Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #51 Skrevet 1. september 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Spørsmålet er vel om alle opplever læreren slik HI opplever ham.. Utsagnene i dette innlegget har i mine øyne paranoide tendenser...og da kan det påvirke hvordan man tolker verden, også hvordan man blir møtt av andre. Anonymkode: 219d1...919 Hvordan andre opplever læreren betyr egentlig ikke så mye. Uten å si at denne læreren gjør noe han ikke burde med barna så ser vi det tydelig fra overgrepssaker mot barn. Det har gjerne vært en eller få som har hatt diffuse mistanker, men andre har ikke merket noe som helst. Jeg er enig i at Hi hadde en del uheldige formuleringer og tar opp ting som det ikke nødvendigvis er hold i eller som gir noen grunn til mistanke. Men om man har blitt oppmerksom på en adferd mot barn man føler skurrer veldig, da er det bare smart (og ikke paranoid) til å følge med. Man må selvfølgelig da prøve å se på det objektivt, men en sunn skepsis når man først har lagt merke til noe man mener ikke er innenfor slik det skal være, det er bare fornuftig. Jeg vet om to tilfeller hvor lærere har gått over grensene og overgrepet seg på barn. Begge gangene har lærer brukt tid på å bygge opp tillitsforhold til barna det gjaldt, såkalt "grooming". Begge gangene har lærer gått inn for å skape en følelse av at læreren og barnet var et eget fellesskap som ikke andre, heller ikke foreldre kunne forstyrre. Ene læreren var "alle" sjokkert kunne ha gjort noe slikt. Den andre læreren var det noen få som hadde sett tegn som de hadde luftet til andre foreldre, men andre foreldre avviste alt og kalte de andre for paranoide, måtte slutte å ødelegge en persons rykte osv. Begge lærerne er dømt for seksuelle overgrep på elever. Jeg mener man skal være forsiktig og ikke se spøkelser på høylys dag, men en sunn skepsis når man får slike følelser som Hi har fått, det tror jeg er lurt. Og har Hi psykiske problemer selv så er det jo greit å diskutere det hun nå opplever med barnets lærer med sin psykolog. Anonymkode: af7da...3cd
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #52 Skrevet 1. september 2017 Jeg har en mannlig venn som er barneskolelærer, og han sier så og si alle første og andreklassinger elsker læreren sin. Og de kjemper om oppmerksomheten til læreren, hele tiden. Og så er det som en over her nevner, veeeeldig mange førstegangsforeldre får sjokk over hvor dårlig informasjon man får om barnets dag når man kommer å henter. Man er vant til voksentettheten som er i barnehagen. I tillegg er de fleste lærere vare sammen med barna frem til klokka ett. Etter det er de på SFO. Tror du bør venne deg til at infoen du får om barnet er på foreldresamtaler, og ellers bare hvis det er noe galt. Læreren til vår datter håndhilste ikke på oss heller første skoledag, hun hadde fokus på ungene (heldigvis). Vet ikke om jeg har håndhilst på henne noen gang egentlig... Anonymkode: eee43...bd0
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #53 Skrevet 1. september 2017 9 minutter siden, Pashla skrev: "Så du mener altså at..."-argumentasjon er ikke interessant for meg. Jeg orker heller ikke redegjøre for innhold i andre tråder. Jeg syns heller ikke vi skal kuppe denne for å prate om mitt forhold til skikk og bruk, men du er velkommen til å skrive en PM. Utover det så virker HI sær, og hun dikter opp diagnoser basert på fragmenter av ikke-info. Du skrev: " Sosiale koder, høflighet og respekt for andre er vel ærlig talt familiens jobb å lære barna. Det kalles oppdragelse, og er ikke skolens primæroppgave." Jeg spør om du mener det fritar lærere fra å vise barna normale sosiale koder, høflighet og respekt for andre. Du velger å ikke svare. Anonymkode: af7da...3cd
amandine Skrevet 1. september 2017 #54 Skrevet 1. september 2017 9 timer siden, Anonym bruker skrev: For meg er det et tegn på at han mangler selvkontroll og sunne interesser, og sitter mye foran pc`en og internett, der det er mange fristelser og rare ting å finne på. Jeg er selv overvektig bare så det er sagt, og jeg har hatt depresjon og lite nettverk og derfor overspiser jeg. En deprimert mann uten sunne fritidsinteresser og nettverk er ikke en person jeg vil sende barna mine til, faktisk. HI Anonymkode: 4616a...d89 Hva er det egentlig du antyder når du skriver at han sitter mye på pc og på nettet hvor det er mange fristelser og rare ting å finne på? Du antyder at han er pedofil, gjør du ikke? Som du formulerer deg virker du rape gal, HI!
Gjest Antarctica Skrevet 1. september 2017 #55 Skrevet 1. september 2017 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du skrev: " Sosiale koder, høflighet og respekt for andre er vel ærlig talt familiens jobb å lære barna. Det kalles oppdragelse, og er ikke skolens primæroppgave." Jeg spør om du mener det fritar lærere fra å vise barna normale sosiale koder, høflighet og respekt for andre. Du velger å ikke svare. Anonymkode: af7da...3cd Nei, jeg velger å se på det som irrelevant. Det er ikke del av vurderingen dersom HI mener fyren er depressiv, bare spiller data og legger opp til en utilbørlig kontakt med barna. Hennes vurdering er ikke pålitelig, for det første, og om han hilser eller ikke er omtrent like relevant som overvekten hans.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #56 Skrevet 1. september 2017 15 minutter siden, Pashla skrev: Nei, jeg velger å se på det som irrelevant. Det er ikke del av vurderingen dersom HI mener fyren er depressiv, bare spiller data og legger opp til en utilbørlig kontakt med barna. Hennes vurdering er ikke pålitelig, for det første, og om han hilser eller ikke er omtrent like relevant som overvekten hans. Gjør det vondt å føle seg smartere enn absolutt alle andre? Anonymkode: f8fd0...582
Gjest Antarctica Skrevet 1. september 2017 #57 Skrevet 1. september 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Gjør det vondt å føle seg smartere enn absolutt alle andre? Anonymkode: f8fd0...582 Tror det må være vondere å ha vondt for det. Men det er jo bare noe jeg tror. Kan umulig vite.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #58 Skrevet 1. september 2017 2 timer siden, Pashla skrev: Nei, jeg velger å se på det som irrelevant. Det er ikke del av vurderingen dersom HI mener fyren er depressiv, bare spiller data og legger opp til en utilbørlig kontakt med barna. Hennes vurdering er ikke pålitelig, for det første, og om han hilser eller ikke er omtrent like relevant som overvekten hans. Irrelevant at lærere viser normal høflighet, kan sosiale koder og behandler andre med respekt når barna ser det? Jaja... Anonymkode: af7da...3cd
Gjest Antarctica Skrevet 1. september 2017 #59 Skrevet 1. september 2017 (endret) 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Irrelevant at lærere viser normal høflighet, kan sosiale koder og behandler andre med respekt når barna ser det? Jaja... Anonymkode: af7da...3cd I spørsmålet om han har utilbørlig kontakt med barna, ja. En overgriper kan like gjerne være høflig og vennlig, han kan være familiens beste kompis. En helt uskyldig fyr kan være kald, frekk og avvisende. Hva er så rart med det? Endret 1. september 2017 av Pashla
Anonym bruker Skrevet 2. september 2017 #60 Skrevet 2. september 2017 Hjelpes! At førsteklassinger er glade i læreren sin er helt vanlig. Jeg vil tro at det er ganske naturlig at de knytter seg til raskt til læreren fordi de er i en helt ny situasjon, og læreren er den voksenpersonen som gir oversikt og trygghet i den nye hverdagen. At det går en gjeng med førsteklassejenter sammen med læreren sin og kappes om hans oppmerksomhet, og klemer ham på magen (som er den høyden de rekker opp til), ser jeg overhodet ikke noe unormalt ved. At lærer klapper de på bakhodet i denne situasjonen kan jeg heller ikke se noe faretegn i, det er da en helt vanlig annerkjennende gest fra voksen til barn, som overhodet ikke har noe seksuelt innhold. Jeg kan heller ikke se noe galt i at mannen ler med jentene, og kommuniserer på deres bølgelengde. Når noen ser på dette og snakker om grooming tenker jeg at de ser spækelser på høylys dag. Grooming er en prosess der overgriper skiller ut et barn og skaper et privat bånd til dette barnet. Barnet ser pårelasjonen til overgriper som noe unikt, og føler seg heldig som fårdenne ekstra oppmerksomheten. Samtidig vil overgriper i groomingsprosessen forsøke å isolere barnet fra resten av det sosiale miljøet. Poenget med prosessen er at barnet skal ha et tillitsforhold til overgriper, men ikke ha noen andre å ta det opp med når forholdet utvikler seg i en ubehagelig retning. Det å tøyse og fjase med en gjeng med førsteklassinger høres overhodet ikke ut som en del av en groomingsprosess. Når det gjelder episoden på benken så var det bare han og jenta på benken, og de hadde en samtale seg imellom. Jeg ser ikke noe galt i det heller, sannsynligvis er det snakk om en lærer som setter ungene i fokus,og som jobber med å skape en god relasjon til dem. Måten han bruker stemmen på høres riktignok litt merkelig ut, men det er likevel ikke noe som får meg til å tenke overgrep, det får meg til å tenke at han enten er litt anderledes i tilnærmingen, eller rett og slett usikker i en ny situasjon. Her satt mannen riktignok alene med jenta, men det er snakk om en gang. Hvis jeg hadde opplevd at læreren stadig vekk satt alene med mitt barn, uten at jeg hadde oppfattet at han satt tilsvarende ofte alene med de andre barna, hadde jeg begynt å lure. (Hadde nok ikke hoppet til konklusjonen overgrep, det kunne jo hende det var noe barnet mitt trengte ekstra støtte til, som jeg ikke var informert om enda.Men hvis lærer ikke hadde noen god forklaring på hvorfor de så ofte satt sammen alene,eller hvis lærers forklaring var anderledes enn barnets, hadde jeg nok blitt misstenksom). Når det gjelder lærerens generelle høfflighet så er det selvsagt ikke bra om han ikke er et godt forbilde for barna. Samtidig tror jeg kanskje noe av problemet her kan være at Hi forventer "barnehagestandard" på tilbakemeldinger, men det blir bare spekulasjoner fra min side. Jeg tenker at dersom Hi føler seg avvist og opplever at lærer fortsetter å være uhøffelig er det noe det går ann å ta opp. Ikke fordi det er tegn på overgrep, men fordi det er viktig forbarnet at det blir et godt sammarbeidsklima. Men Hi, før du eventuelt tar opp dette synes jeg du bør gå i deg selv, og tenke gjennom om det faktisk er læreren som er uhøffelig, eller om det er du som tolker i verste mening? Hvis vi ser på situasjonen på benken igjen. Du kommer mens han er midt i en samtale med din datter. Han velger å avslutte samtalen før han hilser på deg. Det kan ses på som at han er uhøffelig mot deg, fordi han ikke annerkjenner din tilstedeværelse med en gang, eller det kan ses poå fom at han er høffelig mot barnet, fordi han fulfører det han holder på med før han hilser på deg. Når det gjelder måten han hilste på var denne tydeligvis noe klosset. Det er ikke alltid et sjakktrekk å bruke humor på den måten, for man er avhengig av at mottaker har omtrent samme humoristiske sans. For meg høres det ut som om han har prøvd å løse opp stemningen ved å være morsom, også har du opverhodet ikke tatt humoren, og ser ham dermed bare som enda mer rar. Hvis mitt barns mannlige lærer hadde presentert seg til meg med "Det er jeg som er frøken", så hadde jeg sannsynligvis småflirt litt, og tenkt at mannen hadde selvironi. Når det gjelder mannens vekt har den overhodet ingen betydning i forhold til den jobben han gjør med ungene. Hva slags selvkontroll han har når det kommer til mat har ingen betydning for om han gjør en god jobb som lærer. Det at du i det hele tatt henger deg opp i vekten hans på den måten, får meg til å tenke at du har litt lett for å dømme andre? Legg fra deg vekten hans, slutt å tenk på den. Hvis du ikke klarer å se bort fra mannens vekt, vil det gjøre det vanskelig for deg å sammarbeide med ham, noe som i sin tur vil gjøre det vanskelige for dere sammen å skape en god skolehverdag for din datter i årene som kommer. Det var hvorfor du for egen del skal legge det fra deg. For alle andre overvektige sin del, synes jeg du skal legge det fra deg fordi utsagnet ditt er med på å bygge opp fordommer mot overvektige. Det er allerede en opplest og vedtatt "sannhet" at overvektige er dumme, late og ikke eier selvkontroll. Værså snill å ikke legg pedofili til lista... (Jeg har forøvrig selv blitt utsatt for overgrep, og overgriperen var både høfflig og slank...) Når alt dette er sagt, så sier jeg ikke at den omtalte læreren ikke er en overgriper, jeg sier at det som er skrevet i Hi ikke på noen måte får moine varselslamper til å lyse. Nå har ike jeg vært der og sett situasjonene, det kan hende jeg hadde svart anderledes da. Det at man ikke ser faretegn er heller ikke noe bevis på at ingenting foregår. Den beste måten du kan forebygge overgrep er å snakke med barnet ditt. Snakke om gode og dårlige hemmeligheter, fortelle at ikke alle voksne er snille, si noe om at hun selv bestemer over kroppen sin og hvem som fårlov å ta på, gi klem osv (lag et unntak for nødvendig helsehjelp, ellers kan du få et problem senere). Sørg for at barnet ikke skjønner at du misstenker en spessiel person, og sørg for at barnet vet at det alltid kan komme til deg hvis noe er vanskelig. Anonymkode: 14e8a...52d
Iiiiik Skrevet 2. september 2017 #61 Skrevet 2. september 2017 Fy f så ofte jeg er glad jeg ikke er lærer. Og jeg er enda mer glad jeg ikke er rektor. Lærere skal være faglig sterke i alle sine undervisningsfag, de skal være sosiale, utadvendte, de skal fungere bra med både elever og foreldre, de skal ha gode samarbeidsevner, de skal lett knytte kontakt med barn, men ikke for gode, de skal ikke like noen elever bedre enn andre, de skal være høflige, de skal ha sterke skiller til det private, de skal være stabilt friske og stabilt blide, de skal sørge for at alle elever føler seg anerkjent, men de skal vokte seg vel for at ingen mistenker overgrep, de skal svare på henvendelser når som helst, de skal ivareta både Per som blir mobbet og Kari som mobber ham. Jeg synes ikke det høres ut som om læreren til din datter skårer full pott på høflighet og sosial kompetanse, HI. Han burde selvfølgelig forholdt seg til deg som mamma på en mer imøtekommende måte. Alt det andre du byr på et tøys og tull. Når man ser førsteklassinger, særlig jenter, sammen med lærerne sine, bruker de ofte det de kan best for å knytte kontakt. De koser, de leier, de fniser og de vil være nær. For alle lærere er det nok utfordrende, for det er åpenbart at barna trenger denne nærheten, samtidig som det som profesjonell er viktig å sette grenser. Ut fra det lille du skriver, klarer denne læreren å balansere. Å klappe barn på hodet og holde dem i hånda er ikke å gå over noen grense. Når de klemmer seg mot ham, hva mener du han da skal gjøre? Skal han tvinge dem på rekke to og to og selv gå foran? Ville det vært en god opplevelse for dem tror du? Jeg tror de ville følt seg avvist. Må det virkelig være andre regler for mannlige lærere enn for kvinnelige? For egen del har jeg ved overgang til skole for alle mine tre tenkt at jammen tar det lang tid før læreren er opptatt av hvem jeg er. Særlig da første begynte på skolen syntes jeg det var rart. Jeg innser at det er fornuftig, men tenker nok også at når skolen er så opptatt av skole-hjemsamarbeid, så burde de i større grad tatt hensyn til at også foreldre har ulike forutsetninger for samarbeid og at det er nødvendig å ta hensyn til det.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2017 #62 Skrevet 2. september 2017 Ja, han er sikkert en psykopatisk pedofil som prøver å komme innpå din datter🤦🏽♀️ Altså seriøst? Du trenger hjelp til å håndtere tankene dine, for de er virkelig ikke normale! Anonymkode: d359f...2db
Anonym bruker Skrevet 2. september 2017 #63 Skrevet 2. september 2017 På 1.9.2017 den 10.18, Anonym bruker skrev: For meg er det et tegn på at han mangler selvkontroll og sunne interesser, og sitter mye foran pc`en og internett, der det er mange fristelser og rare ting å finne på. Jeg er selv overvektig bare så det er sagt, og jeg har hatt depresjon og lite nettverk og derfor overspiser jeg. En deprimert mann uten sunne fritidsinteresser og nettverk er ikke en person jeg vil sende barna mine til, faktisk. HI Anonymkode: 4616a...d89 Du virker ikke riktig vel bevart. Anonymkode: f735b...b1d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå