Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #1 Skrevet 14. september 2017 Jeg har så kort lunte og jeg får så vanvittig dårlig samvittighet. Ungen er sliten etter skolen og har ikke lyst til å gjøre lekser. Det ender med at ungen ikke klarer å sitte stille på stolen, ligger omtrent over bordet. Sitter bare å tuller med bokstavene, gjetter på ordene og lager noen andre ord enn det som står. Jeg blir irritert og ungen begynner å sutre. Jeg skulle ønske de gjorde lekser på SFO eller på skolen, så ettermiddagene kunne vært litt mer hyggelig! Og ja, jeg vet jeg må ta meg sammen, men er vanskelig når jeg er sliten, ungen er skiten og bare tuller Anonymkode: c3163...973
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #2 Skrevet 14. september 2017 Gjør dere lekser før eller etter middag? Her er lekser skikkelig problematisk om ikke barna har fått mat først. Anonymkode: af420...74e
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #3 Skrevet 14. september 2017 Har forsøkt både før og etter, men er like lite hyggelig hver dag! Anonymkode: c3163...973
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #4 Skrevet 14. september 2017 Å jeg skjønner så godt hva du mener! Utrolig slitsomt og frustrerende! Her har det heldigvis bedret seg etter hvert. Har dere prøvd leksehjelp? Det skal min eldste gå på i år (4.klasse). Anonymkode: b9a03...cba
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #5 Skrevet 14. september 2017 Godt å se (lese) at jeg ikke er alene. Her i kommunen er det ikke leksehjelp. Barnet går i 1. Klasse (spent på hvor gøy det blir med leksene iløpet av årene), og de har lekser hver dag unntatt fredager Anonymkode: c3163...973
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #6 Skrevet 14. september 2017 Det er ikke du som skal "takle" dette bedre. Det er skolen som skal planlegge og tilpasse bedre. Ikke ødelegg forholdet mellom deg og barnet bare fordi du føler du må løpe skolens ærend. Ring læreren og si hvordan dette ikke går mer. Anonymkode: c3c32...e51
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #7 Skrevet 14. september 2017 Derfor jeg er for heldagsskole og stemte SV. Var et mareritt inntil jeg byttet over til leksefri Montessoriskole. Nå er ettermiddagene igjen koselige og familievennlige. Anonymkode: 10378...553
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #8 Skrevet 14. september 2017 Høres ut som leksehjelp er tingen for dere. Anonymkode: 86ce6...670
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #9 Skrevet 14. september 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Godt å se (lese) at jeg ikke er alene. Her i kommunen er det ikke leksehjelp. Barnet går i 1. Klasse (spent på hvor gøy det blir med leksene iløpet av årene), og de har lekser hver dag unntatt fredager Anonymkode: c3163...973 Alle skolen skal vel ha leksehjelp? Trodde det var pålagt ved lov jeg? Men det er vel ikke anbefalt til 1.klassinger da, der anbefaler de at foreldrene følger opp leksene. Anonymkode: 86ce6...670
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #10 Skrevet 14. september 2017 Lekser har ikke læringseffekt. Konsentrer deg om å lese høyt for barnet heller. Anonymkode: c3c32...e51
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #11 Skrevet 14. september 2017 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Lekser har ikke læringseffekt. Konsentrer deg om å lese høyt for barnet heller. Anonymkode: c3c32...e51 Riktige lekser har så absolutt læringseffekt, men det er svært viktig at lekser er mengdetreningsarbeid, ikke arbeid med ukjent stoff. HI: Kan du avslutte arbeidsdagen tidligere og ikke utnytte SFO 100 %? Hvorfor ikke prioritere barnets første og viktige skoleår? Kommer dere tidligere hjem, ikke er så slitne, og skaper en hyggelig ramme rundt leksearbeidet, så vil jobben være enklere. Anonymkode: b34e2...e4f
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 14. september 2017 #12 Skrevet 14. september 2017 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Lekser har ikke læringseffekt. Konsentrer deg om å lese høyt for barnet heller. Anonymkode: c3c32...e51 Vel, så lenge barnet ikke ellers har utfordringer er det greit å holde seg til opplegget skolen kjører. Med det menes IKKE at dere skal ha det slik dere har det nå. Jeg tenker mye vil løse seg ved en prat med lærer. Det er ikke alltid lett å begynne med lekser for første gang. Ta en prat med lærer du, du skal se det løser seg. Lykke til😊
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #13 Skrevet 14. september 2017 Her har lekser vært noe som har blitt trekt opp av sekken ved leggetid, eller helst etter leggetid. Her går det i besøk og aktiviteter nesten helt til leggetid, jeg jobber i tillegg turnus og er vanskelig å følge opp hver ettermiddag. Et evig kaos. I dag begynte jenta på leksehjelp (hun går i 7. klasse) og kom lykkelig hjem og fortalte at nå hadde hun gjort det meste av lekser for de neste 2 ukene. Genialt. Anonymkode: cf082...04c
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #14 Skrevet 14. september 2017 Her er leseleksene ett helvete å få gjennomført! Han konsentrerer seg ikke å gjetter på ordene å jeg har dessverre veldig lite tolmodighet når han ikke prøver skikkelig. Så her skriker han høyt i frustasjon og får skikkelige sinneutbrudd for at han ikke klarer leseleksen. Min går også i 1.klasse. Anonymkode: a0755...5f8
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #15 Skrevet 14. september 2017 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Riktige lekser har så absolutt læringseffekt, men det er svært viktig at lekser er mengdetreningsarbeid, ikke arbeid med ukjent stoff. HI: Kan du avslutte arbeidsdagen tidligere og ikke utnytte SFO 100 %? Hvorfor ikke prioritere barnets første og viktige skoleår? Kommer dere tidligere hjem, ikke er så slitne, og skaper en hyggelig ramme rundt leksearbeidet, så vil jobben være enklere. Anonymkode: b34e2...e4f Kjenner at denne provoserer meg dypt. Avslutte arbeidsdagen tidligere? Tror du det lar seg gjøre i alle yrker? Beklager fru Hansen, legen gikk hjem tidlig for å hjelpe sønnen med lekser, du skjønner det er så viktig det første skoleåret. Eller "beklager, ingen kan ta i mot betaling for butikkmedarbeideren måtte gå før neste skift er på plass, kan du ikke vente 1 time"? Hvem skal betale arbeidsgiver? Hvor mye er det greit for deg å gå ned i lønn for å være leksehjelp? Jeg kan ikke gå tidlig. Min arbeidstid er fra 8-16. Jeg er en del av et team og alle må være der for at vi skal få gjort jobben. Ingen av oss kan bare gå tidlig i ett år. Lekser i 1. klasse er slitsomt. De er likevel viktig. Særlig lesing. De gangene barna har vært for slitne har vi fokusert på lesing og droppet det andre. Tror ikke mine hadde lært å lese godt om vi ikke hadde fulgt opp her hjemme. Anonymkode: 0162b...58e
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #16 Skrevet 14. september 2017 Det er jo så lite lekser enda nå i førsteklasse at jeg skjønner ikke at det kan utgjøre et stort problem? Det tar jo et par minutter liksom? Eller har vi lite her kanskje? Anonymkode: dca89...e78
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #17 Skrevet 14. september 2017 Er så enig hi... VET at jeg må ta meg sammen, men er selv helt utslitt etter jobb og middagslaging hater de leksene, det tærer så utrolig på.. og jeg må bare være positiv! Anonymkode: c0969...199
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #18 Skrevet 14. september 2017 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo så lite lekser enda nå i førsteklasse at jeg skjønner ikke at det kan utgjøre et stort problem? Det tar jo et par minutter liksom? Eller har vi lite her kanskje? Anonymkode: dca89...e78 Vi brukte en til halvannen time i første klasse. Anonymkode: 5b315...570
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 14. september 2017 #19 Skrevet 14. september 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Vi brukte en til halvannen time i første klasse. Anonymkode: 5b315...570 Det er jo helt sykt! Man bør ikke bruke mer enn 30 min på lekser for de minste sa vår lærer her. Her skulle vi foreldre sørge for at vi ikke brukte mer tid og prioritere leselekser. Hi
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #20 Skrevet 14. september 2017 Du må gi det mer tid! Han har gått på skolen i fem minutter, kan ikke forvente at alt går på skinner fra dag én. Kanskje du kan snakke med læreren og få noen tips. Kanskje begrense leksene til maks 15 minutter selv om han ikke blir ferdig med alt? Anonymkode: 7d155...a37
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #21 Skrevet 14. september 2017 Kjenner til problemet. Her har vi kavet oss gjennom hele barneskole mtp lekser. Sur og sliten unge og frusterte foreldre. Nå går eldste i 7.klasse og klarer det meste selv men krever oppfølging fortsatt da hun sliter en del med engelsk og leseforståelse. Ikke lett når du har to andre små som river og sliter i deg mens du prøver å veilede en unge som ikke orker å bry seg så mye som du skulle ønske. Ofte sitter hun 1-2 timer hver dag. Anonymkode: 418df...2bf
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #22 Skrevet 14. september 2017 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo så lite lekser enda nå i førsteklasse at jeg skjønner ikke at det kan utgjøre et stort problem? Det tar jo et par minutter liksom? Eller har vi lite her kanskje? Anonymkode: dca89...e78 ehh nei langt ifra! I dag har han to sider med øving på bokstaver og skrive små setninger å det tar lang tid når han noen gang må skrive ting på nytt.Brukte hvertfall minst 20 minutter på leksene. Anonymkode: a0755...5f8
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #23 Skrevet 14. september 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Godt å se (lese) at jeg ikke er alene. Her i kommunen er det ikke leksehjelp. Barnet går i 1. Klasse (spent på hvor gøy det blir med leksene iløpet av årene), og de har lekser hver dag unntatt fredager Anonymkode: c3163...973 Oi går ungen i 1 klasse og dere sliter med lekser!? Ikke en bra start nei, og herregud som dere kommer til å slite når de faktisk får LEKSER. Hadde snakket med lærer med en gang og fortalt at vi dropper lekser nå fordi det ødelegger hele dagen vår! Og ikke minst så får ungen min skikkelig dårlig "forhold" til dette med lekser. Lekser er valgfritt! Altså det er vi foreldre som bestemmer om ungene våre skal/må gjøre lekser! Så hadde droppet lekser for nå. Anonymkode: 52d66...2f8
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 14. september 2017 #24 Skrevet 14. september 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: ehh nei langt ifra! I dag har han to sider med øving på bokstaver og skrive små setninger å det tar lang tid når han noen gang må skrive ting på nytt.Brukte hvertfall minst 20 minutter på leksene. Anonymkode: a0755...5f8 20 min er vel innafor det som er Ok?
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #25 Skrevet 14. september 2017 1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: 20 min er vel innafor det som er Ok? Joda var ikke sånn ment.Mente bare at det ikke tar bare noen få minutter.Nå øver de på å skrive på linje og skrive småbokstaver istedenfor blokkbokstaver så da tar det mer tid her i huset hvertfall.Blir en del ganger at vi må viske ut igjen å skrive på nytt. Anonymkode: a0755...5f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå