Gå til innhold

Ang. barnebursdager og musllimer....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser alle trådene her inne om hvor uakseptabelt det er for enkelte å servere mat som inneholder noe annet enn svin eller gelatin i barnebursdager. Jeg blir faktisk fysisk dårlig av å lese alle disse innleggene; er muslim selv, og alle disse holdningene som kommer til uttrykk gjør meg virkelig vondt. I rettferdighetens navn viser jo likevel flertallet av innleggene, at flesteparten er villig til å opptre gjestfritt. Og det  varmer mer enn dere tror. 

Jeg har to barn, vi spiser halal. Ifm bursdager pleier jeg å spørre hva foreldrene skal servere, så lager jeg akkurat det samme, og sender med barnet denne maten. Hvis det feks skal serveres pølser (av svin), så lager jeg jeg bare noen halalpølser, og ber foreldrene til bursdagsbarnet om å varme disse til mitt barn. Jeg forventer ALDRI at vertskapet skal ta hensyn til meg og mittt!!! De fleste muslimer jeg kjenner, har samme innstilling. OG: hvis jeg skal ha bursdagsselskap, lager jeg riktignok ikke svinepølser, men regner da med at det er greit å servere kylling-/kalkunpølser til de norsk-norske barna; jeg prakker ikke på dem halalpølser! Jeg har iallefall et mål om å lage noe som alle kan spise.....jeg syns ikke det gjør noe om jeg feks må lage veganermuffins (med rismelk el.l.).

Slik jeg forstår de ovennevnte diskusjonene, handler det først og fremst om å rakke ned på alle muslimene som har "invadert" landet deres....og hva skal jeg si? Det er sikkert mange der ute som er uenige, men de fleste muslimene har ingen underliggende agenda om å være kravstore, tvert i mot....Muslimer har heller ingen agenda om å være respektløse og overkjørende overfor såkalt etniske nordmenn. Jeg vil nesten si tvert i mot.

Det er mange grunner til at det lever muslimer i Norge i dag, grunner som jeg ikke har anledning til å gå inn på, men som sikkert mange kan mye om. Hvis premisset er at muslimene pr definisjon er et problem, så kan vi jo ikke leve sammen. Hvis premisset er at vi skal få til å leve sammen, så bør man kunne finne fram til løsninger der begge parter føler seg respektert! 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Muslimer er bare et problem for folk som ønsker at det skal være et problem. Her serverer vi pannekaker i bursdager, og dropper seigmenn på kaka. Null stress, og det burde være en selvfølge. De muslimske foreldrene til mine barns venner tenker som dere. De tilbyr å sende med mat. Jeg foretrekker å lage noe alle kan spise. Synes det er viktig at alle behandles likt. Ber ikke allergikere ta med egen kake heller. Noen ser etter motsetninger og småting de kan forstørre for å fremheve forskjellene på "oss" og "dem". Slik vil det nok dessverre alltid være, men mennesker som er redde for det ukjente. Det beste du kan gjøre er å snakke med dem, og vise dem at du er hyggelig og imøtekommende. 

Anonymkode: 7057b...145

Skrevet

Helt enig med deg,og synes det er så trist at det er slik. Hva lærer vi våre barn? 

Man kan mene hva man vil om innvandringspolitikk,Listhaug og andre politikere,men man kan behandle alle som bor i dette landet med respekt! 

Anonymkode: 12681...c62

Skrevet

Jeg har ikke problemer med muslimer i seg selv, men jeg har problemer med religion i den grad at religionen legger føringer på hva man skal spise, kle seg i osv. For meg er dette vranglære og hjernevasking hvor mennesker selv ikke får mulighet til å selv velge egen livsførsel. Hvor mange mennesker hadde levd etter disse regimene om de hadde blitt presentert dem som voksne, og ikke indoktrinert som barn? 

Selv har jeg et barn som er allergiker, og kan verken spise det ene eller det andre. Han har alltid med seg egen mat i bursdager, da jeg ikke forventer at vertskapet skal lage dobbelt opp med matretter. Jeg ser på det som en selvfølge. Når vi har bursdager her hjemme, gjelder det samme. Jeg lager en rett, og de som ikke kan ha det er velkommen til å ha med egen mat. Jeg mener det er store forskjeller mellom mat man faktisk ikke kan spise, og mat man forestiller seg og velger å ikke spise. 

Anonymkode: c5bf0...2cf

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke problemer med muslimer i seg selv, men jeg har problemer med religion i den grad at religionen legger føringer på hva man skal spise, kle seg i osv. For meg er dette vranglære og hjernevasking hvor mennesker selv ikke får mulighet til å selv velge egen livsførsel. Hvor mange mennesker hadde levd etter disse regimene om de hadde blitt presentert dem som voksne, og ikke indoktrinert som barn? 

Selv har jeg et barn som er allergiker, og kan verken spise det ene eller det andre. Han har alltid med seg egen mat i bursdager, da jeg ikke forventer at vertskapet skal lage dobbelt opp med matretter. Jeg ser på det som en selvfølge. Når vi har bursdager her hjemme, gjelder det samme. Jeg lager en rett, og de som ikke kan ha det er velkommen til å ha med egen mat. Jeg mener det er store forskjeller mellom mat man faktisk ikke kan spise, og mat man forestiller seg og velger å ikke spise. 

Anonymkode: c5bf0...2cf

Men igjen, dette er et valg som blir tatt for barnet, og ikke noe det kan styre selv. 

Og om du f.eks inviterer mødrene i klassen eller en annen gruppe, hvor en eller to var muslimer/jøder/veganer osv, hadde du ikke bestrebet deg på å servere noe som alle kunne spist? Uavhengig av hva din personlige mening om saken er? 

For meg handler det om oppdragelse og dannelse - man sørger for at gjestene er fornøyde. 

Anonymkode: 4dcee...98c

Skrevet

Nå skal min jente feire bursdag på et lekeland. Hun vil så gjerne feire der. I klassen er det flere muslimer som bare spiser halal. På dette lekelandet er det  billigste å bestille pølsebursdag,  det er det vi har råd til!  Men.....  det kan vi jo ikke da....   for muslimene i klassen får jo ikke da spist.  Hva skal man gjøre?   Hadde det vært hjemme bursdag hadde jeg lagd noe annet som alle kan spise.    Syntes synd på bursdag jenta mi som har så lyst til og feire med klassen på lekeland! Hun kan altså ikke få den bursdagen hun vil pga muslimene ikke kan spise pølse...  Vi har ikke råd! Ikke plass til hele klassen hjemme heller...

Anonymkode: 035d3...908

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå skal min jente feire bursdag på et lekeland. Hun vil så gjerne feire der. I klassen er det flere muslimer som bare spiser halal. På dette lekelandet er det  billigste å bestille pølsebursdag,  det er det vi har råd til!  Men.....  det kan vi jo ikke da....   for muslimene i klassen får jo ikke da spist.  Hva skal man gjøre?   Hadde det vært hjemme bursdag hadde jeg lagd noe annet som alle kan spise.    Syntes synd på bursdag jenta mi som har så lyst til og feire med klassen på lekeland! Hun kan altså ikke få den bursdagen hun vil pga muslimene ikke kan spise pølse...  Vi har ikke råd! Ikke plass til hele klassen hjemme heller...

Har du snakket med lekelandet? Hvis det er flere muslimer i klassen til jenta di er det sannsynligvis flere andre muslimer i området også. Dere er neppe de første med dette "problemet"? Sikker på at de har et alternativ hvis dere spør, og ellers kan dere bare ta med egne pølser de kan varme. 

Har inntrykk av at de som gjør dette til et problem overhodet ikke ønsker å være løsningsorienterte. De vil heller være indignerte martyrer i eget land. Alt for å sette et skille mellom folk. 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du spurt om de har alternativ til pølsene?

Anonymkode: e6b2e...2f1

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Evt så tar du med ei pakke kyllingpølser og ber de på lekeland varme opp den også, med begrunnelse om hvorfor.

Ikke noe poeng i å spille offer, det meste ordner seg med sunn fornuft. 

Anonymkode: 03040...c16

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet du, det der ser ikke jeg som et stort problem. Jeg har grei intekt men er alene med to barn. Det er økonomisk uaktuelt å invitere hele klassen på lekelandsbursdag/kinobursdag/badelandsbursdag/bowlingbursdag osv. Når mine barn kommer med slike ønsker må jeg si "Nei, det har vi ikke råd til, men vi skal få til en bra bursdagsfest likevel." Det er også mulig å slå seg sammen med noen andre og holde felles bursdag og deles på utgiftene. Dette er et ikke-problem. Og det blir ikke ok å gi de muslimske barna skylden for at dere ikke har råd. 

Anonymkode: 1d212...1c5

Skrevet

For meg er det en selvfølge å ordne mat til alle sammen uansett religion. 

Datteren min hadde bowlingbursdag forrige helg, og i klassen hennes er det en jente som er muslim. Jeg bestilte pizza med bare ost og pizza med skinke. 

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville først spurt på lekeland om de har løsning. De har sikkert det. Om det ikke er tilfellet,vile jeg spurt om de kunne varmet opp medbrakte pølser. Om det ikke er tilfelle ville jeg ringt til foreldrene til barna og fortalt at de på lekeland tillater bare det og at de da tar med seg pølser eller mat barna skal spise. Jeg er helt sikker på at de er greie folk og forstår problemet.

Anonymkode: 90661...002

Skrevet

Jeg har fire barn, og muslimer på alle klassetrinn, men har aldri møtt på noen som forventer at barna skal spise halal. 

Muslimske barn i barnegruppa er overhodet ikke noe problem, uansett om det er pølser eller pizza man serverer er det lett å sørge for et alternativ uten svin.

Akkurat halal hadde jeg aldri kjøpt da, det anser jeg som dyreplageri og dyrevelferd er vitkig for meg. Jeg vet kjøtt fra norske slakterier ikke er ekte halal siden det ikke er lov slakte uten bedøvelse i Norge, men jeg har ikke satt meg inn i om halalkjøttet i norske frysediker er slaktet i Norge eller utlandet så da dropper jeg å kjøpe det. Så hadde vi hatt barn som måtte ha halal hadde det blitt pannekaker eller pizza med bare ost.

Men aldri verden om små gjester hos meg hadde måtte komme med egen mat, er jeg vertinne bestreber jeg meg på å lage mat alle kan spise, for meg er det en selvfølge. Særlig for barn med minoritetsbakgrunn er det viktig at de føler seg velkommen og inkludert, det er ihvertfall ikke bra for inkluderingen å støte de fra seg. 

Jeg skjønner ikke logikken, de samme menneskene som snakker om integrering vil støte muslimene ut av felleskapet ved å nekte å legge til rette for at vi kan leve side om side....

Anonymkode: 17107...097

Skrevet
2 timer siden, mari73 skrev:

Jeg leser alle trådene her inne om hvor uakseptabelt det er for enkelte å servere mat som inneholder noe annet enn svin eller gelatin i barnebursdager. Jeg blir faktisk fysisk dårlig av å lese alle disse innleggene; er muslim selv, og alle disse holdningene som kommer til uttrykk gjør meg virkelig vondt. I rettferdighetens navn viser jo likevel flertallet av innleggene, at flesteparten er villig til å opptre gjestfritt. Og det  varmer mer enn dere tror. 

Jeg har to barn, vi spiser halal. Ifm bursdager pleier jeg å spørre hva foreldrene skal servere, så lager jeg akkurat det samme, og sender med barnet denne maten. Hvis det feks skal serveres pølser (av svin), så lager jeg jeg bare noen halalpølser, og ber foreldrene til bursdagsbarnet om å varme disse til mitt barn. Jeg forventer ALDRI at vertskapet skal ta hensyn til meg og mittt!!! De fleste muslimer jeg kjenner, har samme innstilling. OG: hvis jeg skal ha bursdagsselskap, lager jeg riktignok ikke svinepølser, men regner da med at det er greit å servere kylling-/kalkunpølser til de norsk-norske barna; jeg prakker ikke på dem halalpølser! Jeg har iallefall et mål om å lage noe som alle kan spise.....jeg syns ikke det gjør noe om jeg feks må lage veganermuffins (med rismelk el.l.).

Slik jeg forstår de ovennevnte diskusjonene, handler det først og fremst om å rakke ned på alle muslimene som har "invadert" landet deres....og hva skal jeg si? Det er sikkert mange der ute som er uenige, men de fleste muslimene har ingen underliggende agenda om å være kravstore, tvert i mot....Muslimer har heller ingen agenda om å være respektløse og overkjørende overfor såkalt etniske nordmenn. Jeg vil nesten si tvert i mot.

Det er mange grunner til at det lever muslimer i Norge i dag, grunner som jeg ikke har anledning til å gå inn på, men som sikkert mange kan mye om. Hvis premisset er at muslimene pr definisjon er et problem, så kan vi jo ikke leve sammen. Hvis premisset er at vi skal få til å leve sammen, så bør man kunne finne fram til løsninger der begge parter føler seg respektert! 

Jeg hadde ikke hatt noe imot å sørge for kyllingpølser til barna dine. Men å kjøpe halalslaktet kjøtt, ha ulikt kjøkkenutstyr til vanlig mat og spesialmat, ikke bruke konditorfarge, gelatin, seigmenn etc blir litt voldsomt.

Anonymkode: 33512...56c

Skrevet

Problemet for meg er ikke at de er muslimske,  men at det må være halal mat. Hadde jeg kunnet kjøpt kyllingpølser og pynta kaka med nonstop og seigmenn som er vanlig i en barnebursdag, så hadde det ikke vært noe problem. Men muslimene selv lager et problem med at det må være halal.  

Anonymkode: 8d9b3...37f

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Problemet for meg er ikke at de er muslimske,  men at det må være halal mat. Hadde jeg kunnet kjøpt kyllingpølser og pynta kaka med nonstop og seigmenn som er vanlig i en barnebursdag, så hadde det ikke vært noe problem. Men muslimene selv lager et problem med at det må være halal.  

I alle de bursdagene jeg har arrangert her på tjukkeste Oslo øst har jeg aldri opplevd at muslimer har lagd noe som helst problemer ut av maten. Vi har kjøpt en pakke kyllingpølser og gitt beskjed til foreldrene om at vi har dette alternativet, og det har de satt pris på. Lekeland har også kyllingpølser, det er bare å gi beskjed. 

Jeg pleier ikke å pynte kake med seigmenn, så det har aldri vært noe savn å måtte droppe det. Jeg synes det er noe stort tull å lage dette til en slags 'kampsak for norske verdier '. 

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kyllingpølsene du kjøper her i Norge er halal, hos prior blir alle kyllinger slaktet på halalmåte

Anonymkode: 17107...097

Skrevet

I en av bursdagene til min sønn, så kom det et muslimsk barn som krevde at vi måtte servere ham kyllingpølser som måtte grilles på en grill som aldri har blitt brukt til å grille svinekjøtt. Vi hadde ikke fått varsel på forhånd om at dette barnet var muslim og at vi måtte spesialtilpasse serveringen. Heldigvis så hadde vi kyllingpølser siden det også var et annet muslimsk barn tilstede (her hadde foreldrene varslet på forhånd). Jeg måtte selvsagt dra en hvit løgn vedrørende grillen som ble brukt til å grille kyllingpølsene til gutten. Her har foreldrene til dette muslimske barnet en lang vei å gå når det kommer til normal høflighet og hva man kan kreve som gjest. 

Anonymkode: 34ebb...75f

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vet du, det der ser ikke jeg som et stort problem. Jeg har grei intekt men er alene med to barn. Det er økonomisk uaktuelt å invitere hele klassen på lekelandsbursdag/kinobursdag/badelandsbursdag/bowlingbursdag osv. Når mine barn kommer med slike ønsker må jeg si "Nei, det har vi ikke råd til, men vi skal få til en bra bursdagsfest likevel." Det er også mulig å slå seg sammen med noen andre og holde felles bursdag og deles på utgiftene. Dette er et ikke-problem. Og det blir ikke ok å gi de muslimske barna skylden for at dere ikke har råd. 

Tullete svar.  Alle barna her feirer på lekeland. Og jeg har råd til å feire jenta mi der, den billigste bursdagen bare da.  Men det går ikke pga noen ikke  kan/vil spise pølser.  Jo det er et problem for oss!   Det bestemmer ikke du. 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tullete svar.  Alle barna her feirer på lekeland. Og jeg har råd til å feire jenta mi der, den billigste bursdagen bare da.  Men det går ikke pga noen ikke  kan/vil spise pølser.  Jo det er et problem for oss!   Det bestemmer ikke du. 

Tror du ikke de fleste her også har store kule bursdager? 

Men er man ikke rik er det begrensninger.

Kutt ned på antall gjester. Slå dere sammen med noen om feiringen. Spør om de har kyllingpølser. Det finns masse løsninger på dette. Og går det ikke er det ikke verdens undergang. Så lager dere en skikkelig morsom og anderledes bursdag som gjestene faktisk kommer til å huske fordi den ikke bare var enda en klin lik som de andre.

Dette er kun et problem om dere lar det være det.

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ta med noen kyllingpølser på thermos da, hvis lekeland ikke kan skaffe det. Snakk om å lage seg problemer🙄

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det har jeg tungt for å tro. På lekelandene her( østfold) så har de alternativer for muslimer. I en av bursdagene kjøpte jeg halal kyllingkjøtt som lekelandet hadde på pizzaen til noen av barna. Ble servert pizza med skinke og pizza med halalkylling. Heller ikke noe problem å få kyllingpølser eller halalpølser. Ting blir hverken verre eller mere vanskelig enn man gjør det til selv, og jeg gjør dette med glede da mitt barns beste venn er muslim og spiser halal. 

Anonymkode: 7e605...f91

Skrevet

Jeg legger til rette for alle barn som kommer i bursdagselskap til mitt barn uansett  hva det er. 

Men jeg vil ikke at mitt barn skal spise Halall kjøtt og det gir jeg også beskjed om. 

Jeg stoler ikke på disse pølsepakkene etc som kan kjøpes  på  Div butikker.  

Anonymkode: 8a821...8c3

Skrevet

Hvorfor vil du ikke at barnet ditt skal spise halalkjøtt? Halalpølsene kan jeg forstå, de smaker grusomt... men kjøtt er kjøtt enten det er velsignet eller ei, betyr ingenting for meg som ikke er muslim.

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor vil du ikke at barnet ditt skal spise halalkjøtt? Halalpølsene kan jeg forstå, de smaker grusomt... men kjøtt er kjøtt enten det er velsignet eller ei, betyr ingenting for meg som ikke er muslim.

Ja men hvor er fet slaktet? Fraktet halve Europa rundt?

ingen merking etc. 

Anonymkode: 8a821...8c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...