Anonym bruker Skrevet 17. september 2017 #26 Skrevet 17. september 2017 Du har varslingsplikt i forhold til flytting, men far kan ikke bestemme om du får lov eller ikke. I forhold til 50-50 så kan ikke far gjøre noe uten din underskrift. Han kan hyle, skrike, kreve og forlange, men så lenge du har den daglige omsorgen så kommer han ingen vei uten din signatur. Da må det eventuelt bli rettsak. Siden du har hittil hatt den daglige omsorgen, vil det mest sannsynlig ikke bli noe endring på det. Når far maser og truer, så bare begrunn det med at "dette mener du er det beste for barnet, og sånn blir det." Ikke gå inn i en diskusjon med han, bare vær kort og konkret at DU mener dette er det beste for barnet. Han kan mene noe annet og det er helt greit, men det betyr ikke at det blir sånn. Anonymkode: da6c8...325
Anonym bruker Skrevet 17. september 2017 #27 Skrevet 17. september 2017 forventet du støtte og sympati fra din eks-svigermor ? Anonymkode: e93c5...c9d
Anonym bruker Skrevet 17. september 2017 #28 Skrevet 17. september 2017 Hva forventer du egentlig når du går bak ryggen på får og forsøker å manipulere ham via hans mor? Anonymkode: 04940...2cd
Anonym bruker Skrevet 17. september 2017 #29 Skrevet 17. september 2017 2 timer siden, Fru Banderas skrev: Jeg er enig med faren til barnet og hans mor. Ja, han var en dust i starten, det er ikke ok, men han er annerledes nå, vil virkelig være far, og barnet er like mye ditt som hans, og følgelig skal dere bestemme like mye, ha like mye ansvar og like mange rettigheter. Bosted og rutiner i hverdagen går ut over barnet og barnets trivsel. Det dreier seg ikke om rettigheter og makt, men om et barns behov. Anonymkode: 9d8e8...733
Anonym bruker Skrevet 17. september 2017 #30 Skrevet 17. september 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva forventer du egentlig når du går bak ryggen på får og forsøker å manipulere ham via hans mor? Anonymkode: 04940...2cd Hvem har gått bak ryggen på hvem, og hvem har manipulert...? Anonymkode: 9d8e8...733
Anonym bruker Skrevet 17. september 2017 #31 Skrevet 17. september 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Er 50/50 så mye mer annerledes enn det har vært for sønnen din? Hvis far har hatt mye mer enn 30, som tilsvarer 4,2 av 14 dager, så blir mye mer 5-6-7 dager over to uker? Men barnet er bare fire år, så det dømmes ikke 50/50 i retten, uansett. Avhengig av deg og far, kan du risikere at far får mest. Du har to barn med to forskjellige menn hvor den ene er ustabil. Du er ikke sammen med noen av dem. Dette sier jo litt om dine valg. Hvordan får du turnusjobbing til å gå opp med to små? Anonymkode: d686b...617 Det du driver med nå, er slutshaming. Hvem hun har barn med og hvordan hun jobber har null og niks innvirkning på hvilken kvalitet det er på omsorgen hun gir sine barn. Anonymkode: 9d8e8...733
Gjest Antarctica Skrevet 17. september 2017 #32 Skrevet 17. september 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Så du mener en mamma ikke skal få komme med meningene sine og råde sin sønn fordi han er voksen? Hun mener han bør ha barnet 50% og har sagt det til han, blant annet fordi da stiller dere likt i alle avgjørelser som tas, og har selvfølgelig sagt det til han Du er i uenig (jeg er også det, jeg mener 50/50 er rettferdig for foreldrene men ikke det beste for et barn, at man da setter voksnes rettferdighetssans foran barnets beste), men jeg synes likevel ikke du kan bebreide hans mor for å mene noe annet og ha sagt det til han Anonymkode: 4dacd...833 Jo, det kan man bebreide henne. Det som er ALLER mest skadelig for skilsmissebarn, er høyt konfliktnivå mellom foreldrene. Det farmor gjør nå er å puste i gang en konflikt som ikke fins. Det vil skade hennes barnebarn om mor og far må i rettssak. Og samværet og samarbeidet de har i dag er godt for alle parter. Men det bryr hun seg ikke om.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2017 #33 Skrevet 17. september 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvem har gått bak ryggen på hvem, og hvem har manipulert...? Anonymkode: 9d8e8...733 Når HI ringer fars mor for å få henne til å påvirke sønnen sin slik HI vil må hun forvente at moren tar sønnens parti. Anonymkode: 04940...2cd
Appelsinpiken Skrevet 17. september 2017 #34 Skrevet 17. september 2017 En mulig løsning er at dere har juridisk delt bosted, men ulik samværsprosent. Da kan gutten fortsette å bo 70% hos deg, men dere må ta alle større avgjørelser i felleskap.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2017 #35 Skrevet 17. september 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Når HI ringer fars mor for å få henne til å påvirke sønnen sin slik HI vil må hun forvente at moren tar sønnens parti. Anonymkode: 04940...2cd Det var ikke svar på spørsmålet. Hvem har gått bak ryggen på hvem og hvem har manipulert, var spørsmålet. Anonymkode: 9d8e8...733
Anonym bruker Skrevet 17. september 2017 #36 Skrevet 17. september 2017 7 minutter siden, Appelsinpiken skrev: En mulig løsning er at dere har juridisk delt bosted, men ulik samværsprosent. Da kan gutten fortsette å bo 70% hos deg, men dere må ta alle større avgjørelser i felleskap. Dette Anonymkode: 4dacd...833
Anonym bruker Skrevet 17. september 2017 #37 Skrevet 17. september 2017 Hvis far har mye mer enn de 30% han har nå,hvorfor skal han ikke få 50%? Hva gjør deg til sjefen av dette? Far er tydeligvis en god omsorgsperson siden du lar deres barn få være med far mye. Ser ikke helt hvorfor han ikke skal få 50% bare for at det ikke passer deg.. Anonymkode: 322a7...eb4
Anonym bruker Skrevet 17. september 2017 #38 Skrevet 17. september 2017 Hvor stort er barnet nå ? Anonymkode: 3444e...21c
Anonym bruker Skrevet 17. september 2017 #39 Skrevet 17. september 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: På papiret skal han ha ca. 30 %. Men siden han spør om ekstra dager hver eneste uke har det blitt mer. Nå må jeg derimot holde igjen fordi både far og eks-svigermor spør om å ha han på mine dager, og det ender opp med at jeg nesten ikke får sett han. Jeg jobber turnus (er sykepleier) og har som sagt et til barn på 2 år som krever sitt. Så det er ekstremt viktig for sønnen vår at han får den lille alenetiden han har med meg, ca. én dag i uken, hvor det bare er oss. Anonymkode: 2825e...1fc Dersom advokaten din har rett så ser jeg virkelig ikke noe problem med denne saken for DIN del. Selvfølgelig snakker eks svigermor med sønnen sin! Hun har lojalitet til barnet og sønnen sin, ikke deg. Det er ganske åpenbart at sønnen ønsker mer samvær enn 30% siden det hver uke i praksis ER mer. Det har sikkert hun fått med seg og synes det er dumt at han ikke offisielt har mer. Dessuten så betaler han vel for mye barnebidrag om han har barnet mer enn de fastsatte 30%? Tenker du at det alltid skal være 30/70? Eller er det mulig å trappe opp 20% over et par-tre år? Man skal alltid se på hva som er til barnets beste. Dersom det ikke er tungtveiende grunner (og barnet har det fint med far) så ser jeg ikke at du har mer "rett" på barnet enn faren. Hvordan har barnet det med far? Gruer det seg til samvær? Trives det med far? Anonymkode: 65eaf...ec7
Eris Skrevet 17. september 2017 #40 Skrevet 17. september 2017 Man kan da gi råd til sine barn selv om de er voksne. Ditt eldste barn er 4 år og du har allerede et nytt barn med enda en mann som du betegner som ustabil. Du skriver om en pågående rettssak. Det hører jo ikke ut som du representerer en voldsom stabilitet og det er jo kanskje ikke rart om bestemor til barnet er urolig for at du skal flytte på deg. Og hva er forskjellen på "langt mer enn 30 prosent"? Det du får i økonomisk støtte fra NAV?
Anonym bruker Skrevet 17. september 2017 #41 Skrevet 17. september 2017 Er faktisk glad for at jeg ikke hadde samvær med min far hvis 50/50 hadde blitt utslaget. Så utrolig stressende det må være. Jeg hadde søsken hos mor og er så glad for at jeg fikk ha et skikkelig søskenforhold til dem, det hadde jeg ikke fått om jeg hadde gått flyttet fram og tilbake. Barnets behov skal komme forran foreldres behov, og 50/50 er alltid foreldrenes behov. Har en i familien som hadde 50/50. I tennårene utviklet hun alvorlig angst og depresjon som hun senere har fortalt var den hyppige flyttingen fram og tilbake mellom far og mor. Hun er god igjen nå en stund etter de sluttet med 50/50, foreldrene har ganske dårlig samvittighet nå, men det er jo ikke deres feil en slik ordning blir presset frem. Anonymkode: d9def...917
Eris Skrevet 17. september 2017 #42 Skrevet 17. september 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Er faktisk glad for at jeg ikke hadde samvær med min far hvis 50/50 hadde blitt utslaget. Så utrolig stressende det må være. Jeg hadde søsken hos mor og er så glad for at jeg fikk ha et skikkelig søskenforhold til dem, det hadde jeg ikke fått om jeg hadde gått flyttet fram og tilbake. Barnets behov skal komme forran foreldres behov, og 50/50 er alltid foreldrenes behov. Har en i familien som hadde 50/50. I tennårene utviklet hun alvorlig angst og depresjon som hun senere har fortalt var den hyppige flyttingen fram og tilbake mellom far og mor. Hun er god igjen nå en stund etter de sluttet med 50/50, foreldrene har ganske dårlig samvittighet nå, men det er jo ikke deres feil en slik ordning blir presset frem. Anonymkode: d9def...917 Og farfaren min røykte, men blei nesten 100 år. http://forskning.no/helse-forebyggende-helse-sovn-barn-og-ungdom/2017/01/skilsmissebarn-med-delt-bosted-har-det-best
Anonym bruker Skrevet 17. september 2017 #43 Skrevet 17. september 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det var ikke svar på spørsmålet. Hvem har gått bak ryggen på hvem og hvem har manipulert, var spørsmålet. Anonymkode: 9d8e8...733 HI har gått bak ryggen på får for å manipulere far. Anonymkode: 04940...2cd
Anonym bruker Skrevet 17. september 2017 #44 Skrevet 17. september 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det var ikke svar på spørsmålet. Hvem har gått bak ryggen på hvem og hvem har manipulert, var spørsmålet. Anonymkode: 9d8e8...733 Det er hi som manipulerer når hun ringer eks svigermor for å få viljen sin Anonymkode: 43e4d...4d5
Anonym bruker Skrevet 17. september 2017 #45 Skrevet 17. september 2017 5 minutter siden, Eris skrev: Og farfaren min røykte, men blei nesten 100 år. http://forskning.no/helse-forebyggende-helse-sovn-barn-og-ungdom/2017/01/skilsmissebarn-med-delt-bosted-har-det-best Det finnes forskning som taler for det motsatte også. HI sier sønnen er sensitiv, har selv en sønn som er sensitiv og han trenger trygge rammer og gode rutiner. 50/50 gir ikke trygge rammer til slike barn, det kan skape uroligheter. Det sier seg selv egentlig, for hadde vi voksne godtatt og flyttet på oss annenhver uke? Hva med venner i nærmiljøet? Trist for en unge og ikke ha den muligheten. En av naboene her hadde også 50/50 men foreldrene sluttet med det fordi hun hadde INGEN venner hos mor! Nettopp fordi hun alltid gikk glipp av ting og falt utenfor i gjengen. Derfor sluttet de med det da gode foreldre klarer å se barnets beste! Nå er hun 20% hos far og har nå det mye bedre hos mor. De sier ofte at 50/50 ikke bør begynnes med før de begynner på skolen, men jeg mener det er like ille at skolebarn har 50/50. For det er i skolealder de begynner og bli med hverandre hjem etter skolen og lignende. Har hørt om de som går glipp av burstagselskap når de er hos far fordi far ikke gidder. Det er mange ego foreldre der ute som ikke klarer og sette seg inn i barnets hverdag. Barn har behov for å være endel av et felleskap, og hvis du skal dras ut av nærmiljøet annenhver uke så sier det seg selv at du går glipp av mye. Så hvis foreldre vil ha 50/50 så synes jeg virkelig det kan være dem som flytter fram og tilbake hver uke, så kanskje de ser hvor mye stres det er. Skulle vært obligatorisk at foreldrene testet det ut i 3 mnd før de fikk 50/50, så skal vi se hvor mange som har det. Så anekdotisk får du gjerne si det er men det er mange som har denne erfaringen. Selv om EN studie finner ut at det går greit med 50/50 så er det uansett studier som sier det motsatte. Anonymkode: d9def...917
Anonym bruker Skrevet 17. september 2017 #46 Skrevet 17. september 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: En av naboene her hadde også 50/50 men foreldrene sluttet med det fordi hun hadde INGEN venner hos mor! Nettopp fordi hun alltid gikk glipp av ting og falt utenfor i gjengen. Derfor sluttet de med det da gode foreldre klarer å se barnets beste! Nå er hun 20% hos far og har nå det mye bedre hos mor. Hvis de sluttet med det fordi hun ikke hadde venner hos mor, så hadde det vel vært mer logisk å bo 80% hos far Anonymkode: 43e4d...4d5
Anonym bruker Skrevet 17. september 2017 #47 Skrevet 17. september 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvis far har mye mer enn de 30% han har nå,hvorfor skal han ikke få 50%? Hva gjør deg til sjefen av dette? Far er tydeligvis en god omsorgsperson siden du lar deres barn få være med far mye. Ser ikke helt hvorfor han ikke skal få 50% bare for at det ikke passer deg.. Anonymkode: 322a7...eb4 50/50 er ikke anbefalt for så små barn så skjønner godt at hi nekter den løsningen! Her bor hun tenke på hva som er best for BARNET,ikke høre på sutringen til faren. Anonymkode: 9a19d...db3
Anonym bruker Skrevet 17. september 2017 #48 Skrevet 17. september 2017 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: 50/50 er ikke anbefalt for så små barn så skjønner godt at hi nekter den løsningen! Her bor hun tenke på hva som er best for BARNET,ikke høre på sutringen til faren. Anonymkode: 9a19d...db3 Men, hun synes det var helt greit at far hadde barnet langt over 30%, ville bare ikke ha langt over 30% på papiret.. Hva kan grunnen til det være, mon tro? Anonymkode: 7866d...1a2
Anonym bruker Skrevet 17. september 2017 #49 Skrevet 17. september 2017 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det finnes forskning som taler for det motsatte også. HI sier sønnen er sensitiv, har selv en sønn som er sensitiv og han trenger trygge rammer og gode rutiner. 50/50 gir ikke trygge rammer til slike barn, det kan skape uroligheter. Det sier seg selv egentlig, for hadde vi voksne godtatt og flyttet på oss annenhver uke? Hva med venner i nærmiljøet? Trist for en unge og ikke ha den muligheten. En av naboene her hadde også 50/50 men foreldrene sluttet med det fordi hun hadde INGEN venner hos mor! Nettopp fordi hun alltid gikk glipp av ting og falt utenfor i gjengen. Derfor sluttet de med det da gode foreldre klarer å se barnets beste! Nå er hun 20% hos far og har nå det mye bedre hos mor. De sier ofte at 50/50 ikke bør begynnes med før de begynner på skolen, men jeg mener det er like ille at skolebarn har 50/50. For det er i skolealder de begynner og bli med hverandre hjem etter skolen og lignende. Har hørt om de som går glipp av burstagselskap når de er hos far fordi far ikke gidder. Det er mange ego foreldre der ute som ikke klarer og sette seg inn i barnets hverdag. Barn har behov for å være endel av et felleskap, og hvis du skal dras ut av nærmiljøet annenhver uke så sier det seg selv at du går glipp av mye. Så hvis foreldre vil ha 50/50 så synes jeg virkelig det kan være dem som flytter fram og tilbake hver uke, så kanskje de ser hvor mye stres det er. Skulle vært obligatorisk at foreldrene testet det ut i 3 mnd før de fikk 50/50, så skal vi se hvor mange som har det. Så anekdotisk får du gjerne si det er men det er mange som har denne erfaringen. Selv om EN studie finner ut at det går greit med 50/50 så er det uansett studier som sier det motsatte. Anonymkode: d9def...917 Det går også på barnas muligheter. Jeg jobber i Kulturskolen. Vi ser stadig 50/50-barn som starter opp på et instrument for så å gå helt i stå. Det skjer når den ene forelder støtter opp og minner på øving, kjører til øvelser/samspill/konserter osv mens den andre gir blaffen og ikke gidder engasjere seg. Etterhvert gir barnet opp. Det blir lite fremgang og vanskelig å finne sin plass sosialt med de andre. Jeg vet fra folk i skoleverket at det samme kan gi seg utslag i forhold til skolearbeidet, når den ene forelder følger opp lekser og den andre ikke gjør det. 50-50 kan (i alle fall en del gange) sette barna i skvis. Og det er mange detaljer det er snakk om. Ikke bare leggetid og om barnet må smøre sin egen matpakke. Å virkelig få det til å fungere bra er veldig krevende for foreldrene, for de må samarbeide tett. Noen får det til. En del får det bare delvis til. Det er ikke en enkel løsning. Anonymkode: cb66a...be3
Anonym bruker Skrevet 17. september 2017 #50 Skrevet 17. september 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvis de sluttet med det fordi hun ikke hadde venner hos mor, så hadde det vel vært mer logisk å bo 80% hos far Anonymkode: 43e4d...4d5 Hun gikk på skole der mor bodde, hos far hadde hun heller ingen venner fra skolen, og de hun hadde var flere år yngre. Hun selv ville bo mer hos mor slik at hun kunne gjennoppta kontakten med vennene sine og ikke falle utenfor hele tiden. Man kan faktisk snakke med et barn også! Hun bor nå 20% hos far og har det nå fint i hverdagen og kan være med andre hjem etter skolen osv uten å planlegge så mye. Ofte så lager barn planer på sparken og da blir det problemer hvis du skal bo på annen kant av byen annen hver uke. Logisk nok. Anonymkode: d9def...917
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå