en derimot ser på de som spiser pølser som kafir, det er et problem. Det får nå også så være, men når folk begynner å agere på det, da blir det et større problem, som gjelder oss alle. Det at en ser på kvinner som underlegne, fordi det står i en tusen år gammel skrift, det er et stort samfunnsproblem. At flere i vårt land, i vårt samfunn, ser på det som en verre synd at noen tegner en tegning av profeten med en grisehale, enn at det blir gjort æresdrap, det er et sammfunnsproblem. Felles kjerne verdier er hva et samfunn bygger på. At det i store grupperinger er aksept for at homofile skal hetses, at kvinner kan antastes, og kafir spyttes på. Det er et samfunnsproblem. Det er mye stygt i islam. Der kan vi ikke nekte på. Jeg synes faktisk det er så mye stygt innen islam, at om jeg hadde vært muslim, så hadde jeg gjort hva jeg maktet for å legge avstand nellik Anonymkode: 93265...50f Men snille deg. Hvor har du det fra at dette tankegodset liksom er aktivt i alle muslimers hoder? Og hvor har du det fra at alle er fundamentalister som følger alle bud? Og hvor har du det fra at den rekkefølgen du lager (å spotte profeten er verre enn å drepe) er den rekkefølgen muslimer i Norge syns er rett? Kall meg gjerne gammeldags, men jeg går sterkt ut i fra at muslimer i Norge unngår å gjøre begge deler... Hvis du snur på det, kan enhver muslim si om deg at hvis du er døpt og tilhører den norske kirke, så slipper du å vise barmhjertighet og gjøre gode gjerninger mot alle, for i den lutherske tro er det kun ditt eget forhold til Gud som er saliggjørende. Så du kan tillate deg å gjøre drap, gå til nattverd og så vente å komme til himmelen. Og siden det er mulig er du en potensiell morder. I tillegg hater du homofile, for det gjør alle kristne, og ikke gidd å si at du bare er døpt og ikke religiøs! For er du del av menigheten så MÅ du jo dele alle disse meningene, ikke sant? Du kan jo ikke være upersonlig kristen?!
Anonym bruker Skrevet 18. september 2017 #42 Skrevet 18. september 2017 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Dette med pølser, svin og halal er ikke viktig. Det er nå på kanten til latterlig. Det at en derimot ser på de som spiser pølser som kafir, det er et problem. Det får nå også så være, men når folk begynner å agere på det, da blir det et større problem, som gjelder oss alle. Det at en ser på kvinner som underlegne, fordi det står i en tusen år gammel skrift, det er et stort samfunnsproblem. At flere i vårt land, i vårt samfunn, ser på det som en verre synd at noen tegner en tegning av profeten med en grisehale, enn at det blir gjort æresdrap, det er et sammfunnsproblem. Felles kjerne verdier er hva et samfunn bygger på. At det i store grupperinger er aksept for at homofile skal hetses, at kvinner kan antastes, og kafir spyttes på. Det er et samfunnsproblem. Det er mye stygt i islam. Der kan vi ikke nekte på. Jeg synes faktisk det er så mye stygt innen islam, at om jeg hadde vært muslim, så hadde jeg gjort hva jeg maktet for å legge avstand nellik Anonymkode: 93265...50f Men er det ikke slik at islam er en mye yngre religion enn kristendommen? Det er jo ikke noe bedre alt det de kristne gjorde, inkvisisjonen, brenning av hekser, tempelridderne, slaveri (treller), selv Norge ble kristnet med sverd (bli kristen eller bli drept) Det har jo endret seg og de kristne har blitt mindre barbariske, selv om de kanskje ikke er like tolerante alle sammen. Jeg har stor tro på at det går samme vei med de muslimske. Jeg kjenner flere muslimer, har bl.a en god venninne fra Iran, og ingen av de jeg kjenner er barbariske, ingen lever etter de reglene du ramser opp her. Det er fremdeles litt for mange barbariske muslimer i verden, men det er forhåpendligvis i endring. Anonymkode: 17107...097
Anonym bruker Skrevet 18. september 2017 #43 Skrevet 18. september 2017 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er flere som later til å tro at muslimer kun spiser halalslaktet kjøtt for å sabotere bursdagene til barna deres. Det gjør vi ikke og uansett anser jeg ikke det som et overgrep å gi barnet mitt halal, viktigste er å gi ham sunn og næringsrik mat. Flust av grønnsaker spiser vi og. Hvis det er så trøblete for enkelte av dere, vær så snill ikke inviter barna våre. For de er egentlig ikke velkomne, bare til bry. Når drømmene til barna deres og familiens økonomi står på spill, for all del server deres dyrebare svinekjøtt . Eller nei, unnskyld, billige mente jeg . Vi overlever og har det helt sikkert mye bedre uten deres bekjentskap! Anonymkode: 56b79...56a Ditto. Den løsningen går jeg for. Fint vi er enige. Gidder ikke religiøst visvas Anonymkode: 21393...5d1
Anonym bruker Skrevet 18. september 2017 #44 Skrevet 18. september 2017 Null stress. Når barna mine blir invitert i bursdagen til muslimer, så tar jeg med an pakke wienerpølser og ber de varme de opp da vi ikke spiser kylling/kalkun eller halal. Men det vil de ikke gjøre for meg.... Anonymkode: c6792...0a8
Anonym bruker Skrevet 18. september 2017 #45 Skrevet 18. september 2017 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Null stress. Når barna mine blir invitert i bursdagen til muslimer, så tar jeg med an pakke wienerpølser og ber de varme de opp da vi ikke spiser kylling/kalkun eller halal. Men det vil de ikke gjøre for meg.... Anonymkode: c6792...0a8 Send med pølse på termos, da. Eller la barnet spise før bursdagen. Min sønn spiser ikke kjøtt (på eget initiativ og av hensyn til miljø og dyrevelferd. Ble familiens eneste vegetarianer som åtteåring). Han står bare over pølsene. Ikke noe problem for ham. Anonymkode: 7057b...145
Anonym bruker Skrevet 18. september 2017 #46 Skrevet 18. september 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Send med pølse på termos, da. Eller la barnet spise før bursdagen. Min sønn spiser ikke kjøtt (på eget initiativ og av hensyn til miljø og dyrevelferd. Ble familiens eneste vegetarianer som åtteåring). Han står bare over pølsene. Ikke noe problem for ham. Anonymkode: 7057b...145 Hvis jeg må varme opp halal, så kan vel muslimer varme opp norsk mat? Jeg har forsøkt termos også, men svin skal ikke inn i deres hus, så da blir det vanskelig. Hvis barna mine skal spise før bursdagen, så synes jeg muslimske barn kan gjøre det samme. De serverer ikke svin i deres hus og vil ikke ta i det eller ha det inn døren, samme med meg og halal. De muslimske barna får spise halalen sin før de kommer til meg. Anonymkode: c6792...0a8
Anonym bruker Skrevet 18. september 2017 #47 Skrevet 18. september 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Men er det ikke slik at islam er en mye yngre religion enn kristendommen? Det er jo ikke noe bedre alt det de kristne gjorde, inkvisisjonen, brenning av hekser, tempelridderne, slaveri (treller), selv Norge ble kristnet med sverd (bli kristen eller bli drept) Det har jo endret seg og de kristne har blitt mindre barbariske, selv om de kanskje ikke er like tolerante alle sammen. Jeg har stor tro på at det går samme vei med de muslimske. Jeg kjenner flere muslimer, har bl.a en god venninne fra Iran, og ingen av de jeg kjenner er barbariske, ingen lever etter de reglene du ramser opp her. Det er fremdeles litt for mange barbariske muslimer i verden, men det er forhåpendligvis i endring. Anonymkode: 17107...097 Islam er yngre enn kristendommen... vanlig unnskyldning det der. Tåpelig også. I islam lever de nemlig på 1200- tallet og hva gjorde Europa på 1200-tallet? Jo, vi var barbarer og det bar vold og krig over alt. Muslimer er nemlig underutviklet og lever nå i middelalderen mens resten av verden lever i den moderne tid. Sånn bortsett fra at de vil ha all teknologien fra 2017 i tilleg til at de lever i middelalderen da.. Anonymkode: c6792...0a8
Anonym bruker Skrevet 18. september 2017 #48 Skrevet 18. september 2017 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Nå skal min jente feire bursdag på et lekeland. Hun vil så gjerne feire der. I klassen er det flere muslimer som bare spiser halal. På dette lekelandet er det billigste å bestille pølsebursdag, det er det vi har råd til! Men..... det kan vi jo ikke da.... for muslimene i klassen får jo ikke da spist. Hva skal man gjøre? Hadde det vært hjemme bursdag hadde jeg lagd noe annet som alle kan spise. Syntes synd på bursdag jenta mi som har så lyst til og feire med klassen på lekeland! Hun kan altså ikke få den bursdagen hun vil pga muslimene ikke kan spise pølse... Vi har ikke råd! Ikke plass til hele klassen hjemme heller... Anonymkode: 035d3...908 Stakkars jenta di som har en så vanskelig mor som ikke klarer løse små problemer. Jenta di må være flau over deg som ikke klarer å finne enkle løsninger dom gjør at vennene hennes er velkomne hos dere og i bursdag. vi har vært på lekeland i bursdag. Ene gutten hadde cøliaki og de ordnet egen mat som han kunne spise. En muslim fikk kyllingpølser og en veganer fikk noe soyapølse (aner ikke, moren hans ordnet og sjekket det selv). Her vi bor er det få muslimer men lekelandet hadde mye alternativ. ta med kyllingpølser på termos om lekelandet ikke kan ordne noe. Dersom seigmenn er veldig viktig på kaka så pynt på halve, eller pynt slik at det er stykker uten seigmenn. toro har ferdigkaker som de med cøliaki kan spise. Enkelt å greit. Andre kaker kan vi ha i familieselskapet. min gutt spiser ikke saus på pizza. Her serveres mye pizza i selskap, men vi gir aldri beskjed pga han er kresen. Han spiser seg mett før han går og får beskjed om å være høflig og heller gnage litt på pizzaskorpen mens de andre spiser. kompisene vet at han er ekstremt kresen og de fleste foreldre ordner faktisk litt pizza uten saus til han. Han blir SÅ glad når han kan spise det samme som alle andre. Ingen allergier men han brekker seg av mat han ikke liker. har dere sett friends? I den ene episoden er phebe på besøk hos mike sine foreldre for første gang. De vet hun er vegetarianer men serverer kalv. Anbefaler dere å se denne. Anonymkode: 51f7d...546
Anonym bruker Skrevet 18. september 2017 #49 Skrevet 18. september 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Islam er yngre enn kristendommen... vanlig unnskyldning det der. Tåpelig også. I islam lever de nemlig på 1200- tallet og hva gjorde Europa på 1200-tallet? Jo, vi var barbarer og det bar vold og krig over alt. Muslimer er nemlig underutviklet og lever nå i middelalderen mens resten av verden lever i den moderne tid. Sånn bortsett fra at de vil ha all teknologien fra 2017 i tilleg til at de lever i middelalderen da.. Anonymkode: c6792...0a8 Ja, de sier egentlig alt om ekstremistene gjør det ikke? For de muslimene jeg kjenner fra mitt nærmiljø er ikke ekstremister nemlig.... De lever fint side om side med oss mer eller mindre kristne. Anonymkode: 17107...097
Anonym bruker Skrevet 18. september 2017 #50 Skrevet 18. september 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, de sier egentlig alt om ekstremistene gjør det ikke? For de muslimene jeg kjenner fra mitt nærmiljø er ikke ekstremister nemlig.... De lever fint side om side med oss mer eller mindre kristne. Anonymkode: 17107...097 Det er faktisk ikke unormalt at muslimer begrunner sitt kvinneundertrykkende syn og mannsdominerte adferd med deres tidsregning. At de lever fint side om side er ikke hva jeg mente. De unnskylder adferd og syn og vaner og alt på en tidsregning. De fleste lever i fred, men sånn var da de kristne i middelalderen også. De levde fint side om side med muslimer i middelalderen, så jeg skjønner ikke hvilket poeng du ville frem til. Er det "kristne var barbarer for 1000 år siden, så da kan muslimer være der nå"? Hva var poenget? Anonymkode: c6792...0a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå